גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך המוזיאונים מתחרים על הכסף והלב שלכם במאה ה-21

יום המוזיאונים הבינלאומי, החל השנה ב-19 במאי, מספק הזדמנות לבדוק איך גורמים למוזיאונים של מוצגים דוממים להלהיב אתכם בעולם שכולו קרוסלה של מולטימדיה ושל סמארטפונים

Big Bambu, מיצב ענק של התאומים דואו ומייק סטארן, שהוצג לראשונה ב-2010 על גג מוזיאון מטרופוליטן (MET) בניו יורק, ומוקם בימים אלה במוזיאון ישראל בירושלים, הוא המחשה מצוינת לדרך הארוכה שעשו המוזיאונים מאז שנקראו בית נכות, הדיפו ריח פורמלין והילדים נדרשו ללכת בהם על קצות הבהונות.

האם השוטטות בשבילי ההליכה שבמפלסי הגובה השונים במיצב - המורכב מ-7,000 מוטות במבוק ומשמונים קילומטרים של מיתרי טיפוס, מתפרס על-פני כ-500 מטרים רבועים ומתנשא לגובה של 16 מטרים - היא חוויה מוזיאלית או פארק שעשועים? והאם העובדה שהוצג במטרופוליטן בניו יורק ובביאנלה בונציה, וכעת במוזיאון הלאומי שלנו, הופכת אותו למוצג מוזיאלי לגיטימי?

מוזיאונים רבים בעולם - גם כאלה מן השורה הראשונה, המשופעים בשכיות חמדה שאפשר רק להתקנא בהן - חייבים להמציא את עצמם כל העת מחדש כדי להישאר בפוקוס, והם מפעילים גימיקים שונים כדי לשווק ולמתג את עצמם גם לקהל של שנות האלפיים, שכן המוזיאונים תפקידם לא רק לשמור על אוספי התרבות אלא גם לתווך אותם לציבור הרחב.

אם האולמות שוממים - המוזיאון לא עשה את שלו. יום המוזיאונים הבינלאומי, המצוין מדי שנה ב-18 במאי ברחבי העולם (בישראל יצוין השנה ב-19 במאי בשל ל"ג בעומר), ושיעמוד השנה בסימן מוזיאונים יוצרים חיבורים (Museums collections make connections), הוא הזדמנות טובה לבצע צלילה קצרה למגוון הרחב שמציעים כיום המוזיאונים בארץ ולדרכים שאותן הם נוקטים כדי להנגיש את עצמם לקהל הרחב.

איך ממחישים חניטה

כרבים מעמיתיה, גם אורית לב-שגב, סמנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא בירושלים, עסוקה בסוגיית האיזון הנכון בין הרצון להנגיש את אוספי המוזיאון לקהל גדול ככל האפשר לבין החובה לשמור עליהם. סוגיה אחרת היא איך לאפשר לציבור לחגוג במוזיאון אירועים כדי לאזן תקציב, אך לשמור על המוניטין שלו ועל יוקרתו, ולא לאפשר אירועים שיגרמו זילות של המקום המכובד. "כשהבת שלי, שהיא חובבת שירה, חגגה בת מצווה במוזיאון, ארגנו הדרכה על שירת נשים בעולם העתיק", היא מספרת. "כשילד מדריך את האורחים שהגיעו לכבודו בנושא הקרוב ללבו, זו העצמה שאין שנייה לה, ומגיעים אלינו מהעולם לעשות את זה".

בזמן שמוזיאוני מדע בארץ ובעולם מתבססים יותר ויותר על חוויית hands-on - איך גורמים למוזיאון של מוצגים דוממים להלהיב, בעולם שכולו קרוסלה של מולטימדיה ושל סמארטפונים? רותמים אותם לעניין. לב-שגב: "מדריכי השמע שלנו, למשל, מאפשרים רמות העמקה שונות; בתערוכת ספר הספרים שילבנו אייפדים וטלוויזיות פלזמה; עבור הילדים יצרנו את שמשי, דמות וירטואלית מהעולם העתיק המלווה אותם בסיורים, ובין האביזרים השונים יש לנו מד גובה בצורת מגדל בבל ואפילו ערכת חניטה להתנסות".

גם עפרה רימון, מנהלת ואוצרת מוזיאון הכט בחיפה, שחוגג השנה 30, מנווטת בין ארכיאולוגיה למולטימדיה. המוזיאון הפרטי, פרי יוזמתו של ד"ר ראובן הכט המנוח, מי שהיה הבעלים של ממגורות דגון, מחזיק אוסף מרתק של ממצאים ארכיאולוגיים מתקופות המקרא, הכנענית ועד שלהי התקופה הביזנטית, שנמצאו בארץ ישראל. זאת בצד אוסף אימפרסיוניסטי מרשים וציורים של ציירים יהודים כמו מודיליאני, פיסארו ובמיוחד יוסף ישראלס, צייר יהודי הולנדי.

באגף החדש של המוזיאון הותקנו עמדות מולטימדיה. "חששתי מהפעלות שיפגעו באווירה המיוחדת, ושהמבקר יביט במסכים ויחמיץ את המוצג המקורי", מודה רימון. "לשמחתי הצלחנו לחבר את האגף החדש לישן תוך שימוש באלמנטים עיצוביים זהים, ועם זאת לחדש.

בזכות העובדה שזהו המוזיאון היחיד השוכן בקמפוס (באוניברסיטת חיפה), נוצר שיתוף פעולה עם המחלקות השונות - בכלל זה עם החוגים למחשבים ולמערכות מידע - הטכנולוגיה המתקדמת זמינה מאוד עבורנו, והם פיתחו אצלנו תוכנות מולטימדיה מתקדמות. למשל, ליד מוצגים שונים הותקנו ברקודים הניתנים לסריקה על-ידי הסמארטפון, וכך נפתח למבקרים עולם רחב של מידע נוסף, מוצגים נוספים בתערוכה. גם באגף האמנות יותקנו בקרוב ברקודים לטלפונים חכמים".

אחד ממוצגי הדגל של המוזיאון הוא ספינה בת כ-2,400 שנה, שהתגלתה באוגוסט 1985 בחוף מעגן מיכאל. גוף העץ של הספינה השתמר להפליא, ובסביבתה נמצאו כשבעים כלי חרס מסוגים שונים ששימשו את אנשי הצוות הקדמונים, ומקורם בקפריסין ובמזרח יוון.

מרבית מטענה של הספינה היה צפחה כחולה שמקורה זוהה באי היווני אוויה (Evia). "אין דבר כזה בהרבה מוזיאונים בעולם", אומרת רימון. "גם בספינה נעשה שימוש במולטימדיה בדמות מסך מרובע המשמש מעין 'מפרש', שעליו מוקרן סרטון המתאר את תהליך שליית הספינה ושימורה, עד להצבתה במוזיאון".

אגב, מוזיאון הכט הוא בין הבודדים שהכניסה אליהם אינה כרוכה בתשלום כל השנה.

בין חנות רהיטים למוזיאון

עיצוב הוא מונח חדש יחסית, שנולד במהפכה התעשייתית. "המוזיאונים לעיצוב הם הארכיאולוגיה החדשה, השיקוף של התרבות החומרית שלנו", אומרת גלית גאון, האוצרת הראשית של המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס ומוזיאון העיצוב בחולון. "למשל, עשינו מחקר שלם על גני משחקים לילדים, שהיו פעם מקום מקסים לגלות בו את העולם בגבהים שונים והפכו למקום ברוטלי של מתקנים מוגנים עד זרא, שחוסמים את המבט ואי-אפשר לגלות מהם עולם.

התחקינו אחר ההיסטוריה של גני המשחקים במאתיים השנים האחרונות, ויצרנו חמש תחנות במטרה להניע את הילדים במרחב, ללכת בשיווי משקל, לטפס, להשתולל. זהו מהלך מוזיאלי שמנגיש סוגיה חברתית, ואנחנו מקווים שיתגלגל החוצה אל מתכנני השכונות".

מצד שני, קיימת כיום בארץ תחושה שהקהל המבוגר מגיע למוזיאון בציפייה שישעשעו לו את הילדים. "מוזיאון זה לא בייביסיטר, שהמבוגר אמור לשבת בו עם הנייד על האוזן", אומרת גאון. "להיפך, הוא המקום שבו המבוגר יכול לקחת את הילד ביד ולעבור איתו חוויה מלמדת. במוזיאון הקריקטורה והקומיקס, למשל, אנחנו מחלקים דפים שנועדו לדרבן את המבקר המבוגר להתחיל שיחה עם הצעיר ולנהל עמו דיון על ההבדל בין חנות רהיטים למוזיאון, למשל".

מדרך הטבע, מוזיאוני הדגל הממוסדים של מדינת ישראל גורפים את היוקרה, נוגסים ביסים גדולים יותר בעוגת התקציב המדולדלת, ומותירים את המוזיאונים האחרים לרחמי הרשויות המקומיות או נדבנים פרטיים. "אל תלכו אחר הפופולרי דווקא ואל תזרמו עם כולם ועם המודעות הגדולות ביותר", מציעה גאון. "בחרו במה שבאמת מעניין אתכם".

ב-19 במאי יפתחו כשבעים מוזיאונים ברחבי הארץ את שעריהם לציבור, ללא תשלום, במטרה לחשוף את העושר התרבותי שבהם ולקרב את הקהל הרחב אל המדע, האמנות, הארכיאולוגיה, העיצוב, ההיסטוריה ואל התרבות. רשימת הפעילויות המלאה ושעות הפתיחה של המוזיאונים - באתר www.icom.org.il ובאתרי האינטרנט של המוזיאונים השונים.

עוד כתבות

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלית שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

איילת אבו חלא / צילום: יח''צ

המנהלת שנוסעת בכל יום שעתיים לעבודה, תחת אש: "רצות מחשבות - מה יקרה אם ייפול עליי משהו"

היא גדלה בחברה הדרוזית "שבה בנות לא מתגייסות" אבל לא ויתרה על שירות, עשתה שני תארים במקביל לקידום בעבודה, והיום מנהלת משאבי אנוש בתנובה גליל, שמספקת מוצרים אפילו למקדונלד'ס ● "יש מטחים כבדים על קריית שמונה וזה תופס אותנו באמצע העבודה, אבל מג'נגלים" ● שיחה קצרה עם איילת אבו חלא

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

רכשה מגרש בלי לבקר בו, וגילתה שחלקו סופח למגרש שכן. מה נקבע בביהמ"ש?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

מוליק מרצה על AI בכנס TriNet PeopleForce 2023 / צילום: ap, Jason DeCrow

הפרופסור שהפך לאחד היועצים המובילים בתחום הלוהט בעולם, בחינם

איתן מוליק מאוניברסיטת פנסילבניה אימץ את טכנולוגיית ה–AI הרבה לפני שהייתה פופולרית, וכעת נחשב לאוטוריטה המובילה בתחום ● עם אשתו לילך לצדו ("כותבת הפרומפטים הטובה בעולם"), הם מייעצים לתאגידים הגדולים ביותר ולקובעי המדיניות בארה"ב - ובחינם

סגן מבקר מערכת הביטחון, תא''ל יוגב בר ששת

תא"ל יוגב בר ששת נפצע בינוני מרסיסי ירי ברצועת עזה

סגן מבקר מערכת הביטחון, תא"ל יוגב בר ששת, נפצע בקרב בצפון הרצועה ● כטב"ם חדר מלבנון, התרעות הופעלו באזור נהריה • במהלך הלילה: תקיפות אינטנסיביות בצפון הרצועה לקראת פשיטה על ג'באליה • דובר צה"ל: אותרה מנהרה משמעותית בזייתון שדרכה תכנן חמאס לבצע פיגוע נגד לוחמים • עוד במרחב זייתון - חטיבת הנח"ל השמידה מבני טרור וחיסלה מחבלים • עדכונים בולטים 

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מצליחים לחדש גם אחרי שנים. רוני סומק ודיתי רונן / צילומים: כפיר זיו ודפנה טלמון

המשוררים הוותיקים מציגים: מחאה לוחמת צדק וקריצה לצד הימני של המפה הפוליטית

דיתי רונן מצליחה בספרה החדש ליצור איזון מושלם בין שירה ארצית לשירה רוחנית ● ורוני סומק עורם בשיריו מגדל בבל של דימויים, שבוערים הן באש האהבה והן באש המלחמה סביבנו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 2.5 חדרים להשקעה בשכונת פלורנטין בתל אביב?

בשדרות וושינגטון בתל אביב נמכרה דירה בשטח של 55 מ"ר, עם מרפסת בשטח של 4 מ"ר, תמורת 2.93 מיליון שקל ● הדירה עמדה כ־4.5 חודשים על המדף והיא מושכרת תמורת 7,400 שקל לחודש ● "ניסינו להגיע למחיר שמייצג את מחיר השוק פלוס כמה אחוזים - אך לא ברמה שתיצור אנטיגוניזם" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

אבו סיתה נואם בפני הקונגרס הפלסטיני. בחודש שעבר בברלין / צילום: Reuters, Halil Sagirkaya

המפה של סלמאן והפתק של אפרת

שלושה אינטלקטואלים פלסטינים חגגו שלושה רגעי ניצחון. המתיישבת "הפולנייה" השאירה לאחד מהם פתק ● ואז בא 7 באוקטובר

הפקולטה לניהול. עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות / צילום: Shutterstock

מאסר שווא או דיאגנוזה רפואית שגויה: עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות?

רבים הפכו את הבינה המלאכותית לחלק אינטגרלי בחייהם ונותנים משקל כבד להכרעותיה • אלא שמחקרים מראים שבפועל זה לא הדבר האחראי ביותר לעשות • איך בכל זאת אפשר להמשיך להשתמש בה גם בהחלטות משמעותיות?