גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איזה ח"כ כיכב ב-54 הופעות בערוץ 1? ומיהם יקירי רשת ב'?

מנתונים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי בשנתיים וחצי האחרונות הופיע בערוץ 1 השר אופיר אקוניס 54 פעמים - הרבה יותר מכל פוליטיקאי אחר ■ בינתיים בקול ישראל: הרצוג, יחימוביץ' וגלאון הם המרואיינים העיקריים

אופיר אקוניס / צילום: תמר מצפי
אופיר אקוניס / צילום: תמר מצפי

במהלך הישיבה של הוועדה המיוחדת שהוקמה לטובת תיקון חוק רשות השידור, בראשותו של צחי הנגבי, התייחס השר אופיר אקוניס לשידורי רשות השידור ולמה שהוא כינה "העצמאות" ו"האג'נדות" שלהן, כשהוא אינו מסתיר את חוסר שביעות הרצון שלו.

"אני שומע בימים האחרונים תזה שאנשים הכניסו לעצמם שאנחנו מביאים את תיקוני החקיקה כדי להשתלט על השידור הציבורי", אמר אקוניס בדיון, "זה הבל והבלים. אפשר לשמוע חלק מתוכניות רשות השידור ואת העצמאות והאג'נדות שלהם. אפשר לראות על מה אני מדבר. משום מה כשאני אומר איזון, פורצת פה בהלה".

ההנחה היא שאקוניס דיבר על תוכניות קול ישראל. על-פי נתונים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי אקוניס עצמו, כמו גם פוליטיקאים מהימין, פופולריים הרבה פחות מעמיתיהם משמאל ברשת האקטואליה הציבורית, רשת ב'.

הנתונים בולטים הרבה יותר לאור העובדה שבערוץ 1, השר הממונה מטעמו של ראש הממשלה על רשות השידור הוא כוכב של ממש. מנתונים שסיפקה רשות השידור לבקשת תנועת "הצלחה" עולה כי מאז ינואר 2013 ועד למאי 2015 הופיע השר אקוניס באולפני ערוץ 1 לא פחות מ-54 פעמים - מספר גבוה לאין-שיעור מיתר הפוליטיקאים. לשם השוואה - ח"כ שלי יחימוביץ', השנייה אחריו בכמות ההופעות, הופיעה בערוץ 1 רק 38 פעמים באותה תקופה.

ביוני השנה, לאחר סיקור הצבעה שנערכה בתנועת הליכוד, התלוננה תנועת "הצלחה" בפני נציב קבילות הציבור ברשות השידור, דדי מרקוביץ'. על-פי התלונה, רק שני בכירים מהליכוד נראו מצביעים בבחירות - ראש הממשלה בנימין נתניהו ואקוניס עצמו. כמו כן, רואיין אקוניס כשהגיע למצעד הגאווה, ואף דווח בשידור על פגישתו עם עובדי רשות השידור.

"תלונתך נבדקה ונמצאה מוצדקת", כתב לו מרקוביץ' בחזרה. "ניתן היה להימנע מההופעות של השר אופיר אקוניס, הן בטלוויזיה והן ברדיו, ולו רק בשל מראית-עין. בימים שבהם נמצאת רשות השידור תחת פירוק, ראוי ומצופה מעיתונאי רשות השידור להפעיל שיקול-דעת מוקפד בכל מה שקשור בהופעותיו של השר הממונה על המסך וברדיו".

מאז תשובה זו של הנציב, אקוניס לא הוזמן יותר לשידורי ערוץ 1 כלל. אך לא רק התלונה הגיעה אז, אלא שבחודשיים האחרונים הורעו היחסים בין עובדי רשות השידור לשר אקוניס, שהיה תקוותם הגדולה. ברשות השידור זעמו על השר הקודם שהיה אמון עליהם, השר גלעד ארדן, על רקע העובדה שהניח בפני הכנסת את החוק לסגירת רשות השידור ופתיחה של גוף אחר תחתיה.

במשך שנתיים וחצי, מאז ינואר 2013 ועד עתה, הופיע ארדן בערוץ 1 בסך-הכול 3 פעמים. בכל אותה תקופה, אקוניס היה מתנגד קולני לחוק ומי שהתייצב לצד העובדים נגד חברו לסיעה. הוא גם נחשב למועמד טבעי להפוך לשר התקשורת ולשר הממונה על הרשות, וכשקיבל לידיו את המשימות מידי ראש הממשלה (שממשיך להחזיק בתיקים), ברשות השידור נשמו אנחת רווחה.

אקוניס פתח את משרתו החדשה ברגל ימין, מבחינת אנשי רשות השידור, כשערך מפגשים רחבי-היקף וחמים עם העובדים. אך מרגע שהגיש את התיקון לחוק תאגיד השידור הציבורי, שלא מבטל את הסגירה ובעיני עובדי ערוץ 1 אף מערער את מקור פרנסתם, העובדה שהוא השר הממונה שבה להפריע, ונראה שהוא נכחד לחלוטין מהמסך של השידור הציבורי.

"באופן כללי הנתונים מראים, כפי שאף נקבע על-ידי נציב תלונות הציבור של רשות השידור, כי סיקורו של השר אקוניס בשידורי הטלוויזיה של הרשות ככל הנראה אינו ענייני ומושפע משיקולים זרים", אומר אלעד מן, היועץ המשפטי של תנועת "הצלחה".

לדבריו, "ככל הנראה מדובר בהעדפות של גורמי מקצוע מסוימים ברשות מטעמים לא מקצועיים, ומהרצון לכוון לטובתו של גורם פוליטי זה או אחר. בכלל לא אתפלא אם הקשר לעובדה שהוא היה ממתנגדי חוק תאגיד השידור הציבורי לא מקרי, והדברים מדברים בעד עצמם, גם בהיבטים האלה".

החמישייה

פוליטיקאים ספציפיים

יש להתייחס בזהירות לנתונים שהגיעו לידינו, בכל הקשור לקביעת עמדה נחרצת באשר לאיזון, אשר אקוניס קבע בעצמו כי הוא נעדר. הנתונים שהתבקשו נוגעים רק לשורה ספציפית של פוליטיקאים מימין ומשמאל, ולא לכל 120 חברי הכנסת. כמו כן, הנתונים מתייחסים רק לאירוח בפועל - באולפן או מעל גלי האתר - ואינם מתייחסים לציטוט של הפוליטיקאים, הקלטתם בתוך כתבות או דיווח על מעשיהם.

כמו כן, אין התייחסות כלל לנטייתם של המגישים או לאופן שבו הקשו על המרואיין. כך, לשם הדגמה, ייתכן שפוליטיקאי מן השמאל יתראיין וייתקל בראיון לא אוהד ואגרסיבי. כמו כן, יש לציין כי פוליטיקאים מסוימים ובראשם ראש הממשלה גזרו על עצמם שתיקה לאורך זמן רב.

ועדיין, אין להתעלם מהנוכחות הבולטת שמקבלים אנשי השמאל בקול ישראל. כך למשל ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) הוא אלוף הראיונות החיים ברשת ב', עם לא פחות מ-137 הופעות בשנתיים וחצי האחרונות - תקופה שכללה את מבצע צוק איתן ומערכת בחירות. שנייה לו היא יו"ר מרצ זהבה גלאון עם 129 הופעות, ואחריה, ח"כ שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני.

איש הימין הפופולרי ביותר על הקו של רשת הוא האיש של ראש הממשלה למשימות הסברה מיוחדת ולמתן תגובות, השר יובל שטייניץ מהליכוד, עם 110 השמעות.

גם כאן ארדן יובש - רק 62 השמעות בכמעט 3 שנים, פחות מאיתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה (82). אקוניס מסתפק ב-72 מופעים.

מעניין לציין את ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), שעמדה בראש הוועדה שניסחה את חוק תאגיד השידור הציבורי החדש בכנסת הקודמת. במאי 2014, עם התחלת פעולת הוועדה, אלהרר הופיעה פעמיים בערוץ 1 ופעם נוספת בקול ישראל. מרגע שהתקדמו הדיונים, היה לאלהרר קשה הרבה יותר לחזור ולהישמע, עד לכנסת הנוכחית.

לעומת זאת, כאמור בערוץ 1, הימין נוכח יותר, באופן בלתי פרופורציוני בעיקר בזכות נוכחותו התדירה של אקוניס. ועדיין, כמו יחימוביץ', גם זהבה גלאון מתארחת רבות יחסית לפוליטיקאים אחרים בערוץ 1. היא מחזיקה בלא פחות מ-28 הופעות על המסך, אך מיעוטן המופגן הוא בתקופת הבחירות - אז היא מופיעה רק 3 פעמים.

עם זאת, שתי פוליטיקאיות אחרות זוכות לפופולריות בערוץ 1, והן השרה מירי רגב עם 30 הופעות ונוכחות מוגברת בתקופת מערכת הבחירות; והשרה גילה גמליאל עם 27 מופעים. שתי השרות, יש לציין, נחשבו לאורך תקופה כמועמדות פוטנציאליות להחזקת תיק התקשורת.

אוהד יחזקאלי, יועץ התקשורת של השר אקוניס, מסר: "אין לנו שום כוונה להתנצל על שהשר אקוניס הוא מרואיין מבוקש בכל ערוצי הטלוויזיה. מיום קבלת האחריות על רשות השידור קבע לעצמו השר סייגים בכל הקשור להופעותיו בטלוויזיה ובקול ישראל. כך, לא התראיין השר אקוניס בערוץ הראשון אף לא פעם אחת, והתראיין פעם אחת בלבד בקול ישראל.

"לעניין זהותם הפוליטית של המרואיינים ברשות השידור אל מול שידורי קול ישראל, נציין כי השר הציב יעד שעל פיו תאגיד השידור הישראלי, שעל-פי הצעת החוק שמוביל השר יחל בשידוריו ב-31 במארס 2016, ישקף את כלל הדעות, הזרמים, התרבויות והעמדות בחברה הישראלית, ויקפיד על איזון בשידוריו".

מרשות השידור נמסר: "היות שהנתונים מתייחסים לתקופה של 3 שנים, שבחלקה הגדול כיהנה הנהלה אחרת ברשות השידור, נוכל להתייחס רק לתקופת הכהונה של ההנהלה הנוכחית, דהיינו בשנה האחרונה. בשנה האחרונה נשמר איזון מוחלט בשידורי הרדיו והטלוויזיה לכל אורכם של השידורים, ולא ניתנה עדיפות כלשהי לאדם זה או אחר או לצד זה או אחר במפה הפוליטית הישראלית. יש הקפדה יתרה על שידורים מקצועיים מאוזנים וללא משוא-פנים".

עוד כתבות

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; הדולר מזנק מעל 3.77 שקלים

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר