גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד הפרסום לרבעון האחרון של 2013: מתאוששים אבל לאט

ברבעון הרביעי של 2013 ההוצאה לפרסום ירדה ב-3%, הפרסום באינטרנט התכווץ ב-15%, וזכייני הטלוויזיה לא הצליחו להעלות את מחירי הפרסום

פעילות הפרסום בישראל בשנת 2013 עלתה מדרגה בהשוואה לשנת השפל העמוק של 2012, אך עדיין לא ניתן לזהות מגמה רציפה של צמיחה - כך עולה מנתוני מדד הפרסום של איגוד חברות הפרסום.

למרות הנתונים המעודדים שהתפרסמו בתקופה האחרונה, ובראשם הסיכום השנתי של יפעת בקרת פרסום שהצביע על גידול של כ-4% בעוגת הפרסום הכללית, נתוני המדד לרבעון האחרון של 2013 מצביעים על כך שמוקדם מדי לשמוח, וכי השוק עדיין לא התאושש מהמשבר.

שניים מבין חמשת הפרמטרים המרכיבים את מדד הפרסום מצביעים ברבעון האחרון אשתקד על ירידה. סך ההוצאה לפרסום ברבעון, המתבססת על נתוני יפעת וכוללת פקטורים להערכה למחירים ריאליים, ירדה ברבעון הרביעי של 2013 ל-123.2 נקודות - ירידה בשיעור של כ-3% בהשוואה לרבעון הקודם. גם ההוצאה לפרסום באינטרנט ירדה בשיעור גבוה ומדאיג של כ-15%. מחירי הפרסום בטלוויזיה נותרו ללא שינוי ברבעון זה, ואילו שני הפרמטרים הנוספים הנותנים ביטוי לציפיות המפרסמים והפרסומאים - הפקות טלוויזיה חדשות וביקוש לעובדים - דווקא עלו. הפקות טלוויזיה חדשות עלו ברבעון הרביעי בשיעור של כ-6% בהשוואה לרבעון הקודם, והביקוש לעובדים בחברות הפרסום, הנותן ביטוי לציפיות הפרסומאים, עלה ברבעון זה בשיעור של כ-7%.

נתוני חברות המדיה הגלובליות, הבוחנות את מגמות הפרסום בעולם כולו, מצביעים על גידול של 2.8%-3.3% בהוצאה העולמית לפרסום ב-2013. כל החברות מציגות הערכות אופטימיות לעתיד, עם צפי לגידול מתמיד ורציף בשנים הקרובות בהוצאה העולמית לפרסום, בסדר גודל של כ-4.5% בכל שנה.

עוגת הפרסום בישראל גדלה לכאורה יותר מהממוצע העולמי, בכ-4%-5%. אבל הנתונים נראים מרשימים מעט פחות אם לוקחים בחשבון שבשנת 2012 התכווצה על-פי ההערכות ההוצאה לפרסום בישראל ב-7% בהשוואה ל-2011. כלומר, ניתן לראות בשנת 2013 מעין תיקון - עליית מדרגה מן שפל העמוק של 2012, אך נראה כי עדיין מוקדם לדבר על התאוששות או מעבר למגמה רציפה של צמיחה.

תעשיית הפרסום בעמדה מכווצת

נראה, כי השפעות המחאה החברתית על שוק הפרסום בישראל, יחד עם הגידול המתמשך בכוחו של הפרסום הדיגיטלי (אינטרנט וטלפון סלולרי) עד כה, הציבו את תעשיית הפרסום המקומית בעמדה חדשה, מכווצת ורזה יותר. הריכוזיות והתחרות המוגבלת בקטגוריות רבות של המשק פגעו באפשרות של מפרסמים קטנים ובינוניים להמשיך להשקיע בפרסום, ובהתאם אפשרו למפרסמים הגדולים לחתוך בתקציבי הפרסום ולהפנות חלק גדול יותר מהתקציבים שלהם לפרסום הדיגיטלי ולפרסום מתחת לקו.

המציאות החדשה הזאת פגעה בהכנסות ערוצי המדיה המסורתיים, ובהתאם גם ברווחיותם. אפילו זכייני הטלוויזיה המסחרית, שהשכילו לשמור על שיעורי רייטינג נאים ואף הגדילו השנה את הכנסותיהם, עדיין לא הצליחו למכור את כל זמן האוויר העומד לרשותם על-פי חוק, ולכן לא הצליחו לשפר את רווחיהם בגלל חוסר היכולת להעלות מחירים. המציאות החדשה הזאת השפיעה גם על חברות הפרסום, הן בגלל היקף הפעילות המצומצם והן בגלל הלחץ של המפרסמים הגדולים לקיצוצים שונים בשורת הרווח. כל חברות הפרסום עברו בשנים האחרונות תהליכי התייעלות שכללו פיטורי עובדים, הורדה או הקפאה של שכר וצמצום משמעותי במצבת כוח-האדם.

1. ההוצאה הריאלית לפרסום, שהיא הפרמטר החשוב ביותר במדד הפרסום, מיטיבה לאפיין את ענף הפרסום הפגיע והתנודתי במיוחד מאז פרוץ המחאה החברתית. ההוצאה לפרסום בארבעת הרבעונים של 2013 חזרה אמנם לרמה של טרום המחאה החברתית - בחצי הראשון של 2011 - אך הנתונים הרבעוניים, מציירים תמונה מאכזבת של קיפאון ואפילו של נסיגה במהלך השנה. אמנם הנתונים הרבעוניים נותנים ביטוי גם להשפעות עונתיות כמו למשל החגים, ובכל זאת התמונה המצטיירת היא ששנתיים וחצי אחרי המחאה החברתית עדיין לא התייצבה מגמה רציפה של צמיחה בהוצאות לפרסום.

הנתונים הרבעוניים של ההוצאה לפרסום בטלוויזיה בשנת 2013 מציירים תמונה מעודדת יותר מזו של כלל הענף, ולמרות שההוצאה לפרסום בטלוויזיה עדיין לא חזרה לרמה שלפני המחאה החברתית, היא נמצאת במגמה של צמיחה.

2. נתוני הרייטינג של הרבעון הרביעי של 2013 מצביעים על עלייה ברייטינג הממוצע של ערוץ 2 וערוץ 10 בהשוואה לרבעון הקודם. ניתוח נתוני הרייטינג הרבעוני הממוצע בערוצים המסחריים מלמד, כי סך הצפייה בטלוויזיה המסחרית בישראל ב-4.5 השנים האחרונות לא נפגעה, למרות בעיות הרווחיות ולמרות התחזקות הפרסום הדיגיטלי.

ניתוח מחירי הפרסום בטלוויזיה מראה, כי ברבעון הראשון והשני של 2013 עלו המחירים בשיעור של 5% ו-6% בהתאמה, ואילו ברבעון השלישי ירד המחיר הממוצע של נקודת רייטינג בכ-5%, למרות השפעת החגים. ברבעון האחרון נותרו המחירים ללא שינוי. אם הרייטינג לא נפגע ומחירי הפרסום בטלוויזיה לא עלו, ואילו ההוצאה לפרסום בטלוויזיה גדלה, המשמעות היא שהביקוש לזמן אויר בטלוויזיה נמוך מן ההיצע של הזכיינים. כלומר, זכייני הערוצים המסחריים אינם מצליחים למכור את כל זמן האוויר העומד לרשותם על-פי חוק.

3. הנתונים הרבעוניים להוצאה לפרסום דיגיטלי בישראל מצביעים על ירידה ברבעון האחרון של 2013 בשיעור של כ-15% בהשוואה לרבעון הקודם. למעשה, גם ברבעון האחרון של 2012 וגם ברבעון האחרון של 2011 נרשמה ירידה בהוצאה לפרסום דיגיטלי. הירידה ב-2011 היא תגובה ישירה ומיידית לאירועי המחאה החברתית של קיץ 2011, אבל הירידות ברבעונים האחרונים של 2012 ו-2013 הן, ככל הנראה, תיקונים עונתיים.

4. מספר הפקות הטלוויזיה החדשות עלה ברבעון הרביעי של 2013 בכ-6% בהשוואה לרבעון הקודם. הנתונים מראים, כי בחלוף שנתיים וחצי מן המחאה החברתית מספר ההפקות החדשות טרם חזר לרמה של תחילת 2011. המפרסמים מפגינים רמה נמוכה של ציפיות ביחס לאפשרות של צמיחה מואצת ורציפה בענף. גם על-פי פרמטר זה, ענף הפרסום טרם התגבר על ההשפעות המרסנות, הכלכליות והחברתיות, של השנתיים האחרונות.

הביקוש לעובדים בחברות הפרסום עלה ברבעון זה בשיעור של כ-7%. עם זאת, קשה לראות בעלייה זו ביטוי לאופטימיות ולתחזיות ורודות בחברות הפרסום, וסביר יותר לשער שעלייה רבעונית זו מהווה תיקון לירידה בביקוש לעובדים ברבעון שלפניו.

"כדי לנצח, צריך לצאת מהבונקר"

אמיר גיא, יו"ר איגוד הפרסום, מתייחס לנתוני המדד: "ב-18 החודשים הראשונים שלאחר קיץ המחאה החברתית בחרו מפרסמים רבים להתמקד במלחמות מחיר עקובות מדם, בפרסום בעל אופי 'הארד-סיילי' ובחיפוש אחר פתרונות קסם וקיצורי דרך בדיגיטל. משווקים רבים גילוי לאחרונה שערך המותג שלהם נפגע, היכולת לבדל מהמתחרים נפגעה ואיתה היכולת לקחת פרמיה על ערכים מוספים אמיתיים שהם כה עמלים לספק במוצר/שירות שאותו הם מוכרים. עם הפגיעה ביכולת לקחת פרמיה נפגעה גם הרווחיות. ב-2013 החל שינוי מגמה בקרב המפרסמים ההוצאה לפרסום גדלה ואופי הפרסום משתנה לכיוון חזרה לפרסום מותגי, שמתמקד בערך לצרכן ולא רק במחיר.

"המפרסמים והפרסומאים למדו על בשרם שלא ניתן לנצח מלחמות (גם שיווקיות) מהבונקר. שנת 2014 היא שנת מבחן למפרסמים ולפרסומאים. המגמות המרכזיות במאקרו - התחזקות, כוח המיקוח של הצרכנים מצד אחד והחלשות הגופים הריכוזיים מצד שני - יגבירו את רמת התחרות במשק.

"במצב זה רק מפרסמים שיידעו לבדל את המותג שלהם מן המתחרים באמצעות ערך מוסף אמיתי (עליו ניתן יהיה לבקש פרמיה מהצרכנים) יוותרו על רגליהם כמנצחים. הכלי המרכזי במלחמה זו היא פרסום מותגי וקריאטיבי. כדי לנצח צריך לצאת מהבונקר".

מדד הפרסום / מקור: איגוד חברות הפרסום

ההוצאה לפרסום באינטרנט

עוד כתבות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים