גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה מה שחושב הכלכלן הראשי של בנק פועלים על מחירי הדירות

ליאו ליידרמן: "נדרשת הגדלת היצע הקרקעות מעל ומעבר למה שגלום בתכנית מחיר למשתכן" ■ "ברור שאין פתרון של 'זבנג וגמרנו' למצוקת הדיור - צריך תכנית ממשלתית כוללת לטיפול בבעיה, על כל היבטיה ומרכיביה"

"אמנם חל שיפור מסוים באווירה בשוק הדיור, ומתקיים דיאלוג רצוף בין קובעי המדיניות בממשלה לבין הגורמים הפעילים בשוק, אך אני מעריך שהתפנית האמיתית בציפיות הציבור תתרחש כאשר צעדי הממשלה יהיו כוללניים יותר מתכנית מחיר למשתכן. הכוונה בעיקר לאלפי המשפחות ממעמד הביניים המעוניינות לשפר דיור. לצורך זה, נדרשת הגדלת היצע הקרקעות מעל ומעבר למה שגלום בתכנית מחיר למשתכן", כך אמר היום (ו') פרופסור ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, בכנס הנדל"ן השנתי של ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים.

פרופ' ליידרמן המשיך ואמר כי "ברור שאין פתרון של 'זבנג וגמרנו' למצוקת הדיור ולמחירים הגבוהים בישראל. על כן, אין זה מפתיע שמחירי הדיור המשיכו לעלות בצורה משמעותית בחודשים האחרונים. אולם, הדבר העיקרי שנדרש כעת, הוא הצגת תכנית ממשלתית כוללת לטיפול בבעיית הדיור בישראל, על כל היבטיה ומרכיביה. בקרב רבים בציבור יש אי-ודאות ניכרת לגבי מה הם כל המרכיבים של התכנית הממשלתית. לפיכך, להצגת תכנית כוללת יש פוטנציאל להגברת האמינות במידה גדולה יותר, מהצגת מרכיביה בצורה חלקית ולא מאוחדת".

ליידרמן גם התייחס בדבריו לסוגיית המשקיעים בענף הנדל"ן, ובניגוד למי שסבור כי יש להילחם בהיקף המשקיעים הוא סבור שמדובר בתופעה לגיטימית וכזו שלא מתרחשת רק בישראל: "התנודתיות הרבה בשווקים הפיננסיים, העלייה בסיכונים, והריביות הריאליות השליליות הגבירו את האטרקטיביות של תחום הנדל"ן בעיני המשקיעים, כולל המוסדיים. על רקע הציפיות לדחיית מועד העלאת הריבית ע"י הפד ל-2016, ואי העלאת ריבית במדינות מובילות אחרות, ניתן להעריך כי לאחרונה חלה עלייה משמעותית בפעילות של משקיעים בנדל"ן, דבר שלכשעצמו תורם לעלייה במחירי הדירות. אלו הן תופעות גלובליות שאינן ייחודיות לישראל. עקרונית, אין זה פסול שמשקיעים וגופים מוסדיים שחוששים לערך השקעתם בתקופה של ריביות אפסיות, יעבירו חלק מחסכונותיהם לפנסיה ולצריכה בעתיד לנכסי נדל"ן, שחשוב לציין, גם להם סיכונים משלהם".

פרופ' ליידרמן סיכם את דבריו בקריאה לממשלה לגבש תוכנית מלאה ומוסדרת לטיפול במשבר הנדל"ן: "יותר בהירות, יותר שקיפות, והצגה של תכנית כוללת אפקטיבית, הם היכולים להגביר את האמינות וליצור תפנית בציפיות הציבור לקראת תרחיש בו בעתיד הלא רחוק תחול התמתנות בקצב עליית מחירי הדיור, דבר שעשוי להביא לצמצום של חלק מלחצי הביקוש העכשוויים".

"מאמינים שהגדלת ההיצע תבלום את המחירים"

דובר נוסף בכנס היה ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר. בשיחה אחד על אחד עם עורך "גלובס נדל"ן" דרור מרמור, התייחס ניצן לתוכנית מחיר למשתכן ולהפסד הצפוי מההכנסות בקרקע ואמר: "אנשים מודאגים וגם אנחנו. במאקרו, יש תקציב מדינה שעלינו לאשר, ויש הגבלה להיקף ההוצאה. חשוב כרגע להקצות משאבים להסרת חסמים והגדלת ההיצע. אנו מאמינים שהגדלת ההיצע תבלום את המחירים. המטרה היא לבלום ולהוריד את המחירים, לא אתייחס לאחוז ההפחתה. התכניות הן של מיליארדי שקלים, ולא פשוט לשקף כי תכנית מחיר למשתכן, למשל, היא בעלת אובדן רב לתקציב המדינה. עלינו לייצר סדרי עדיפויות ולחולל רפורמות. הצעדים הללו נקבעו בערב התקציב בכדי שנוכל להעבירם באופן רציונאלי. תפקידו של בנק ישראל לסייע במשבר תהיה מצומצמת יחסית, אם ניכנס חלילה למיתון נפעיל כוח על האצת עסקאות".

על המכרז הראשון שנסגר השבוע בעפולה אמר ניצן: "אנחנו מייצרים אופטימיות וטוב שהמכרז בעפולה הצליח. אנחנו משקיעים מאמצים להגדיל את ההיצע. במקרה הזה לדעתנו הפרויקטים ימומשו, והממשלה מלווה מהלך זה שילך ויתעצם, לצד כך שנטיב את הכללים והליווי לכך. שר האוצר התווה מדיניות זו ויתכן שיש בה חסרונות, אך אנו פועלים לפיה כעת, והעוצמה הזו תביא את הפתרונות בסופו של דבר.

"כיום, משרד האוצר יכול לחבר את התקצוב עם התכנון, מה שלא היה בעבר. פעם ועדה מחוזית הייתה מייצרת תנאים ללא סמכותה, והיום הפונקציות נמצאות באותו הבית. האסטרטגיה של שר האוצר מבוצעת על פי מסד נתונים וישנה דחיפות לפעולה. החלטנו להתמקד כרגע בזוגות הצעירים שלא מצליחים לרכוש דירה. אולי אסטרטגיית השיווקים השתנתה, אך אני מאמין ותומך בכך. יש גופים שסובלים בבעיות כתוצאה מכך, אבל זו ממשלה. נקבעה אסטרטגיה ויש צורך לדבוק בה, כרגע זה המצב ואנו הולכים איתו עד הסוף. בסוף 2017 נשקול על פי בדיקה לשנות החלטה זו", לדבריו.

בהמשך התייחס ניצן גם למשקיעים בענף הנדל"ן ואמר כי המצב הקיים גורם למצוקה חברתית ותורם להגדלת הפערים. "אם בישראל 9% מהאזרחים מחזיקים מעל 2 דירות יש בכך בעיה חברתית. נוצרת שכבה מסוימת שצוברת נכסים ושכבה שמתרחקת מכך, ולכן העלנו את מס הרכישה".

"מחיר למשתכן מתייחסת רק לכ-27% מהאוכלוסיה"

עוד משתתף בכנס היה טל אלדרוטי, השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים. "הממשלה, בשתי הקדנציות האחרונות מרכזת מאמצים לטיפול במשבר הדיור", כך אלדרוטי, "מטה הדיור התחיל בממשלה הקודמת, שר האוצר הנוכחי למד מהטעות והתעקש שארגז הכלים יהיה אצלו. יש הסכמי גג שרותמים את הרשויות ופרויקטים דוגמת 'דירה להשכיר' שנועדו להסדיר בעיה חברתית רחבה. כרגע, המוקד הוא מחיר למשתכן, לאחר שמע"מ 0 נפלה כי לא הגדירה כראוי את מטרותיה ואת תפקידה. הפתרון שרגע הוגדר על ידי הממשלה היא תוכנית מחיר למשתכן. כל זכאי מקבל הפחתה של כ-200 אלף שקל והמחיר הסופי מקובע.

"תכנית הממשלה מתייחסת לנתח של 27% מהאוכלוסייה ובניית דירות עבור נתח זה. ייתכן שמי שגר בגבעתיים בשכירות, יקנה דירה בעפולה וישכיר אותה, ועדיין יזכה להטבות. היתרון הוא שההטבה בסופו של דבר מגיעה לקונה, ואנו יודעים היום מה יהיה מחיר המכירה בעוד 3 שנים. החיסרון העיקרי בתוכנית הוא שמדובר בזכאים בלבד. קהלים אחרים נזנחים ואין גמישות, לא כלפי ציבור שאינו זכאי ולא כלפי הקבלנים", אמר.

עוד כתבות

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים