גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קרן קופרו יצרה מערכת שלמה שמסייעת ליוצרי הדוקו"

בשבוע אירועי הקופרו, שייפתח במוצ"ש בסינמטק ת"א, יוצגו סרטים דוקומנטריים ישראליים שיצאו בזכות שיתופי-פעולה בין קרן קופרו לבין גופים בינלאומיים

אין דרך טובה יותר מאשר להגדיר את שבוע אירועי קופרו, שייפתח במוצאי-שבת הקרוב בסינמטק תל-אביב, כפסטיבל קולנוע מסוג אחר. פסטיבל יוצר. מה שהחל לפני כ-16 שנה כמיזם שיווק עצמאי לסרטים דוקומנטריים ישראליים, הפך ברבות השנים לכוח המחולל והמניע של התעשייה הדוקומנטרית הישראלית כולה. "אני חושבת שהיינו הגוף הראשון שהסתכל על יצירה של תרבות איכותית גם בקונטקסט הכלכלי והיזמי שלה", אומרת בראיון ל"גלובס" אורנה ירמות, מייסדת קופרו ומי שעומדת בראשו.

ירמות: "כל הטרנד הזה של יצירה אודיו-ויזואלית ישראלית שמשווקת בחו"ל, כל סיפור מכירת הפורמטים והסדרות - היינו שם כבר לפני 16 שנה עם ייצוא של קולנוע איכותי. היינו גורם מחולל, ועד היום אנחנו הגוף היחיד שיש לו מערכת רחבה ומובנית שעוסקת בתחום ובונה מודלים שמתאימים למבנה החברתי, כלכלי, פוליטי של ישראל".

ירמות מספרת שזיהתה כבר לפני זמן רב את הדיסוננס הישראלי בין יצירתיות שופעת לבין שוק קטן ומוגבל במיוחד, ואת הדיסוננס הזה קופרו באה לפתור. דוגמה טובה לאותו דיסוננס היא סרטים מצליחים כמו "שומרי הסף" של דרור מורה, שגייס בעזרת קופרו סכום שיא של 1.3 מיליון אירו, ונכלל בין חמשת המועמדים לאוסקר הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר לשנת 2012.

- בתור מי שממלאים את הפונקציה של המערך השיווקי עבור היוצר הדוקומנטרי, איך אתם מתוגמלים כספית?

ירמות: "יוצר עצמאי בודד יתקשה להשקיע את הזמן ואת המשאבים הדרושים כדי ליצור נטוורקינג ולתחזק את הקשרים לאורך השנים רק כי אחת לכמה שנים הוא חושף יצירה משמעותית לעולם.

"קרן קופרו יצרה מערכת שלמה שמסייעת ליוצרים ומלווה אותם במשך שנים מספר במסלולים שונים עד לסוף התהליך. המערכת, שמסייעת ללא תמורה וללא שותפות מסחרית, מאפשרת ליוצר פעם להציג סרט בפיצ'ינג (פרזנטציה קולנועית בפני משקיעים מ.ש), אחר כך לנסוע במשלחת של קופרו לשוק מוביל בחו"ל, להציג שנה אחרי זה את הסרט בפגישות אישיות לקניינים שכבר גילו עניין בעבר או לקניינים חדשים ואחר כך להציג את הסרט בשלב עריכה מתקדם".

טשטוש ז'אנרי

בשנים האחרונות חווה התעשייה הדוקומנטרית הישראלית עדנה. בפסטיבל דוקאביב שהתקיים החודש, נמכרו יותר מ-45 אלף כרטיסים, מספר שווה ערך לנתונים שמציגים מדי שנה פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה ופסטיבל הקולנוע ירושלים. זאת למרות השקעה תקציבית נמוכה, בלשון המעטה, מצד גופי שידור מקומיים. ירמות נוטה להסכים: "אני חושבת שההצלחה של הטלוויזיה המסחרית בשנתיים האחרונות מיטיבה באופן מעניין ומפתיע עם סרטי תעודה מהסוגה הגבוהה. פתאום גופים מסחריים מגלים עניין בפיצ'רים דוקומנטרים ולאחרונה, יש סקרנות גדולה בפעילויות של קופרו.

"בדיוק כמו שתוכניות הראליטי, לכשעצמן ז'אנר נחות, שכנעו את קהל הצופים הרחב בשפע של 'הסיפורים של החיים' והפכו את סרטי התעודה לפופולאריים מאוד".

- מי שפחות משוכנעים הם גופי השידור המסחריים ובעיקר הציבוריים. מדוע?

"ההקצאות המקומיות, בעיקר הרגולציה של הערוצים והאכיפה היא בעייתית. מעט מדי שעות מוקדשות לסרטי תעודה איכותיים ואלה באות בעיקר מערוצי הנישה - יס דוקו וערוץ 8, כאשר הבית הטבעי של סרטי התעודה - הערוצים הציבוריים, הערוץ הראשון והטלוויזיה החינוכית, כמעט ולא מורגשים. לדוגמה, בשנת 2014 הייתה אמורה הטלוויזיה הציבורית להשקיע 98 מיליון שקל בסרטי תעודה. בפועל, נכון לעכשיו השקיעה רק 500 אלף שקל".

- בשנים האחרונות נוצר טשטוש בין הקולנוע הדוקומנטרי לקולנוע העלילתי עולים ופורחים. האם הטשטוש הזה מחליש את הקולנוע הדוקומנטרי, או שמא להפך - דווקא מרחיב את גבולותיו?

"ללא ספק מרחיב את גבולות הז'אנר ומעשיר את השפה הקולנועית. בימים אלה, פרסמנו קול קורא לסדנה לאנימציה דוקומנטרית ויוצרים רבים מגלים בזה עניין.

"יש חיפוש מתמיד ומבורך של שפה קולנועית חדשה וייחודית. המדיה החדשה, שמאפשרת הקרנה או שידור של הסרט בפלטפורמות שונות ומגוונות, גם תורמת להעשרה הזו".

- השנה יזמתם אירוע ייחודי מסקרן לשיווק רימייקים - סרטים דוקומנטריים שהסיפורים שלהם יהוו בסיס לסרטים עלילתיים. כיצד נולד הרעיון?

ירמות: "זה התחיל לפני שנתיים. קיבלנו פנייה ממפיק צרפתי שרצה שנסייע לו לאתר סרטים דוקומנטריים שהצליחו ושיש להם סיפור עלילה דרמטי. בדקנו אצל מפיקים ישראלים שלא ממש ששו לרכוש זכויות של דוקומנטרי כדי לעשות פיצ'ר.

"בשלב זה בעיקר חברות אמריקאיות עושות את זה. מפיקי 'הנסיך הירוק' מכרו בסאנדנס את הזכויות לעשיית פי'צר לחברה אמריקאית.

"זו תופעה שהולכת ומתרחבת אבל היא מתאימה רק לעלילה של סרטים מסוימים. זה עדיין בגדר פיילוט אצלנו".

סרטים מומלצים בפסטיבל קופרו

"בבניה"

במאי: חוזה לואיס גרין (ספרד, 2001)

קופרו עורך השנה מחווה לקולנוע התיעודי הספרדי, וזו הזדמנות מצוינת ונדירה לצפות ביצירות מופת עכשוויות ועכשוויות פחות. "בבניה" נחשב לאחד הסרטים הדוקומנטריים הטובים של העשור הקודם, וזאת על אף היותו של לואיס גרין בימאי שנוי במחלוקת, שכן הוא נוהג לטשטש את הפער בין מניפולציה (הפעלה) לבין הטעיה, ויוצר סרטים עלילתיים במסווה של סרטים דוקומנטריים. לזכותו ייאמר, שהוא מעולם לא הסתיר זאת מהצופים. דווקא "בבניה" נאמן למדי למציאות, שכן הדמות העיקרית בסרט היא העיר העתיקה בברצלונה, שחלק ממנה, שהוא נדבך מההיסטוריה ומהיופי הארכיטקטוני שלה, עומד להיחרב לטובת פרויקט נדל"ן.

"נוסטלגיה אל האור"

במאי: פטריסיו גוסמן (צ'ילה, 2010)

משטרו האכזרי של אוגוסטו פינושה, מנהיג הכת הצבאית ששלטה בצ'ילה בין השנים 1973-1990, תבע קורבנות חפים מפשע רבים. עשרות אלפים נעצרו ועונו, אלפים הוצאו להורג בדרכים שונות, חלקם נעלמו באורח מסתורי. 20 שנה לאחר שהודח מהשלטון במשאל עם, החל הבמאי גוסמן לתעד במצלמתו נשים המחפשות את גופותיהן של בעליהן, שנמנו עם קורבנות שלטונו האכזר של פינושה.

מספרי הקופרו

* 325 הסכמי קופרודוקציות (שיתופי-פעולה קולנועיים בין חברות הפקה ישראליות לחברות זרות) נוצרו בפעילויות קופרו במהלך 16 השנה האחרונות

* 235 חוזי מכירה של סרטים נחתמו עד כה

* 54.5 מיליון שקל - הסכום שהושקע בסרטי תעודה ישראלים באמצעות פעילויות קופרו. 4.8 מיליון שקל מתוכם, הושקעו אשתקד (2013)

* 217 סרטים ישראלים שנתמכו על-ידי קופרו, שודרו בעשרות תחנות טלוויזיה בארץ ובעולם

עוד כתבות

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

ג'ים סימונס, המתמטיקאי שפענח את סודות עולם המסחר, הלך לעולמו

סימונס היה מתמטיקאי בכיר שנכנס לעולם ההשקעות בשנות השבעים והשתמש ברזי המדע והמחשבים בכדי להציע תשואות חלומיות למשקיעים ● הוא נפטר בגיל 86 ● הקרן שהקים השיגה תשואה שנתית ממוצעת של 40% בין השנים 1988-2023, ועקפה בהתמדה את ביצועי מדד S&P 500

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

הבניין החדש שייבנה ברחוב רוטשילד 162, פ''ת / הדמיה: סטודיו הקוביה

התמ"א שלי: מה צריך לדעת לפני שיוצאים לדרך

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

בשיחות לקראת הוספת ChatGPT לאייפון / צילום: צילום מסך מאתר אפל

אפל מתקרבת לעסקה: צ׳אט GPT יוטמע במערכת ההפעלה של אייפון

השיחות מול גוגל עוד לא הסתיימו, אבל אפל ו-Open AI עושות סימנים של סגירת עסקה שתאפשר לאפל להטמיע את צ'אט GPT במערכת ההפעלה הבאה

הבניין ברחוב אלפסי 3 בשכונת רחביה בירושלים / צילום: צבי מרמור

3.38 מיליון שקל לדירת 3 חדרים בשכונת היוקרה של ירושלים

מחיר הדירה נמוך מעט מהמחיר הממוצע למ"ר לדירות ברחביה – אחת השכונות היקרות בבירה ● "רחביה זה הפריים לוקיישן, גם אם מדובר בדירה רגילה במבנה רגיל משנות ה־50, כמו במקרה הזה. המיקום עושה את המחיר"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

חבר הקונגרס ריצ'י טורס / צילום: Reuters

חבר הקונגרס שיוצא נגד ממשל ביידן: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

חבר הקונגרס ריצ'י טורס, שנמנה עד לאחרונה עם הקבוצה הפרוגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית, לא חושש לבקר את מפלגתו והעומד בראשה, הנשיא, גם בשאלת רפיח ● בריאיון הוא מספר על המחיר שהוא משלם בשל עמדותיו: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen

3 נפצעו קל בפגיעה בדירה באשקלון, כטב"ם יורט מעל נהריה

כטב"ם חדר מלבנון, התרעות הופעלו באזור נהריה • במהלך הלילה: תקיפות אינטנסיביות בצפון הרצועה לקראת פשיטה על ג'באליה • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ששיגרו החות'ים • דובר צה"ל: אותרה מנהרה משמעותית בזייתון שדרכה תכנן חמאס לבצע פיגוע נגד לוחמים • עוד במרחב זייתון - חטיבת הנח"ל השמידה מבני טרור וחיסלה מחבלים • עדכונים בולטים 

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

בכיר ברשות המסים: "על כל שלושה שטוענים שדפקנו אותם יש אלף שאומרים כל הכבוד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

מצליחים לחדש גם אחרי שנים. רוני סומק ודיתי רונן / צילומים: כפיר זיו ודפנה טלמון

המשוררים הוותיקים מציגים: מחאה לוחמת צדק וקריצה לצד הימני של המפה הפוליטית

דיתי רונן מצליחה בספרה החדש ליצור איזון מושלם בין שירה ארצית לשירה רוחנית ● ורוני סומק עורם בשיריו מגדל בבל של דימויים, שבוערים הן באש האהבה והן באש המלחמה סביבנו

תמיר פרדו, נשיא הייסקיי / צילום: רן בירן

החברה הקטנה מראש העין שרוצה להתחרות ראש בראש עם אילון מאסק

ספקית התקשורת הלוויינית הייסקיי פועלת כבר מ-2015 מתחת לרדאר, אבל עכשיו זה השתנה ● בדצמבר היא חתמה על שיתוף פעולה עם אינטלסאט, שזכתה לאחרונה במכרז של חברת ענק לייצור כלי רכב חקלאיים, ובעולם משווים אותה למיזם הלוויינים של אילון מאסק

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

רכשה מגרש בלי לבקר בו, וגילתה שחלקו סופח למגרש שכן. מה נקבע בביהמ"ש?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים