גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התכנים בתשלום הולכים וגדלים; לאן הולכת התעשיה?

אחד ממקורות ההכנסה מהירי הצמיחה של תעשיית החדשות הוא גם אחד המקורות השנויים ביותר במחלוקת: התכנים בחסות או התכנים הממומנים ■ על פי הערכות, ההוצאה על תכנים בתשלום תצמח בקצב שנתי מצטבר של 33% ב-5 השנים הבאות, ל-3.4 מיליארד דולר ב-2018

דפים של אתרי אינטרנט / צילום מתוך אתרי האינטרנט
דפים של אתרי אינטרנט / צילום מתוך אתרי האינטרנט

במבט ראשון זה נראה כמו עוד סיפור חדשותי אופייני באתר האינטרנט של Mail Online הבריטי: "גבר בן 40 מוכה ומורעב, שהוחזק כעבד בתנאים של 'מחנה ריכוז', רואה סוף-סוף את שוביו עומדים למשפט". מהכותרת המוחצת עד למילים החזקות שמפוזרות בין תצלומים, הכתבה מכילה את כל המאפיינים הרגילים של האתר.

ואולם במבט מדוקדק יותר, מתברר שהסיפור שונה. למעשה זו מודעה שמימנה ממשלת בריטניה, במסגרת קמפיין להעלאת המודעות לעבדות מודרנית. הסימן המעיד היחיד לכך שזהו קידום בתשלום היא הערה קטנה מעל שמו של כתב ידוע של Mail Online: "בחסות משרד הפנים".

ברוכים הבאים לעולם התכנים בחסות או התכנים הממומנים, שבו מפרסמים משלמים כדי שהמסר שלהם ישולב בתוכן מערכתי רגיל באתר של מו"ל. זהו אחד ממקורות ההכנסה מהירי הצמיחה של תעשיית החדשות - שהוא גם אחד המקורות השנויים ביותר במחלוקת.

ה" advertorial" - פרסומת בתחפושת של כתבה רגילה - קיימת בעיתונות זה עשרות שנים, אבל רק באחרונה מוציאים לאור המציאו מחדש את התפיסה הזו לעידן הדיגיטלי. תוכן בחסות הוא אולי הסוג מעורר הוויכוח ביותר של מה שנקרא "פרסום ילידי" (native advertising), שיווק שנראה כמו תוכן מערכתי של אתר או יישום מסוימים, ומשתלב ללא קושי בסיפורים קיימים אחרים. "הניו יורק טיימס" ו"הוול סטריט ג'ורנל" נמנים עם קבוצות העיתונות שהקימו השנה יחידות מיוחדות ליצירת תכנים בתשלום בעבור מפרסמים כמו גולדמן זקס ונטפליקס.

באוקטובר הפתיעה חברת הניו יורק טיימס אנליסטים בדיווח שלפיו הכנסות הפרסום הדיגיטלי שלה עלו ברבעון השלישי ב-17% ל-38 מיליון דולר - בניגוד לירידה במכירות מודעות מודפסות. המנוע הגדול ביותר של צמיחה זו היה "paid posts" - הגרסה שלה של תכנים בתשלום, שהשיקה בינואר.

"אנחנו עדיין בימים הראשונים מאוד של עסקי התכנים הממותגים", אמרה מרדית קופיט לביאן, סגנית נשיא לפרסומת בחברה. היא הוסיפה שהעסק נראה מבטיח מאוד. עד תום השנה, הניו יורק טיימס תייצר תכנים בתשלום ל-30 מותגים, וכמה מהלקוחות הראשונים מחדשים את החוזים שלהם "כדי להמשיך את סיפוריהם לשלב הבא".

בפיתוח היכולות הללו שלהם, העיתונים הולכים בשביל שאותו סללו חברות הזנק דיגיטליות כמו BuzzFeed, הפינגטון פוסט ו-ווייס מדיה. BuzzFeed, אתר חדשות ותרבות שמקור ההכנסות העיקרי שלו הוא תוכן בתשלום, הגדיל כנראה את הכנסותיו השנה בשני שלישים, ליותר מ-100 מיליון דולר. האתר פרסם כתבות כמו "11 סיבות לכך שמקלחת היא החלק הטוב ביותר של היום" בעבור דאב, מותג הסבון של יוניליבר, קבוצת מוצרי הצריכה הביתיים.

המפרסמים בארה"ב הוציאו בשנה שעברה 800 מיליון דולר על תכנים בתשלום כמו סיפורים חדשותיים, לפי אומדן של BI אינטליג'נס. זהו סכום פעוט ביחס לגודל שוק הפרסום בארה"ב, 170 מיליארד דולר בשנה, אך הוא עולה במהירות. BI מעריכה שההוצאה על תכנים בתשלום תצמח בקצב שנתי מצטבר של 33% בחמש השנים הבאות, ל-3.4 מיליארד דולר ב-2018.

מבחינת קבוצות עיתונות רבות שנחלשו כתוצאה מהירידה הבלתי פוסקת במכירות פרסומת מודפסת בעשור האחרון, הסיכוי לעשות כסף מסוג חדש זה של פרסום מפתה מכדי לעמוד בפניו.

"מהיכן שאנחנו עומדים, זה הולך וגדל", אומרת טיפאני דארק, מנהלת תוכן יצירתי ברשת עיתוני רופרט מרדוק בבריטניה, שכוללת את "טיימס" ו"סאן". ההזדמנות, היא אומרת, היא "לתת למותגים דרך חדשה לשוחח עם הקהלים שלהם", על ידי יצירת צורה מקורית של פרסום באותו ניחוח עיתונאי של הסיקור החדשותי של העיתון.

ואולם אנשים רבים חוששים שהמו"לים המכובדים של העיתונות מסתכנים מאוד בנהירה שלהם לפרסום תכנים בחסות. החשש הוא שטשטוש ההפרדה בין חדשות לפרסומת ירגיז את הקוראים - וישחק את האמון במותגי מדיה שהקדישו עשרות שנים לבניית מוניטין האובייקטיביות שלהם.

"אם אתה מוליך שולל את הצרכן, זה מסוכן", אומר סר מרטין סורל מקבוצת WPP, קבוצת הפרסום הגדולה בעולם. אבל הוא מאמין ש"יש מעט מאוד סיכון" למו"לים ש"מבהירים שהכתבה שלהם היא בתשלום".

הבעיה היא שהמו"לים מתייגים תכנים בחסות בצורות שונות, שכמה מהן ברורות פחות מאחרות. וגם כאשר כתבה ממותגת בצורה ברורה, הקוראים מתקשים לעתים קרובות להבין בקלות מהו תוכן "בחסות".

העיתון "גרדיאן", למשל, מגדיר "חסות" כ"תוכן עצמאי מבחינה מערכתית" שמופק על ידי העיתונאים שלו "באותם הסטנדרטים שמצופים מכל העיתונות שלנו". לנותן חסות שהמותג שלו מופיע בתוכן כזה "יש אולי תפקיד בלהציע אלו נושאים יסוקרו בכתבה, אך העורך שלנו אינו מחויב לקבל רעיונות מנותן החסות".

כדי לסבך את העניינים, הגרדיאן משתמש במונחים אחרים כמו "הובא לכם על ידי" ו"כתבה פרסומית" - כדי לתאר תוכן שמשולם על ידי נותן חסות ומופק על ידי מפרסם. לדוגמה, מתכון של עוף וריזוטו (אורז) שהעיתון פרסם באחרונה מומן על ידי יוניליבר, והרכיבים כללו את אבקת המרק קנור, אחד המותגים שלה.

הדיווחים והמגזינים המיוחדים של "פייננשל טיימס" מכילים פרסומת, אבל התוכן המערכתי כתוב וערוך על ידי עיתונאים של העיתון. למפרסמים אין השפעה על תכנים, והם אינם מאשרים אותם מראש.

Contently, סוכנות לשיווק תכנים, מצאה בסקר של משתמשי אינטרנט שיותר ממחצית הנסקרים "הרגישו מרומים" על ידי תכנים בחסות. ומה שאמור להדאיג את המו"לים הוא שרוב הנשאלים אמרו שאתרי חדשות מאבדים אמינות כשהם מפרסמים תכנים שמשולמים על ידי מותגים.

אבל סקר אחר, של לשכת הפרסום באינטרנט, מצא שהקוראים היו "פתוחים מאוד" לתוכן בחסות "אם הוא רלבנטי, סמכותי ואמין". הסקר המליץ למפרסמים לשלוט בסיכונים על ידי גילוי נאות ברור לקוראים, ו"להיות מוכנים להתנתק ממפרסמים שאינם רלבנטיים או אמינים".

המגזין האמריקני "אטלנטיק" למד את הלקח הזה בדרך הקשה. האתר שלו פרסם בשנה שעברה כתבה בתשלום של הכנסייה הסיינטולוגית שציינה את יום השנה לדת החדשה הזו. הכתבה עוררה זעם בקרב הקוראים, והוסרה במהירות מהאתר.

רוב מנהלי המדיה מאמינים שהם יכולים לאזן בין האינטרסים של המפרסמים והקוראים שלהם, אבל ככל שהמותגים מנופפים מולם ביותר כסף, מציאת האיזון הזה נהפכת קשה יותר-ויותר.

הוויכוח על דת ומדינה

כדי למנוע מלחצים מסחריים להשחית את העיתונות שלהם, המוציאים לאור של חדשות שמרו מסורתית על הפרדה ברורה בין מחלקות העסקים שלהם לבין העיתונאים. בעולם העיתונות זה ידוע כ"הפרדת הדת מהמדינה". העיקרון הזה נתפס כאמצעי הטוב ביותר להימנע מניגודי עניינים שנובעים מכך שכתב עת מוכר פרסום לאותן חברות שהוא כותב עליהן.

ואולם העיקרון המקודש הזה לשעבר ננטש על ידי קבוצות כמו DMGT, המו"ל של "מייל אונליין", שמגייסות את העיתונאים שלהן לכתיבת תכנים בתשלום בעבור מפרסמים. מרטין קלארק, המו"ל של מייל אונליין, טוען שכתיבת פרסומת על ידי עיתונאים טובה לקוראים, מפני שהיא מאפשרת לחברה "להעלות את הסטנדרט של כתיבת הפרסומת הילידית לסטנדרט של התכנים החדשותיים".

אחרים מטילים ספק בחוכמה של האסטרטגיה הזו. אם כתב מחבר מודעה למותג - ומרוויח מכך - האם זה לא ישפיע על הסיקור העיתונאי שלו של אותה חברה בעתיד?

BuzzFeed, המו"ל החדש שגייס השנה הון לפי שווי של 850 מיליון דולר, מקפיד על הפרדה בין צוות שמייצר עיתונות רגילה לצוות שמפיק תכנים בחסויות. בן סמית, העורך הראשי, צייץ בטוויטר בחודש שעבר שהאסטרטגיה של מייל אונליין של שילוב שתי הפונקציות חושפת אותה ל"שחיתות בפועל".

"הניו יורק טיימס" אימץ גישה דומה לזו של BuzzFeed, ומפיק את כל התכנים המשולמים שלו על ידי צוות כותבים מיוחד שיושב במחלקת המודעות. המו"ל שקיים זה 163 שנה מציין במפורש בתחתית כל תוכן ממותג באתר שלו שעובדי המערכת שלו אינם מעורבים. לקוראים, אבחנות כאלה הן סובטיליות וקל להחמיץ אותן. בכל מקרה, לחיבוק הקרוב יותר-ויותר בין הכנסייה למדינה בכמה ארגוני חדשות יש השלכות חשובות על עתיד החדשות.

פרסום באתרי חדשות בארהב

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות