גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צורכים את עצמנו לדעת

רוב תכולת עגלות הקנייה ב'בלק פריידי' יהפוך במהרה לפסולת

והרי החדשות: כדי להשתתף בחגיגות ה"בלק פריידי" לא צריך להמתין שעות בכפור על מפתנו של קניון אמריקאי ענק. אין צורך להיות מספר 423 בתור, להסתער על הדלתות יחד עם המון האדם ברגע הפתיחה, לדחוף, לשרוט ולהישרט, ואפילו להכות בשוקר חשמלי מישהו שלהוט דווקא על אותה מגבת מטבח (גם זה קרה בסוף השבוע בקניון בפילדלפיה).

הקידמה הטכנולוגית מאפשרת לקחת חלק באירוע הגדול של דת הצריכה גם בלי ללכלך ידיים. כמה הקלקות על המחשב הביתי, וגם אתם בפנים - מהבית במדריד, ורשה או נתניה. הרכישות בבלק פריידיי באמצעות אתרי האינטרנט חצו השנה לראשונה את המיליארד דולר. יחי הגלובליזציה.

התמונות שמגיעות מאורגיית הקניות השנתית שמתחוללת באמריקה מעוררות בכל פעם מחדש רחמים ודאגה: המוני אנשים דוחפים בתוך מקדשי הצריכה עגלות עמוסות במוצרים עד גובה התקרה, כורים לעצמם בור בחשבון הבנק בניסיון חסר סיכוי למלא את החור בנשמה. רוב תכולת העגלות תהפוך במהירות להררי פסולת, שהעולם לא מסוגל להתמודד איתם.

אשתקד נמכרו ביום אחד 25 אלף טאבלטים, רובם רק כדי להיזרק עם יציאתה של מהדורה מעודכנת יותר. הטאבלטים הללו מובלים באוניות לאפריקה, שם ילדים מנסים לחלץ מהם את המתכות היקרות, תוך שהם נושמים ושותים את החומרים הרעילים שמשתחררים מהם.

האירוניה המרה היא שלמצב הזה - שבו תאגידים מגדילים את רווחיהם מכך שמאות מליונים רוכשים חפצים שאינם צריכים ואגב כך מרעילים את הסביבה - קוראים בכלכלה המודרנית "צמיחה". ועוד לא הזכרנו את תנאי התעסוקה שבהם יוצרו רוב המוצרים הללו. מישהו באפריקה, באמריקה הלטינית ובמזרח אסיה שילם ביוקר כדי שהצרכן המערבי יוכל לקנות בזול.

בשנים האחרונות גובר השיח העולמי על הצורך הדחוף לרסן את תרבות הצריכה. המראות השנתיים המגיעים מבולמוס הקניות האמריקאי מציבים את השאלה - האם יש לזה סיכוי. האם אפשר לעצור את מעגל הקסמים שבו לכודים מיליארדי בני אדם, שסופגים מבוקר עד ערב מסרים פרסומיים שגורמים להם לחשוב שהם מוכרחים, פשוט מוכרחים, לקנות, לקנות ולקנות, על אף שבתוך-תוכם הם יודעים שחפצים הם לא מקור לאושר אמיתי.

בסקר נרחב שערך ארגון ה-OECD ב-11 מדינות, השיבו רוב הנשאלים כי הם מפיקים אושר מקשרים עם בני אדם אחרים, מחיי משפחה וקהילה, מפנאי, תחביבים ותרבות. את כל אלה לא מוכרים ב"יום שישי השחור".

ללמוד מהבריטים - ולא מהאמריקאים

תרבות הצריכה המופרזת מגיעה לשיאה בתחום המזון. על-פי הערכות של הממשל האמריקאי, כ-40% מהמזון שמיוצר בארצות-הברית לא נאכל, והאמריקאים זורקים לפח אוכל בשווי 165 מיליארד דולר כל שנה. באותה עת יש בעולם מאות מיליוני רעבים, כולל בארצות-הברית עצמה.

ממחקר ישראלי שנערך לאחרונה בהובלת ד"ר יוסי מלמד מהמרכז האקדמי כרמל, עולה כי משפחה ישראלית ממוצעת זורקת מדי חודש לפח אוכל בשווי של כמעט 300 שקל. במסגרת המחקר נבדקו 500 משקי-בית בצפון הארץ, והממצאים תואמים נתונים קודמים של המשרד להגנת הסביבה.

בשנים האחרונות מחלחלת ההבנה שממשלות חייבות לנקוט פעולה אקטיבית כדי לכוון את הציבור לצריכה אחראית ונבונה יותר. כשם שיש לגיטימציה לעידוד ממשלתי לחיסכון במים ובחשמל, כדאי שהמדינה תחנך את הציבור לריסון גם בתחומי צריכה אחרים.

בממשלת בריטניה כבר פועלת זה כמה שנים יחידה כזו, שמנסה ללחוץ על הכפתורים הנכונים בתודעה של הציבור ולהוות משקל-נגד לשטיפת המוח של המפרסמים.

במקרה הזה, כדאי לחרוג ממנהגנו וללמוד מהבריטים - ולא מהאמריקאים.

עוד כתבות

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● את רהב תחליף ענת פרידמן, שבעבר עבדה במשרדו ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים בכ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת"

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי