גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שובו של "האשם תמיד"

יש מדינות שהחליטו לרדוף את ארגוני זכויות האדם. ואצלנו?

אם אתם לא מאוד צעירים, רובכם כנראה זוכרים את "האשם תמיד" - הדמות המיתולוגית שגילם בשעתו יאיר ניצני, בתפקיד הערבי הכנוע שמשמש כשק-החבטות של היהודים. השבוע התברר פעם נוספת כי גם לממשלת ישראל יש אשמים קבועים כאלה, שעליהם אפשר להפיל כל תיק וכישלון: הנודניקים מארגוני זכויות האדם. או בסגנונו של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' - "מספיק עם הצביעות ועם ארגוני זכויות האדם האלה".

אהרונוביץ' אמר את הדברים ב"כנס אילת לעיתונות" כשדיבר על תוכניות המשטרה להיאבק במשפחות הפשע המשתוללות ברחובות. הוא הכריז, בין השאר, על כוונתו לאפשר למשטרה לבצע מעצרים מינהליים (מעצר בלי ראיות).

מכיוון שהניח שיוזמה כזו תיתקל בהתנגדות, הקדים השר תרופה לעתירה והביע את דעתו על הצבועים, כלומר על פעילי זכויות האדם ("האלה"). כלומר, על הטרדנים הסבורים כי במדינה דמוקרטית כדאי שלמשטרה יהיו ראיות נגד מאן-דהוא לפני שמשליכים אותו לקלבוש.

נשים רגע בצד את הוויכוח על יתרונותיהם וחסרונותיהם של המעצרים המינהליים. זה לא העיקר כאן. העיקר הוא שממשלת ישראל פיתחה לעצמה הרגל מסוכן - להסיט מעצמה את האחריות לכישלונות, ואגב כך להסית נגד ארגוני זכויות האזרח והאדם הפועלים בארץ (כל עוד הח"כ יריב לוין לא הצליח לסגור אותם).

שימו לב לספין: אהרונוביץ' עוד לא ניסה לקדם את עניין המעצרים המינהליים. גורמים בתחום מפקפקים אם בכלל ינסה. זה לא יעבור במערכת המשפטית, וגם במישור המעשי ספק רב אם יעזור.

אלא שבינתיים האקשן חוגג ברחובות תל-אביב, אשקלון ויפו, ואם היה לנו נדמה שהמשטרה קצת מתקשה, זה רק כי אנחנו מבולבלים: הכול בגלל ארגוני זכויות האדם שעוצרים בגופם את השוטרים מלסגור את הבאסטה של המולנרים והדומרנים.

תודו שלא ידעתם: האגודה לזכויות האזרח, למשל, היא זו שאחראית לכך שנשים וילדים שהתקשרו בשנים האחרונות למשטרה כדי להתלונן על אב מאיים ומכה, נתקלו לעתים באדישות ובתגובה איטית; ועד שהשוטרים טרחו להגיע המתלוננים כבר הפכו לגופות.

ארגוני זכויות האדם הם אלה שאשמים בכך שרוב הישראלים שנופלים קורבן לגניבה או לתקיפה, אפילו לא טורחים להגיש תלונה - כי הם יודעים שחוץ מלרשום אותה לרוב לא ייעשה דבר.

ארגוני זכויות האדם הם גם הגורם לכך שמדד האמון במשטרה - כפי שהתפרסם השבוע - עומד על 56%, נמוך מרוב זרועות השלטון האחרות, ופחות מכל מדינות ה-OECD, למעט מקסיקו וקוריאה-הדרומית. עד כדי כך ארגוני הזכויות מפריעים למשטרה לעבוד.

לומד מכמה מעמיתיו הדמגוגים בשולחן הממשלה

המתקפה הזו על כל מה שמריח מ"זכויות" אינה בלעדית לאהרונוביץ'. השר בסך-הכול לומד מכמה מעמיתיו הדמגוגים בשולחן הממשלה. אלה, למשל, הבהירו כבר מזמן כי מי שאשם במצב הקשה של שכונות דרום-תל-אביב מוצפות הפליטים הם ארגוני הסיוע. ארגוני הסיוע הם אלה שלא בנו גדר בזמן, הם שלחו באוטובוסים את הפליטים היישר לגינת לוינסקי, הם אלה שחתמו על אשרות שהייה לסודנים ולאריתריאים (נבהיר: שר הפנים חתום על האשרות הללו, מהסיבה הפשוטה שאי-אפשר לגרש את הסודנים והאריתריאים).

השקר המפואר הזה נמשך בעצם הימים האלה, כשהממשלה ממשיכה לעבוד על הציבור בעיניים, ולגרום לו לחשוב שכליאה של 1,000-2,000 מבקשי מקלט בדרום הארץ תפתור את הבעיה באזור התחנה המרכזית בתל-אביב. אבל מה לעשות שיש בישראל קרוב ל-60 אלף מבקשי מקלט?

אין ספק - זכויות אדם וזכויות אזרח הן מטרד. יש מדינות וממשלות שהחליטו לחסל אותן ולרדוף את פעילי הזכויות שמפריעים לממשלה לממש את מדיניותה. עוד קצת מאמץ, ונצליח להגיע לאיכות החיים ששוררת במדינות הללו - סודאן, אפגניסטן וקוריאה-הצפונית, למשל. אז יתחיל הכיף האמיתי.

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

ירידות באירופה; הבורסות באסיה ננעלו בעליות

מדד ניקיי ולה ב-1.4% ומדד הנג סנג ב-1.5% ● בוול סטריט, נאסד"ק ו-S&P 500 שברו את שיאם • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● את רהב תחליף ענת פרידמן, שבעבר עבדה במשרדו ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים בכ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני

שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון, נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום  • עדכונים שוטפים

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת"

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

פרויקט בנתניה של יוסי אברהמי. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו"ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי-הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

בסוף 2019 דרשה התובעת מהנתבעים להשיב לה חוב ביטקוין בשווי 79 אלף שקל, וב-2021, כששווי החוב עמד 412 אלף שקל, הגישה תביעה ● עד מתן פסק הדין האמיר השווי לכחצי מיליון שקל

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

ערן זינמן ורעי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי הכתה את תחזיות השוק ברבעון; המניה מזנקת בכ-20% במסחר המוקדם

מאנדיי.קום פרסמה תוצאות חזקות לרבעון ● בעקבות עדכון מחירים ללקוחות החברה עקפה את התחזיות ומעלה את התחזית השנתית ● המניה מזנקת בטרום מסחר למחיר המשקף למאנדיי שווי של מעל 10 מיליארד דולר