גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ידיעות" בדרך לראשל"צ: חשיפה ראשונה של פרטי המעבר

בראשית 2016 תעזוב קבוצת "ידיעות אחרונות" את ת"א ותרכז את כל גופי התקשורת שלה בבניין אחד במערב ראשל"צ ■ אלא שהמעבר לא יהיה רק פיזי - ובין היתר יאוחדו מערכות, ויפוטרו עובדים ■ כל הפרטים על המעבר

"סכנה! כאן בונים", "הכניסה אסורה!", מתריעים השלטים בחזית המזרחית של הבניין המוארך ההולך ונבנה במערב ראשון-לציון, בסמוך לנתיבי איילון. בעוד כחצי שנה אמורים לעבור לכאן 2,500 עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", במהלך שהעניין שהוא מעורר והחשיבות שטמונה בו לא נעצרים בתוך גבולות הקבוצה. אבל האזהרות והשמירה על החשאיות שנגלות לעין בפתחו של האתר הפיזי, הן כמובן כאין וכאפס לעומת אלה שבהן תיתקלו אם תנסו לברר מה עתיד להתרחש כאן עם השלמת המעבר.

בקבוצות התקשורת החזקה בישראל - וזו אירוניה ותיקה - לא אוהבים תקשורת. וגם אם הזמנים משתנים - ומחייבים צעדים דרסטיים כמו איחוד כל גופי התקשורת של קבוצת "ידיעות", שמפוזרים כיום ב-5 מוקדים שונים בתל-אביב, אל תוך בניין אחד בראשון-לציון - יש דברים שנשארים קבועים בגוף שמעוצב בצלמו ובדמותו של בעל השליטה בו, ארנון (נוני) מוזס.

ובכל זאת, גם שם לא יכחישו כי מדובר במהלך דרמטי, כזה שיש לו כאמור השפעות גם מעבר לקבוצת "ידיעות" עצמה. הסוגיות וההכרעות שעמן מתמודדים בימים אלה בכירי הקבוצה - משאבים כלכלים מדלדלים, מעבר מעידן הפרינט לעידן הדיגיטל, ואפילו שינוי מיקום פיזי מלב תל-אביב לפריפריה של גוש דן - הן רלוונטיות לעיתונות הישראלית כולה, וסביר להניח שהן יתנו בה את אותותיהן בעתיד.

בית ידיעות אחרונות בתל אביב ואתר הבנייה בראשון לציון/ צילום: תמר מצפי

סביבת עבודה חדשה

News Room - זהו צמד המילים שחוזר על עצמו, כשמבקשים תיאור של סביבת העבודה במבנה החדש. מדובר באזור רחב-ממדים בתוך קומת המערכת הראשית, שבתוכו ירוכזו שני גופי החדשות המרכזיים של הקבוצה: ynet ו"ידיעות אחרונות".

הדסקים של שני הגופים הללו ימוקמו אמנם בתוך אותו אולם, אך הם יהיו נפרדים זה מזה. בין שני הדסקים תחצוץ מעין עמדת שליטה או מרכז הפקתי, שבו יישבו מצד אחד, עם הפנים למה שניתן לכנות דסק הדיגיטל, אנשי ההומפייג' וההפקה של האתר; ומהצד השני, עם הפנים לדסק המקביל, יישבו ראשי דסק הפרינט.

בתוך ה-News Room ימוקם גם אולפן טלוויזיה חדיש ושקוף, שמאחוריו יוכלו הצופים להבחין בעבודתם של אנשי ynet.

בשאר הקומה, שמשתרעת על פני יותר מ-3,000 מ"ר, ייפרסו שאר חלקי העיתון היומי, "24 שעות", "ממון", הספורט וגם מערכת עיתון "כלכליסט".

בקומת המערכת השנייה, הצנועה יותר בגודלה, ירוכזו כל גופי התוכן שהסייקל שלהם אינו יומי, כלומר המוספים השבועיים כמו "7 ימים" ו-"7 לילות", המקומונים והמגזינים השונים של הקבוצה.

המבנה הזה הוא תולדה של עבודת תכנון ומטה שהוביל מו"ל "כלכליסט", יואל אסתרון, בשיתוף הנציגים הרלוונטיים מהגופים השונים בקבוצה, ובעזרת חברת הייעוץ האסטרטגי תפן, שנשכרה על-ידי הקבוצה לשם כך.

מעבר לעיצוב מבנה המערכת, או ה-News Room, שגם לו יש כמובן השפעה על אופי וצורת העבודה, המהלך היה אמור להגדיר גם את האופן שבו תאחד הקבוצה את משאביה ותבצע אופטימיזציה שלהם, ובמסגרתו נבחנו למשל שאלות הנוגעות למודלים שונים של הפעלה, או כיצד נכון ש"ידיעות" ו-ynet יעבדו יחד.

אבל למרות העיסוק בשאלות הללו, כפי שניתן להבין גם מהמבנה שנקבע בסופו של דבר, בכל הנוגע לאיחוד או יצירת נהלים לעבודה משותפת בין ynet ו"ידיעות" (או למשל בין "כלכליסט" וממון), בקבוצה החליטו בשלב זה לא להחליט, והעדיפו לבחור גישה של "נגיע לראשון ואז נראה". ההנחה היא שאיכשהו האיחוד הפיזי, יחד עם הזמן שיחלוף, כבר יעשו את שלהם.

וכך, יש מי שמדמה את מה שצפוי עם השלמת המעבר לראשון למעין טירונות, שבה חיילים מאזורים שונים בארץ, שלכל אחד מהם רקע שונה והרגלים משלו, יצטרכו להתכנס כולם יחד לתוך אוהל משותף וללמוד להסתדר ולחיות בו זה עם זה.

אפשרות אחרת היא להשתמש בדימויים מעט אכזריים או עדכניים יותר, למשל מעולמות טלוויזיית הריאליטי, שם חלק מרכזי מהתהליך מבוסס על הדחות כואבות לאורך הדרך, ובסופו מוכתר מנצח ברור אחד.

בית ידיעות אחרונות בתל אביב ואתר הבנייה בראשון לציון/ צילום: תמר מצפי

אין החלטות סופיות

אבל מה בעצם מנע קבלת החלטה מסודרת כבר עכשיו, עוד לפני המעבר? בקבוצה מדברים בין היתר על כך שזהו תהליך מורכב במיוחד שקשה למצוא לו תקדימים. זה כמובן נכון, ולו בגלל שממילא קשה למצוא תקדימים למבנה ארגוני, שבו לאורך יותר מעשור שתי מערכות עם אותו אבא - "ידיעות" ו-ynet - דורכות אחת לשנייה על הרגליים, ונלחמות זו בזו במידות משתנות של עצימות.

הפלונטר המולד הזה - שאליו נוספה ב-2008 גם הכפילות בין "כלכליסט" ו"ממון" - מקשה כעת על התרת הקשר. אבל לכך מצטרפות גם בעיות ולבטים אוניברסליים, כמו יחסי דיגיטל ופרינט, וכמובן גם עניינים פרסונליים ויריבויות אישיות.

יחד עם זאת, כבר עכשיו ברור למשל שאיחוד והפעלה משותפת של מערך הצלמים של ynet ו"ידיעות", המונה כמה עשרות צלמים, הוא עניין מתבקש ופשוט יחסית לביצוע. גם גופי הפרינט השונים, שישבו כעת יחד, יוכלו ליצור ללא קושי מיוחד מערך גרפיקה יעיל יותר, שבו אותו הגרפיקאי יכול לעמד עיתונים יומיים שונים.

גם המגמה של כתבי תחום, שמסקרים אותו הן עבור "ידיעות" והן עבור ynet, צפויה להתגבר, למרות הטענות על מתיחות ביחסים.

בהקשר זה נזכיר למשל את הכתב המדיני הוותיק של "ידיעות", איתמר אייכנר, שהפך בחודשים האחרונים לכתב משותף של שני הגופים, וכתבים נוספים כמו הכתב לענייני ערבים אליאור לוי וכתב הפלילים אלי סניור, שמופעלים על-ידי שתי המערכות.

עיתונאים ועובדים ישלמו מחיר

הצעדים הללו אינם מהווים כמובן בשורה משמחת עבור עיתונאי הקבוצה. אם בכל הנוגע לצורת העבודה ומבנה המערכות בעידן שאחרי המעבר עדיין אין החלטות ברורות, הרי מבחינת כוח-האדם ברור כבר כעת שהקבוצה נמצאת בדרך לקיצוץ משמעותי ודרמטי.

על-פי הסיכום עם הוועד, שמייצג את העיתונאים ב"ידיעות אחרונות", "כלכליסט", "לאשה" ו-xnet (ידיעות אחרונות בע"מ), מבין 450 אנשי המערכת בגופים הללו (כתבים, עורכים, צלמים, גרפיקאים ואנשי הפקה) יעזבו את עבודתם 60 איש, בשתי פעימות.

הפעימה הראשונה, שנמצאת בעיצומה בימים אלה ממש ואמורה להגיע לסיומה עד תחילת יולי, תכלול 20 איש. בארגון מקווים ומעריכים שהיא תתמלא באמצעות עובדים שיבחרו לקחת את חבילת הפרישה מרצון, שכוללת מענקי פרישה בסכומים שונים, על-פי ותק העובד וגילו.

עם המעבר לראשון-לציון תצא לדרך הפעימה השנייה, שבה הוסכם על פיטורים של 40 אנשי מערכת נוספים. גם כאן הפיטורים ייצאו לפועל רק במקרה שלא יהיו מספיק פורשים מרצון.

בארגון העיתונאים מעריכים כי בין היתר עצם המעבר הפיזי, שיצריך מהעובדים להגיע לראשון-לציון במקום לתל-אביב, עשוי להפוך את חבילות הפרישה לאפשרות קורצת עבור מספיק אנשים, ולהביא לכך שהמכסות בשתי הפעימות (למעלה מ-13% מעובדי המערכת הנוכחיים) יתמלאו, ולא יהיה צורך בפיטורים.

בנוסף מדגישים שם כי בהתאם להסכם, לאחר השלמת המהלך לא יהיו עוד פיטורי קיצוצים של עיתונאים למשך שנה וחצי - מה שיבטיח אופק מסוים לאנשי המערכת שיישארו.

הסיכום הזה לא נוגע לעובדי ynet - כ-150 עובדי מערכת, על-פי הערכות, המאוגדים בוועד נפרד. שם לא צפויים כרגע פיטורים, לפחות עד המעבר לראשון-לציון. מעבר לכך, הסיכום כמובן אינו רלוונטי לעיתונאים שאינם מאוגדים באף ועד (עובדי המקומונים למשל), ובעיקר - אין בו כדי לרמז על הפיטורים הצפויים בקרב עובדי הדפוס והמנהלה, שעל-פי חלק מההערכות עשויים להיות עמוקים בהרבה.

ידיעות

עידן חדש, מנהלים ותיקים

על פניו, המעבר למבנה משותף וההתכנסות - גם אם בעתיד הרחוק יותר - לכיוון מערכת מאוחדת, היו אמורים להיות שעתם הגדולה של אנשי ynet. מה שהתחיל כאח הקטן והשובב שמציץ מעבר לכתפיו החסונות של העיתון של המדינה, הוא כבר מזמן גוף עוצמתי וקובע סדר יום, שזוכה לחשיפה שמותירה את עיתון הנייר הרחק מאחור, וקרוב לוודאי גם נהנה ממצב כלכלי טוב בהרבה. ובכלל, לא צריך הרי להשתייך למחנה ynet כדי להסכים היכן טמון עתיד התקשורת והקבוצה.

למרות זאת, שורת המינויים שבוצעה באחרונה בקבוצה, ערב המעבר, לא משקפת זאת. בתחילת החודש פורסם כי רון ירון, עורך "ידיעות אחרונות", ימונה לעורך-העל של הקבוצה, וערן טיפנברון, עורך ynet, יהיה כפוף לו.

עוד קודם לכן, במארס השנה, מספר ימים לאחר הבחירות, מונה המשנה למנכ"ל, ינון אנגל, למנכ"ל הקבוצה, תפקיד שעד כה אויש על-ידי מוזס עצמו. גם אנגל הוותיק, שעובד בקבוצה כבר עשרות שנים, קרוב באופן טבעי הרבה יותר לעולם הפרינט.

בינתיים, בצד הדיגיטל הוגדלו סמכויותיו של מנכ"ל ynet, אבי בן-טל, שירכז כבר כעת את כל פעילויות הטכנולוגיה, הפיתוח והדיגיטל בכל הגופים בקבוצה.

איך מיישבים את הסתירה, לפחות לכאורה, בין העולם החדש שאליו צועדת המדיה לבין שני המינויים הראשונים? ההחלטות הפרסונליות הללו כרוכות כמובן בלא מעט מאבקי אגו (באתר "העין השביעית" דווח באחרונה, למשל, על יחסים עכורים בין ירון לטיפנברון), ובסופו של דבר, כמו בכל עניין בקבוצת "ידיעות", יש רק אדם אחד שיכול באמת להסביר את הבחירות שנעשו.

לאור זאת, ההסבר שלפיו המינויים עצמם קשורים יותר למי שמוזס חש איתו בנוח מסיבות כאלה ואחרות, מתאים יותר לצרכיו ופחות לאסטרטגיה המתגבשת, נשמע מתקבל על הדעת.

להישאר רלוונטי בישראל של היום

בינואר 2016 יעזבו ככל הנראה אנשי "ידיעות אחרונות" את המערכת הסמוכה לעזריאלי, ויתחילו לעבוד במשכנם החדש. אחריהם יגיעו למקום גם עובדי ynet, ועד סיום הרבעון הראשון של השנה יושלם המעבר הזה באופן סופי.

זה אמנם לא תוכנן כך מראש, על תוכנית האיחוד עמלים ב"ידיעות" כבר מספר שנים, אך אי-אפשר להתעלם מהעובדה שהמהלך הזה מגיע לישורת האחרונה שלו כשהקבוצה כולה מלקקת את פצעי בחירות 2015.

ההתגייסות הבוטה של כלי התקשורת של קבוצת "ידיעות" נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהסתיימה דווקא בניצחונו המוחץ, מחייבת כעת את ראשיה לחשב מסלול מחדש, עניין שכבר בא לידי ביטוי בעמודי "ידיעות אחרונות".

נתניהו - ובעיקר שופר התעמולה החינמי שלו, "ישראל היום" - אמנם נותר האויב, אך "העיתון של המדינה" לא יכול להרשות לעצמו להצטייר כמנותק מרחשי הלב של העם, ונדרש לנהל את המלחמה בדרך מתוחכמת יותר.

ובעצם, אולי זאת גם תחילתו של סיפור המעבר הזה. הרי בעולם נטול "ישראל היום", ספק אם היינו חוזים כעת במהלך מן הסוג הזה. מי יכול היה להאמין רק לפני פחות מעשור שהגורילה הדורסנית של שוק התקשורת הישראלי, שניצחה קרב אחרי קרב בלי לקחת שבויים, תיאלץ לנדוד, כשהיא פגיעה ומדממת, אל מחוץ ללב הפועם של תל-אביב?

"אנשים חושבים שזאת החינמיות שלו, אבל 'ישראל היום' בעיקר הרג את מחירי הפרסום בכל שוק הפרינט", מסביר בכיר בקבוצה, שמתוסכל מכך שבמקביל לקרב בחינמון נאלצים אנשי "ידיעות" להתמודד גם עם ביקורת הולכת וגוברת שנוגעת לשיקולי העריכה ולאתיקה שלו. "אני קורא ביקורות ש'ידיעות' ככה, ו'ידיעות' ככה. מאה אחוז, בוא נגיד ש'ידיעות' הוא כלי תקשורת שיש לו 17 פגמים - אבל הוא לפחות כלי תקשורת. זה יותר טוב מכלום. הרי ביבי רוצה שיהיה פה כלום, שהכול יהיה 'ישראל היום'. את הדבר הקטן הזה אתם לא מבינים".

מקבוצת "ידיעות אחרונות" לא נמסרה תגובה לכתבה.

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

מדובר באופציות שקיבל לפני 7 שנים ופקעו ● שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, צפוי לפרוש מתפקידו ולעבור לתפקיד יו"ר פעיל בחברה וגם לאחר המכירה הוא יישאר בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

עליות קלות בוול סטריט; פאוול: "אני כבר לא בטוח שהאינפלציה תרד"

נאסד"ק עולה בכ-0.2% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גיימסטופ ו-AMC מזנקות שוב בעשרות אחוזים ● מלחמת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה מזנקת ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● הום דיפו יורדת בעקבות דוח מאכזב ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

פגיעה בבית בצפון / צילום: ap, Hassan Ammar

הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט בצפון

שלושה לוחמי צנחנים נפצעו קשה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה, לוחם גבעתי נפצע קשה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● צה"ל ושב"כ חיסלו יותר מ-10 מחבלים בבית ספר של אונר"א במרכז הרצועה • טנקים של צה"ל נצפו בנקודה המערבית ביותר מאז הכניסה לרפיח • ראש ממשלת קטאר: פערים משמעותיים בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים • מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הלילה כטב"ם שהגיע לישראל, ככל הנראה מעיראק • עדכונים בולטים מכל החזיתות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

סם אלטמן, מנכ''ל OPEN AI / צילום: ap, Patrick Semansky

אירוע החשיפה של Open AI: דגם חדש של ChatGPT

OPEN AI חשפה הערב מספר יכולות חדשות במוצריה ● סם אלטמן כתב בחשבון ה-X שלו: "לא GPT-5, לא מנוע חיפוש, אבל אנחנו חושבים שאנשים יאהבו"

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך