גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

OECD: אותה כמות נסיעות - רק עם 10% מכלי הרכב

מודל חדשני שפותח בפורום התחבורה הבינ"ל של OECD מראה איך אפשר לקצר זמני נסיעות, להוסיף שטח לעיר ולשפר שירות, כמעט בלי להשקיע בתשתיות חדשות ■ לידיעת פרנסי ת"א החופרים את הרכבת התחתית

ליסבון/ צילום: רויטרס
ליסבון/ צילום: רויטרס

תארו לעצמכם הפחתת גודש תנועה בלי השקעות במיליארדים, בלי לחפור מנהרות או להרחיב כבישים, בלי להניח מסילות ובלי לבנות תחנות.

מחקר של ITF (פורום התחבורה הבינלאומי שלצד OECD), אשר תוצאותיו נחשפו לראשונה בכינוס הפורום השנתי שהתקיים בסוף מאי בלייפציג, מצא שאפשר לצאת מהפקק יותר מהר ויותר בזול. אולי לא צריך לעצור את חפירת מנהרות הקו האדום בתל אביב, אבל כדאי להכיר אמצעים זולים בהרבה לפתרון גודש התנועה, לפחות עד שהרכבת תיסע.

המחקר של פורום התחבורה נעשה בליסבון, בירת פורטוגל, שנתוניה מזכירים את אלה של תל אביב: חצי מיליון תושבים בגבולות העיר, ועוד 2.8 מיליון במטרופולין שסביבה, המשתרעת על שטח דומה. שיעור הבעלות על רכב בליסבון נמוך יחסית, ועומד על 217 מכוניות לכל אלף איש (לעומת ישראל הנחשבת בעצמה למדינה עם רמת מינוע נמוכה ובה 350 מכוניות לכל אלף איש). המחקר בדק את ההשפעה של שימוש בכלי רכב שיתופיים על גודש התנועה בעיר בכל שעות היממה, ובשעות העומס. כמו כן נבדקה ההשפעה של מעבר לתחבורה שיתופית על היבטים עירוניים אחרים, ובהם שימושי נדל"ן ומשאבי ניהול תחבורה.

את המחקר הוביל פרופסור לואיס מרטינז, חוקר תחבורה של ITF ומומחה במודלים של תחבורה המועסק מ-2004 במכון לפיתוח אזורי ועירוני בפורטוגל (ראו מסגרת). נתונים שנאספו לגבי נסיעות שנעשות בליסבון מ-2007, הוצבו על מודל תיאורטי. לפי המודל, אותן נסיעות ייעשו בשני סוגים של תחבורה שיתופית, במקום במכוניות פרטיות ובתחבורה המונית ציבורית מהסוג המוכר.

הסוג הראשון במודל הוא מכונית שיתופית שנוסע בה אדם אחד בכל פעם (כמו מונית) וקיבל את שם המותג "TaxiVote" והסוג השני הוא כלי רכב שיתופי הפועל כמו מונית שירות בישראל שבמחקר ניתן לו השם "TaxiBot". כלומר, שאלת המחקר היתה: מה יקרה אם כל הנסיעות שנעשות היום בליסבון, ייעשו בכלי רכב שאינם בבעלות אישית, כי אם נשכרות על ידי הנוסע לכל נסיעה. לצורך המחקר, ובעיקר כדי שאפשר יהיה להשיג לו מימון נאות, כלי רכב הנשכרים הוגדרו "מכוניות ללא נהג", אולם כפי שמעיד ד"ר מרטינז בעצמו "הן יכולות להיות גם מכוניות מהסוג שאנחנו מכירים, שנוהג בהן נהג שזו מלאכת יומו", במושגים ישראליים - נהגי מוניות רגילות ומוניות שירות.

שליש מכוניות בשעות הלחץ

הממצא הבולט ביותר הוא צמצום אדיר במספר כלי הרכב. אם כל המכוניות המסיעות אדם אחד בליסבון היו שיתופיות (מוניות המסיעות אנשים שונים ומתחלפים), במקום 203 אלף מכוניות שפעילות היום ברחבי העיר, אפשר היה להסתפק ב-26 אלף, שהן 13% מתוך כלי הרכב הנוסעים כיום בליסבון. זאת בלי לפגוע בשירות שמקבלים הנוסעים ואולי אף לשפר אותו, למשל בשל ביטול הצורך למצוא חניה, ומשום שאינם נוהגים ולכן יכולים להתפנות לפעולה אחרת בזמן הנסיעה.

לפי המודל, אם מוסיפים לרשת התחבורה ההמונית הקיימת הזנה במוניות שירות שיתופיות (המגיעות לפי צורך ואוספות לפי הזמנה בכל נקודה בעיר), תשע מכל עשר מכוניות שנוסעות היום ימחקו ממצבת כלי הרכב העירונית הנוכחית של העיר.

וכל זה קורה בזמן שרמת התחבורה (מספר נסיעות נוסע ומרחק כל נסיעה) נותרת כמעט זהה וזמן הנסיעה אף מתקצר, כפי שנראה להלן.

ממצא חשוב נוסף נוגע לשעות העומס. כיום נוסעות בליסבון 60 אלף מכוניות בשעות הלחץ בבוקר ואחרי הצהריים. אם מכוניות אלה יעבדו במודל של כלי רכב המסיע בתפוסה של שני אנשים, אפשר יהיה להסתפק ב-21 אלף מכוניות בלבד בשעת העומס. זה הגיוני לגמרי, כשמביאים בחשבון שבכל עיר כיום יש מכוניות הנוסעות באותו זמן, מאותה נקודת מוצא (שכונת מגורים צפופה) לאותה נקודת יעד (בית ספר, או אזור תעסוקה פעיל). "שעת עומס" מתפזרת על פני שעתיים לפחות, כך שאם המכונית משותפת, היא תוכל להסיע לפחות 3 אנשים ואף יותר, מהמוצא של כל אחד מהם ליעד, באותה מסגרת זמן בדיוק.

4 דקות המתנה לתחבורה המונית

המודל של מרטינז חישב גם את הנסיעות ברשת כלי התחבורה ההמונית הפועלת בליסבון (אוטובוסים ורכבות מסוגים שונים). ממוצע ההמתנה בליסבון לנוסעים בתחבורה המונית כיום הוא 26 דקות. שימוש ב"טקסיבוט", אותה מונית שירות המגיעה לפי הזמנה ואוספת מכל נקודת מוצא ומורידה בכל יעד, תוך שקלול כל הזמנות הנוסעים בעיר, תפחית את זמן ההמתנה ל-4 דקות בלבד. משך הנסיעה כולו ירד מ-18 דקות בממוצע כיום, ל-15 דקות בממוצע.

השיטה השיתופית בכלי תחבורה קטנים נראית אידיאלית בערים בסדר גודל של ליסבון (ותל אביב כאמור), שבהן קשה לספק תחבורה המונית יעילה, בגלל היעדר ביקוש שמצדיק אותה לכל האזורים בעיר בכל שעות היום. אוטובוסים שנוסעים ריקים הם בזבוז של דלק ושטח כביש. מוניות שירות שמגיעות לפי דרישה ומסיעות בהתאם ליעדים המסוימים של הנוסעים, הן אמצעי יעיל יותר, שיכול להבטיח תכיפות מספקת בשכונות מרוחקות ובאזורים שיש בהם רק פעילות מסוג אחד (תעסוקה למשל).

*** מירב מורן היתה אורחת פורום התחבורה הבינ"ל בכנס השנתי של הארגון

המחיר: עלייה של 6% בהיקף הנסועה הכללי

המודל השיתופי מקצר את משכי הנסיעה וזמני ההמתנה של נוסעים, מפנה במרכז העיר שטחים יקרים שיכולים לשמש לפעילויות אחרות שאינן "מחסני מכוניות". אבל לכל הדברים הטובים האלה יש מחיר, והוא מתבטא בעלייה בהיקף הנסועה הכולל של כלי רכב.

בליסבון, הנסועה הכוללת של כלי רכב תקפוץ במקרה כזה מ-3.8 מיליון קילומטרים ביום ל-4.01 מיליון ק"מ (עלייה של 6%); ומ-1,04 מיליון בשעות הלחץ ל-1.13 מיליון, שזו כבר עלייה של 9%, והיא אינה מבוטלת בהתחשב בהשלכות שלה על איכות הסביבה וכיוב'. הדבר נובע מכך שהמכוניות צריכות למקם את עצמן בתום כל נסיעה ולהגיע אל הנוסע הבא. המכוניות האוטונומיות מחליפות בנסיעתן את "ההליכה לתחנה", ואלה מתווספים לכלל הקילומטרים המצטברים בנסיעת כלי הרכב השיתופיים. לעלייה כזו יש משמעות אם כלי הרכב "השיתופיים" מונעים בדלק מזהם, אם הם חשמליים, זה כבר פחות משמעותי.

אתגר נוסף שהמודל מציב בפני מערך התחבורה הוא תלות במנגנוני ניהול חכמים, המנווטים את כלי הרכב ותלויים באלגוריתמים, מסדי נתונים, שרתים המנהלים ביקוש לנסיעות והיצע של מקומות נסיעה ועוד.

"בלי 'מכונית אוטונומית' קשה לקבל כסף למחקר"

המחקר של מרטינז פורסם תחת הכותרת "כיצד כלי רכב שיתופיים ללא נהג יכולים לשפר את התנועה בעיר". שאלה מתבקשת היא מדוע לא ליישם את המודל כבר כעת, באמצעות כלי הרכב "שיתופיים" שאינם אוטונומיים, כלומר נהוגים בידי נהגים אנושיים במודל הישן והטוב של מוניות. אלא שהמכונית האוטונומית היא המושג החם ביותר בתעשיית הרכב, ובחיוך קל, מרטינז מאשר את ההשערה שבלי הכותרת הזו אי אפשר היה לקבל מימון ראוי למחקרו.

- אומרים שיש למכוניות האוטונומית גם יתרונות בטיחותיים.

"זה אולי נכון בעולם שבו כל המכוניות אוטונומיות, ויש רק מכוניות אוטונומיות שכולן מנוהלות מ'מוח' אחד. אבל אפילו אם נגיע לכך שכל כלי הרכב יהיו אוטונומיים לחלוטין, עדיין יהיו שם ברחוב הולכי רגל, רוכבי אופניים, ואלמנטים אחרים שה'מוח' הזה לא ישלוט בהם. כך שגם בתחום הבטיחות, אי אפשר להבטיח שאנחנו בדרך למשהו טוב יותר ממה שיש עכשיו".

- ומה בנוגע למחיר?

"לכאורה, מכונית אוטונומית אמורה להיות זולה בהרבה, משום שהיא חוסכת את השכר של המסיע - הנהג. מהצד הזה יש סיכוי להוזלה של מחיר הנסיעה. מצד שני הדבר מגלגל לפתחנו קושי כלכלי-חברתי, כי אם כל כלי הרכב יהפכו לאוטונומיים - משאיות, אוטובוסים, וכלי רכב שמסיעים נוסעים משפחות ובודדים, אנחנו מחסלים תעסוקה להרבה מאוד אנשים. באירופה יש 2 מיליון נהגי משאיות. מה הם יעשו עם הידע המקצועי שלהם?".

"הרבה יותר שטח פתוח במרכז העיר"

"מכוניות פרטיות בעולם מבלות 23 שעות ביממה בחניה", מזכיר ד"ר מרטינז. "המשמעות העקיפה של המודל שלנו מתרחבת לתכנון עירוני בהיבט רחב הרבה מעבר לתנועה בכלי רכב מוטוריים. אנחנו משחררים שטחים לשימושים אחרים לגמרי עבור העיר ותושביה". הפתחה דרסטית של מספר המכוניות בעיר תשפיע על הצורך בהקצאת מקומות חניה למכוניות. לפי המודל, 80% ממקומות החניה ברחובות ליסבון וערים שכמותה יהפכו למיותרים (כלי רכב שיתופיים נמצאים רוב הזמן בתנועה וכמעט שאינם חונים). "השטח שיתפנה בליסבון מקביל ל-2.1 מיליון מ"ר שאפשר יהיה להשתמש בהם להרחבת מדרכות, ולכל שימוש מעניין אחר ברחובות העיר, שהולכת ומצטופפת".

כלי רכב

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד