גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: לקסוס IS הייבריד - יותר גרמנית מיפנית

מהנדסי לקסוס הציבו לעצמם יעד שאפתני: לייצר פרימיום ספורט-סדאן שתביך את הגרמנים במגרש הפרטי שלהם. הם הצליחו, ועל הדרך גם לקחו את כל הפלח לכיוון ירוק ועתידני

נפתח בסיפורו של "הוויסקי הסקוטי מתוצרת יפן". מאז ומתמיד טענו הסקוטים שאת הטעם הייחודי של וויסקי הסינגל מאלט שלהם לא ניתן לשחזר ולייצר מחוץ לסקוטלנד. לדבריהם, הטעם נובע ישירות מגורמים כמו איכות המים של סקוטלנד, איכות הגרעינים, שיטות הייצור המסורתיות והמסורת בכלל.

אלא שהיפנים, שפיתחו כבר במאה הקודמת חיבה יתרה למשקה הסקוטי המשובח, החליטו שהם יכולים לייצר וויסקי יותר סקוטי מסקוטי. אחרי ניסיונות ממושכים, וכנראה גם לא מעט ריגול תעשייתי, נפל דבר: במבחני טעימה עיוורים בינלאומיים שנערכו לפני מספר שנים, התברגו סינגל-מאלטים מתוצרת יפן בצמרת הדירוג העולמית ועקפו כמה מותגים סקוטים ידועים. מאז קוטפות מבשלות יפניות שלל תארים ומקומות בכירים בתחרויות יוקרתיות.

גם טויוטה, או ליתר דיוק חטיבת היוקרה שלה לקסוס, החליטה שהיא יכולה לשכפל ולשכלל ביפן סמל יוקרה מערבי נערץ. מדובר בב.מ.וו סדרה 3 - מכונית ספורט-סדאן אייקונית, שנחשבת לאמת המידה הגלובלית להנאה מנהיגה. הרבה מכוניות כאלה פורקו על ידי היפנים לצורך ניסויים וניתוח קפדני על-פי מיטב מסורת ה"הנדסה ההפוכה". התוצאה הייתה הדור הראשון של לקסוס IS, שייצג צעד גדול בכיוון, אבל הגיע רק "על יד". כעת מגיע אלינו הדור השני, שרוצה להביס את ב.מ.וו 3 ואת שאר הגרמניות במגרש הפרטי שלהן.

הביטחון העצמי שצברה לקסוס ניכר בעיצוב החיצוני של הרכב. אם ל-IS הקודמת היה עיצוב המחקה את ב.מ.וו, לדור החדש יש מראה עם הרבה כריזמה ונוכחות. פרופיל הצד עדיין מעט אנונימי והממדים החיצוניים והפרופורציות הקצרות-נמוכות-רחבות הן שכפול של ב.מ.וו 2, אבל למכונית יש חרטום אגרסיבי ורב-הבעה וזנב שרירי שמעוטר בפנסים יוצאי דופן.

אם עיצוב החוץ מיישר קו עם הטרנד האופנתי, עיצוב הפנים לא מהסס לבעוט במוסכמות. הישיבה מאחורי ההגה מזכירה עמדה במטוס קרב. מושבי הספורט עוטפים את הגוף באינטימיות, לוח השעונים האנלוגי משנה את התצוגה והייעוד בהתאם למצב הנהיגה (ספורט, חיסכון וכו'), ההגה עמוס בעזרי פיקוד, וכל המחוונים, החוגות והמתגים - ויש הרבה כאלה - נמצאים במרחק של הושטת אצבע מהנהג.

מרחב הרגליים מאחור השתפר הודות להארכת בסיס הגלגלים, אבל זו עדיין קומפקט סדאן שמתוכננת סביב הנהג. הגג נמוך למדי, המושבים דורשים אקרובטיקה אורתופדית בעת הכניסה והיציאה ומנהרת התמסורת הגבוהה של ההנעה האחורית מגבילה את מרחב הרגליים של היושב בשורה השלישית מאחור.

איכות החומרים, הייצור והגימור הם ברמה הגבוהה ביותר שהתרגלנו לצפות מלקסוס, ובידוד רעשי החוץ הוא כה יעיל עד שהמהנדסים היפנים החליטו לצייד את הרכב בגאדג'ט אקוסטי, שמדמה - בסיוע הרמקולים של מערכת הקול - צליל מפלטים "גברי" של מכונית ספורט עם מנוע גדול. זה אמנם צליל וירטואלי, אבל העסק פועל בצורה כה יעילה ומסונכרנת עד שהוא ממכר.

כל זה אינו אלא רקע חיצוני ליכולות הכביש של המכונית הזו, וכאן מורגשת קפיצת הדרך האמיתית של המותג. ה-IS מספקת חוויה דינמית רהוטה, מדויקת, מלוטשת ואפילו מרגשת, מהסוג שהתרגלנו לצפות ממכוניות שמגיעות ממינכן ולא מקיושו, יפן (שם מיוצרת ה- IS). ההגה חד ומדויק ומאפשר לנהג לעקוב במדויק אחר עומסי הג'י המשתנים בפניות ולהשתעשע עם המכונית כרצונו. השילוב של מרכז כובד נמוך, הנעה אחורית וחלוקת משקל מאוזנת - יכול להעלות הרבה חיוכים על פניו של נהג מיומן בכביש פנוי ומפותל, והיציבות הכיוונית במהירויות שיוט חוקיות (בגרמניה) מרשימה. אם מוסיפים לכך נוחות נסיעה מרשימה ביחס לייעוד הספורטיבי ולצמיגים הקיצוניים, מקבלים חבילה דינמית משובחת.

בשלב הראשון מגיע אלינו גרסת ה-300 ההיברידית, שמשלבת בין מנוע חשמלי חזק למדי לבין מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים וסוללה מדור חדש, כדי לייצר הספק משולב של 223 כ"ס. יחידת ההנעה הזו היא רב-תכליתית. מי שיוצא מהבית עם מצב רוח ירוק וידידותי לסביבה יכול לבחור במצב "חיסכון" ולנהוג במכונית כמו כל טויוטה פריוס. במצב כזה אפשר בקלות להגיע לנתוני צריכה דמיוניים - כמעט לקטגוריה הזו, כמו 18 ק"מ לליטר.

מנגד, סיבוב המצב לספורט מקשיח את ההגה, מחדד את העברת ההילוכים ורותם לטובת התאוצות את מלוא הכוח והמומנט של הסוללה והמנוע החשמלי. במצב כזה המכונית מאיצה במרץ ומטפסת ללא מאמץ למהירויות שיזכו את הזכיין של מערכת המצלמות א-3 בבונוס חודשי.

המחיר של לקסוס 300 IS הייבריד בישראל מתחיל כבר ב-249 אלף שקל - מחיר שבו ניצבים דגמי הבסיס המקבילים של הגרמנים, עם הרבה פחות כוח. התמחור הזה מגלם בתוכו בונוס ממשלתי ירוק (ונדיר) של עשרות אלפי שקלים, מתוקף היותה של ה-IS מכונית הפרימיום הראשונה בישראל שזכאית למס הקנייה המופחת משמעותית של רכב היברידי.

אבל גם ללא בונוס המחיר, קשה שלא להתרשם מההישג יוצא הדופן של לקסוס. לא זו בלבד שה-IS מיישרת קו עם העילית של הגרמנים בתחום הדינמיקה לנהגים אנינים - הישג שנחשב בלתי אפשרי בעבר - היא גם לוקחת את הפלח כולו קדימה ומוסיפה לו טוויסט היברידי ייחודי של חיסכון וידידותיות לסביבה.

לא נופתע כלל ועיקר אם בימים אלה עמלים במינכן לא מעט מהנדסים גרמנים מודאגים על פירוק לגורמים והנדסה הפוכה של המכונית היפנית הזו.

לקסוס

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו סדרה 3

ב-252 אלף שקל מציעה ב.מ.וו את גרסת ה-320 של סדרה 3 עם מנוע 2 ליטרים טורבו בהספק 184 כ"ס. למרות נחיתות הכוח היא מהירה מהלקסוס, אבל המנוע מחוספס למדי. מי שרוצה 3 היברידית ישלם 420 אלף שקל ויקבל מכונית עם 340 כ"ס.

מרצדס C קלאס

מרצדס C קלאס החדשה נמצאת ממש מעבר לפינה והיא תהיה ספורטיבית יותר בעיצובה ובכיול השלדה ותהיה לה גם ככל הנראה גרסה היברידית. בינתיים, ב-150 אלף שקל מקבלים את דגם הבסיס C180 עם מנוע 1.6 ליטרים בהספק 156 כ"ס וביצועים סבירים.

אאודי A4

ב-260 אלף שקל מציעה אאודי את דגם ה-1.8 ליטרים טורבו של ה-A4 עם הספק של 170 כ"ס. זו אחת המכוניות המרווחות בקטגוריה. הדור הבא יציע ככל הנראה גם גרסה היברידית, אולי אפילו נטענת.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר