גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכן הוא (עדיין) המלך: קווים לדמותם של צופי הטלוויזיה

למרות פלטפורמות הצפייה השונות, מחקר של ויאקום מגלה כי התוכן הוא שמכריע במה נצפה ■ 60% מהישראלים חושבים שהתוכן הטלוויזיוני המוצע היום הוא הטוב ביותר אי-פעם ■ וגם: איך ילדים מחליטים איזה תוכן ראוי לצפייה?

רייטינג מידרוג טלויזיה הייטק / צלם: פוטוס טו גו
רייטינג מידרוג טלויזיה הייטק / צלם: פוטוס טו גו

יש צופה טלוויזיה חדש - כך קובע מחקר בינלאומי רחב-היקף שערכה ענקית התוכן הבינלאומית ויאקום.

החברה, המחזיקה במותגים כמו ניקלודיאון, MTV ,VH1 וקומדי סנטרל, מנהלת בעקביות כבר מספר שנים סקר מעמיק שמבקש להבין את קהל הצופים שלה ברחבי העולם. בשנה האחרונה היא כללה לראשונה מבין 10,500 הנחקרים מ-14 מדינות גם 800 נשאלים ונבדקים מישראל, בני 6-34, ובסך-הכול נבחנו בו 26,866 רגעי צפייה.

תוצאות המחקר הפנימי מועברות רק למנהלי ערוצי החברה ברחבי העולם, ונתונים מתוכו הגיעו גם לידי "גלובס".

השורה התחתונה של המחקר, שנקרא "TV redefined" (להגדיר מחדש את הטלוויזיה, בתרגום חופשי), היא שאיכות התוכן חשובה לצופה באשר הוא הרבה יותר מאשר המרכיב הטכנולוגי.

אנחנו נוטים לחשוב שהשינויים הטכנולוגיים ואפשרויות הצפייה המתפתחות ללא הרף - כמו הסלולר והפלטפורמות החדישות - הם שמכריעים את אופן הצפייה שלנו ואת בחירותינו בתוכן. אלא שמהמחקר עולה כי אנחנו נבחר בתוכן איכותי על פני תוכן שמשודר בטכנולוגיה הנוחה, המתקדמת והנגישה לנו ביותר.

המחקר עסק רבות בסיבות בגינן אנחנו בוחרים לצפות בתוכן כזה או אחר, ובדרכים לחזק את הקשר שלנו לתוכן הזה. מהמחקר עולה כי מספר די גבוה של ישראלים - 60% - חושבים שהתוכן הטלוויזיוני בו אנחנו צופים היום הוא טוב מאי-פעם. למרות הנתון המרשים, הוא עדיין נמוך במעט מהממוצע העולמי, העומד על 63% נשאלים שהסכימו עם ההיגד.

לדברי מי שמנהלת את מותגי ויאקום בישראל, המנכ"לית המשותפת של ענני תקשורת, אורלי אטלס-כץ, עורכי המחקר האירו בפניה כי ניכר מתשובות הנשאלים שהקהל הישראלי מעריך את התוכן שניתן לו בטלוויזיה, גם אם - וזו נקודה שבלטה - הוא לא זוכה לשפע הטלוויזיוני שחבריו בעולם זוכים להם.

רוצים יותר תוכן

הישראלים צופים בטלוויזיה שעות רבות ביום, וזה הבילוי המשפחתי המועדף עליהם, אחרי הבילוי האהוב ביותר - לשבת ולדבר האחד עם השני.

ואולם, בעוד שבממוצע לכל אדם בעולם הראשון (למרות שמדינות כמו ברזיל, הפיליפינים ואינדונזיה נבחנו אף הן, רוב המדינות שנמדדו במחקר נחשבות לעולם המערבי - ראשון) יש נגישות ל-6 מכשירים באמצעותם אפשר לצפות בתוכן (טלוויזיות, מחשבים, סלולר) - לישראלי הממוצע יש 4.5 מכשירים בממוצע.

הישראלי מחזיק בנגישות נמוכה יותר לפלטפורמות תוכן, בין 4-5, לעומת 5 בממוצע בעולם. כשמדובר בפלטפורמות, הכוונה היא לחיבורי כבלים ולוויין, VOD, שירותי צפייה של VOD בתשלום כמו נטפליקס, הורדות לא חוקיות, אתרי תוכן ואתרי שיתוף קבצים כמו יו-טיוב. השוק הישראלי מחד והרגולציה הישראלית מהצד השני, עולה מהמחקר, מגבילה את כמות התוכן שהישראלי יכול לצפות בו.

המחקר מוכיח כי ל-92% מהישראלים יש גישה ליו-טיוב ולאתרי שיתוף קבצים, ל-58% ל-VOD, 54% ממירים מקליטים, טורנטים - הורדת תוכן באופן לא חוקי נמצאים ברשות 47% מהישראלים, VOD בשירותים בתשלום, כמו נטפליקס - יש רק ל-32% בארץ, לעומת 47% בעולם; ואילו תשלום עבור תוכן באמצעים כמו itunes זה משהו שעושים רק 24% מהישראלים, לעומת כ-50% מחבריהם בעולם.

העובדה שמפעילי אתרי התוכן - ובהם רשתות הטלוויזיה בארץ - ממעטים לנדב מתכניהם, מביאה לכך שהגישה לתוכן באמצעות אתרים אלה עומדת רק על 47% - לעומת 72% בעולם.

למרות דלות ההיצע, הישראלים רוצים עוד. 79% מהנשאלים הישראלים הסכימו עם ההיגד "ככל שיש לי יותר גישה לתוכן, כך אני בודק ונחשף אליו יותר" - זאת לעומת 70% בממוצע בעולם. 74% מהנשאלים הישראלים מדברים על תוכניות טלוויזיה יותר מאי-פעם.

מהן הפעילויות המשפחתיות הפופולריות

צופים ביחד, באותה שעה

מי הוא אם כן צופה הטלוויזיה החדש? עורכי המחקר מכנים אותו "הצופה המעורב". 45% מכלל הנחקרים הוכחו כצופים ששואבים את התוכן שלהם משני מקורות לפחות - כשאחד מהם הוא הערוץ הליניארי (ערוץ השידור הרגיל); והאחר יכול להיות VOD, אפליקציית סלולר או יו-טיוב.

ההפתעה הגדולה של עורכי הסקר - וגם הסיפור הגדול שלהם אפשר להניח בהיותם אנשי תוכן שמפעילים ערוצים ליניאריים ברחבי העולם - היא שהערוץ הלניארי לא מת ולא קרוב למות.

עדיין, 41% מצופי הטלוויזיה בכל הגילאים הנחקרים (שימו לב שמעל גיל 34 אתם ככל הנראה כבר מחוץ לטווח העניין של המשדר) הם צופים מסורתיים שנאחזים עדיין באותם ערוצים בעלי לוח שידורים מובנה, שבו מישהו אחר קובע עבורך במה תצפה, מתי ובאיזו תדירות.

"אני מעריכה שהערוצים המסורתיים, הלינאריים, לא ימותו", אומרת אטלס-כץ. לדבריה, "אנחנו מרגישים שילדים מרגישים עוצמות גבוהות של חיבור למותג ולערוץ שהם רוצים לצפות בו, והם אכן מחוברים לערוץ. המחקר של ויאקום מראה באופן ברור שהילדים מחוברים לערוץ הליניארי שלהם ומתחילים שם את הצפייה היומית שלהם. הערוץ הליניארי מספק צרכים שהפלטפורמות האחרות לא מספקות, ובראשם לשבת מול המסך ולדעת שבאותו זמן חבריך צופים באותו הדבר בדיוק. מעבר לזה, לצפייה הפסיבית, שלא מצריכה ממך פעילות כלשהי, יש עדיין מחיר גבוה".

הרוב המוחלט של הצופים מתחיל את הצפייה שלו בזפזופ בין הערוצים "הרגילים", לפני שהוא עובר לאתרי אינטרנט או ל-VOD, צפייה על-פי דרישה. אצל המבוגרים ובני-הנוער (12-34) מדובר ב-69% שנוהגים כך, ואצל הילדים, הטכנולוגיים והמתקדמים שלנו, הנתון אף גבוה משמעותית - 76%.

למעשה, בטווח תצפית של יממה אחת, התברר כי 55% צופים בטלוויזיה ליניארית לפחות פעם אחת, ובכלל זה הקלטות מ-24 השעות האחרונות.

לכך, כאמור, יש שורשים פסיכולוגיים וחברתיים. למרות האפשרות להיות לבד בצפייה ולבחור ללא הרף איך וכיצד לצפות, עדיין תחושת הקהילתיות במיטבה באה לידי ביטוי כשהצופה יודע שלמחרת - ואולי אף רגע אחרי שתיגמר התוכנית - הוא יוכל לדבר עליה ולחוות אותה מחדש עם חבריו.

העובדה שיש שפע של צופים דווקא מחברת את הצופה עוד יותר אל התוכן שלו. לשם הדוגמה, אם בעבר כולם גם כך צפו ב"דאלאס" ועל כן שוחחו על כך למחרת ב"שיחת הברזייה" - היום כשאתה מאתר מישהו שצפה כמוך ב"משחקי הכס", החיבור שלך אליו - וגם ל-HBO - הוא חזק הרבה יותר, בשל היצף התוכן מסביב.

המחקר מוכיח באופן מובהק כי ככל שיש יותר אמצעים לצרוך תוכן - אנחנו איננו מוותרים על האמצעים הקיימים. כפי שהרדיו לא הרג את כוכב הווידיאו, כך גם האינטרנט והסלולר לא הרגו את הטלוויזיה שבסלון, להפך - הם רק חיזקו אותה. 37% ממי שהוגדרו כ"צופה המעורב" העידו כי הם צופים יותר בטלוויזיה מאי-פעם, והצפייה היומית של 71% מהם מתחילה בערוץ הלינארי.

הצופה החדש לא רוצה לחכות שבוע בין פרק לפרק

המחקר, שהופץ בשבועות האחרונים, הוא מחקר המשך למחקר שפורסם בשנת 2012 (שלא כלל את ישראל), ובו ניתנו קווי אופי לילד בן-זמננו. ילדים שנולדו בימי המשבר הכלכלי של 2008 הם כבר בני 7, ובני-נוער שהיו תינוקות רכים כשהוא פרץ, גדלו בצלו. להם, נמצא, יש תכונות ייחודיות ובעיקרן היחס לכסף ולמצב הכלכלי.

המחקר גילה אז כי ילדי המשבר הכלכלי מחוברים יותר להוריהם (הילדים הללו העידו כי הקשר להורים שלהם חזק מלחבריהם, למשל) ובעלי תחושת אחריות כלכלית וערכית גדולה יתר. אם הם מבזבזים משהו, אלה בעיקר מילים.

כבר אז הבינו בויאקום שיש פה צופים חדשים, וצריך להיערך בכל הקשור למערך התוכן המורכב והכלל-עולמי, על מנת לא לאבד אותם.

כך התגלה כי החיבור של בני הדור הזה לתוכן צריך לעבור 3 שלבים מכריעים: שלב גילוי התוכנית הספציפית; שלב החיזוק הראשוני, שאומר שזו תוכנית שיש לצפות בה; והשלב השלישי והמכריע הוא חיזוק סופי שזו תוכנית שמתאימה להם. כמשדר, ויאקום מחפשת אחר הדרכים היעילות ביותר ליישם את שלושת החלקים.

מתצפיות שערכו החוקרים התגלה כי השלב הראשון יגיע באופן הבסיסי ביותר - הילד "ייפול" על התוכנית בזמן מעבר בין ערוצים, זיפזופ (50% מהנשאלים). השלב השני יגיע באמצעות "פה לאוזן" - רשתות חברתיות או חברים בכיתה. רק בשלב השלישי, הפרומואים שאנחנו רואים על המסך ומסעות פרסום יהוו משקל כלשהו, כשעדיין המרכיב העיקרי יהיה "פה לאוזן" (59%).

כלומר, למרות שהערוצים הליניאריים בטלוויזיה הם משמעותיים מאוד לחשיפה של הצופה לתוכן - עדיין החיבור האמיתי לא מתאפשר ללא הרשתות החברתיות. הן נותנות את האישור הסופי שהתוכנית הזו ראויה לצפייה על ידך.

מכאן עולה סוגייה חדשה, שלא הייתה מוכרת עד כה. לאור העובדה שהתוכן המשודר באופן הקלאסי הוא זה שיוצר היום את החיבור, וקיימים סביב אמצעים רבים לצפייה מרתונית של עונות שלמות של סדרות, או השלמה - לערוצים המסורתיים אין כמעט את הפריבילגיה להמתין שבוע בין פרק לפרק.

על מנת ליצור חיבור הדוק יותר, משדרים ברחבי העולם פועלים להעביר כמה שיותר תוכניות לשידור יומי, מתוך הבנה שהאינטנסיביות בצריכת תוכן היום לא מאפשרת חיבור רגשי אמיתי לתוכן שלוקח לך שבוע עד שאתה צופה בו שוב.

"התהליך הזה גורם למשדרים לצאת ולחפש הפקות זולות יותר לשידור יומי, כי מבינים שאדם חייב לראות תוכן באופן יומי על מנת לאהוב אותו ולהתחבר אליו רגשית", אומרת אטלס-כץ. "אנחנו פועלים כך כבר היום בערוץ ניקלודיאון, ומשמעות הדבר היא שינוי לחלוטין של המודל הכלכלי של הטלוויזיה".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין