גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות השידור מחזיקה בנכסי נדל"ן בשווי 1.2 מיליארד שקל

אחרי 20 שנה שבהן הממשלה גוררת רגליים: ועדת לנדס צפויה להמליץ מחר על סגירת רשות השידור ופתיחתה מחדש בגרסה מצומצמת ■ המהלך נשען על מכירת נכסי המקרקעין שבבעלות הרשות, שיממנו את פיטוריהם של מאות עובדים

העלייה במחירי הנדל"ן בעשור האחרון הביאה עמה בשורה משמחת לרשות השידור: נכסי המקרקעין שבבעלותה - ובראשם מתחם בית-החולים שערי צדק הישן בירושלים, מתחם רוממה בירושלים וזכויות במתחם הקריה בתל-אביב - מוערכים כיום סביב 1.2 מיליארד שקל.

ועדת לנדס צפויה לפרסם מחר (ד') את המלצותיה, לאחר הקפאת הרפורמה ברשות השידור.

על-פי ההערכות, הוועדה תמליץ על סגירת רשות השידור במתכונתה הנוכחית, על פיטורים של 1,000 עובדים מתוך 1,700 שעובדים כיום והעסקה מחדש של כ-700 עובדים במתכונתה החדשה. לצורך כך ימומשו הנכסים שבבעלות הרשות במתווה שיוסכם עם משרד האוצר.

לגבי הקמת קריית שידור חדשה, צפויה הוועדה לאשר את אחת משתי האופציות: האחת - שהנכס המשמעותי ביותר של הרשות במתחם שערי צדק הישן בירושלים, שבו מקודמת כיום תוכנית ענק לבניית מגדלי מגורים משרדים ומלונאות, יימכר במלואו, ובכספי התמורה תעתיק הרשות החדשה את מעונה למבנה אחר; והשנייה - שהמתחם היקר יימכר בחלקו, והרשות תשאיר לעצמה את אחד המגרשים במתחם המיועדים להקמת מגדל משרדים.

ההכרעה בסוגייה טמונה בתשובה לשאלה אם יש הצדקה לפעילותה של רשות השידור, לאחר התייעלות שכרוכה בפיטורים רבים, על קרקע כה יקרה באחת השכונות המבוקשות בירושלים.

אז כמה שווה כל אחד מנכסי הרשות? רשימת הנכסים של רשות השידור ארוכה, אך המשמעותיים שבהם הם אלה:

■ 17 דונם במתחם בית-החולים שערי צדק הישן, ברחוב יפו 161. הנכס נרכש על-ידי הרשות לפני 19 שנה בבעלות מלאה, וכיום פועלת בו הנהלת הרשות. בנכס מבנה לשימור שלא ניתן להרוס או להרחיב. תוכנית בניין העיר שחלה עליו כיום היא מיושנת, אך הרשות נמצאת בעיצומו של הליך שינוי התוכנית, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים ובסיוע יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קובי כחלון.

התוכנית שמקודמת צפויה להפוך את המתחם לאחד מחלונות הראווה של העיר, והיא כוללת זכויות בנייה למגדלי מגורים הכוללים בסך-הכול 200 יחידות דיור, מגדל משרדים בשטח 25 אלף מ"ר, מלון בן 150 חדרים שיוקם במבנה לשימור ואלפי מ"ר למסחר.

בנוסף כוללת הקרקע מגרש שהיה אמור להישאר בבעלות הרשות, ומיועד להקמת קריית שידור חדשה בשטח כולל של 27 אלף מ"ר, שבה תרוכז כל פעילות הרשות.

שווי כל זכויות הבנייה לאחר אישורה הסופי של תוכנית בניין העיר מוערך בשוק ב-600 מיליון שקל.

אם המגרש המיועד להקמת קריית השידור החדשה, ששוויו מוערך בשוק ב-150 מיליון שקל, יישאר בבעלות הרשות - ההכנסות ממכירת הקרקע בניכוי המגרש יעמדו על 450 מיליון שקל.

■ מתחם רוממה בירושלים, הכולל 19 דונם ועליהם מבנה "בית היהלומים" ברחוב תורה מציון פינת מלכי ישראל, ומבנה "חוטי ירושלים" ברחוב שרי ישראל. במתחם מתבצעת כל הפעילות הטכנית וההנדסית של הרדיו והטלוויזיה. הרשות מחזיקה ב-80% מהבעלות במתחם.

על המתחם קודמה תוכנית בניין עיר חדשה, שאושרה ביוני האחרון על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. על-פי התוכנית, במקום המתחם הקיים כיום יוקמו 6 בניינים בני 12 קומות ובסך-הכול 310 יחידות דיור. שווי המתחם נע סביב 250 מיליון שקל.

באזור רוממה בירושלים מוקמים בשנים האחרונות פרויקטים חדשים הכוללים דירות יוקרה, שפונות לקהל חרדי, ורבים מרוכשי הדירות בפרויקטים אלה הינם חרדים תושבי חוץ, המשלמים עבור הדירות סך של יותר מ-20 אלף שקל למ"ר.

יש להניח כי העלייה בביקוש לדירות יוקרה בקרב הקהל החרדי תוביל להתעניינות מוגברת במגרשים של רשות השידור מצדם של יזמים המזהים את הפוטנציאל הכלכלי שבשיווק דירות לציבור זה.

■ זכויות במגרש ברחוב קלמן מגן במתחם דרום הקריה בתל-אביב, המשמש את משרדי אולפני הרדיו והטלוויזיה בתל-אביב. הקרקע עצמה ובה תוכנית למגדלי מגורים ומשרדים, נמצאת בבעלות רשות מקרקעי ישראל (להלן רמ"י), אך לרשות השידור יש זכויות שימוש במתחם, וקיימת אף הערת אזהרה לטובתה של הרשות, כך שרמ"י אינה יכולה לשווק את הקרקע ללא הסדר עם רשות השידור שכולל פיצוי בגין פינויה מהקרקע.

הערכת שמאי שבוצעה ב-2012 קבעה כי שווי חלקה של רשות השידור בכלל הקרקע מוערך ב-300 מיליון שקל. עם זאת, בהסכם שנחתם בין רשות השידור לרמ"י בשנת 2012 סוכם כי מאחר שהרשות צריכה להעתיק מיקומה למשכן אחר באזור המרכז, התמורה שתתקבל בגין מכירת הזכויות של הרשות למטרה זו היא 150 מיליון שקל בלבד.

■ נכס ברחוב ירמיהו בירושלים, הכולל 3.2 דונם ומשמש מחסן עבור יחידות הרשות. על המגרש חלה תוכנית בניין עיר מאושרת להקמת מגדל בן 60 יחידות דיור, ושוויו מוערך סביב 50 מיליון שקל.

■ בית ניקולאי ברחוב יפו פינת חשין בירושלים, הכולל 360 מ"ר ומשמש את משרדי יחידת הביקורת ונציג תביעות הציבור.

■ דירה ברחוב שמאי בירושלים בשטח 115 מ"ר, המשמשת את סניף הגבייה בעיר.

■ דירה ברחוב למפורנטי פינת שדרות שז"ר בשטח 50 מ"ר, המשמשת את מחלקת העריכה של הטלוויזיה.

■ משרדים בשטח 600 מ"ר ברחוב הנביאים בחיפה, המשמשים סניף הגבייה בעיר.

■ משרדים בשטח 1120 מ"ר ברחוב הנביאים בחיפה הנמצאים בבעלות הרשות וכוללים אולפני רדיו, אולפן טלוויזיה ומשרדים.

■ דירה בשטח 176 מ"ר ברחוב בצלאל בחיפה שבבעלות הרשות וששימשה בעבר מתקן שידור ומשרדים בעבור הרדיו בחיפה. כיום אינה בשימוש.

רשות השידור היא גוף אנכרוניסטי, שלא הצטיין לאורך השנים בניהול נכסי הנדל"ן שבעלותו, ועל כך העיד דוח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס שבדיקתו הסתיימה בנובמבר 2011, שציין כי "במשך שנים טיפול הרשות בניהול הנדל"ן שלה היה כושל. היא לא ניהלה רשימות נכסים מסודרות, לא השכילה להסדיר את הזכויות בנכסיה בטאבו ולא דאגה לממש את פוטנציאל ההשבחה שלהם".

גם מליאת רשות השידור הנוכחית בראשות היו"ר אמיר גילת, שנכנסה לתפקידה ב-2011, מצאה אנדרלמוסיה מוחלטת בתחום, ובעקבות כך הוועד המנהל ביקש מיו"ר ועדות הכספים וההתקשרויות של המליאה, דוד חיון, לנהל תהליך מטעם המוסדות המפקחים על הרשות ולהסדיר את סוגיית נכסי הנדל"ן ואת אופן הטיפול בהם.

לצורך כך גם מונה פרויקטור מתוך הרשות, יואב אשכנזי (כיום סמנכ"ל בפועל של אגף הגבייה). מאז החל פיקוח על הנושא, שכלל בין היתר הזמנת שמאויות מעודכנות לנכסים וקידום תוכנית בניין העיר במתחם שערי צדק המשביחה את זכויות הבנייה במתחם ומאפשרת הקמת קרית רשות השידור. זאת במקביל למשא-ומתן עם רמ"י להגדלת התמורה בגין זכויות הרשות במתחם הקריה, קידום ואישור התוכנית ברוממה ותחילת הליכים למימוש הנכס בירמיהו ובאגף הגבייה בחיפה.

הנכסים הגדולים של רשות השידור

עוד כתבות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע