גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיר הוא תבנית נוף מולדתו

גם סירים הם לפעמים געגועים: למטבח של אימא ושל סבתא, לתרבות, לבית, לזיכרונות ילדות. לא רק התבשילים, גם הכלים עצמם. במוזיאון באשדוד נתנו לכלים ולסיפורים לדבר, ויצרו תערוכה מרגשת >

בספר הזיכרונות, המונח בפינת הזיכרונות בתערוכה "סירי מולדת - זיכרונות ממטבחה של סבתא", כתבה אחת המבקרות פסקה שכותרתה "געגוע לטורט 6 ביצים": "הייתי צופה בדריכות בהקצפת החלבונים בידיה של אמי במקצפה הספירלית. דרשתי מאימא שתשאיר על המקצפה מה שיותר מהשלג הלבן הזה, כדי שאוכל ללקק הכול".

מבקרת אחרת שיתפה מהו סיר המולדת שלה: "התערוכה מחזירה אותי למחוזות ילדותי - איספהן שבאיראן. מיד נזכרתי בניחוחות מרק העדשים שנמכר על-ידי עגלון בימי החורף הקרים. הוא היה מכריז 'דסי, דסי' ומיד כל השכונה יצאה, וביד כל אחד סיר".

"ככה בדיוק רציתי שאנשים יגיבו", אומרת יעל ויזל, אוצרת התערוכה שמוצגת בימים אלה במוזיאון לתרבות הפלישתים באשדוד. "רציתי שכל אחד יתחבר לסירי המולדת שלו, שיתרגשו. לכל אחד יש זיכרונות שקשורים לכלי זה או אחר, ומדהים לראות איך הכלים לוקחים אותם לכל מיני מקומות. לפעמים, רחוק מאוד".

לצלול אל תוך הסיר

ואכן, "סירי מולדת - זיכרונות ממטבחה של סבתא", היא תערוכה שמזמינה את הקהל לצלול אל תוך הסיר ולהתרפק על מסורות בישול ואכילה שונות. הכלים המוצגים בה - רובם מהמאה ה-20, חלקם מהמאות ה-19 וה-21 - מלמדים על התנאים הכלכליים והחברתיים של תקופתם ועל ההשפעות האסתטיות של עיצובם. סיפורם של הכלים הם ההוכחה לכך שבנוסף לתבשילים הכלי עצמו משקף גם היסטוריה משפחתית וקהילתית משלו.

"אוכל זה משהו בסיסי, אקט ראשוני והכרחי לצורך קיומנו", אומרת ויזל, "אבל יש לו משמעויות נוספות. אוכל נתפס כסמל של קהילה, של תרבות, של בית ושל זיכרונות ילדות, שמלווים אותנו עוד שנים אחר כך בבגרותנו".

הסיפורים המופלאים שמתחבאים מאחורי הכלים בתערוכה מתכתבים עם הרבגוניות של העיר אשדוד, המציינת בימים אלה 58 שנים להיווסדה; עיר של מהגרים ממקומות רבים: מרוקו, תוניסיה, אלג'יר, תימן, איראן, פולין, רוסיה, גרוזיה, אוקראינה, בלגיה, אמריקה, ארגנטינה, הודו, אתיופיה ועוד. "בכל יום צצה באשדוד מסעדה אתנית חדשה, ורציתי לתת לרב תרבותיות הזאת ביטוי", אומרת ויזל.

עבודת איסוף הכלים לא הייתה פשוטה. ויזל פנתה לעמותות הקהילות השונות, והפיצה מפה לאוזן את דבר חיפושיה אחר כלים שעברו כמה דורות במשפחה. "היו אנשים שסירבו לתת לי את הכלים שלהם", היא אומרת. "לא קל להיפרד מזיכרון, לעתים היחיד, שיש לך מאימא, מסבתא או מהמקום שבו גדלת. ביקרנו בבתים רבים ואנשים הביאו לנו כלים רבים - לא הכול הצגנו. לא רצינו להיות מחסן כלים, רצינו לתת כבוד לכל כלי וסיפור".

ואיזה כבוד ואילו סיפורים מרתקים יש לכלים המוצגים בתערוכה המרגשת הזאת - סיפורי מסע, פרעות, מלחמות ומלודרמות משפחתיות. אחד מהם הוא סיפורה הנוגע ללב של "כף העץ לערבוב ולמניעת הידבקות של דייסת תינוקות לתחתית סיר" (1), לשון הקטלוג. מקורה בגטו ורשה, פולין 1942, והיא שייכת למשפחתה של דורותה ביאלס, מעצבת התערוכה. "אבא של בעלי, איגנץ (ישראל) בלייכפלד, גילף את המרית מקולב בגדים מפורק שמצא בגטו", היא מספרת. "בקצה המרית הוא צרב במסמר, נקודה אחר נקודה, פרח לקישוט. במציאות של הגטו היה חשוב שאף טיפת דייסה לא תאבד, ולכן הוא ערבב וערבב אותה, שלא תידבק לסיר. חמותי מסרה לי את המרית וכשנולד בני הבכור, הצבר, המרית ערבבה את הדייסות הראשונות שלו".

סירים הם כמו אנשים

אומרים שאדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו. חוקרת האוכל היהודי קלודיה רודן טוענת שכך זה גם לגבי תבשילים; התערוכה הזאת מלמדת שכך גם עם כלים. "סירים הם כמו אנשים", אומרת האוצרת. יש להם קורות חיים, ביוגרפיה שלמה. מי בישל בהם, מה בישלו בהם, איך השתמשו בהם ולמה דווקא הם שרדו. בקהילות יהודיות רבות, שלעתים אנשים נאלצו להימלט מבתיהם בלי רכוש, הכלי הוא הדבר היחיד שלקחו איתם, כי הוא זה שאפשר להם להמשיך ולהכין את האוכל היהודי".

כך למשל קרה עם ה"האק-שיסל" (2), קערה להכנת כבד קצוץ וגפילטע פיש עשויה עץ המוצגת בתערוכה, שנדדה עם משפחת לוין שברחה מפוגרום באוקראינה, ועם הסמובר, שמקורו ברוסיה. הסמובר (3) היה שייך לז'ני גוטמן, ילידת 1907, שירשה אותו מסבתה. גוטמן חיה עם בעלה בוינה ועבדה כאחות בבית חולים. בזמן מלחמת העולם השנייה נאלצה לעבוד במחנה הריכוז כסייעת לד"ר מנגלה. לאחר פטירתה עבר הסמובר לידי משפחתה באשדוד. במרכז הכלי מופיע הסמל של רוסיה הצארית ומתחתיו סמל של צאצאיו של מר סטפנוביץ' מהעיר טולה, מי שנחשב לגדול המומחים לייצור סמוברים.

כלי מרשים אחר הוא המסחק'ה (4), כלי כתישה ומערוך להכנת סחוג שעשוי אבן גרניט, שמוצאו בעדן, תימן, שסיפור נאה בצדו.

עוד בתערוכה: מכשיר להוצאת חרצני דובדבנים מגיאורגיה, סיר לקובנה וג'חנון מתימן, סיר להכנת קוסקוס מאלג'יריה, מכשיר לניקוי קשקשי דגים מגיאורגיה, מחורר למצות מגיאורגיה ועוד ועוד.

אחת הנשים שתרמה כלי לתערוכה היא השפית אפרת אספה-דויט, שעלתה לישראל מאתיופיה ב-1991. אספה-דויט החלה לבשל בגיל 8 לאחר מות אמה, שהייתה ידועה כבשלנית של הכפר. "נאלצתי לבשל במקומה, למרות הקושי הגדול. בישלתי בלי גז, בלי חשמל, הכול על האדמה, על גחלים", סיפרה לנו השבוע במסעדה האתיופית שלה בעיר, הקרויה על-שם אימה, אדיס עלם. לתערוכה היא תרמה כלי לקפה (ג'בנה), מחרס, שנוצר בישראל. "אימא שלי מאוד אהבה 'בונה' (קפה) וגם אני בלי בונה אתיופי בבוקר לא קמה", היא מספרת. מילדותה באתיופיה לא נותר לה דבר חומרי. "באו אלינו לפנות בוקר ואמרו לנו 'קומו, צאו'. לא לקחנו איתנו כלום".

איזה מקום היה לבונה באתיופיה?

"כל אורח שהגיע, דבר ראשון היו מציעים לו בונה. אבל קפה באתיופיה זה לא אבקה, מים רותחים, מערבבים ונותנים. יש תהליך. צריך לשטוף את פולי הקפה הירוקים, לקלות אותם, לטחון אותם, לבשל בג'בנה. ואז מוזגים לאורח".

מתגעגעת?

"אני מתגעגעת לילדות באתיופיה, למשחקים הפשוטים, לילדה שהלכה קילומטרים יחפה לגן. ואני מתגעגעת לאוכל של אימא ושל סבתא, לתמונה שלהן יושבות על האדמה ויוצרות ביד כלי בישול מחומר, ואני מתגעגעת לכפר הקטן והחם, שבו לאוכל היה תפקיד מרכזי, בשמחה ובעצב".

סירי מולדת - זיכרונות ממטבחה של סבתא, המוזיאון לתרבות הפלשתים באשדוד. אוצרת: יעל ויזל: אוצרת משנה: שרה שחק; עיצוב, תכנון והקמה: דורותה ביאליס. א'-ה' 16:00-9:00, ב' 20:00-9:00, שישי-שבת 13:30-10:30. נעילה: מארס 2106. הכניסה בתשלום.

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב