גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הילדים שלוקחים לביה"ס קופסת בנטו יפנית במקום כריך

מתן ועמית קרן הגיעו אל מסורת הבנטו דרך קומיקס יפני וסרטי מנגה, ויחד עם אימא, שמנהלת בלוג על בנטו, הם עובדים על ספר הבנטו הישראלי הראשון

קופסת בנטו / צילום: הדס ניצן
קופסת בנטו / צילום: הדס ניצן

בני משפחת קרן עומדים בפתח ביתי ומתנשפים. הם עשו את כל הדרך לתל-אביב ממושב אליקים שבצפון, כשהם מביאים איתם את אומנותם-אמנותם. בידה של האם ניבה שקית איקאה כחולה ובתוכה קופסאות בנטו (Bento) שונות, לפי מיטב המסורת היפנית - ארוחות טייק-אוויי יפניות המוגשות בתוך קופסאות.

ראשונה נפתחה קופסת קומתיים, המיועדת לילדים.

בקומה הראשונה שלה הונחו בצפיפות ניגירי (כדור אורז) בצורת דב פנדה, מעורסל בתוך מנז'ט כחול, איבריו מאוירים באמצעות אצת נורי. לצדו נדחסו טמאגו (חביתה יפנית מתקתקה מגולגלת), שעועית ירוקה מבושלת וירקות חיים בצבעים עזים. בקומה השנייה של תיבת הבנטו נחה לה ביצה בצורת אפרוח זעיר, שנחה בתוך קן של אטריות שעועית דקות שתובלו בסויה ובצל ירוק. לצדה טורטייה מגולגלת בצורת סושי, תפרחת של גזר ועגבניות שרי על מצע של עלה חסה, שיצר תחושה של גינת ירק מטופחת.

אחריה נפתחה קופסה נוספת, המיועדת לבני נוער. את הדמות הילדותית של כדור האורז החליף משולש ניגירי, עטוף באצת נורי. עוד בקופסה הנאה: טמאגו, מקלות אספרגוס וברוקולי חלוטים, עגבניות שרי וגזרים ננסיים על מצע עלה חסה; שילוב של יופי ואיזון. "מבחינה תזונתית, קופסת בנטו מסורתית מורכבת מעקרון השש-שישיות", מסבירה ניבה, שעמלה בימים אלה עם שני בניה המתבגרים, עמית (16) ומתן (14), על ספר הבנטו הישראלי הראשון, "בתוך הקופסה" שמו. "שלוש שישיות (50%) - פחמימה כלשהי, בעיקר אורז; שתי שישיות - ירק; ושישית חלבון - מסויה, מטופו, מביצה או מבשר".

בריא, יפה וחמווווווד

בנטו היא ארוחה אחת ליחיד. "מכיוון שמדובר בארוחה קרה, חשוב שתכיל אוכל שיהיה טעים גם כשהוא קר", מסבירה ניבה את עקרונות הבנטו. "על האוכל להיות חתוך קטן, כך שאפשר יהיה לאכול אותו במקלות (למעט הניגירי, שנאכל בידיים). הוא צריך להיות צבעוני, מאוזן (עקרון השש-שישיות) ויפה. ביפן יש תחרות סמויה בין אימהות מי מכינה את הבנטו הכי יפה; לא הכי טעים - אלא הכי יפה".

בתוך תיבת הבנטו נמצאת הארוחה שכל יפני אוכל במשך היום - ילד שהולך לגן, תלמיד בית ספר, סטודנט באוניברסיטה או עובד במפעל; כאילו לקחו את שולחן האוכל היפני וארזו אותו לקופסה. "הבנטו מיוצרות בגדלים שונים, ולכל גיל מותאמת תיבת בנטו בנפח שונה", כותבת קרן אור בבלוג שלה, "אוישי בנטו", (שפירושו בנטו יפה), המוקדש כולו לנושא. "זו תפיסה שתומכת במספר מוגבל ומתוכנן מראש של קלוריות לארוחה, שמוגדרות באופן סכמטי לפי חלוקה גילאית ומגדרית. כך, למשל, קופסת ילדים בנפח 250 מיליליטרים תכיל מזון בערך קלורי של כ-250 קלוריות, וקופסת נער מתבגר בנפח 500 מיליליטרים תכיל ארוחה בערך של 500 קלוריות".

- ומה הקטע של הציורים המתוקים?

"ביפן, מאז שנות ה-50, יש קטע חזק של אמריקניזציה, והחל להתפתח שם סגנון שמכונה 'קאוואי"'. היא הוגה את המילה כמו ילדה יפנית עם קול צווחני במיוחד. מתן ועמית צוחקים, טוענים שהיא אינה עושה חיקוי מדויק ועושים זאת בעצמם טוב ממנה. מאוד משעשעת החבורה הזאת.

עמית: "בתרבות היפנית, כל מה שהוא חמוד בצורה מופרזת נקרא 'קאוואי': החתלתולה הלו קיטי, הדובון רילאקומה (Rilakkuma) ועוד".

ניבה: "התרבות היפנית מלאה ניגודים. מצד אחד, התרבות הקלאסית, המסורתית, השמרנית והנוקשה. מנגד, תרבות הקומיקס והקאוואי. הניגוד הזה בא לידי ביטוי גם בבנטו. אפשר למצוא בנטו קלאסי עם ניגירי משולש, ואפשר למצוא בנטו קאוואי, עם מלא פיצ'פקעס חמודים, המיועד בעיקר לילדים".

ממנות קרב לסמל סטטוס

מקורות הבנטו נעוצים ביפן, ככל הנראה במאה ה-12. במאה ה-16 נשאו החיילים היפנים בנטו כמנת קרב, ובאותה תקופה החלו לייצר תיבות עץ מצופות לק שתוכנן נאכל במסיבות תה או בחגיגות ההאנאמי (צפייה בפריחה, בעיקר של עץ דובדבן).

מאוחר יותר התפשטה תרבות הבנטו והתעדנה. נוסעים נהגו לשאת עמם קושי-בנטו ("בנטו-מתניים") שהכילו חתיכות ניגירי, וצופים בתאטרון נהגו לאכול ארוחות בנטו בין חלקי המחזה.

במאה ה-19, מאחר שבתי הספר הראשונים לא הגישו ארוחות צהריים, נהגו תלמידים ומורים לשאת עמם ארוחות בנטו. לאחר מלחמת העולם השנייה החל מנהג הבאת הבנטו לבתי הספר להיעלם, והוא הוחלף בארוחות אחידות שסופקו לתלמידים ולמורים. בשנות ה-80 של המאה ה-20 צבר הבנטו פופולריות מחודשת, שניזונה מהופעת תנורי המיקרוגל ומהתפשטות חנויות הרווחה. תיבות העץ והמתכת הוחלפו בתיבות פלסטיק, אך במקביל הופיעו שוב תיבות עשויות בעבודת יד.

הבנטו שב גם לבתי הספר, וכמו בעבר איכות התיבה ותוכנה עדיין מהווים סמל ססטוס. כיום ניתן להשיג ביפן עשרות סוגי בנטו - לכל תיבה שם, ייעוד ואפיון משלה, בין השאר לפי גיל, מגדר, השעה שבה היא נאכלת ביום, תכולתה וכולי. "החשיבות שהיפנים מייחסים לבנטו מעידה על היחס שלהם לאוכל: הוא חייב להיות מאורגן, מסודר ומעוצב... הפרזנטציה היא קריטית", כתבה אן אליסון מאוניברסיטת קולורדו במאמרה מ-2008 "אימהות יפניות ואובנטו - קופסאות האוכל כמנגנון אידאולוגי". באופן מסורתי הנשים הן שמופקדות על הכנת הבנטו. איכות הבנטו מעיד על טיבן כאימהות וכרעיות.

באופן אירוני, משפחת קרן מעולם לא ביקרה ביפן. "זה יקר לנו מדי", אומרת ניבה, "אין לנו כסף לנסוע לחו"ל". תרבות הבנטו חדרה למשפחה דרך האנימה והמאנגה, האנימציה והקומיקס שמקורם ביפן. "האנימה הראשון שראיתי היה הסרט 'השכן הקסום שלי טוטורו'", מספר מתן, "ובסרטי אנימה ומאנגה אוכלים בנטו".

ניבה: "מכיוון שאף פעם לא היה לנו יותר מדי כסף, היו ימים שממש לא היה לנו מה לאכול, הכנתי להם לבית הספר כריכים בסיסיים כאלה, שהם לא ממש אהבו. שאלתי את עצמי איך אני יכולה להאכיל אותם יותר בריא".

עמית: "ואז צעקנו לה, 'בנטו, בנטו, בואי תראי'".

ניבה: "הם הראו לי בגוגל תמונות, בעיקר של 'קיארבן' (בנטו מאוירים), והתחלתי להתעניין ולחקור את הנושא, עד שיום אחד שלחתי אותם לבית הספר עם קופסאות בנטו. בהתחלה לא היו לי קופסאות בנטו אמיתיות, אז שלחתי אותם עם קופסאות ריקות של 'קרמיסימו'. הן היו מכוערות, אבל לאט-לאט השתפרתי; עניין של ניסוי וטעייה. למשל, בהתחלה לא צופפתי מספיק את האוכל אז הכול זז והתבלגן בקופסה. כשהאוכל מצופף האיור והעיצוב נשמרים. חשוב גם לבנות את כל האוכל נמוך כדי שהמכסה לא ימעך אותו".

- את מכינה לילדים שלך בכל בוקר בנטו מקושט? זו חתיכת השקעה בכל בוקר.

"אומרים לי, 'אה, את עקרת בית, את לא עובדת, יש לך זמן לעשות בנטו'. זה לא מדויק. אם אני ממהרת, אני עושה בנטו ברבע שעה. הוא אמנם לא יפה, אבל עדיין צבעוני ופרקטי. דמות או צעצוע לוקח יותר זמן להכין, אבל אפשר גם להכין ביצה מחויכת בדקה וחצי. אני מאמינה שהכנת הבנטו צריכה להשתלב בקצב של הבית. פעם הייתי מכינה את כל המרכיבים בערב ומעצבת את הקופסה בבוקר, עכשיו אני קמה בבוקר לפני כולם, מכינה הכול, ורק כשהבנטו מוכן - מעירה אותם".

- עמית ומתן, איך הילדים בבית הספר הגיבו?

עמית: "אנחנו לומדים בבית הספר הדמוקרטי. יש שם תופעות יותר מוזרות".

ניבה: "מתן סיפר שכשהוא יושב לאכול את הבנטו, כל הילדים מסביבו באים להחליף איתו אוכל".

- טמאגו תמורת כריך נוטלה?

עמית: "בדמוקרטי זה יותר גבינת עזים".

כשכבר הרגישה שהיא שולטת ברזי הבנטו, החלה ניבה לכתוב בלוג בנושא. מתוך הבלוג נולד הרעיון לספר מתכוני בנטו שכולו על טהרת הקומיקס. "מתן הוא צייר מחונן. הוא מצייר דברים בסגנון מאנגה, אבל לא רק. חשבתי שספר בנטו מקיף ייתן ביטוי הולם לתחביב המשותף שלנו. הצעתי את הרעיון לילדים. אמרתי להם: אני אכתוב את המתכונים, אתם תהיו אחראים על העיצוב ועל האיורים. הם התלהבו.

הבעיה היא שלהוציא את הספר עולה המון כסף ואין לנו, אז הלכנו על פרויקט מימון המונים (אתר האינטרנט מימונה), בתקווה לגייס את הכסף מאנשים, שיהיו שותפים בהפקה, אפילו בסכומים קטנים. אנחנו זקוקים ל-40 אלף שקל עד סוף ספטמבר. בינתיים השגנו בערך רבע מהסכום, ואנחנו מקווים שאנשים נוספים יתגייסו, ויחד נצליח לממש את החלום שלנו".

להשתתפות במימון הספר: www.mimoona.co.il/Projects/2148

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?