גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך תבחנו את פוטנציאל ההשבחה של תמ"א 38 בדירה להשקעה

בהשקעות כמו בהשקעות, פוטנציאל הרווח לא בהכרח גלוי לעין ממבט ראשון ■ אלה כל הנקודות החשובות לבחינת פוטנציאל ההשבחה של דירות באמצעות ביצוע תמ"א 38

דולר- כסף- עזרה פיננסית- גלגל הצלה / צילום: שאטרסטוק
דולר- כסף- עזרה פיננסית- גלגל הצלה / צילום: שאטרסטוק

*** הכתבה בשיתוף נדל"ן אורבני

בעקבות אישורה של תוכנית הרובעים בתל-אביב, הולכים ומתרבים בעיר פרויקטים של תמ"א 38 (הריסה ובנייה או תוספת בנייה). לכן, כשמחפשים היום דירה להשקעה בתל-אביב חשוב לבחון לא רק את ערך הדירה הנוכחי, אלא גם את פוטנציאל ההשבחה שלה, למקרה שיבוצע בבניין פרויקט תמ"א 38.

חשוב להעלות שאלות כמו - כמה קומות "תטפס" הדירה? האם אפשר יהיה להוסיף לה חניה? ובכלל, בכמה יעלה הדבר את ערך הדירה? חשוב לעשות זאת כדי לוודא שההשקעה תהיה נכונה גם שנים קדימה.

ראשית, כדי לברר את פוטנציאל ההשבחה, יש לברר את כל הפרטים על מצבה הנוכחי של הדירה. פרטים אלה נמצאים בתיק הבניין, בו מפורטים נתונים על הבניין כמו כמות דירות, גודלן, ושנת בנייה. הנתונים האלה נגישים היום באתר העירייה, שם סרוקים כל תיקי הבניין. אם גם לאחר העיון בתיק הבניין עדיין עולות שאלות, ניתן לבקש ייעוץ מאדריכל או עו"ד הפועל בתחום.

לאחר שקיבלתם את כל המידע הרלוונטי, יש עוד כמה פרטים חשובים שצריך לוודא:

1. לפי החוק כדי לעמוד בתקן לביצוע תמ"א הבניין חייב להיות בן יותר מ-35 שנה, כך שנבנה לפני שנת 80. צפוי עדכון לחוק שיאפשר לבניינים ללא ממ"דים גם לעמוד בתקן (לרוב בניינים שנבנו לפני שנת 1992). האם הדירה המיועדת נמצאת בבניין כזה?

2. יש לברר עם ועד הבית מה נכונותם של דיירי הבניין לביצוע פרויקט תמ"א. כדי להבין את תמונת המצב כדאי לברר כמה דיירים מהבניין מתגוררים בשכירות וכמה הם בעלי הדירות עצמם. בדרך כלל, ככל שיש יותר דיירים שוכרים כך קל יותר להגיע להסכמה על ביצוע הפרויקט, מאחר שהדירות מתפקדות כדירות להשקעה ולא למגורים, ואינטרס בעלי דירות להשקעה הוא להשביח את ערך הדירות.

בנוסף, כדאי גם לברר אם הדיירים כבר גילו התעניינות בביצוע פרויקט תמ"א או אף קיבלו הצעות מיזמים, והאם יש סרבנים עקרוניים. בניינים עם סרבנים עיקשים יכולים להיות בעייתיים יותר להוצאת פרויקט לפועל, מאחר שההליך המשפטי שיידרש מול אותם סרבנים הוא יחסית ארוך ודבר זה עלול לעכב את הפרויקט עד להחלטת בית המשפט בנדון.

3. רצוי למצוא בניינים שיש בהם מעט דירות ומגרש גדול. ככל שהיחס בין גודל המגרש למספר הדירות הוא גבוה יותר, כך גדל הסיכוי להשבחה. יחד עם זאת, כשיש פחות דיירים, ההתעסקות בהכנה לקראת הפרויקט יותר קלה וככל שהמגרש גדול יותר ויש בו פחות דירות, כך גם גדולה הסבירות להרחבה או הגדלה של הדירות.

4. עדיפים בניינים ללא דירות גג וללא חריגות בנייה משמעותיות. דירות גג מצמצמות את זכויות הבנייה שמקבל היזם, לכן הן גם מצמצמות את רווחיות הפרויקט. בנוסף, דיירים בדירות גג לרוב מעוניינים להישאר בדירות שלהן, וככל הנראה יתנו את ביצוע הפרויקט בזכות להישאר בדירת הגג בבניין המחודש. מסיבות אלה, בבניינים כאלה נוצרות מחלוקות גדולות יותר ונוטים להתקיים בהם פחות פרויקטים של תמ"א.

כמו כן, יש לשים לב לבניינים בהם יש דיירים שהוסיפו תוספות בנייה ללא היתר. אלה יבקשו להתייחס לתוספות הבנייה כחלק משטח הדירה שלהם גם בדירה העתידית, ויכולים לטרפד את הפרויקט אם לא תהיה היענות לדרישה שלהם.

5. עדיפים בניינים בני ארבע או שלוש קומות על עמודים. בפרויקטים של תמ"א 38 בתל-אביב ניתן לקבל זכויות לבניית שמונה קומות (ברובע 4 בעיר), כך שרק בבניינים אלה נשמר היחס הנדרש לכדאיות כלכלית של הפרויקט עבור היזם - יחס של 1:1.

6. עדיפים בניינים ללא חנויות מסחר בקומת קרקע, מאחר שאלה מגבילות את הסיכויים של הפרויקט לצאת לפעול. כשקיימות חנויות מדובר לא רק על פינוי דיירים, אלא גם על פינוי עסקים - הליך מורכב יותר מפינוי דירות, כך שקשיים רבים מוערמים על אפשרות ביצוע הפרויקט.

כדאיות ופוטנציאל על-פי סוגי תמ"א - 38 ו-38/2:

כך תבחנו את כדאיות ההשקעה בדירה לפני תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה):

1. ברוב הפרויקטים כל דירה עוברת למיקום גבוה יותר בבניין החדש, בדרך-כלל קומה אחת מעלה. לכן, קיימת עדיפות לדירות קרקע, דירות מרתף, או דירות בקומות גבוהות ללא מעלית, מאחר שפוטנציאל ההשבחה שלהן גבוה יותר. לכן, דירות שלפני הפרויקט הערך שלהן נמוך יחסית - יושבחו בצורה משמעותית על-ידי ביצוע הפרויקט, והערך שלהן יגדל יותר מדירות ללא חיסרון, וכמובן שהרווח עליהן יהיה בסופו של דבר גבוה יותר.

2. עדיפה דירה ישנה והרוסה מדירה משופצת. בדומה לחיסרון המיקום בבניין, גם מצב הדירה הרעוע הוא חסרון נוכחי אך בעל פוטנציאל, כזה שבעצם מאפשר לדירה לעבור השבחה משמעותית יותר באמצעות ביצוע פרויקט הריסה ובנייה. ערך הדירה בעת הרכישה יהיה נמוך הרבה יותר מהערך שלה לאחר השלמת הפרויקט, אז יהיה מדובר בדירה חדשה לחלוטין, והרווח עליה יהיה גבוה יותר.

3. קיימת עדיפות לדירות בבניינים ללא חניות. גם מחסור בחניה הוא חיסרון שמאפשר לדירה השבחה משמעותית יותר. מאחר שכיום מספקים חניות לכל הדירות בבניינים החדשים, התמורה תהיה אותה תמורה - בין אם בקניית דירה עם חניה ובין אם בקניית דירה ללא חניה. לכן, עדיפה רכישה של דירה בלי חניה, שמחירה נמוך יותר, ושלאחר ביצוע הפרויקט תעלה את ערכה.

4. יש לשים לב לאזורים מיוחדים בעיר, כמו "אזור ההכרזה של אונסקו", בהם יש מגבלות שונות, דוגמת מגבלות גובה שלא מאפשרות בניית בניינים בהם מעל 6.5 קומות. מגבלת גובה פוגעת בכדאיות הכלכלית של היזם, לכן הסיכוי שהפרויקט ייצא לפועל בבניין באזור כזה נמוך יותר.

כך תבחנו את כדאיות ההשקעה בדירה לפני תמ"א 38/1 תוספות בנייה

1. חשוב לבדוק שגרם המדרגות מספיק גדול לבניית מעלית. אם אין מקום למעלית, פוטנציאל ההשבחה לא ימצה את עצמו.

2. חשוב לוודא שיש במגרש מקום לתוספת מקומות חניה, או תוספת של מתקן חניה אוטומטי, בין אם תת-קרקעי או לא. תוספת חניה לדירה היא תוספת ערך משמעותית - כיום בת"א מדובר על כחצי מיליון שקל תוספת לערך הדירה.

3. חשוב לבדוק שקיים במגרש מספיק מקום לתוספת שטחים - כמו ממ"דים ומרפסות. בתל-אביב מותר להתקרב בבנייה עד שני מטרים מקו הבניין הצידי, ובאחורי עד 3 מטרים. בנוסף, צריך שהמרווחים שקיימים יהיו גדולים מהנתונים האלה, זאת כדי שיהיה מספיק מקום לבנייה והרחבה. אם אין מספיק מקום להרחבה, פוטנציאל ההשבחה לא ימצה את עצמו.

*** הכותב הוא בעלים ומנכ"ל חברת אנשי העיר העוסקת בהתחדשות עירונית

רון חן מדריך להשקעה

 

 

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

1.3 מיליון שקל לדירת 4 חדרים לפני תמ"א בקריית ים

הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי ואחריו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס