גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר עולמי של נילסן: 45% מאמינים לפרסומות בטלוויזיה

הסקר מלמד כי כמעט מחצית מהצרכנים בישראל מאמינים לפרסומות בטלוויזיה ובעיתונות ■ עם זאת, הישראלים יותר ספקטים מהצרכן הממוצע בעולם ■ ומה אנחנו אוהבים? בעיקר פרסומות הומורויסטיות המבוססות על סיטואציות יום-יומיות

אחד החששות שנשמעים בשנים האחרונות ממפרסמים ופרסומאים עוסקים בקושי להגיע לצרכן עם מסר כלשהו ובאובדן האמון שלו בפרסומות.

הצפת המידע, שמאפשרת לצרכן ללמוד ולהבין כמעט כל דבר על ההתנהלות של החברות מאחורי הקלעים, אמצעי המדיה החדשים שמאפשרים לו להגיב בזמן אמת, והתחושה הכללית שלעיתים הזנב מכשכש בכלב - הצרכן קובע את האג'נדה והמפרסם מיישר קו - הביאו לספקנות מסוימת באשר לחשיבותו של הפרסום בתמהיל השיווקי הכולל - בוודאי פרסום תדמיתי.

למרות זאת, מחקר עולמי חדש של נילסן, שבחן את אמון הציבור בפרסום, מציג נתונים הפוכים, שיש בהם לעודד במשהו את ענף הפרסום החבוט. מנתוני הסקר, שנערך בקרב 29 אלף צרכנים מ-59 מדינות ובכללן ישראל, עולה כי האמון באמצעי הפרסום המסורתיים, כמו טלוויזיה ועיתונות, לא רק שנותר גבוה, אלא שבפרמטרים מסוימים הוא אפילו התחזק.

בשנת 2007 נערך סקר זהה שביקש להצביע על מגמות בתחום הפרסום, כדי לסייע למפרסמים לקבל החלטה מושכלת, בבואם להחליט על אמצעי המדיה המתאימים לפרסום שלהם, ועל סוגי המסרים שעליהם לבחור כדי להגיע ללב הצרכנים.

תוצאות הסקר הנוכחי מושוות לסקר שנעשה אז - מה שמאפשר ללמוד על המגמות בתחום זה על פני הזמן.

מפילוח נתוני המחקר ניתן לגלות את המאפיינים של הצרכנים הישראלים. על-פי מדגם מייצג של 500 איש, רק 45% מהישראלים מאמינים לפרסומות בטלוויזיה, נמוך בהרבה מהנתון העולמי שעומד על 62%.

מידת האמון של הישראלים היא זהה לגבי פרסומות בעיתונות היומית, והיא עולה מאוד כאשר ישראלים נחשפים להמלצות של צרכנים אחרים באינטרנט או לשיווק מפה לאוזן.

למרות מידת האמון הנמוכה יחסית לפרסומות בטלוויזיה, ההנעה לפעולה לקנייה דווקא גבוהה ועומדת על 63%. ההנעה לפעולה גבוהה עוד יותר בפרסומות בעיתונות (69%), כאשר הפרסום בסלולר עומד על נתון נמוך הרבה יותר - 43%.

ואיזה פרסומות אנחנו מעריכים? בעיקר כאלה שמבוססות על סיטואציות יום-יומיות, על מסרים הומוריסטיים או כאלה שעוסקות בנושאי בריאות. כמו בשאר העולם, גם אצלנו בתחתית הרשימה נמצאות חסויות שמובילים סלבס או כוכבי ספורט, אך באופן מפתיע גם פרסומות עם תכנים מיניים לא מקבלות את האימפקט הרצוי.

בעולם: עלייה באמון בסלולר

מהנתונים בעולם עולה כי פרסומות בטלוויזיה, בעיתונות היומית ובמגזינים, שמרו על דירוגן הגבוה במדד האמון של נילסן, ובחלק מאמצעי המדיה אפילו נרשמה עלייה: אמון הצרכנים בפרסום בטלוויזיה עלה מ-56% בשנת 2007 ל-62% בשנת 2013.

האמון בפרסומות המופיעות במגזינים עלה גם הוא מ-56% ב-2007 ל-60% מהצרכנים בסקר הנוכחי. אמון הצרכנים במודעות בעיתונות היומית היה היחיד בסקר שרשם ירידה קלה מ-63% ב-2007 ל-61% בסקר הנוכחי.

באופן לא מפתיע, הסקר מצביע על אמון הולך וגובר של צרכנים באמצעי המדיה החדשים - האינטרנט והמובייל.

ניתן להסביר זאת באמצעות מספר גורמים, בהם העובדה שמדובר באמצעי מדיה צעירים מאוד (הפרסום במובייל היה בחיתוליו בעת הסקר הקודם). כמו כן, אלה מדיות מתפתחות, שההבנה לגבי אופן השימוש האפשרי בהן גדלה במכפלות מדי שנה. אלה מדיות שעוברות תהליך ההתבגרות מואץ, הן מבחינת טכנולוגיות והשימוש בפרסום, והן באופן שבו הצרכן צורך את המדיה.

הצרכנים ביטאו בין השאר עלייה חזקה באמון בחסויות של מותגים - 61% השנה לעומת 49% בסקר הקודם. כמו כן, ניכרת עלייה באמון באמצעי פרסום כגון אימיילים פרסומיים שהצרכנים נרשמו אליהם, פרסומות בווידיאו אונליין ומודעות במנועי חיפוש.

למעשה, מודעות במנועי חיפוש הן המקום שבו נרשמה העלייה הדרמטית ביותר באמון הצרכן: מ-34% ב-2007 ל-48% בסקר הנוכחי.

"את השינוי המשמעותי ביותר בין סקר 2007 לסקר הנוכחי ניתן לייחס לעלייה במדד האמון בפרסום ברשת ובמובייל", אומרת שגית עטר, מנכ"לית נילסן ישראל, "העלייה באמון בפרסום ברשת ובמובייל מעידה על החשיבות ההולכת וגוברת של המדיות המדוברות. לצד העלייה באמון של הצרכנים, גם המפרסמים עצמם מציגים אמון הולך וגובר בסוגי פרסום אלה, ופועלים במדיות אלה יותר".

פה לאוזן - מניע חזק לקנייה

עלייה במדד האמון צריכה על פניו לשמח את המפרסמים בעלי המותגים, אך יש להניח כי השאלה המרכזית שמעניינת אותם היא כיצד נתון זה משפיע בסופו של דבר על החלטות הקנייה של הצרכנים, והאם קיימת קורלציה בין האמון בפרסום לגידול בצריכת המוצר.

גם במקרה הזה, הממצאים מעודדים: תוצאות הסקר מראות כי פעמים רבות האמון בפרסום והחלטת הרכישה הולכים יד ביד.

באופן לא מפתיע, המלצות ממכרים וממשפחה וחוות דעת צרכניות שאינן מבוססות פרסום, הן הגורמים החזקים ביותר שמביאים להחלטות קנייה: 84% מהנשאלים אמרו שירכשו מוצר בעקבות המלצה של אדם שהם מכירים. ואולם, נתונים גבוהים של החלטות קנייה נרשמו גם בהשפעת פרסום מסורתי: יותר משני שלישים (כ-68%) מהצרכנים שנשאלו - אמרו כי רכשו מוצרים בעקבות פרסום שראו בטלוויזיה. 65% רכשו מוצרים לאחר שנחשפו לפרסום בעיתונות היומית, ו-62% רכשו מוצרים שראו במודעות שפורסמו במגזינים.

תוצאות הסקר מראות כי יש מקום לשיפור באמצעי פרסום באינטרנט ולמקסום התקשורת עם הצרכנים - אחרי הכול מדובר במדיה צעירה, ועדיין כמחצית מהצרכנים שנסקרו אמרו כי קיבלו החלטת קנייה בעקבות פרסום שנחשפו אליו ברשת, בפרסומות המשולבות בווידיאו ברשת, וכן בבאנרים ובפרסום במובייל.

לדברי עטר, "העלייה במדד האמון של הפרסום ברשת מגיע בד בבד עם התרחבות מדיה זו, ועם הפיכת המודעות המתפרסמות בה לחכמות ולמשכנעות יותר, והצרכנים מגיבים אליהן".

שוב ושוב מדברים בתעשיית השיווק והפרסום על הקושי להציף מסר כלשהו ולבלוט בתוך שטף המידע המקיף את הצרכן. ברור כי אחת הדרכים החשובות להגיע לכך היא ליצור קמפיין פרסומי שייחרת בזיכרון הצרכנים. המחקר בדק מהם סוגי המסרים בעלי הסיכוי הגדול ביותר לגעת בלב הצרכנים ולהשפיע עליהם, והוא מצא כי סוגי מסרים מסוימים יכולים לעשות זאת בצורה טובה יותר מאחרים.

מהנתונים עולה כי במקום הראשון מדורגים מסרים הומוריסטיים, כאשר לא פחות מ-47% מהנשאלים הצביעו עליהם כבעלי הסיכוי הגבוה ביותר להשפיע עליהם. במקום השני, בפער זעום (46%) נמצאות פרסומות המבוססות על סיטואציות מחיי היומיום, אשר יוצרות הזדהות עם הצופה.

בין סוגי מסרים אחרים אשר נשארים בלב הצופה גם לאחר החשיפה, אפשר למצוא פרסומות המבוססות על חיי המשפחה, על נושאי בריאות וכן פרסומות המדגישות את ההיבט הצרכני ואת הערך הכלכלי שישיג הצרכן מרכישת המוצר (כל שלושת סוגי המסרים עם נתון זהה של 38% מהנסקרים, שאמרו כי מסרים אלה הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להשפיע עליהם).

בתחתית הרשימה נמצאים שני סוגי פרסומות, שהם דווקא נחשבים לאהודים ופופולריים בקרב חברות מובילות: פרסומות המבוססות על המלצות ספורטאים ועל סלבריטאים המשמשים כפרזנטורים. רק 8% מהצרכנים אמרו שפרסומת שבמרכזה ספורטאי תשפיע עליהם, ו-12% בלבד אמרו כי פרסומות שבמרכזן סלבריטאי יחלחלו וישפיעו עליהם.

עטר מסבירה כי "לא משנה באיזו מדיה מדובר, האפקטיביות של הפרסומת תושפע מאוד מהמסר שיהיה בה. מחקר קודם של נילסן קבע שאמנם יש ניואנסים בין צרכנים ממדינות שונות, אך הנושאים שבאופן גלובלי הכי נוגעים ללבם של הצרכנים הם גם אלה שעלו במחקר הנוכחי".

מסרים בפרסומות

סקר עולמי

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות