גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השפים למען המלחמה בסרטן השד: קבלו כמה מנות ורודות

החודש הזה תלבשי ורוד, תאכלי ורוד, תאפי ורוד: אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד, וגם שפים וקונדיטורים נרתמים ויוצרים מנות בצבע שהפך לסמלו של המאבק במחלה

כמו בקמפיינים חברתיים רבים שנערכו לאחרונה בישראל, גם לקידום המלחמה בסרטן השד גויסו שפים, והם נענו מיד. תחת הכותרת "מנה בוורוד" התבקשו שפים מובילים בארץ להרכיב מנה מיוחדת בצבע ורוד, שתימכר במסעדות שלהם במהלך אוקטובר, הוא חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד. מטרתן של המנות במסעדות היא אחת - והיא החשובה מכול: להזכיר לנשים שבדיקה מוקדמת מצילה חיים.

"כשהתבקשתי להכין מנה בוורוד זה לקח אותי, מבחינת חומרי הגלם, למקומות מאוד טבעיים לי, מחוזות ילדותי בגרמניה, שבהם הסלמון או הפורל הוורוד, הסלק ופירות היער האדומים הם חומרי גלם בסיסיים", אומר תום פרנץ, זוכה מאסטר שף. המנה בוורוד של פרנץ היא מוס יוגורט ופירות אדומים במילוי טראפלס שוקולד, על מצע של עוגיית חמאה פריכה. "היה לי חשוב לייצר מנה 'נשית', עם אמירה נשית חזקה - הן בצבע, הן בטעם והן בצורה הפיזית שלה", הוא אומר. "יש לה קימורים נשיים ורכות אינסופית, ועם זאת, גם משהו נוקשה (העוגייה הפריכה שבבסיס הקינוח מזכירה לי שהנשים הן המין החזק, שנושא על כתפיו הרבה) ואיזו הפתעה פנימית שמזכירה לי שבנשים יש הרבה מעבר למה שרואים מבחוץ. אני מאוד אוהב ומחובר לתוצאה".

השף מאיר אדוני יצר מנה בשם "יצרים בסגול". "היה לי חשוב, שמלבד הצבע הוורוד, זאת גם תהיה מנה טובה", מספר אדוני על תהליך יצירת המנה. "מכיוון שלא מצאתי חומרי גלם ורודים שעניינו אותי למנה, החלטתי ללכת על סלק, שהוא יותר סגלגל". זאת מנה נשית מאוד, בטח באסתטיקה שלה. יש בה משיחות סלק עדינות שנראות כמו סרטים ורודים ומעין זר פרחים, שמזכיר מעט מלמלה. "מצד אחד, יש בה עדינות רומנטית של אישה, ומצד שני היא פראית, ייצרית ומטורפת", הוא אומר. "ובכלל, היא כמו אישה שמגלים לאט-לאט. בכל ביס שלוקחים ממנה נפתח משהו אחר בפה".

הפרויקט, שצולם על-ידי דן לב (סטיילינג דלית רוסו), הוא חלק מקמפיין עולמי של קבוצת החברות אסתי לאודר. את הקמפיין הקימה לפני 21 שנה אוולין ה. לאודר המנוחה, שהייתה שותפה גם ליצירת הסרט הוורוד, סמלו של המאבק בסרטן השד, ולהקמת הקרן לחקר סרטן השד (BCRF). הקמפיין פועל ביותר מ-70 מדינות וגייס כ-48 מיליוני דולרים לתמיכה במחקר, בחינוך ובשירותים רפואיים ברחבי העולם. בישראל פועלת הקבוצה, בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן, כבר 12 שנה.

במסגרת הפרויקט המשותף הוארו בשנים האחרונות בוורוד, מדי חודש אוקטובר, אתרים שונים בישראל, ובהם יפו העתיקה, גשר המיתרים בירושלים, מגדלי עזריאלי בתל אביב, מגדל דוד בירושלים, היכל הספר בירושלים, אוניברסיטת חיפה ועוד. "הפרויקט השנה מקדם את הנושא דרך האוכל. אנחנו בטוחים שהפעילות תעשה פלאים בהעלאת המודעות לבדיקה המוקדמת", אומר אורן רווח, מנכ"ל קבוצת החברות אסתי לאודר בישראל, שמקווה להפוך את הפרויקט למסורת. מחירן של המנות בוורוד זהה בכל המסעדות: 48 שקלים. 15 שקלים ממכירת כל מנה ייתרמו לאגודה למלחמה בסרטן ויוקדשו למחקר.

השפים והמסעדות המשתתפים: אבי ביטון (אדורה), אביב משה (מסה), אביבית פריאל (אוזריה), אוראל קמחי (פופינה), אורן בקר (אורן בקר בוטיק וסדנאות שף), אסף גרניט (מחניודה), גיא גמזו (אריה), דיוויד פרנקל (פרונטו), חיים טיבי (מצפה הימים, מוסקט), ויקטור גלוגר (קלואליס), חיים כהן (יפו תל אביב), יונתן רושפלד (עלמה לאונג', הרברט סמואל, טאפס), מאיר אדוני (מזללה, בלו סקיי), שאול בן אדרת (התרנגול הכחול), שלום קדוש (מלון ליאונרדו ירושלים), שגב משה (שגב), תום פרנץ (מלון קראון פלזה, תל אביב על המים), תמר כהן צדק (קוצי'נה תמר). פרטים נוספים באתר הפרויקט: www.Israelpinkdish.co.il

העוגייה הוורודה שלי | גם הקונדיטורים מתגייסים

עמותת "אחת מתשע", בהובלת אשת הקולינריה פאולין שובל, משיקה לחודש המודעות לסרטן השד את פרויקט "העוגייה הוורודה שלי". במסגרת הפרויקט פנתה שובל, שאמה חלתה בסרטן השד לפני כשנתיים, לקונדיטורים הבכירים בישראל, וביקשה מהם לייצר עוגיות ורודות.

העוגיות יימכרו במהלך אוקטובר בסטנד מיוחד שיוצב בקונדיטוריות המשתתפות בפרויקט. בין המשתתפים: ערן שוורצברד (קייטרינג בוטיק), אורן בקר (אורן בקר בוטיק), מיקי שמו (קונדיטורית שמו), רביבה אפל (רביבה וסיליה), דודו אוטמזגין (קונדיטורית אוטמזגין), נעמה יצחק (אידלסון 10), רוסלה יונה (ביסקוטי), אור אוחנה (לחמים), ליאת קול (לאביט), עופר גל (בוטיק סנטרל). 50% מהכנסות הפרויקט יועברו לעמותת אחת מתשע.

פיננסייר פטל

חומרים (לכ-40 יחידות בתבניות סיליקון): 150 גרם חמאה, 60 גרם (6 כפות) אבקת שקדים, 170 גרם (כוס ו-2 כפות) אבקת סוכר, 60 גרם (6 כפות) קמח, 150 גרם חלבון (4 חלבונים), כפית תמצית וניל, 100 גרם (חצי כוס) פטל/פירות יער קפואים קצוצים. לקישוט: 60 גרם שוקולד לבן, טיפה צבע מאכל ורוד.

הכנה: ממיסים את החמאה בסיר קטן על להבה נמוכה עד שהיא מזהיבה ומעלה ניחוח אגוזי חזק. מצננים לטמפרטורת החדר. מכניסים למיקסר עם וו גיטרה את אבקת השקדים, הקמח ואבקת הסוכר, מערבלים קלות, מוסיפים את החלבונים ואת תמצית הווניל ומערבלים באיטיות. מוסיפים את החמאה המומסת ומערבלים יחד לקבלת מרקם אחיד.

מעבירים את התערובת למקרר לשעתיים לפחות (ניתן לשמור את התערובת במקרר בכלי סגור עד ארבעה ימים). מחממים תנור ל-170 מעלות. מעבירים את התערובת לשק זילוף ומזלפים לתבניות משומנות. מפזרים מעל פטל קפוא קצוץ. אופים כ-10 דקות עד שהעוגיות זהובות.

קישוט: ממיסים את השוקולד הלבן במיקרוגל. מוסיפים טיפה צבע מאכל, מערבבים ומקשטים.

מתכון של ליאת קול, לאביט

מתכונים

סשימי סלמון ורוד

חומרים (ל-4 מנות): 400 גרם סלמון (24 פרוסות סשימי), 2 סלקים גדולים קלופים וחתוכים לקוביות גדולות, 1 כוס שמנת מתוקה, 1 גביע שמנת חמוצה, חופן פיסטוקים קלויים קצוצים, 4 כפות שמן זית, 2 כפות מיץ לימון, מלח ופלפל שחור גרוס, חופן עלי מיקרו בזיליקום לקישוט (או בזיליקום רגיל קצוץ).

הכנה: קרם סלק: מבשלים בסיר קטן את הסלק עם השמנת המתוקה, המלח והפלפל. לאחר כחצי שעה, כשהסלקים רכים והשמנת הצטמצמה כמעט לגמרי, טוחנים ומסננים. מקציפים מעט עם מטרפה את השמנת החמוצה ומערבבים לתוכה את נוזל הסלק הקר לקרם אחיד.

מסדרים בתחתית הצלחת את קרם הסלק, מעליו את סשימי הסלמון, ומעל כל פרוסת סשימי בוזקים מעט מלח. מערבבים את שמן הזית עם הלימון ומניחים מעל את פרוסות הסשימי. מפזרים מעל את הפיסטוקים ומקשטים במעט עלי מיקרו.

מתכון של השף אוראל קמחי, פופינה

מוסר ים צרוב על חמאת סלק

חומרים (ל-4 מנות): 2 סלקים מבושלים במים עד לריכוך, 3/4 כוס מים מנוזלי הבישול של הסלק, 50 מיליליטרים שמנת מתוקה, 70 גרם חמאה, 1 כפית סוכר, מלח גס, 800 גרם פילה מוסר ים נקי מעצמות, שמן זית לטיגון.

הכנה: טוחנים את הסלק עם נוזלי הבישול, השמנת והחמאה למחית חלקה ומתבלים במעט מלח. מסננים ושומרים במקום חמים. יוצקים מעט שמן זית על מחבת כבדה וצורבים את הדג משני צדיו, 3 דקות מכל צד. מניחים את הדג על קרם הסלק ומגישים.

מתכון של השף אבי ביטון, אדורה

לא רק בוורוד

גם חוות תקוע, המשווקת פטריות, התגייסה לטובת המלחמה בסרטן השד. במהלך חודש אוקטובר, תתרום חוות תקוע מרווחי מכירת הפטריות שהיא משווקת לאגודה למלחמה בסרטן. מחקרים מוכיחים כי לפטריות מאכל (מסוגים מסוימים, דוגמת השיטאקי והמאי טאקי) יש תכונות התורמות למניעת סרטן, מעכבות את התפתחות התאים הסרטניים ואף מקלות על ההתמודדות עם המחלה.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים