גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ובינתיים, באלפיון העליון: הצצה לסכסוך על "לב לבונטין"

(עדכון) - הפרויקט היוקרתי שממזרח לגן החשמל במרכז תל-אביב עומד במוקד סכסוך בין יזמיו, ד"ר חיים זקלד ובתו עו"ד רינת שרון זקלד-כהן, לבין בעליו הנוכחיים, אנשי העסקים משה ומרדכי ינאי ועו"ד זיסי הצובאי

"ליהנות מכל העולמות, מרחק פסיעה משדרות רוטשילד" - כך משווקת חברת "לב לבונטין" את פרויקט המגורים היוקרתי, האיכותי והמודרני שהיא בונה בלב תל-אביב, מזרחית לגן החשמל.

בפרסומיה את הפרויקט, שעתיד לכלול 71 דירות יוקרה, מציינת החברה כי הוא נבנה ב"אזור תוסס ואופנתי, שנמצא בעיצומו של תהליך התחדשות, המתאפיין בשימור המבנים ההיסטוריים היפהפיים המעטרים אותו, בצד פריחתם של בתי-קפה, גלריות, חנויות מעצבים ומועדונים עכשוויים, ומושך אליו אוכלוסייה שוחרת תרבות, היודעת לזהות הזדמנות להשקעה באיכות החיים ושואפת להפוך לחלק מקהילה פעילה ודינמית".

הפרסומים יפים ומושכים את העין והפוטנציאל הוא גדול, אבל ל"גלובס" נודע כי מתחת לפני השטח מתרחש מזה חודשים ארוכים מאבק משפטי קשה על הזכויות בפרויקט.

מהצד האחד של המתרס ניצבים ד"ר חיים זקלד ובתו, עו"ד רינת שרון זקלד-כהן, יזמי הפרויקט הראשונים שבצוותא עם שי עופרי ואריה לייביקר הקימו ב-2010 את חברת "לב לבונטין", לשם רכישת הקרקע במקום מחברת "מנהטן-העיר הלבנה" והקמת הפרויקט. מהעבר השני של המתרס ניצבים בעלי הזכויות הנוכחיים, אנשי העסקים מרדכי ומשה ינאי, ועו"ד זיסי הצובאי, המכהן כמנכ"ל החברה.

לקבוצות יש טענות קשות ביותר האחת כלפי השנייה, ותהליך גישור שהתנהל ביניהן בפני נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב לשעבר, אורי גורן, לא הצליח להביא לפתרון המחלוקות. תביעה בסך כ-14.7 מיליון שקל שהגישו חיים ושרון זקלד לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כבר בפברואר 2013, ושלא פורסמה עד היום, חושפת את עיקרי הטענות של המייסדים נגד הבעלים הנוכחיים.

הגישור נכשל

חיים ושרון זקלד (קבוצת זקלד) טוענים בתביעתם כי לאחר שייסדו את חברת "לב לבונטין" ב-2010 ביחד עם שותפיהם, שי עופרי ואריה לייביקר (קבוצת עופרי), ופעלו לשם רכישת הקרקע בלבונטין כדי להקים עליה בניין דירות של 71 יחידות דיור, "פעלו משה ומרדכי ינאי והצובאי על מנת לנשל את התובעים מכל זכות או קשר עם החברה".

לפי התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד עופר שפירא ממשרד שבלת ושות', "הנתבעים פעלו מאחורי גבם של התובעים לטובת ניסיון העברת הבעלות בחברת 'לב לבונטין' לשליטתו של משה ינאי, תוך ניסיון לדחיקת רגלם של התובעים ממנה והעברת האחיזה בה מידם לידיו של ינאי, ללא הסכמתם, ואף שהתובעים החזיקו ב-50% ממניות החברה".

לטענת התובעים, "ניסו ינאי ויתר הנתבעים לבטל חד-צדדית הסכם ההלוואה שהיה לחברה עם חיים זקלד, שנוצר בעת שהחברה הייתה זקוקה לכספים שהלווה לה זקלד, ושבלעדיהם לא הייתה העסקה רואה אור ומניבה את הפירות שהיא מניבה כיום".

לדבריהם, "התנהגותם הנפסדת של הנתבעים, החורגת מכל אמת-מידה של הגינות מסחרית, גרמה ועודנה גורמת לתובעים חיסרון כיס ניכר ופוגעת בזכויותיהם".

הפרת הסכם הלוואה

חלק מהתביעה מבוסס על הסכם הלוואה שנערך לטענת התובעים בין חיים זקלד לבין לב לבונטין. לטענת התובעים, בספטמבר 2010, במהלך הניסיונות לרכוש את הקרקע ולאחר שנוכח זקלד כי הניסיון לגיוס הון ממשקיעים חיצוניים או מקונים פוטנציאליים לשם הרכישה אינו מצליח, הוא העמיד מיליון שקל מהונו האישי לצורך התשלום.

ואולם, לדבריו, הנתבעים החזירו לו בהמשך הדרך את מיליון השקל באופן חד-צדדי, והם מתכחשים להסכמות, לפיהן ההלוואה מזכה את זקלד בדירת 3 חדרים, ששוויה עולה על 2.4 מיליון שקל.

לפי התביעה, בהמשך עמלה קבוצת זקלד במרץ כדי לגייס הון נוסף של 10 מיליון שקל ולקדם את הפרויקט, אך ב-1 בנובמבר 2010 היא נדהמה לשמוע מקבוצת עופרי כי זקלד אינו צריך להעביר את הסכום של 10 מיליון שקל עבור תשלום שני, כיוון שהשליטה בחברה הועברה לידי משה ינאי.

"מכאן מובן שב-31 באוקטובר 2010, בפגישה שהתקיימה בין קבוצת עופרי ועו"ד הצובאי לבין משה ינאי, בלעדי קבוצת זקלד, הוחלט על העברת הבעלות בחברה. יצוין כי באותם ימים טענה קבוצת עופרי כי היא אינה מכירה כביכול את ינאי ואף ביקשה מזקלד לנסות ולגייסו כמשקיע בחברה", נאמר בתביעה.

לדברי התובעים, בדיעבד התברר להם כי בזמן בו הם השקיעו את מרצם בהשגת כספים לחברה, פעלו עו"ד הצובאי ומשה ינאי בסתר ומאחורי גבם, על מנת לנסות ולהעביר את הבעלות והשליטה בחברה למשה ינאי על חשבונם.

לטענת התובעים, העברת השליטה בחברה התבצעה ללא ידיעתם, למרות שהם שלטו ב-50% ממנה. התובעים דורשים לקבל לידיהם כיום 25% ממניות החברה. "כוונת המייסדים הייתה כי ככל שייכנסו לחברה משקיעים חיצוניים בתמורה למניות החברה, תדוללנה מניות המייסדים בהתאם. לפיכך, מסכימים התובעים כי קרוב לוודאי שמניותיהם בחברה היו מדוללות, כך שהיו נשארים בסופו של דבר עם 25% ממניותיה", נטען בתביעה.

"העברת זכויות כשרה"

משה ומרדכי ינאי ועו"ד הצובאי שוללים מכל וכל את הטענות נגדם ומעלים מצדם טענות קשות ביותר נגד חיים ורינת זקלד. בכתב ההגנה שהגישו לבית המשפט, באמצעות עו"ד אמיר איבצן, טוענים השלושה כי התביעה שהוגשה נגדם היא "לא פחות מאשר תביעה הזויה, חסרת תום-לב, וכשלעצמה מהווה מעשה של מירמה".

"התובעים, המכנים עצמם קבוצת זקלד הינם זוג נוכלים קטנים, אשר חברו לזוג נוכלים אחר, המכונה על-ידם 'קבוצת עופרי', שי עופרי ואריק לייביקר, לצורך ביצוע עסקאות שונות ומשונות, אשר מעולם לא הייתה למי מהם היכולת לבצען. מדובר היה למעשה בפנטזיה שרקחו 'שתי הקבוצות' שסיבכה אותם עד הצוואר", נטען בכתב ההגנה.

לדברי הנתבעים בלשונם הציורית, "ניתן להמשיל את העסקה שהתובעים רקמו ביחד עם עופרי ולייביקר לעסקה מעולה, אותה רוקם אדם מן היישוב, לרכוש את חברת מייקרוסופט".

לגופם של דברים טוענים משה ומרדכי ינאי והצובאי, כי בעקבות קשיי מימון של זקלד ושותפיו לרכוש את הקרקע ולהקים את הפרויקט, קיבלה קבוצת היזמים שבהנהגת ינאי את מלאו הזכויות בפרויקט לידיה באופן כשר ובהסכמת כל המעורבים.

"ב-3 בנובמבר 2010 העמידה 'מ.מ.א נדל"ן ואחזקות' שבבעלות ינאי ל'לב לבונטין' את המקורות הכספיים (לרכישת הקרקע ובית הקבלן - ח' מ'). עבור רכישת בית הקבלן, באמצעות 'לב לבונטין', שילם ינאי 71 מיליון שקל בתוספת מע"מ וריבית וכן את מס הרכישה ותשלומים נוספים ובסך-הכול כ-80 מיליון שקל".

הנתבעים מציינים כי מאז שחיים זקלד יצא מהפרויקט, והוא עבר לידי משה ומרדכי ינאי והצובאי, לא היה קשר כלשהו בינו ובין בתו לבין "לב לבונטין" או מי מהנתבעים.

"תביעת מירמה"

באשר להלוואה שטוען זקלד שהעמיד לצורך רכישת הקרקע ושמקנה לו, לדבריו, בעלות על דירה בת 3 חדרים בפרויקט, טוענים הנתבעים כי מיליון השקלים הועמדו על-ידי זקלד כהלוואה. זאת, במסגרת מאמציו לגייס הון בעצמו לפרויקט ולצורך ניסיון לארגן קבוצת רכישה (שנכשל). לטענת הנתבעים, הלוואה זו לא מקנה לזקלד זכויות כלשהן.

"בית המשפט הנכבד מתבקש לדחות את התביעה, בהיותה תביעת מירמה ברורה על פניה, המנוסחת באריכות בלתי מתקבלת על הדעת, תוך חזרה פעם אחר פעם על טענות-שווא", כתבו הנתבעים בכתב ההגנה. כמו כן, הגישו השלושה הודעה לצד שלישי נגד התובעים ונגד שני שותפיהם לשעבר, לייביקר ועופרי.

אקזיט של 300 מיליון דולר והשקעות בנדל"ן

איש העסקים משה ינאי, העומד במוקד תביעתם של חיים זקלד ועו"ד רינת זקלד-כהן סביב הזכויות בפרויקט "לב לבונטין", אינו מוכר לציבור הרחב, אך הוא מוכר היטב בעולם ההיי-טק. ינאי אף נבחר על-ידי "גלובס" לאיש המשפיע ביותר על ההיי-טק הישראלי לשנת 2008.

עד 2002 עבד ינאי בתפקיד בכיר בענקית החומרה - EMC - והיה אחד האחראים לצמיחה המהירה שלה בשנות ה-90. בהמשך עבר ל-IBM, אליה הגיע בעקבות רכישת הסטארט-אפ הישראלי XIV תמורת כ-300 מיליון דולר.

ינאי, שהיה המשקיע המרכזי בחברה וכיהן כיו"ר שלה, הצטרף ל-IBM תחת התואר היוקרתי של IBM Fellow, שאחראי לקידום אסטרטגיית האחסון בענקית המחשוב. במסגרת תפקידו היה ינאי אחראי על סדרת רכישות בסכום כולל של כ-600 מיליון דולר של חברות ישראליות בתחום האחסון.

ינאי, המוכשר ורב-הפעלים, הוא גם שותף בחברה לטיסות מסוקים עבור VIP ומשקיע גם בנדל"ן. הוא ממעט להתראיין ונוהג להתרחק מהתקשורת. בראיון עבר נדיר ל"גלובס" הוא הסביר כי "אני לא נהנה מהדברים האלה".

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • שני בני אדם נוספים נפצעו בתאונה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?