גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקופיקס עד זוגלובק: על מה מדברים צרכני המזון ברשת?

יותר משנתיים אחרי המחאה החברתית, השיח על מזון ברשת ממשיך להיות סוער ■ מחקר מיוחד של Buzzilla בשיתוף Wisdom Dot Com מסמן את המגמות העיקריות בשיח במדיה החברתית, בנושא שמגיע אלינו כל יום לצלחת

הצבא אולי צועד על קיבתו, אבל על קיבתנו כולנו צועדת תעשייה שלמה של מזון, שעוברת לא מעט תהפוכות ושינויים. על מנת להבין לעומק מה צופן העתיד לתעשיית המזון, חברו חברת Buzzilla וחברת wisdom dot com - שתי חברות המתמחות בחקר המדיה החברתית ובהשפעותיה על הצרכן הישראלי - וערכו מחקר ראשון מסוגו אשר בא למפות את הזרמים התת-קרקעיים שמשפיעים על שוק המזון ואת המגמות המרכזיות העולות מהם.

המחקר מבוסס על ניתוח של 1,500 קבוצות דיון במדיה החברתית שנערכו ברשת במהלך השנה האחרונה, ואשר במסגרתן השתתפו יותר מ-5,000 איש. המתודולוגיה של המחקר משלבת מחקר אנתרופולוגי-איכותני וכמותי, ומאפשרת הצצה לחייהם של הצרכנים באופן אורגני וללא התערבות מחקרית. ייחודה, מסבירים החוקרים, הוא ביכולת לקבל תשובות גם על דברים שהם עצמם לא ידעו לשאול.

"המגמות שחושף המחקר מצביעות על שינויים דרמטיים בסביבת התחרות של חברות המזון, לצד שינויים משמעותיים במערך הכוחות בין צרכנים למותגים", אומרת יעל ברזם, בעלים ומנכ"לית של Wisdom Dot Com. "החיבוק שנתנו הצרכנים לרשת קופיקס, ההצלחה של קואופרטיב 'העגלה' ושל 'אימהות קונות ביחד' - כל אלה הם חלק משינוי הרבה יותר גדול. אם בעבר התייחסנו לצרכנים כאל 'קהל מטרה', היום זה 'קהל עם מטרה' - וככזה, הוא כוח מאיים לא רק ברמה של מחאה צרכנית או חרם, אלא ברמת ההתנהגות היומיומית".

"אוכל הוא נושא בסיסי ועיקרי בחיינו", אומר יואב פרידור, מנכ"ל באזילה, "ואכן מתקיים בנושא זה שיח משמעותי ורחב. ההתייחסות של הצרכן לנושא המזון חושפת בפנינו סט של ערכים, גישות ודעות שנוגעים לתחושותיו לגבי נושאים מהותיים אחרים בחיים ולפעמים נובעים מהן. התייחסותו של הצרכן לאוכל מושפעת גם ממגמות כלליות, שאינן נובעות בהכרח מהקשר הישיר למזון. מחאת הקוטג' כבר הוכיחה לנו את חשיבות המודעות להקשבה לצרכן, וכיצד ניתן לגלות זרמים ולחצים תת-קרקעיים עוד טרם התפרצו מעל פני השטח".

לדברי פרידור, "כאשר באים לבחון את השיח בנושא מזון ברשת, מגלים כי מדובר בשיח עצום בהיקפו. יש בארץ יותר מ-300 אלף קבוצות דיון בנושא מזון בשנה".

"גלובס" מציג כמה מהמגמות הבולטות שעליהן מצביע המחקר, וממחיש אותן באמצעות ציטוטים מהשיח.

בין שתי מחאות

אי-אפשר לערוך מחקר רציני בתחום צריכת המזון מבלי להתייחס למחאה החברתית בתחום. השאלה המתבקשת מיד כאשר מזכירים את המחאה של קיץ 2011, היא "האם תהיה מחאה נוספת?". המחקר הנוכחי מנסה לתת תשובה לשאלה זו.

"משברים במדיה החברתית הם כמו צונאמי", מסבירה ברזם. "הלחץ התת-קרקעי חייב להתפרץ. אם לא נמצא דרכים לשחרר אותו באופן מבוקר הוא יתפרץ שוב. אזורי הסיכון הם נרחבים, וחברות המזון בהחלט נמצאות בקבוצת הסיכון. לרוב זה ייגמר בגלים גבוהים וזהו, אבל כשהגל מתנפץ זה קורה בעוצמה ובמהירות כאלו, שזה כואב מאוד".

מהמחקר עולה שהאמירה היא שאם לא יהיה טיפול נקודתי רציף במשברים הקטנים ובמחאות הנקודתיות, יפרוץ בסוף "בום" גדול. לכן החברות חייבות להישאר עם יד על הדופק.

פרידור וברזם ממליצים לחברות ולרשתות המזון להקשיב ולנתח את הלכי הרוח העולים מהשיחה ברשת באופן רציף, וכף למפות איומים והזדמנויות חדשים כל הזמן, "ולא רק לקראת תוכניות שנתיות. חשוב לנתח לא רק את מה שאומרים עליך, אלא גם את מה שנאמר על כלל הקטגוריה שלך".

לדברי פרידור, "השוק מציע היום שלל של פתרונות: החוכמה היא להיות מוכנים מראש. חייבים למפות את גורמי הסיכון ולהכין תוכניות מגירה. אין פתרונות קסם אבל בהחלט יש דרכים למזער את הסיכון".

צרכים חדשים, שיווק מיושן

הפסיכולוג החברתי הנודע אברהם מאסלו שירטט את פירמידת הצרכים, שלפיה קיים מדרג הנע מהצרכים הפיזיולוגיים הבסיסיים (רעב, נשימה, צמא ועוד), דרך צורכי ביטחון פיזי קיומי, לאחריהם שייכות ואהבה, כבוד והערכה והצורך הגבוה ביותר - מימוש עצמי.

באופן מסורתי, מסבירים עורכי המחקר, התמקדו מותגי המזון שיווקית מאז ומתמיד בשלב השני של הפירמידה: שלב ה"שייכות והאהבה". פרסומות נוסח "אבא-אמא-מרק-בית" כיוונו אל הצורך הזה וניסו ליצור תחושת שייכות קלאסית בקרב הצרכן הפוטנציאלי, שחיפש למעשה את אותו הדבר במוצר.

אולם, מהמחקר עולה כי כיום עולם המזון מוצף בצרכים מגוונים הרבה יותר: אנשים אינם מחפשים את החמימות הקבועה, את אותה תחושת שייכות - אלא שואלים את עצמם מגוון רחב של שאלות כמו "למה אני קונה במקום מסוים", "מאיפה בא מה שאני אוכל", "האם שילמו כמו שצריך לאנשים שהכינו את האוכל" ועוד.

כנגד זה, נותר עולם הפרסום בשלו, ומתקדם לעולם המחר באיחור מה, על-פי הקודים המוכרים והישנים, במקום לברר מחדש על איזה צורך או צרכים עונה המוצר של הארגון, האם יש צרכים נוספים שלהם המוצר יכול לתת מענה ועוד.

דוגמה לכך היא למשל מגמת השיתוף בתמונות של אוכל - שנותנת מענה לצורך בביטוי עצמי. אחת מדרכי הביטוי החריפות של "מימוש עצמי" כיום היא האכילה האתית - ובראשה מגמת הטבעונות, הצומחת על רקע השאיפה למנוע הרג חיות או התעללות בהן. פרשות שונות, דוגמת פרשת זוגלובק מהשבועות האחרונים, מאיצות מגמה זו.

המחקר מזהה פופולריות גבוהה מאוד של סרטונים ודיונים בנושא הריגת חיות או שימוש במוצרים מן החי. בדיקת נפח השיח בנושא טבעונות מצביע על מגמת גידול משמעותית במשך השנה האחרונה. גם אם לא ניתן היום לכמת בבירור את היקף התופעה, מצביע המחקר על מגמה ברורה - המכפילה את היקף התופעה מתחילת 2012 ועד אמצע 2013. להערכת החוקרים, סיבות חברתיות וערכיות מהוות את עיקר התמריץ לתופעה, כשנימוקים בריאותיים נותרים בשוליים.

הממצאים, מוסיפים עורכי המחקר, דורשים מהפך של ממש בחשיבה אסטרטגית של חברות - שנדרשות לחשוב מה יש להן להציע לצרכן בהתאם להלך הרוח הזה.

פריחת העסקים הקטנים

אם באכילה אתית עסקינן, גם זו דרך ביטוי שלה: העדפה הולכת וגדלה לעסקי מזון קטנים, המביאה לפריחתם בעת האחרונה. "מקובל לחשוש ממתחרה גדול שיבוא וישנה את כללי המשחק", מסבירים פרידור וברזם. "גם קופיקס ניסו להדגיש את מטרתם להפוך לרשת, כדי להיות מתחרה משמעותי הפועל נגד הרשתות הגדולות". אולם לפי הממצאים, איום משמעותי לא פחות על התאגידים הגדולים בשוק המזון נובע דווקא מהכרסום המתמשך שעתיד להגיע מצד עסקים קטנים.

המחקר מצביע על יכולתם של עסקים קטנים, בכוחם המצטבר, להציב תחרות אמיתית לתאגידים הגדולים ולייצר "לונג טייל" אמיתי - בין השאר בזכות היכולת להתאים את עצמם באופן מדויק יותר לצרכים של הלקוח (משלוח עד הבית, היענות לדרישות ספציפיות) ולא מעט בזכות עולם הדיגיטל והרשתות החברתיות, שנותן במה רחבה, בעלות מועטה, וגישה ויראלית ללא מעט לקוחות.

השינוי הטכנולוגי הפחית את רף הכניסה לבלי היכר: הוא מאפשר לעסקים הקטנים להגיע לקהלי המטרה שלהם בתקציבים מוגבלים, ולגדול לאט-לאט לפי מידתם. מה שהתחיל בגוגל, התפתח לזירת הפייסבוק, שם ניתן לנהל מערכת יחסים של ממש עם קהל הצרכנים, וזה ימשיך ויקבל תאוצה ככל שהמסחר האלקטרוני יתקדם בישראל.

השיח כולו, מסבירים החוקרים, הפך לאוהד את העסקים הקטנים, ובהנחה של מחיר זהה בין רשתות גדולות ועסק קטן - יהיו הרבה שתהיה להם העדפה ערכית לטובת השחקן הקטן בשוק.

דוגמה אחת לכך ניתן למצוא במגמת "הדודות מגיעות הביתה": אם בעבר, איימו על העסקים הגדולים השווקים הפתוחים של יום שישי, המציעים מזון מבושל, הרי שהיום זה עלה מדרגה כשעסקים קטנים מציעים אוכל מבושל וטרי שמגיע ישירות הביתה.

הבעיה, מבחינת היצרנים הגדולים או הרשתות, היא שהעסקים הקטנים האלה נותרים לעתים קרובות "מתחת לרדאר": הם לא עוקבים אחריהם ונוטים לזלזל או להמעיט בשינויים שהם יכולים להביא איתם, או בהשפעתם על כלל השוק והלקוחות.

זירות השיח

מזון בעסקים קטנים

שיח על טבעונות

עוד כתבות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות