עמוד "סטטוסים מצייצים" הועמד למכירה בחודשים האחרונים - כך עולה מבדיקה של "גלובס" מול גורמים מובילים בתעשיית האינטרנט. על-פי המידע שהגיע ל"גלובס", מנהל העמוד אבי לן, לצד הפרסומאי דני צ'חנובר ממשרד הפרסום Qdigital, פנו בתקופה האחרונה למספר אתרי תוכן מובילים בישראל, בניסיון לשכנע אותם לרכוש את עמוד הפייסבוק הפופולרי.

כך, למשל, גורם המקורב לוואלה טען כי האתר קיבל מספר פניות בעניין. גורם המקורב לאתר ynet טען כי אצלם הדברים הבשילו לכדי הצעה עסקית. על-פי ההצעה דרשו לן וצ'חנובר בעבור מכירת העמוד יותר מ-10 מיליון שקל.

תגובות וואלה ו-ynet לא התקבלו עד כה.

האתרים השונים סירבו לבסוף לרכוש את העמוד הפופולרי, וכך לן וצ'חנובר נשארו עם עמוד מצליח ועם הכנסה כלכלית שנשענת רק על קידום סטטוסים בתשלום, כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר.

תקופת הבחירות הייתה אמורה להוות כנראה בוננזה כלכלית עבורם, עם חבילות קידום סטטוסים בתשלום שהציעו לכמה וכמה מפלגות, אך בשבוע שעבר נחשפה השערורייה מאחורי העמוד, והוא הורד מהרשת.

עמוד "סטטוסים מצייצים" נחשב לאחד מעמודי הפייסבוק הפופולריים בישראל. כאמור, בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי מפעילי העמוד, אבי לן ובת זוגו עדי בנטוב לן, קיבלו תשלום במשך תקופה ארוכה בכדי לקדם או לשתף סטטוסים מסוימים - זאת ללא אף גילוי נאות כלפי יותר מ-700 אלף גולשי העמוד וחבריהם שנחשפו במשך שנים לסטטוסים בעמוד. יתרה מזאת, מכירת סטטוסים וקידומם בתשלום שלא דרך מערכת הפרסום המובנית של פייסבוק מהווה הפרה בוטה של תקנון הרשת החברתית.

חשיפת "גלובס", וההד התקשורתי הנרחב שנוצר בעקבות החשיפה, הביאו את הרשת החברתית ביום שישי האחרון להסיר את העמוד ולחסום את הגישה אליו. בתגובה שהוציאה פייסבוק היא עדכנה כי "מכירת פוסטים מנוגדת לכללים של פייסבוק, על כן העמוד הוסר ומפעילו קיבל אזהרה.

"במקרים כגון זה מנהלי עמודים עוברים תהליך לימוד של המדיניות של פייסבוק, שאותו הם צריכים להשלים לפני שפייסבוק תעלה מחדש את הדף. אי-השלמת תהליך זה או הפרות חוזרות ונשנות של הכללים של פייסבוק עלולים לגרום להסרת העמוד לצמיתות".

לאור המשבר שנוצר סביב העמוד, בני הזוג לן החליטו ביום שישי לשכור את שירותי משרד יחסי הציבור בן חורין-אלכסנדרוביץ'. במשרד שחררו בערב שבת תגובה מאוחרת של לן, שלא סיפקה את התמונה המלאה.

"בתקופה האחרונה פעלנו על מנת לייצר הכנסה מסוימת כדי להבטיח את המשך פעילותו של העמוד. במהלך 5 השנים הועלו בדף עשרות אלפי פוסטים, ובחודשים האחרונים שובצו בו בסך-הכול כמה פוסטים בודדים ממומנים - פחות מפרומיל מהפוסטים שבעמוד", טען לן.

ואולם, מבדיקת "גלובס" מול מספר גורמים בשוק עלה כי נוהל מכירת פוסטים ב"סטטוסים מצייצים" קיים כבר לפחות כשנתיים ולא "בחודשים האחרונים", כפי שנטען בתגובת לן.

לן הביע חרטה מסוימת וטען בתגובה כי מעתה והלאה יקפיד על קוצו של יוד לפעול לפי הכללים המחייבים של פייסבוק. בתגובתו הוא ביקש את תמיכת מאות אלפי הגולשים שעקבו אחרי העמוד, זאת על אף שהטעה אותם במשך תקופה ארוכה כשפרסם סטטוסים בתשלום בדמות סטטוסים אותנטיים.

סטטוסים מצייצים