גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענן המכוניות שמסביב

מקומות בעלי דימוי "ירוק" ו"מתקדם" כמו קופנהגן שבדנמרק, מתגלים במערומי זיהום האוויר שלהם כשיוצאים מלב העיר אל פרבריה, כך מגלה מחקר במימון בינלאומי שערך חוקר ישראלי ומציע מדד חדש ל"ערים ירוקות" הכולל גם את סביבתן הפחות אופנתית. מקומה של ישראל במדד אינו מעודד, אבל לפחות הפתרונות ברורים

"לפי OECD אנו לא רק משליכי המזון הכי גדולים, אלא גם מי שנוסעים הכי הרבה ברכב פרטי", אומר פרופ' אראל אבינרי ממכללת אפקה להנדסה בתל אביב.

אבינרי מתייחס לסקר שערך הארגון בישראל ומצא כי הנסועה של משק בית שלרשותו עומד רכב אחד לפחות הייתה ב-2011 כ-211 קילומטרים בשבוע לנפש בממוצע, או 11 אלף ק"מ בשנה, בקירוב.

נתון זה ממקם אותנו במקום הראשון מבין 11 מדינות שנדגמו, וזה מפתיע כי ישראל היא מדינה ששטחה קטן. לשם השוואה, בקנדה ואוסטרליה הענקיות נוסעים רק 7.7 ו-8.1 אלף קילומטר בשנה, בהתאמה.

סקר OECD בישראל כלל גם רכבי ליסינג על אף שהמחקר היה על "רכב בבעלות". וטוב עשו כי השונות גדולה: לפי למ"ס, רכב ליסינג נסע ב-2012 כ-31.4 אלף ק"מ, יותר מפי שניים מרכב בבעלות שהסתפק ב-14.3 אלף ק"מ, והממוצע הוא 16.3 אלף ק"מ לשנה.

אבינרי, שעומד בראש המרכז לתשתיות תחבורה ולוגיסטיקה במכללת אפקה, רחוק מלהיות מופתע מהממצא, שאותו הוא מכיר דרך תוצר הלוואי - זיהום האוויר. "היקף הנסועה הגדול היא אחת הסיבות שבגללן אנחנו פולטים כאן הרבה פחמן. אנחנו לא משתמשים די בתחבורה ציבורית, רוכבים פחות על אופניים והולכים פחות ברגל".

לפי נתונים של OECD, 56% מהישראלים העירוניים נוסעים מדי יום לעבודה ברכב, כמו בקנדה הקפואה ואוסטרליה הענקית; ביפן ושוויץ הנתונים הם 30% ו-26%, בהתאמה. עוד 33% מאתנו משתמשים בתח"צ (זאת בדומה ליתר המדינות).

תחבורה שרירית (שנעשית בכוח שרירי הרגליים), היא באופן מובהק עניין לא אהוד או אפשרי אצלנו: רק 10% צועדים ברגל, לעומת 19% בצרפת ו-32% בספרד. ו-2% בלבד רוכבים על אופניים, לעומת 35% בהולנד ו-15% בשבדיה.

אבינרי הוביל מחקר, במימון האיחוד האירופי, שלראשונה מאפשר השוואה מהימנה בין נתוני זיהום האוויר ב-150 ערים באירופה, זיהום שלמכוניות יש תרומה לא מבוטלת ליצירתו (ראו תיבה).

ממלכת דנמרק

סולם אחיד כזה יאפשר לעשות סדר בעולם הטוענים ל"ירוק". כך למשל מסתבר שלא הכול ירוק בממלכת דנמרק. קופנהגן הבירה שנחשבת לידידותית לסביבה ומקבלת על כך פרסים, התגלתה במערומיה.

"יש תחרות בין ערים שמנסות למצב את עצמן כ'עיר חכמה', 'עיר תרבות', וגם 'עיר ירוקה'. וזאת כדי להשתמש לבניית המותג", מסביר אבינרי.

נתונים ברמה העירונית, יבהירו לראשי ערים, וליתר קובעי המדיניות, איפה הם באמת נמצאים בהשוואה לאחרים: "יש פה עניין פסיכולוגי, כשיש דירוגים זה נותן מוטיבציה להתקדם".

תיקון גבולות

נחזור לקופנהגן: "מצאנו שלב העיר אכן 'ירוק' עם הרבה שימוש באופניים ויש גם רכבת קלה. אבל אם יוצאים לפרברים ולעיירות הקטנות המרוחקות, שהן חלק מהמטרופולין, התמונה אחרת לגמרי. יש מכוניות, זיהום, פקקים ופליטות הפחמן", מסביר אבינרי, שיעמוד בראש תוכנית לימודים חדשה לתואר שני בתחומי הנדסה וניהול מערכות תשתית, שתיפתח בקרוב במכללת אפקה.

ואכן המציאות מראה שדיירי הפרברים עובדים, לומדים ומבלים בעיר, ולכן היחידה התרבותית-כלכלית הרלוונטית היא העיר המורחבת על פרבריה. ברוח זו, המדד של אבינרי לא מתחשב בגבולות המוניציפליים הרשמיים.

איש (באיחוד האירופי) לא ידע עד היום כמה פליטות נוצרות ברמה העירונית, זה לא תקין משום שרוב הפתרונות להפחתת פליטות הם ברמה העירונית, למשל תשתיות תחבורה להולכי רגל ורוכבי אופניים.

נתונים שוטפים ברמה העירונית עשויים לגרור ויכוח בנוגע לגבולות לחישוב הזיהום, למשל האם "להעמיס" על תושבי עיר אחת את הזיהום של תושבי עיר סמוכה. אבינרי לא מודאג: "זיהום אוויר לא מכיר בגבולות ולכן אין סיבה שאנחנו נחשוב בצורה הזו. עשינו עבודה טכנית, והמטרה לא הייתה לצאת בהצהרות פוליטיות".

נמוך ברבע השלישי

ישראל היא מהמתקדמות במדידת פליטות ברמה העירונית, את הנתונים מפרסם "פורום ה-15", של הערים החזקות בישראל. אבינרי מדגיש כי עבודתו לא כללה את ישראל, אך היא בת-השוואה עם נתוני הפורום, שחושבו בשיטה דומה.

2.2 מיליון טון פחמן דו-חמצני הם היקף הפליטה השנתית שמייצר תושב הרצף העירוני ת"א-ר"ג-גבעתיים. נתון זה היה שולח את בירת העסקים הישראלית למקום ה-110 באירופה מתוך 150 ערים, כלומר אי שם בתחתית הרבע השלישי בדירוג של אבינרי.

"זה נתון לא טוב, כאשר חושבים מה היא ת"א ומה היא ישראל", אומר אבינרי, "אנחנו מדברים על עיר קטנה. אנחנו לא עשירים ולא גדולים כמו ארה"ב או קנדה או אפילו איטליה שם צריכים לנסוע מרחקים עצומים.

"בעולם, כשיש מרחב עירוני צפוף, הציפיה היא לפחות פליטות פחמן. ואצלנו זה הפוך, גוש דן ות"א מייצרים הרבה מאוד פליטות". זו התוצאה, והסיבה, לפחות אחת מהן, היא שאנו כאמור שיאנים עולמיים בנסיעה ברכב פרטי.

הגבלת חניה ותנועה בלב העיר

"אם ת"א רוצה להוריד את פליטות הפחמן עליה להתבונן בערים דומות לה מבחינה גיאוגרפית, גודל אוכלוסייה ורמת פיתוח, וטובה ממנה במבחן הפליטות, ולבדוק מה יש בה שחסר בת"א", אומר אבינרי.

הוא מעלה שתי דוגמאות רלוונטיות לעניין זה: הנובר (גרמניה) עם ממוצע של 1.2 טון לשנה, ופרנקפורט עם ממוצע פליטות סביר של 1.68 טון.

"מן הסתם ברוב הערים האלו קיימות חלופות אטרקטיביות לרכב הפרטי," מוסיף אבינרי, ואכן הדרך הדרך לטפס במעלה הסולם הירוק, כלומר להפחית פליטות, עוברת דרך פחות נסיעות ברכב הפרטי, וניסיונות להחדרת טכנולוגיות רכב ואנרגיה אלטרנטיביים המפחיתות את רמת הפליטות.

צעדי מדיניות מתאימים לא חסרים: הגבלת תנועה של כלי רכב בערים ואף סגירת מרכזי ערים לתנועת מכוניות, צמצום מקומות חניה, הטלת אגרות גודש, מיסוי שימוש במכוניות ובדלק, ובמקביל השקעות בתשתיות תחבורה ציבורית ועידוד השימוש בה.

"אין אדם שלא נפגע"

תחבורה במנועי שריפה פנימית מייצרת 25% מסך פליטת CO2 במדינות המתועשות, ובהן ישראל. הצטברות גזים אלו באטמוספירה גורמת לשינויי אקלים, ועקב כך לאסונות בקנה מידה עולמי, אובדן חיים, מקומות מגורים, פרנסה וחקלאות.

"אין אדם שלא נפגע מזה כי ההשפעה עולמית, והסכנה היא בעיקר לגרים בארצות חמות שמתחממות עוד ובאזורים עם פחות מקורות מזון ומים, היא בהחלט יכולה לגרום למלחמות ולנדידה", טוען אבינרי. כך חזו כבר לפני שנים את ההגירה ההמונית מאפריקה למזרח התיכון בשל מחסור במזון, ולדבריו "מומחי אקלים סבורים שהתופעות האלו יתעצמו".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן