גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באומן-בר-ריבנאי - שיאן הפרסומות הזכורות והאהובות ב-2014

הכניס בשנה שעברה 93 פעמים פרסומות שלו לדירוגים ■ הקמפיין הזכור ביותר ב-2014 הוא קמפיין בזק לשדרוג האינטרנט, והקמפיין האהוב מכולם הוא של מכבי שירותי בריאות שמתמקד ברופאים המומחים של הקופה

בתחום השיווק עלה לא פעם לדיון סוד הקסם שגורם למהלך פרסומי להצליח. על פניו קל יותר למשרדי הפרסום הגדולים, המנהלים בדרך-כלל את תקציבי הפרסום של המפרסמים הגדולים, לייצר פרסומות שנקלטות בזיכרון, מחלחלות לתודעה והופכות לעתים גם לפרסומות אהובות. הרי בסופו של דבר, כדי להיות אהוב או לפחות מדובר, צריך קודם כל לעבור את משוכת תשומת-הלב, וברוב המקרים, זו פונקציה של השקעה במדיה. ניתוח דירוג הפרסומות הזכורות והאהובות לשנת 2014, של "גלובס" וגיאוקרטוגרפיה, מסמן את הפרסומות שבלטו אשתקד, אך גם את אלה שנעדרו ממנו.

גם ב-2014, דירוג הפרסומות השנתי נשאר מגרש המשחקים של הגדולים. אך בדירוג הנוכחי בחנו לא רק מי הצליח להוביל את דירוג הזכורות ואת דירוג האהובות, אלא בדקנו גם מי המשרדים והמפרסמים שהצליחו להכניס את הכמות גדולה של פרסומות לדירוג. זאת, מאחר שלכניסה לדירוג עם פרסומת אחת שעשתה הרבה באזז לפרק זמן קצוב, יש כמובן משמעות, אך לא פחות חשוב להיות מסוגל להתברג בטבלאות בעקביות - כמה שיותר פעמים, עם כמה שיותר פרסומות. כשבוחנים את הנתונים בפרמטר הזה, מתגלה שאמנם זה עדיין מגרש המשחקים של הגדולים, אך יש פער גדול בין הביצועים שלהם.

משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי הצליח יותר מכל שאר המשרדים, ובפער ניכר, להכניס פרסומות לדירוג 2014. לטובת המשרד נרשמו 93 כניסות - כמחצית מהן הודות לתקציב חברת הביטוח ביטוח ישיר, ובמקרים אחרים תודות למותגי עלית מקבוצת שטראוס וסופר-פארם. את דירוג הזכורות הובילו פרסומות של המשרד 4 פעמים, ואת דירוג האהובות הובילו פרסומות שלו 5 פעמים.

במקום השני מבחינת מספר הכניסות למדד נמצא אדלר-חומסקי, עם 70 כניסות הנזקפות בעיקר לטובת פרסומות של שטראוס ובזק. פרסומות של המשרד הובילו את דירוג הזכורות 6 פעמים ואת דירוג האהובות 9 פעמים, מה שממקם אותו במקום השני בפרמטר זה. ראובני-פרידן ממוקם במקום השלישי מבחינת כמות הכניסות למדד. המשרד רשם 55 כניסות תודות לפרסומות של הוט ובנק מזרחי-טפחות. מקאן ממוקם רביעי עם 41 כניסות, בעיקר עבור פרסומות ל-yes ובנק לאומי.

אי.די.אי שיאנית הכניסות למדד

נתוני המדד מוכיחים שלפעמים גם אם המשרד לא מאוד גדול, מספיקים מפרסם או שניים גדולים שמאפשרים לו לייצר עבודה בולטת על מנת להשתלב בדירוג. יעידו על כך דחף או y&r ישראל, שמשתלבים בעשיריית המשרדים שהכניסו את הכמות הגדולה של הפרסומות, תוך שהם עוקפים משרדים גדולים מהם משמעותית. בדחף הסיבה לכך היא תקציבי קוקה-קולה ודיאט קולה של החברה המרכזית למשקאות קלים, וב-y&r מדובר בתקציב שטראוס. עם זאת, חשוב לשים לב ש-y&r הצליחו להיכנס לדירוג בין היתר תודות לפרסומת פשוטה ולא מאוד מושקעת מבחינת הפקה, אבל בעלת תובנה צרכנית שעוררה דיון ער בשוק: "את לא מחליטה עליי" בקמפיין לחטיף "שוש" של שטראוס.

חשיבות המפרסם והנכונות שלו לעשות מעשים בולטים, ניכרת יותר כשמגדירים בנפרד את הובלת הפרסומות הזכורות או האהובות לפי משרד: בחיתוך כזה, מצליחים להשתלב בעשירייה משרדים כמו Awesome או דה בוקס, כל אחד מהם בזכות קמפיין אחד: Awesome תודות לפרסומת בכיכובם של בר רפאלי ורד בנד שייצר עבור חברת האופנה הודי'ס, ומשרד דה בוקס תודות לפרסומת ריקוד הטוורקינג של קסטרו בכיכובה של גל גדות. לכאורה, אפשר לטעון כי קשה "ליפול" כשמשתמשים בפרזנטורים כה מפורסמים, אך צריך לזכור שבכל אחת מהפרסומות היה משהו שגרם לה לבלוט - בפרסומת להודי'ס השתמשו בחוש הומור בריא, ובפרסומת של קסטרו היה אלמנט פרובוקטיבי שתאם לטרנד שהיה פופולרי באותה עת.

מנגד, מול כל מפרסם או מותג גדול בקטגוריה שהצליח להתברג לטבלאות, יש שחקנים גדולים לא פחות שאינם נכללים בדירוג. כך למשל, מול חברת הביטוח אי.די.אי שמככבת בטבלאות (באמצעות שני מותגים - ביטוח ישיר ו-9 מיליון), בולטת בהיעדרה AIG, שאף היא משתמשת בפרזנטור מוכר והתקציב שלה מטופל במשרד גדול. מכבי שירותי בריאות מצליחה בדירוג, בעוד שלכל קופות-החולים האחרות אין זכר. כך גם מזרחי-טפחות בקטגוריית הבנקים או קסטרו בתחום האופנה - וכל אחד מהמותגים האלה מגיע מקטגוריה שההשקעה הכספית בפרסום בה משמעותית.

מבחינת הכניסה לדירוג לפי מפרסם, אי.די.אי נכנסה למדד הכי הרבה פעמים, וכשסוכמים את הכניסות של שני המותגים בקבוצה, ביטוח ישיר ו-9 מיליון, נרשמו להם אשתקד 75 כניסות, מתוך 44 פעמים שבהן המדד פורסם. ביטוח ישיר לבדו נכנס השנה 43 פעמים למדד. כלומר, פרט לשבוע אחד נכחה החברה בדירוג הזכורות והאהובות בכל שבוע.

בסיכום הנוכחי בחנו גם את היכולת של כל משרד או מפרסם להוביל את דירוג הפרסומות אהובות והזכורות בנפרד. מדד הפרסומות הזכורות מושפע בעיקר מהשקעה כספית ומרפטיציה.

לדברי עמרי לפל, ראש צוות מחקר בקבוצת גיאוקרטוגרפיה, "הפרסומות שהובילו את המדד הן בעיקר של חברות התקשורת עתירות תקציבי הפרסום - בזק והוט. יוצאת מהכלל בהקשר זה היא הפרסומת של אופטיקה הלפרין, שהצליחה להיות זכורה מאוד בהשקעה נמוכה יחסית - וזאת בשל ההחלטה להמשיך ולפרסם בזמן 'צוק איתן', בזמן שרוב המפרסמים ירדו מהאוויר, ולעשות זאת בתדירות גבוהה, עם מסר קליט: "משקפיים הם מוצר צריכה בסיסי".

אבל יש להניח שלא רק הכסף הגדול שנשפך על הפרסומות עוזר בזכירת הפרסום של החברה, אלא גם העובדה שלכל אחת מהן יש שפה תקשורתית מובהקת שקל לשייך אותה מייד עם עליית הפרסומות לאוויר. השימוש של הוט בכוכבי הסדרות הישראליות שהיא משדרת, והחזרה של yes להשתמש במוטיבים או כוכבים מתוך עולם התוכן שלה, מסייעים בפן הזכירות כמו גם באהדה.

משרד הפרסום ראובני-פרידן מצליח באופן משמעותי יותר מאחרים לייצר השנה פרסומות שהובילו את דירוג הזכורות - 11 פעמים - בעיקר כאמור בזכות תקציב הוט המתנהל במשרד, אשר לבדו דורג 6 פעמים בראש מדד הזכורות. זאת, לעומת גיתם ואדלר-חומסקי במקום השני עם 6 פעמים לכל משרד שבהן הובילו בדירוג זה.

לפל טוען כי לעומת פרמטר הזכירות, שמושפע בעיקר מהשקעה ומחזרתיות, הציבור "אוהב לאהוב" בעיקר פרסומות קומיות, שהן כמו מערכון קצר באמצע מקבץ הפרסומות. דוגמה לכך הן הפרסומת למכבי עם אדיר מילר, והפרסומות של ביטוח 9 מיליון בכיכובה של שני כהן. כפועל יוצא מכך, גליקמן-נטלר-סמסונוב מוביל מבחינת המשרדים במדד הפרסומות האהובות, בזכות תקציב 9 מיליון המתנהל בו. למעשה, בכל הפעמים שהמשרד הכניס לדירוג פרסומת שהובילה באהדה, ומדובר בלא פחות מ-16), הייתה זו פרסומת של 9 מיליון.

דירוג הפרסומות

זכורות ואהובות 2014

מספר כניסות למדד לפי מפרסם-2014

מספר כניסות למדד לפי משרד פרסום-2014

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד