גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גלובס" מציג: כל השירותים שיגנו על ילדיכם מהסכנות ברשת

הסכנות האורבות לילדים באינטרנט רבות ומגוונות, והדיווחים על ילדים הנפגעים ברשת הולכים וגוברים ■ מתוכנות סינון ועד אפליקציות המדווחות על פעילות הילד בפייסבוק - "גלובס" מציע 5 דרכים לבקרת ההורים על הגולשים הצעירים בבית

בעולם שמייצר חדשות לבקרים כותרות עגומות על פגיעה בילדים, לא מעט באמצעות האינטרנט - אדישות לא באה בחשבון: ההורה חייב להיות מחנך פעיל וצרכן פעיל של כלים להגנת הילד. בפועל, לא תמיד זה קורה.

"ל-63% מההורים אין באמת מושג מה הילדים שלהם עושים באינטרנט", אומרת אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח באיגוד האינטרנט הישראלי. "כל ילד שלישי חווה פגיעה, מפריצה והתחזות חשבון הפייסבוק ועד לייקים או סטטוסים פוגעניים. הילדים לא מבינים שזה כואב יותר ממכות ונשאר שם לנצח".

- מה עושים?

"רמה אחת של פתרונות היא הרמה הטכנולוגית, על יתרונותיה וחסרונותיה", אומרת היילינגר. "הרמה השנייה היא מודעות ואחריות הורית ברשת. אם פעם לימדו אותנו לא לדבר עם אדם זר או לא להיכנס למקום חשוך, צריך לחנך את הילד להתנהל נכון ברשת - שם הילדים חיים היום. שום דבר לא יכול להחליף חינוך והקניית הרגלים מגיל מאוד צעיר - והיום, כבר בגיל 7 בממוצע מתחילים לגלוש באינטרנט".

היילינגר ממליצה על מעורבות גבוהה במיוחד של ההורה: "להורים אסור לוותר - הם חייבים לשאול ולשאול, לפתוח ערוצי תקשורת כדי לנסות להבין אם ילדיהם חשו איום מאיזה כיוון ברשת. הרבה הורים חוששים מהפער הטכנולוגיים, גם אלה שמתמצאים יחסית. גם את זה אפשר להפוך ליתרון, ולבקש מהילד להסביר לך מה קורה".

1. אינטרנט מסונן

בבית שבו גולשים ילדים באינטרנט, מסבירים באיגוד האינטרנט הישראלי, אינטרנט מסונן הוא דבר בסיסי. "זה לא ימנע בעיות", מדגישה היילינגר, "אבל יסנן תכנים לא ראויים שילדים מגיעים אליהם הרבה פעמים בטעות, מחיפוש תמים. מה שחשוב באמת הוא לא לשכוח שצריך להמשיך לעקוב אחר המתרחש ולנקוט אמצעים נוספים גם אם קיים סינון".

* המחיר:

רוב הספקיות מציעות שירותי סינון אתרים ברמה בסיסית, לרוב חינם. באינטרנט רימון, מציעים 5 דרגות סינון - מדרגה בסיסית ועד סינון הרמטי - עם לא מעט גמישות של ההורים בקביעת מאפייני הגלישה. המחירים: 40-70 שקל, בהתאם למהירות הגלישה.

2. שירותי ניטור - ספקיות האינטרנט

הספקיות השונות מציעות אמצעי אבטחה וניטור שונים - מסינון אתרים ועד שירותי ניטור מתקדמים יותר, וכדאי לבדוק מה מציעה הספקית בשירותיה אתם משתמשים. עם זאת, מזכירה היילינגר, "תוכנות בקרה זה חשוב, אך חשוב יותר לדבר עם הילד ולהסביר מה האיומים ומה המשמעויות".

* המחיר:

בנטוויז'ן, למשל, מציעים את שירות "מסננט" - הכולל מעקב וסינון תכני אינטרנט לא רצויים ומתריע בפני ההורה על פעילות ראויה לבדיקה ושדורשת תשומת לב ההורה. השירות ניתן בו זמנית הן בשימושי הפייסבוק והאינטרנט באמצעות הנייד והן בשימושים אלה במחשב הביתי, והוא ניתן ב-3 רמות - שירות בסיסי ללא עלות (סינון אתרים בלבד, ללא ניהול אקטיבי, ניטור צ'טים, חסימה של הורדת תכנים ועוד); שירות מסננט קלאסי ב-10 שקלים לחודש ושירות מסננט מורחב ב-13 לנייד ולנייח גם יחד.

באורנג' ובסמייל 012 מציעים את שירות 'בקרת הורים' מבית מורשת, ובשתי אפשרויות: שירות סינון תכנים בסיסי, המקנה חסימה לאתרים בעלי תכנים לא רצויים, ושירות סינון מתקדם המאפשר בין השאר חסימה לצ'אטים ולפורומים, בעלות חודשית של 10-13 שקל. ב-012 סמייל קיים שירות נוסף בעלות דומה בשם "שמרטף", המאפשר סינון מעט מתקדם יותר. שירותי הסינון מוצעים גם באינטרנט הביתי וגם בטלפון הנייד.

בבזק בינלאומי מציעים שירות סינון תכנים בסיסי ללא עלות, ללקוחות המבקשים סינון נרחב יותר גם בפייסבוק מוצע שירות ה-iKeeper שכולל גם ניטור מתקדם יותר, מאפשר להורים לשלוט בזמני ומשך הגלישה של הילדים ומודיע להם בזמן אמת או בזמן מתואם מראש, על פעולות הילדים ברשת - כל זה באמצעות דוח הורים פשוט ונוח הנשלח לתיבת המייל האישית של ההורה. גם כאן העלות דומה - 11 שקל בחודש.

3. אפליקציות חינמיות

בקניון האינסופי של אפליקציות, צצים כל הזמן כלי אבטחה שחלקם מוצעים חינם. הנה דגימה של כמה מהם:

* רמזור: אפליקציה חינמית מומלצת המספקת תהליך בקרה, ניהול וניטור בחשבון הפייסבוק של הילד. ההורה מוריד את רמזור לפייסבוק האישי שלו, שולח אותו לילד והניטור מתחיל באישורו - וממשיך גם אם ההורה מוסר מרשימת החברים.

* אפליקציית united parents: אפליקציה ישראלית לניטור פעילות הילד ברשת, בעיקר בצ'אטים ובפייסבוק - תוך דיווח להורה על הרגלי הגלישה. האפליקציה סוקרת את כל הפעילות, עוקבת אחר הרגלי הגלישה של הילד ומספקת להורה מידע כמו זמן הגלישה, שעות הגלישה, מספר החברים בפייסבוק ועוד. מלבד זאת, ההורה יקבל התראות כאשר עולה חשד שהילד נמצא בסכנה, במקרים של חשש לחרם חברתי, ריב ממושך עם חבר, שיחות בנושא מין ואלכוהול וכד'. בדומה לאפליקציית רמזור, גם כאן ההתראות נצבעות בצבעים אדום, צהוב או ירוק, בהתאם לחומרתן.

היתרון הגדול של האפליקציה הוא בכך שהיא שומרת במידה מסוימת על פרטיותו של הילד וההתראה לא תכלול בתוכה את התכתובת הספציפית, אלא את הנושא הכללי. לדוגמה, "נראה שילדך נמצא בריב ממושך עם חבר X", או "ילדתך משוחחת שיחה הקשורה באלכוהול עם Y", ללא פירוט המסרים שנכתבו.

* אפליקציית FakeOff, עליה המלצנו ממש לאחרונה, מאפשרת לזהות פרופילים מזויפים באינטרנט - בין השאר באמצעות איתור תמונות מהפרופיל שנמשכו מהאינטרנט.

תוכנת myfaceprivacy תוכנה המספקת אינדיקציה אם האתר שבו אתה גולש הוא אתר מסוכן או בטוח לשימוש.

* נורטון: מציעה תוכנה חינמית בשם Online Family, המציגה באילו אתרים הילד גלש או ניסה לגלוש ומספקת הודעות התראה על פעילות לא מורשית של הילדים.

* הכפתור האדום: תוסף לדפדפן המאפשר לדווח מיידית על אלימות או הטרדה ברשת. עם הקלקה על הכפתור האדום, נשלח צילום מסך לעמותה הנושאת שם זהה, הנלחמת בתופעות הבריונות ברשת.

את הכפתור ניתן להוריד מאתר הבית/חנות גוגל/עמוד הפייסבוק של "הכפתור האדום".

4. קו התמיכה של איגוד האינטרנט הישראלי

על אף שמרבית הפונים לקו שמפעיל האיגוד הם הורים, קיימים לא מעט מקרים בהם יודעים דווקא הילדים לפנות ולדווח על בעיות קלות כחמורות: מילדה בת 11, בסך הכול, שסיפרה כי נדרשה להעלות תמונות עירום תוך איום בהשחרת שמה ברשת - בעיה שנפתרה בעקבות הפנייה עוד באותו היום, בעירוב המשטרה - ועד נערה אנורקטית שטופלה בעקבות פנייה של חבריה לקבוצת הוואטסאפ. הנציגים שמפעילים את הקו עברו הכשרה והם נמצאים בקשר אל מול כל הגורמים הרלוונטים: משטרה, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, נציגי פייסבוק וגוגל, המועצה לשלום הילד, ער"ן, משרד החינוך, המשרד לביטחון פנים ועוד.מעבר לעידוד המתמיד לפנות להורים ולשתף אותם, כדאי שהילדים עצמם יידעו על קיומו של גורם חיצוני דווקא שיכול לעזור להם בכל בעיה. גם ההורים, כמובן, מוזמנים להתייעץ:

קו התמיכה פועל בימי חול, בין השעות 10:00 ל-20:00 ומאויש על-ידי נציגים מוסמכים למתן עזרה והדרכה לנפגע או למי ממקורביו. מספר הטלפון: 03-9700911.

5. הרצאות

הכרת הסיכונים הטמונים בעולם האינטרנט ומתן כלים להתמודדות איתם חשובה במיוחד: בעמותת "אשנב" מקיימים הרצאות וסדנאות בנושא ללא עלות, וגם גופים אחרים וגורמים פרטיים בעלי ניסיון מציעים הרצאות בתשלום כזה או אחר. לעתים עלותה של ההרצאה לא מבוטלת, אך האימפקט רב: די, למשל, לשמוע מניסיונו של חוקר הפשיעה באינטרנט גלעד האן כדי לקבל תמונת מצב עמוקה (וכואבת) על הכורח בזהירות. התנסות מסוג זה מומלצת לא רק להורים, אלא גל לילדים ולבני הנוער עצמם (בהתאם לתוכן ההרצאה) - וכדאי למצוא היכן מתקיימות הרצאות או להתארגן לקיומן במסגרות כאלה ואחרות, אפילו.

5 טיפים להורי הילדים הגולשים

1. גולשים מכל מסך

קחו בחשבון כי הגישה לאינטרנט נעשית לא רק ממחשבים בבית, אלא מהטלפון הנייד בכל מקום - והסינון צריך להיות בהתאם.

2. הגנה מבוססת אמון

סינון אפקטיבי יהיה מבוסס אמון: כזה שהילד מודע לקיומו ומבין את הצורך בו. שוחחו עם הילד והסבירו לו שאתם סומכים עליו, שומרים על פרטיותו אך מנסים להגן ולסייע במקרה הצורך.

3. שירותי סינון

כאשר מדובר בילדים קטנים יותר, מומלץ להתקין שירותי סינון תוכן אשר מסופקים על-ידי חברות התקשורת כדי לצמצם הגעה בשוגג לתכנים אשר אינם מתאימים. בשלבים מאוחרים כדאי לשקול שימוש בתוכנות ניטור מתקדמות יותר המתריעות על מצוקה - מבלי לפגוע בפרטיות הילד בעת פעילות שגרתית.

4. לשתף בעת מצוקה

הסבירו לילדים בכל דרך אפשרית שהם צריכים לדבר עם ההורים, המורים, או כל גוף מייעץ אחר כאדם הם מרגישים כי מטרידים אותם או פוגעים בהם ברשת. עודדו אותם לפנות אליכם, אך דאגו שיכירו אלטרנטיבה נוספת לפנייה בעת מצוקה (למקרה שיחששו לערב הורים).

5. לא רק מול המסך

עודדו את הילד לפתח חיים גם מחוץ לתחומי המסך והאינטרנט - לקרוא, לשוחח, לפגוש חברים גם מחוץ לשעות הלימודים.

* בשיתוף עמותת אשנב, אנשים למען שימוש נבון ברשת: info@eshnav.org.il

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה