גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוטובוס של אלי גוטמן חנה בקארדיף

בירת וויילס היא לא יעד אטרקטיבי, אפילו מלוכלך, עיר שהזמן קפא בה מלכת ■ רק תיירת אחת מסוגלת להרגיש בבית במקום כזה: הנבחרת הלא-אטרקטיבית של אלי גוטמן, ששיחקה בונקר מהאגדות ■ למרות התוצאה הטובה, ההמתנה לטורניר גדול כנראה תצטרך לחכות, אבל מומלץ לשמור על סבלנות. תשאלו את הוולשים ■ שרון בורנשטיין, קארדיף

אופיר מרציאנו, וויילס מול ישראל במוקדמות יורו 2016  / צילום: רויטרס
אופיר מרציאנו, וויילס מול ישראל במוקדמות יורו 2016 / צילום: רויטרס

מחוגי הזמן עצרו בקארדיף איפשהו בשנות ה-80, או אם נהיה ג'נטלמניים בריטיים טיפוסיים, אז בשנות ה-90. הם פסחו גם על הפסיפס האנושי קשה היום שמרכיב אותה. הם מנומסים, אבל מחוספסים. והיא? לא בדיוק יעד מסביר פנים: בירת וויילס אפורה, משעממת, נטולת אטרקציות, מלוכלכת, כמעט חסרת כל חן.

יש רק תיירת אחת שמסוגלת להרגיש בבית במקום כזה ולשגשג בו. כי גם היא אפורה, משעממת, נטולת אטרקציות, מלוכלכת, חסרת כל חן: נבחרת ישראל של אלי גוטמן.

***

קשה היה שלא להיזכר אתמול (א') בטקס הצגתו של גוטמן כמאמנה החדש של הנבחרת, ערב פתיחת קמפיין מוקדמות מונדיאל 2014. מסוחרר מהצלחתו הכבירה בהפועל ת"א, עם הילת הגאונות הטקטית שריחפה בסביבתו עוד מימי הקבוצה המאורגנת לעילא בהפועל חיפה עם אוליאנוב ומילנקו והבלם האינטליגנטי רב"ש - הבטיח גוטמן להחדיר עקרונות משחק "מודרניים" וברורים, תחת מערך מוגדר של "4-4-2 בשלושה קווים ישרים".

הרבה מפחי נפש ספג מאז המאמן הלאומי, הרבה מים עכורים בנהר שגרמו לרוח הגדולה הזאת לדעוך, ולהשאיר אחריה רק הריסות של חומר מוצק: אתמול המערך ההתחלתי של הנבחרת דמה יותר ל-5-4-1, אבל בהתחשב בנטייתו של מונאס דאבור "החלוץ" לברוח לקווים או אחורנית יותר - אולי בעצם משהו בסגנון של 5-5-0.  במסירות מדויקות זה נגמר 298-516 לוולשים, ואנחנו הרי לא מדברים על אסופת שחקנים שצמחה על ברכי הטיקי-טאקה הספרדי - אלא יותר חבר'ה מאסכולת הקיק-אנד-ראן של הצ'מפיונשיפ; בניסיונות בעיטה זה היה אפילו קצת יותר מביך: נגמר 2-17 לוולשים.

הפילוסופיה לקראת המשחק הזה הייתה ברורה. וגוטמן צריך להיות היום כן עם עצמו ולהודות שהיא בקלות גם הייתה יכולה להפוך לסתם ספרות זולה. אם ראמזי לא מחטיא נגיחה קלה מול שער ריק מכמה מטרים; אם גארת בייל, השחקן שיש עליו תג מחיר של 94 מיליון אירו, גארת בייל שכבש לוויילס שישה מתשעת הגולים שלה בקמפיין הזה - לא היה סובל מהשריר במשך כל המחצית השנייה ותופס יום באמת מחורבן; אם השופט היה שורק לפנדל על נגיעת היד הכל כך ברורה של איתן טיבי ברחבה; אם על אחת ההדיפות הרעות של אופיר מרציאנו היה מסתער ריבאונד וולשי הולם.

אם ואם ואם ואם. בסוף גוטמן בא להוציא 0-0 מכוער, בבונקר, אין דרך לייפות את זה. וגוטמן הצליח להביא תוצאה מצוינת לנבחרת ישראל.

***

אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות הקודם ומי שניהל את הנבחרת בארבעה קמפיינים, שחרר לאחרונה אמירה די מפתיעה בשיחה בינינו. "למונדיאל אנחנו לא נעלה בחיים", אמר, בייאוש. לשמוע את זה דווקא ממך, אחד שכל כך מאמין בכדורגלן הישראלי - אני מופתע, אמרתי לו. "אתה יכול להיות מופתע עד מחר, אבל זה עניין של מתמטיקה פשוטה", חישב בנקאי דיסקונט בדימוס: "הרי יש מקום במונדיאל רק ל-13 נבחרות מאירופה. ואתה רואה שגם עכשיו, ביורו, שיש בו 24 כרטיסים לנבחרות אירופיות - אנחנו בקושי מצליחים לעמוד על מפתן הדלת".

הקדנציה של מחליפו בתפקיד, עופר עיני, מתחילה גם היא עם מתמטיקה פשוטה: מאז נכנסה ישראל למעגל משחקי המוקדמות של אירופה, המיקום הממוצע שלה הוא 3.5 לקמפיין. בשמונת הקמפיינים מאז תחילת המילניום - 3.1 בממוצע. לכן, סיום הבית הזה במקום השלישי, ושלוש נקודות מול קפריסין בטדי באוקטובר אמורות לקרב אותנו מאוד אל היעד הזה - תהיה תוצאה משביעת רצון. לא הצלחה פנומנלית, אבל עמידה ביעדים הברורים, המובנים מאליהם, או במונחי ההסתדרות שמוכרים לעיני - נוכל לומר שדפקנו שעון.

ובכל זאת - אפילו המקום השלישי הנכסף משאיר אותנו רק על המפתן של הטור דה פראנס - לא יותר מכך. נכון לעכשיו, היריבות הפוטנציאליות בפלייאוף הן הולנד, טורקיה, אוקראינה, אירלנד, סקוטלנד, אסטוניה, סלובניה, הונגריה, רוסיה, נורבגיה, אלבניה, קרואטיה. אתה מסתכל על גלריית הנבחרות האלו ולא מוצא אפילו אחת שישראל יכולה לסמן את עצמה כפייבוריטית מולה - במקרה הטוב יש כאן כמה מפגשים שהם פיפטי-פיפטי קלאסי.

מצד שני, בואו נסתכל שוב על היריבה מאתמול, וויילס. היא רחוקה כרגע נקודה אחת מול בוסניה במשחקה הקרוב, וגם אם לא תשיג אותה - מקסימום תביא שלוש נקודות אחר-כך נגד אנדורה, גם אם כל ה-11 שלה יעלו למשחק בלי שרוכים בנעליים. אם היא המתינה 58 שנה לרגע הגדול הזה, להעפלה לטורניר בינלאומי משמעותי - גם לנו מומלץ להיות טיפה יותר סבלניים.

***

קצת קשה להיות סבלני במדינה כמו ישראל, אבל בואו נבין עם מה אנחנו בעצם מתמודדים כאן: לפי דוח חדש של אופ"א, שנתוניו מעודכנים לסוף עונת 2014/15, בוויילס, שבפעם האחרונה בה שיחקה במונדיאל, אלביס עדיין היה כוכב פופ ושארל דה גול כוכב צבאי - ישנם כיום 99,564 שחקני כדורגל גברים בוגרים פעילים, 1,313 מועדוני כדורגל שמצמיחים מתוכם 7,474 קבוצות ו-13,268 מאמנים. אלו לא מספרים מדהימים באף קנה מידה. מצד שני, בוויילס יש פחות תושבים מישראל (3 מיליון), היא בטח לא מעצמת היי-טק והשכר הממוצע בה הוא השני הכי נמוך מבין 12 המחוזות המרכיבים את בריטניה, אחרי זה של צפון אירלנד. אבל כדורגל זה קודם כל תרבות, זה לא עניין של גודל או של כסף, ובישראל אין תרבות כדורגל מספיק מפותחת: 7,736 שחקנים בוגרים (מעל גיל 18), 640 מועדונים, 1,429 קבוצות, רק 2,315 מאמנים. זה לא חדש, וזה כבר נכתב כל כך הרבה פעמים, אבל זו ממשיכה להיות עובדה מוגמרת: כשבסיס הפירמידה כל כך צר - קשה, קשה מאוד להגיע להישגים. מי כמו הוולשים יודעים.

***

תרבות כדורגל היא גם פונקציה של אוהדים. את נבחרת וויילס ליוו לסמי עופר קרוב ל-3,000 שיכורים ששילמו כסף שאין להם כדי לקרוע כאן את הגרון ולעשות בית ספר לקהל הקונצרטים המקומי. ישראלים אתמול בגומלין בקארדיף? למרות המרחק הסביר שלה מיעד חופשות אטרקטיבי כמו לונדון (שעתיים וחצי ברכבת או אוטובוס) - הרי שנוכחותם הייתה בגדר שמועה.

בסביבת המגרש היה כמעט בלתי אפשרי לאתר עברית. אם כבר מישהו לבש כחול-לבן, אז סטטיסטית היה יותר סיכוי שהוא דובר אנגלית רהוטה במבטא קוקני מודגש. היציע של אוהדי ישראל בקארדיף סיטי סטאדיום אוכלס בעיקרו על-ידי יהודים מרחבי בריטניה, שהטעימו בשירים כמו "אנחנו מאמינים בני מאמינים" ו"עם ישראל עם ישראל חי" (מהרפרטואר נשמט לאכזבתנו הלהיט המעודכן "גשר צר מאוד"). סביר להניח שקהל בתי הכנסת הזה מעולם לא שמע על אופיר דוידזאדה ועל אלי דסה. עוד סביר כי האנשים הללו הגיעו במספרים נחמדים יחסית (כ-500), רק על מנת להעניק תגובת נגד הולמת להפגנות הפרו-פלסטיניות המדוברות, שבתכל'ס לא ממש הורגשו ברחבי העיר, והתבררו כמינוריות בהרבה ביחס להפחדות והיערכות כוחות המשטרה המתוגברים.

האמת, אנחנו חותמים על שחזור תסריט שכזה בכל ערב של נבחרת ישראל מעתה ועד עולם: קצת מביך ביציעים, אבל עם תוצאה לא רעה על המגרש.

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

משתיים תצא אחת: איזו קבוצה תרכוש את דואר ישראל

הבוקר צפויה הפתיחה הרשמית של מעטפות המכרז לרכישתו של דואר ישראל ● שתי הקבוצות שמתמודדות על רכישתו הן: קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל מצד אחד, וקבוצת דלק ישראל-רמי לוי מהצד השני ● מי שתזכה תצטרך להיות בעלת כיסים עמוקים ובעיקר עם אורך רוח של שנים עד שתראה פרי בעמלה

 

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם בשמונה שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים שהסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה