גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תאונה חברתית

מי ינצח בסוף? זה שגר בצהלה או זה שמקרטע בסובארו בין משכורות מינימום?

 תאונת דרכים  / צלם:  אייל גפן
תאונת דרכים / צלם: אייל גפן

קול חבטה עז הקפיץ אותי. יום שישי בצהריים, שעת חסד של תום שבוע, אני יושב במכוניתי מול רמזור אדום בצומת הומה ברמת-גן. מבט אל המראה גילה לי שדלת הרכב שמאחוריי פתוחה, וחצי גופו של הנהג שיושב בו שלוח לעברי. תאונה, חשבתי, אבל כנראה לא חמורה מדי. יצאתי לעברו.

בתוך רגע הוא עט לעברי, נפוח-חזה וסיגריה בוערת בידו. עמדנו באמצע הכביש שהפסיק לסאון. הוא התקרב אליי, אפו כמעט נוגע באפי, וכולו זעם. "כמה אפשר לצפצף לך?!", צרח, "אתה לא רואה שאני רוצה לפנות ימינה?!"

בשלב זה עוד היסיתי אותו, לא הבנתי שהוא לא מתגונן בצעקות על התנגשות בשוגג. הוא פשוט סירב להמתין שיתחלף הרמזור שמנע ממני לנסוע וממנו לפנות בנתיב הלא מרומזר ימינה. הוא רצה לפנות עכשיו, מיד. רצה שאזוז.

"אז למה אתה דופק לי את האוטו?", שאלתי בקול שקט. "לא דפקתי לך את האוטו, יא אשכנזי", אמר, וחיוך נמרח על פניו. "נתתי לך מכה עם היד, הנה תראה", ובין-רגע הוא התקרב אליי עוד, מתח את כף-ידו, קירב אותה אליי והלם. בפגוש הפח שהתעקם מעוצמת המכה.

הוא נשאר איתן על מקומו, עיניו זרחו כאילו ביקשו עוד מהעימות. מכות. מסביב לא נשמע אף קול צפצוף ישראלי עצבני מעצירת התנועה. את צריבת עשרות העיניים שנתלו בנו, חשתי היטב. בדמיוני ראיתי איך גופי הדקור השכוב על האספלט מככב בעוד סרטון "צפו" על הכיעור המקומי. הסתובבתי בלי לומר מילה, פתחתי את דלת המכונית המצולקת, עליה עוד התנפנף דגל המדינה, שריד מיום העצמאות, נכנסתי ונסעתי. מובס.

הורדת ידיים והרמת ידיים

התבוסה הראשונה שלך אחרי אירוע כזה, היא כאדם, כגבר. איך זה שלא הגבתי? איך לא השבתי מלחמה על כבודי? בקרב הזה הפסדתי. אני, המותקף, חזרתי על עקבותיי, והוא נשאר עומד גאה. ואז מתערב האינטלקט שמרגיע, בנימוק שכלתני לפיו עשיתי את הדבר הנכון - אין דרך אחרת להישאר שלם, אין פה מקום למשחקי כוחות, ועדיף להיות חכם וכל זה. אך שתי מילים שהוא אמר לא הפסיקו להדהד בי. "יא אשכנזי". אלה הפכו את זעם הכביש הזה למאבק עדתי, למלחמת תרבות. האם גם במערכה הזו הפסדתי, מבלי שבחרתי בה צד?

הוא הרי לא מכיר אותי. הוא אמנם קלע בשיוך המוצאי, אך אין לו מושג באשר לעמדותיי, ניסיון חיי, הערכים שמוליכים אותי. הפנים הבהירות, המשקפיים, הסירוב להתקדם ברמזור, כל אלה הספיקו כדי להפוך אותי לנציגו של כל מה שנראה כרע בעיניו. אשכנזי.

מחשבתי נדדה לכתבה שפרסמנו לא מזמן בגיליון החג של "פירמה", ובה התייחס הפרסומאי אודי פרידן למזרחים באופן די מזלזל. פרשנית "גלובס", סטלה קורין-ליבר, כתבה בעקבותיה באופן מדויק כי דבריו הם חלק מתהליך הורדת הידיים החברתית המתנהלת כעת, במיוחד לאחר הבחירות, בין מלכי הארץ שחשים את האדמה רועדת תחתם, ובין מי שתופסים את מקומם. "הוא העבר, ואני ועדת מוצאי - הם העתיד", כתבה.

אין לי את הכסף, את המעמד ואת מערך קשרי ההון והשלטון של פרידן. אני בן מהגרים, נכד לפליטים, פריבילגי רק מעבודה קשה. אני לא מסכים עם אף מילה של הפרסומאי, של גרבוז או של ענת וקסמן. אך בשעת צהריים של יום שישי בלב רמת-גן, הושלכתי אל פינתם בזירת האגרוף של המקום הזה.

דרך הניצחון

מי ינצח בסוף? לא הפסקתי להרהר בדרכי הביתה. לא בקטטות הקטנות של הרחוב - אלא במשחק הגדול. זה שגר בצהלה, מתחכך ומתחבק, אוכל מידי פוליטיקאים ולוחש על אוזנם, שנוסע בב.מ.וו ברחובות שסביו סללו ושנקראים על שם משפחתם; או מי שמקרטעים בסובארו מטולאת בין משכורת מינימום אחת לשנייה, שמחפשים דרכים גם להאכיל 3 ילדים וגם לסדר להם חוגים, שכל חייהם אמרו להם שהמקום שבו הם גרים והעבודה שהם עובדים בה, זה המקסימום שהם יכולים להיות, והם מפסיקים, לראשונה זה שנים, להאמין לזה?

על פניו של הבחור שעמד מולי משולהב ביום שישי האחרון הייתה מרוחה ארשת ניצחון, אבל כל היתר אמר כי הוא מנוצח. האלימות, הגזענות, חוסר היכולת לפספס שתי דקות מחייו בהמתנה.

עוד לפני שהוא הכה באחורי מכוניתי, מערכות גדולות ומשומנות מאדם ניצחו אותו ודיכאו אותו עד כדי כך, עד שלא נראה לו שיש דרכים אחרות. כשהוא התקרב אליי, הוא בא מפסיד.

ומפסידים נוהגים גם בב.מ.וו וגם בסובארו. ואני, מה איתי? לא נורא, רק מכה קטנה בפגוש.

עוד כתבות

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

הבניין ברחוב אלפסי 3 בשכונת רחביה בירושלים / צילום: צבי מרמור

3.38 מיליון שקל לדירת 3 חדרים בשכונת היוקרה של ירושלים

מחיר הדירה נמוך מעט מהמחיר הממוצע למ"ר לדירות ברחביה – אחת השכונות היקרות בבירה ● "רחביה זה הפריים לוקיישן, גם אם מדובר בדירה רגילה במבנה רגיל משנות ה־50, כמו במקרה הזה. המיקום עושה את המחיר"

אבו סיתה נואם בפני הקונגרס הפלסטיני. בחודש שעבר בברלין / צילום: Reuters, Halil Sagirkaya

המפה של סלמאן והפתק של אפרת

שלושה אינטלקטואלים פלסטינים חגגו שלושה רגעי ניצחון. המתיישבת "הפולנייה" השאירה לאחד מהם פתק ● ואז בא 7 באוקטובר

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

מדובר באופציות שקיבל לפני 7 שנים ופקעו ● שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, צפוי לפרוש מתפקידו ולעבור לתפקיד יו"ר פעיל בחברה וגם לאחר המכירה הוא יישאר בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט

מחאה שקטה בעת דבריו של שר הביטחון גלנט בטקס יום הזיכרון בקריית שאול / צילום: דן בר דוב

"פושע, מה אתה עושה פה": צעקות לעבר בן גביר בבית העלמין באשדוד

עשרות בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעת בן גביר, וצעקו לעברו: "החטופים עכשיו" • בני משפחות שכולות אחרות התפרצו לדברי המוחים - ובמקום פרצה מהומה • מחאה גם בזמן נאום גלנט בקריית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך", רגב ושרים נוספים ספגו קריאות "בושה"

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

ספינת מכולות יוצאת מטורקיה / צילום: Shutterstock

הפרצה שמאפשרת להוביל סחורות מטורקיה לישראל

למכס הטורקי הותר לאפשר יציאת סחורות לעבר ישראל, בתנאי שמקבל הסחורה רשום בשטחי הרשות הפלסטינית ● המשמעות היא שדי בשיתוף פעולה עם איש עסקים פלסטיני או חברת קש פלסטינית כדי לשחרר סחורות מטורקיה לישראל

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

חבר הקונגרס ריצ'י טורס / צילום: Reuters

חבר הקונגרס שיוצא נגד ממשל ביידן: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

חבר הקונגרס ריצ'י טורס, שנמנה עד לאחרונה עם הקבוצה הפרוגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית, לא חושש לבקר את מפלגתו והעומד בראשה, הנשיא, גם בשאלת רפיח ● בריאיון הוא מספר על המחיר שהוא משלם בשל עמדותיו: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

חומת הבטון בכבישי הצפון. נראית כמו מעבר גבול נטוש / צילום: בר לביא

במטולה מזהירים: "אל תעמדו קרוב מדי לחלונות, אתם מטרות נוחות"

רגע אחרי שהגענו למטולה, המציאות התחלפה: "רוצו מהר למרחב המוגן, יש פצמ"רים", צעק לעברנו ראש המועצה ● בהמשך עצרנו בכפר גלעדי, שם פגשנו קיבוץ רפאים ותושבים שמתחננים שישמעו אותם: "המדינה איבדה שליטה עלינו, יש תחושה שאנחנו לבד בחזית" ● תכננו להמשיך לסייר בגבול הצפון, אבל לאש חיזבאללה היו תוכניות אחרות