גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצצה ל-3 חברות ישראליות שרוצות לשנות את שוק האנרגיה

טור אנג'ן מאתגרים את חוקי התרמודינמיקה ■ דור כימיקלים עושים ניסוי מהפכני במכוניות המשפחתיות ■ ו-NCF לוקחים את הגזים המזהמים והופכים אותם בחזרה לאנרגיה ■ הצצה ל-3 חברות שרוצות לשנות את שוק האנרגיה

בינואר 2008, בשיא ההייפ שהיה סביב המכונית החשמלית של בטר פלייס, היה שי אגסי אדם עסוק מאוד, ולכן יש להניח שלא קרא את התגובות הארוכות שהשתרשרו מתחת לאחד הפוסטים שפרסם בבלוג שלו. אחד הגולשים, בחור בשם עמית, כתב אז לאגסי שאת העתיד קשה לצפות: "אין תשובה נכונה אחת לשאלה מה תהיה המכונית 'הנכונה' לנסיעות ארוכות... דינמיקת השוק תייצר את הפתרון המועדף, שבטח יהיה שילוב של כמה סוגי רכב".

שש שנים מאוחר יותר, התגובה של אותו גולש מייצגת את הגישה השלטת בקרב כל העוסקים באנרגיות מתחדשות. נראה שכיום כל הגורמים - ממדענים, דרך פוליטיקאים ועד משקיעים - לא רק אוהבים לפזר סיכונים, אלא גם מאמינים בפתרונות יותר "הוליסטיים" לבעיות מורכבות.

זוהי גם הגישה של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, בתמיכה שהוא מעניק לחברות ישראליות, המציעות פתרונות שונים מאוד זה מזה לצריכה יעילה יותר של אנרגיה.

אנשי צוותו של המדען הראשי במשרד, ד"ר שלמה ולד, בחרו לתמוך בחברות האלה משתי סיבות עיקריות: ראשית, מהסיבה הפשוטה שהפתרונות שהחברות האלה מציעות עשויים לחולל שינוי משמעותי בשוק האנרגיה הישראלי; שנית, וזה פחות מובן מאליו, כדי להשאיר בישראל את הפטנטים. החברות הקטנות יותר צריכות לפתח, לייצר ולבחון מוצרים יקרים רק כדי להוכיח היתכנות כלכלית, והמטרה של משרד התשתיות היא לסייע להן להגיע לשלב פיתוח משמעותי, בלי שהגרעין המנייתי הישראלי שבהן ידולל כך שהנכסים הרוחניים שפותחו פה יעברו אל מעבר לים.

האם יעמדו בציפיות? את זה נדע רק בעתיד. בינתיים, הנה מבט על הפיתוחים שינסו לשנות את שוק האנרגיה הישראלי והעולמי.

אלכימיה, גרסת המאה ה-21

המיזם: "מגדל שמש", שהופך את גזי החממה בחזרה לדלק

היוזמים: חברת NFC הישראלית, שמעסיקה כיום 14 עובדים, בשיתוף מכון ויצמן

המימון: החברה גייסה כ-11 מיליון שקלים ממשקיעים וכן זכתה למענק ממשרד התשתיות

בפאתי מכון ויצמן ברחובות, מול אחד הפרדסים האחרונים בעיר, משתרע מטע מסוג אחר. במקום עצים, מאדמתו מיתמרים כמה עשרות עמודי פלדה גדולים, שאל כל אחד מהם מחוברת מראה עצומת ממדים. לחיצה על כפתור בחדר הפיקוד ב"מגדל השמש" - מבנה בן 14 קומות המתנשא מעל שדה המראות - גורמת להן להסתובב אל השמיים. לחיצה על כפתור אחר גורמת למראות להסתדר בזווית האופטימלית ליצירת אלומת אור ממוקדת, שמגיעה לחלון בקומה ה-12 של המגדל, פוגעת במניפת מראות אחרת ואז מופנית לתוך מכשיר מיוחד.

בתוך המכשיר הזה נמצאים תאים ייחודיים שפיתחה חברת NCF הישראלית (ראשי תיבות של New Co2 Fuels), שבתוכם, בחום של מעל אלף מעלות צלזיוס, מתקיים תהליך שלוקח פחמן דו-חמצני ומים, הנפלטים בייצור תעשייתי, ומפיק ממנו חומר גלם למגוון סוגי דלקים.

"אנחנו בעצם מציעים מעין בית זיקוק קטן, שלוקח ממקורות תעשייתיים את הפחמן הדו- חמצני ואת המים שהם פולטים, ובאמצעות חום ותהליך כימי מוציאים מהם בחזרה את הדלק", מסביר מנכ"ל NCF, דוד בנית. "תחשוב על זה: כיום רמת הפליטה של הפחמן הדו-חמצני מתקרבת ל-35 מיליארד טונות בשנה. זה בלתי נתפס".

העיקרון שלפיו עובד המתקן של NCF, שפותח על-ידי קבוצה בראשותו של פרופ' יעקב קרני ממכון ויצמן, הוא שיעור מזורז בכימיה: הגזים שנפלטים בתעשייה הם תוצאה של בעירה של דלק שמתחבר עם חמצן. בתהליך הזה נפלטים פחמן דו-חמצני ומים. מה שעושה NCF הוא למצוא אנרגיה - מהשמש, למשל (אבל לא רק, כפי שנראה בהמשך) - ובעזרתה לעשות שתי פעולות פירוק: את הפחמן הדו-חמצני מפרקים למולקולות של פחמן חד-חמצני וחמצן; ואת המים מפרקים למימן ולחמצן. מהמימן ומהפחמן החד-חמצני מייצרים תערובת הקרויה סינגז (Syngas), חומר גלם המשמש לייצור כמה וכמה סוגי דלקים.

NCF, שמעסיקה כיום 14 עובדים, גייסה עד כה 11 מיליון דולרים שהתקבלו ממשקיעים פרטיים ובאמצעות המענקים שהחברה קיבלה ממשרד התשתיות. עם זאת, כדי למלא אזורים שלמים בסהרה במראות שייצרו את החום הדרוש - יש להשקיע סכומי כסף אדירים.

אבל גם לכך יש פתרון: לא באמת צריך "יער מראות" על מנת להפיק את החום הדרוש לתהליך; אותן תעשיות מפיקות את החום הזה בעצמן, במקביל לפליטת הפחמן הדו-חמצני והמים. "תעשיות עתירות אנרגיה יוצרות חום בטמפרטורה של מעל אלף מעלות, שהיום פשוט לא משתמשים בה", מסביר בנית. "לכן, הדרך המהירה להכניס כסף זה לעבוד מול התעשייה. חברות משקיעות הון כדי לייעל את התהליכים שלהן. זה אמנם מייעל רק אחוזים בודדים, אבל זה כלכלי מאוד עבורן".

לפני שבועיים חתמה החברה על הסכם הבנות עם חברת פלדה בלגית: "אם הכול ילך לפי התוכנית", אומר בנית, "בעוד עשרים חודשים נתקין פיילוט בבלגיה. אני מעריך ששנתיים לאחר מכן יהיו לנו מערכות מסחריות שנוכל להתחיל למכור".

עוזי אהרוני / צילום: דן מילר

עניין של תמהיל

המיזם: דלק עם 15% מתנול, הזול יותר ומזהם פחות

היוזמים: חברת דור כימיקלים הוותיקה

המימון: השקעה של החברה לצד מענק ממשרד התשתיות

מלבד הכיתוב הצבעוני הבולט על דלתותיה השחורות של הסקודה אוקטביה של דור כימיקלים, שום דבר במראה החיצוני של המכונית או בחוויית הנהיגה שהיא מספקת אינו מסגיר את העובדה שהדלק שהיא לוגמת מכיל 15% מתנול. בעוד קצת פחות מעשרים אלף קילומטרים, כשהקילומטרז' של האוקטביה יגיע למאה אלף, ייפתח המנוע שלה וייבדק בקפדנות. אם לא יירשם שום נזק למנוע - יוכתר הניסוי כהצלחה.

13 מכוניות מסוגים שונים נוסעות זה כשנתיים בכבישי המדינה כחלק מניסוי שעורכת דור כימיקלים על מנת לבחון את השפעות התערובת. בעולם, יש לציין, כבר יש תקינות מוגדרות לשימוש במתנול בדלקים, אולם לישראל יש תקינה משלה, וכדי להוכיח שהמתנול אינו מזהם או משמיד מנועים, ועל-ידי כך לקבל את האישור ואז לשנות את ההגדרה של *דלק* - נדרש הפיילוט הנוכחי. עד כה, מדווח מוביל הניסוי יוסי אנטוורג (בתמונה), לא נרשמו בשום שלב תוצאות פחות טובות מאלה שמפיקים מנועים שאליהם מוזרם רק בנזין. במדדים מסוימים, כמו ביצועים ורמת זיהום אוויר - נרשמות עד כה תוצאות טובות מעט יותר מאלה שמפיקות מכוניות שנוסעות על בנזין.

שימוש בדלקים שבהם 15% מתנול אמור לא רק לשפר מעט את ביצועי הרכב ולצמצם מעט את זיהום האוויר, אלא גם להיות זול יותר בכמה אחוזים. אם הניסוי אכן יצליח, ותחנות דלק יתחילו למכור את הדלק המהול ששמו M15, יחסוך השימוש בו סכומי כסף אדירים לקופת המדינה. על גלגול העלויות המופחתות אל הצרכן, בדמות תעריפים נמוכים יותר, אנטוורג ממליץ לא לבנות. "המדינה בטח תעשה תיקון מס", הוא אומר.

יוסי אנטוורג / צילום: דן מילר

ספר הבעירה הפנימית

המיזם: מבנה חדש למנוע המכפיל את הניצולת שלו

היוזמים: חברת טור אנג'ן, המורכבת מארבעה עובדים (אב ושני בניו, ומהנדס מומחה)

המימון: ממשקיעים פרטיים, מרשות האנרגיה של קליפורניה וממשרד התשתיות

במשך עשרות שנים ניסו מדענים וממציאים להתגבר על החיסרון המרכזי של מנוע הבעירה הפנימית - ניצולת נמוכה שנעה סביב ה-25% בלבד. על קצה המזלג, הסיבה לכך נובעת בין היתר מהפרשי טמפרטורות משמעותיים בתוך המנוע עצמו, כאשר הבוכנה יונקת אויר קר ופולטת גזים חמים. מאחר שגם הפעולה הקרה וגם הפעולה החמה מתבצעות באותה בוכנה, ומאחר שמנוע הבעירה הפנימית עובד על עיקרון של הפיכת אנרגיית חום (אנרגיה תרמית) לאנרגיית עבודה (אנרגיה מכאנית), החום שאובד בתהליך (וגם החיכוך) הופך את כל העסק ליעיל באופן חלקי מאוד.

"25 אגורות מכל שקל שאתה משקיע בדלק מתורגמות לאנרגיה, כל השאר מתבזבז בתהליך", אומר הוגו טור, ממייסדי חברת טור אנג'ין. "נוהגים לומר שאם יבוא יצור מכוכב אחר ויראו לו מנוע בעירה פנימית וישאלו אותו מה לדעתו זה עושה, הוא יאמר שזו מכונה להסריח, להרעיש ולזהם. הרבה אנשים חלמו במשך השנים איך להפוך את המכונה הזו ליותר יעילה, אבל איש מהם לא הצליח באמת".

המפתח, לגישתו, הוא בפיצול הבוכנה לשתיים - לחלק קר ולחלק חם - וטור טוען שיש בידיו את הפתרון.

הוא אינו יכול לפרט כיצד בדיוק זה יעבוד, אבל הוא מדבר על ניצולות של יותר מ-50% - כאמור פחות או יותר כפול בהשוואה למנוע סטנדרטי כיום.

בעולם שבו המכוניות החשמליות הן עדיין חזון רחוק, הפיתוח של טור הוא לא פחות מעשיית היסטוריה.

לבנות את המנוע הטוב בעולם

"לפני שש שנים עלינו על רעיון ראשוני, ואז התחלנו להתייעץ ואמרו לנו שניסו את זה בעבר", אומר טור, לשעבר איש המערך הטכני של חיל האוויר, שהיה בין היתר אחראי על המכונאים בחיל. "בפעם הראשונה שנפגשנו עם ראש קבוצת ריקרדו (חברה המספקת שירותי בחינת ביצועי מנועים לענקיות תעשיית הרכב, ש' ס'), הוא אמר שאילו היה יודע מראש מה נושא הפגישה, היה מספר לנו על ההיסטוריה הכושלת של הניסיונות לפצח את הבעיה. אבל מה שקרה זה שאחרי שעתיים וחצי של שיחה נפתחו לו העיניים, והאנשים שלו אמרו שזה אפשרי, ושהרעיון שלנו לא באמת נוסה".

לאחר שקיבלו גושפנקה מאנשי מקצוע והשיגו מימון ראשוני (ממשקיעים פרטיים, מרשות האנרגיה של קליפורניה וממשרד התשתיות, שהזרים אליהם עד כה כ-1.8 מיליון שקלים), עבדו טור ואנשיו על יצירת שלושה אבות-טיפוס שונים למנוע בעירה פנימית שחלקיו מופרדים. כיום עובדים בחברה ארבעה עובדים - הוגו טור, הממציא והמנכ"ל; בנו, ד"ר גלעד טור שפועל בארצות הברית; בנו השני, עודד, הנדסאי מכונות; וד"ר אהוד סיון, מהנדס מחשבים שכתב את התוכנה הייעודית לשליטה בביצועי המנוע ולתיעוד נתוניו. מהנדסים אמריקאים שעובדים כפרילנסרים סייעו לארבעה.

לאורך השנים הללו רשמה טור אנג'ין פטנטים שונים והתקדמה בהדרגה למימוש החזון, אולם הוגו טור אומר שפריצת הדרך הגיעה רק לפני כשמונה חודשים, כאשר צץ במוחו רעיון חדש לחלוטין להפרדת שני חלקי המנוע.

"אנחנו משוכנעים היום שאנחנו יודעים לבנות את המנוע הטוב בעולם", אומר טור בביטחון. "אנשי ג'נרל אלקטריק שמכירים את הרעיון אמרו לנו שאם נצליח לבנות אותו, המנוע שלנו יהיה יעיל יותר ב-50%-60% מכל מנוע אחר בעולם".

לאחר שלב התכנון, השרטוט והסימולציות הממוחשבות, הגיע שלב הייצור. כמו בשני האבטיפוסים הקודמים שייצרו אנשי טור אנג'ן, גם הפעם שימש מנוע של מכסחת דשא שנוסר לשניים כבסיס למנוע החדש. אלא שהפעם הורכב בין שני חלקיו הרכיב החדש (והסודי) של טור ואנשיו. עבור מי שאינו מבין במכונות, נראה האבטיפוס סתמי למדי. הוא קטן, מוברג לתוך שולחן גדול, ומקרביו - שאליהם הוחדרו חיישנים רבים - יוצאים חוטים שמתחברים למחשב. תוכנה ייעודית שנכתבה רק בשבילו בודקת את ביצועי המנוע בכל רגע נתון.

הגודל לא קובע

טור ואנשיו היו אמורים להתניע בפעם הראשונה את המנוע החדש לפני כתיבת שורות אלה, אך ברגע האחרון, לאחר "הפעלה קרה", כלומר סיבוב המנוע ללא התנעתו, הבינו שהם צריכים להחליף חלק פלסטיק מסוים בחלק שיהיה עשוי ממתכת. "אני מקווה שהוא לא יתפוצץ", אומר טור בחיוך.

גם אם המנוע לא יתפוצץ בהתנעת הבכורה, טור מתכוון להפעיל אותו לפרק של פחות מ-30 שניות. הרעיון בשלב הזה הוא לראות שהמנגנון פועל ולנתח את המידע שייאסף מכל החיישנים ששתל ניסן במנוע. אם הכול יעבוד כראוי, ניתן יהיה לבנות אבטיפוס שני ולשכלל את הדגם הקיים. כשיגיעו כולם למסקנה שהושגה הנוסחה האופטימלית, ניתן יהיה להתחיל למכור את הרעיון לתעשיות המנועים.

בתשובה לשאלה אם הקונספט יכול לעבוד בגדלים שונים - למשל באופנוע ובמשאית - סיון מחייך: "זה יעבוד גם במנועים של אוניות ושל תחנות להפקת חשמל. מה שמשנה זה העיקרון", הוא אומר. טור מוסיף: "תעשיית הרכב היא תעשייה שמרנית למדי, ולא נוטה לאמץ במהירות טכנולוגיות חדשות. ברור שאם נוכל ליצור מנועים שמספקים 15 קילומטרים לליטר במקום, נניח, עשרה קילומטרים לליטר, הם ירצו את זה, אבל זה ייקח זמן. מה שחשוב זה שהרעיון שלנו עובד בכל תחום. תעשיית הגנרטורים, למשל מגלגלת בכל שנה 10 מיליארד דולר. זה הרבה כסף.

הוגו טור, ד

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.7%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים