גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרושים: משפיעני רשת

לא רק הסלבס נהנים ממוצרים חינם ותשלום עבור פוסטים שיווקיים, אלא גם אנשים "רגילים" המוגדרים כמשפיעני רשת * היתרון שלהם עבור המותגים הוא אחוז המעורבות הגבוה של העוקבים אחריהם, אבל בעיקר האמינות והאותנטיות של הפוסטים שלהם * האבולוציה של התחום הוא חברות מתמחות שבונות מודלים למציאת משפיעני הרשת המתאימים ביותר עבור כל מותג /

פרשת בר רפאלי ומס הכנסה העלתה לתודעת הציבור משהו שנמצא בדרך כלל מאחורי הקלעים - הקלות שבה מפורסמים משיגים לעצמם הטבות, הנחות סלב או מוצרים בחינם. תמונה קטנה במדור הרכילות והכול מסודר. האבולוציה של התופעה, בעידן האינסטגרם והפייסבוק, היא שהתמונה מהעיתון הפכה לפוסט אישי של אותו מפורסם.

כך, יושבים להם הדוגמנית, שחקן הכדורגל או המוזיקאי, מצטלמים עם מוצר מסוים, מעלים לפרופיל האישי שלהם באחת מהרשתות החברתיות הפופולריות וזהו, העסקה בוצעה. הכסף עובר לחשבון, המוצר עובר לידי הפרזנטור הארעי, האותנטיות מצליחה לחצות את הקווים אל עבר עיניהם של העוקבים והמעריצים והמהלך השיווקי הושלם.

מבלי להיכנס לענייני מס הכנסה, התופעה של שיווק וקידום מוצרים ושירותים דרך הפרופילים החברתיים הולכת ומתעצמת עם הזמן. פייסבוק, כבעלת הבית של שתיים מהרשתות החברתיות הפופולריות בעולם - פייסבוק ואינסטגרם - די שותקת בנושא, כך שזה מאפשר העלאת פוסטים בתמורה לכסף או שווה ערך לכסף וללא גילוי נאות (ע"ע "סטטוסים מצייצים"). נראה, שממדי התופעה יוצאים מגבולות הביצה המקומית והעולמית של הסלבס.

אנשים רגילים הופכים למשפיענים

בשנים האחרונות שיטת השיווק והקידום הזו עלתה שלב. במקום להתרכז רק במפורסמים, המותגים מחפשים גם אנשים מן השורה. כאלה שיש להם עוקבים רבים ושמייצרים עניין ומעורבות (engagement) בקרבם. זה יכול להיות אנשי תקשורת ועיתונאים, אמנים ויוצרים, יו-טיוברים מוצלחים או אפילו הבחור מהבית מעבר לפינה שמצליח לגרור אחריו שובל של מעריצים ועוקבים באינסטגרם. כל אלה - סלבס ואנשים רגילים - הופכים להיות משפיעני רשת והשיטה קרויה Influencer Marketing.

הרעיון, מסבירים המומחים בתחום, הוא לנצל את שיטת השיווק הקדומה מפה לאוזן ולאפשר לצרכנים פוטנציאליים להיחשף למוצר לא דרך פרסומת קלאסית או פרזנטור יפה תואר, אלא דרך אנשים רגילים, כאלה שהם עוקבים אחריהם ומשדרים אותנטיות לכל עבר.

"מחקרים מראים שאנשים, ואפילו צעירים, נוטים להאמין יותר לחברים במדיה החברתית וחברים קרובים במיוחד מאשר לפרסומות קלאסיות", מסבירה הדר גור אריה, מנכ"לית משותפת של מקאן ואלי, שנכנסה לאחרונה לפעילות של שיווק באמצעות משפיענים תחת השם McIMPACT.

סקר שערכה חברת נילסן העולמית בשנים האחרונות הראה, כי 92% מהנסקרים מאמינים להמלצות מחברים, 70% לדעות של צרכנים אונליין ורק 47% מאמינים לפרסומות בטלוויזיה. עוד פחות מזה (33%) מאמינים לבאנרים אונליין. באותו הקשר, פרסומאים זוכים לפחות אמון (4%) מפוליטיקאים (6%), כפי שעלה בסקר אחר שפורסם השנה באתר AdAge.

"אנחנו נותנים את כל הפתרון למותג - משלב איתור המשפיענים, דרך הקריאייטיב ועד למדידה שלו", מסבירה אפרת סלע איתמר, מנכ"לית חברת Leaders, המתמחה באיתור ובהנעה של משפיענים ברשתות חברתיות.

ב-Leaders פיתחו כלי שמאפשר למדוד בצורה איכותנית מי משפיען רשת ומי פחות. כל גולש יכול להיכנס לאתר שלהם ולראות מה הציון שלו כמשפיען בסקאלה שנעה בין 0 ל-100, כשהממוצע בישראל עומד על הציון 50 עם 586 חברים, כאשר ב-100 הימים האחרונים היו לו 65 פוסטים, 427 לייקים, 162 תגובות ו-7 שיתופים.

היתרון: קהל מפולח

גם ב-beaverQ, שפועלת כיום מול משפיענים באינסטגרם ובהמשך גם בסנאפצ'ט ופייסבוק, מנסים להביא את כל שרשרת המזון לקמפיין. "המותג מקים קמפיין, בוחר את התקציב שהוא מוכן לשים, את הקריאייטיב, את הימים והשעות שזה ירוץ בהם, את קהל שהוא רוצה שיראה את הקמפיין ואנחנו ממליצים לו על המשפיענים הרלוונטיים ובהמשך מראים לו את הניתוח של הקמפיין והתוצאות", מסביר חן חסון, מנכ"ל החברה.

המדד, מסבירה סלע איתמר, לוקח בחשבון גם את "אשליית כמות החברים" ומראה שגם כאן הגודל לא קובע. "יכול להיות שיש לי 5,000 חברים אבל אני לא מעניינת ואני לא מייצרת מעורבות אצל העוקבים שלי. מצד שני, יכול להיות שיש מישהו עם פחות חברים אבל מייצר עניין בדמות לייקים, תגובות ושיתופים", היא מסבירה.

לדברי חסון, "יכול להיות שיש 3,000 עוקבים, אבל אחוז המעורבות הוא 10% ויכול להיות 100 אלף עוקבים אבל אחוז המעורבות הוא 1%. מי אומר ש-2 מיליון העוקבים של בר רפאלי בכלל רלוונטיים למותג מסוים? צריך לחשוב לעומק על הדברים האלה ולא ללכת רק על הגודל".

גור אריה דווקא לא מסכימה. "כשאתה עובד מול מותגים כמו נורופן או וניש, שעובדים כל הזמן בבניית המותג, יותר מעניין אותם להגיע למאסה קריטית ולמשפיענים עם כמה שיותר אנשים", היא אומרת.

אחד היתרונות של עבודה מול משפיענים הוא קהל מפולח שמתעניין בתחום עיסוקו של המשפיען. בעוד שפרזנטור מפורסם מביא איתו קהלים מכל מיני תחומי עניין, בלוגר בתחום היופי או שף מביאים איתם קהל עוקבים מאוד מפולח, דבר שמאוד משחק לטובת המותגים בקמפייני המשפיענים שלהם.

"עבור חיתול חדש של האגיס אנחנו יכולים לתפור קמפיין דרך 300 אמהות עם ציוני ההשפעה הכי גבוהים", מסבירה סלע איתמר.

בחברת beaverQ מסבירים, כי קהל העוקבים הוא אחד האלמנטים שהם שמים עליו את הדגש. "קח לדוגמה את נטע אלחמיסטר. יש לה חצי מיליון עוקבים באינסטגרם והיא הקימה אתר למכירת בגדי ים. אתה רוצה להגיד לי שכל מי שעוקב אחריה מתעניין בבגדי ים, ולא בין היתר יש שם כאלה שרק רוצים לראות אותה בבגד ים או סתם עוקבים אחריה כי היא מפורסמת?", אומר חסון.

משפיענים זה לא רק אנשים מפורסמים?

סלע איתמר: "מאוד חשוב לנו, ואנחנו מקפידים על זה בכל קמפיין, לשלב קהל מרענן. למה לקחת את בר רפאלי ולשלם כל כך הרבה אם אפשר לקחת 20 מיקרו סלבס שהם יותר רעננים ופחות מסחריים ממנה? צריך לשלב גם אנשים מוכרים וגם אנשים רעננים כמו אמא עם 3,000 חברים שבכלל לא נתפסת מסחרית. אני משתדלת ש-30% מהמשפיענים בקמפיין יהיו אנשים חדשים".

גור אריה: "קמפיין רחב יכלול הרכב של כ-10 משפיענים מהרמה העליונה לצד 30-40 משפיענים שהם אנשים אמיתיים".

"אנשים לא יכתבו בחינם"

התגמול הוא אחד הדברים המעניינים בתחום השיווק מבוסס המשפיענים. בלידרס, למשל, מתמקדים בעיקר בחלוקת המוצר עצמו לקמפיינרים שלהם. "התגמול הוא ברמת המוצר. לא בכסף אלא בשווה כסף. אנחנו לא יכולים לבקש שתעלה כל יום הודעה ותקבל חבילת במבה. אבל לחברת לנקום למשל קידמנו מוצר שעולה 800 שקל ו-150 נשים משפיעות קיבלו אותו בתמורה להעלאת שלושה פוסטים במהלך חודש ימים שבו הן מספרות על השימוש במוצר והשינוי לעור הפנים", אומרת סלע איתמר.

"לצערנו, לא תמיד מספיק לתת רק את המוצר עצמו ויש כאלה שרוצים גם כסף. חייבת להיות תמורה בכל מקרה. אנשים לא יכתבו בחינם על מותג מסוים", מבהיר חסון. "המשפיען יכול לקבוע כמה הוא מעוניין לקבל, במקביל למחירון מומלץ. זה יכול להיות 100 שקל לפוסט ולהגיע גם לאלפי דולרים לפוסט אחד לקמפיין שכולל 20-30 משפיענים".

גור אריה מעריכה שהמספרים קצת יותר גבוהים. "זה נע בין אחד האדם שמקבל את המוצר עצמו בשווי של 500-800 שקל, דרך סלבס מקומיים שיכולים לקבל 8-10 אלף שקל לאזכור מותג בפוסט ועד לרמה של מישהי כמו בר רפאלי שיכולה לקחת 50 אלף שקל לאזכור בפוסט", היא אומרת.

התמורה גם יכולה להגיע למוצרים הרבה יותר נחשקים. כך למשל, מספרת גור אריה על קמפיין של מרצדס, במסגרתו שלושה צלמים עם עוקבים רבים, קיבלו רכב לטובת תחרות צילום ויצאו למסע של צילומים כדי לייצר עניין אצל צעירים, שהם לא תמיד קהל היעד של מרצדס. "החברה ביקשה מהגולשים לדרג את התמונות ואחד הצלמים קיבל את המכונית לעצמו", מסבירה גור אריה. "זה לא שהצלם נסע והעלה פוסט על איך הרכב מאיץ מהר מאפס ל-100. היה פה תוכן אותנטי כחלק מהקמפיין".

אין חשש שהמשפיענים יאבדו את האובייקטיביות שלהם בעקבות מהלכים שיווקים שהם מקדמים מול העוקבים שלהם?

גור אריה: "זה חייב להתחבר למשהו שהמשפיען מתעסק בו. מישהי שמתעסקת בכושר לא תכתוב על מתכונים. הקהל מספיק אינטליגנטי להבין שהמשפיען מקדם משהו, אבל אם הוא עושה את זה בצורה אותנטית יחסית אז הכול בסדר".

מה קורה אם משפיען מחליט לקטול את המוצר?

"מובילי הדעה אוהבים אותנו ואין להם אינטרס לקטול מוצר. הם לא יקטלו מותג שבא והשקיע בהם. אנחנו מבקשים ביקורות בונות. זה יכול להיות אותנטי כמו אהבתי יותר או אהבתי פחות. מובילי הדעה יודעים מה מצופה מהם וכמעט לא יצא לנו להיתקל במקרים כאלה. כשאתה מותג ועושה את זה לבד, אז אתה לוקח סיכון. אבל אם אתה אוהב לעבוד מול חברה כמו לידרס, ששולחת אותך להופעות, להתנסות בקרם חדש וכו', אז אתה עושה את זה בצורה אלגנטית.

"באשר לחברים של המשפיענים שעלולים להגיב בצורה שלילית, זה כבר לא בשליטתנו. אבל בדרך כלל בגלל כשזה מגיע מחבר בפייסבוק אז יש יותר מקום לקבל את זה ופחות מחפשים איך לקטול את הפרסום הזה".

עוד כתבות

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב