גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גלובס DUN'S 100": דירוג הנישות השנתי של משרדי עורכי הדין

דירוג "גלובס DUN'S 100" מציג את השחקנים הבולטים בזירות המשפט השונות, לפי 3 קבוצות איכות ■ מתברר כי גם למשרדי הבוטיק יש מה למכור אל מול משרדי הענק

השנה שחלפה הייתה שנה סוערת בזירה המשפטית. שנה של הגשת כתבי אישום חמורים, הרשעות דרמטיות, פסקי-דין וגזרי-דין משמעותיים בזירת עבירות הצווארון הלבן. בין היתר מדובר בפרשת הולילנד (שהובילה לכניסתו של ראש-ממשלה לשעבר לכלא לראשונה בהיסטוריה), בפרשת מנופים פיננסיים, בפרשת פואד בן-אליעזר, פרשת ישראל ביתנו, ועוד.

בשנת 2015 (ובתחילת 2016), חזינו גם במצעד הסלבס שהובלו אחר כבוד אל חדרי החקירות של רשות המסים, בחשד לביצוע עבירות מס. ביניהם דוגמנית-העל בר רפאלי ויזמית הנדל"ן ענבל אור. וגם שנה שבה זירת הפירוקים רחשה סביב הקפאת ההליכים של רשת מגה הקורסת, חדלות-הפירעון של המותג סולתם-רדאד ועוד. אלה רק חלק מהזירות המשפטיות שסערו בשנה האחרונה.

בכל ההליכים האלה ניווטו את ספינות המשפט עורכי-דין מומחים. דירוג הנישות השנתי של "גלובס DUN'S 100", המתפרסם היום (ה'), מציב מתחת לאור הזרקורים את השחקנים הבולטים בזירות הללו, ומספק את התשובה לשאלה - למי כדאי לפנות כשנקלעים לזירה המשפטית.

דירוג "גלובס DUN'S 100" כולל השנה 30 נישות, בהן בנקאות ומימון, מסים, דיני משפחה, עבודה, הגבלים עסקיים, חדלות-פירעון, היי-טק, ליטיגציה מסחרית, לקוחות פרטיים, נאמנויות וניהול הון אישי, משפט מסחרי בינלאומי, צווארון לבן, שוק ההון, נדל"ן, איכות הסביבה, השכלה גבוהה ועוד.

בכל שנה מדורגים המשרדים המובילים בכל נישה, בשלוש קבוצות איכות; לדירוג השנה האחרונה נוספה קבוצת דירוג חדשה, בדירוג הנדל"ן,Dun's Stars, המציג את 11 המשרדים המצטיינים בתחום.

הדירוג נערך על-סמך חומרים שמתקבלים מן המשרדים, לרבות רשימת הלקוחות, עורכי-הדין העוסקים בכל תחום, ותק השותפים המובילים, מידע על פסקי-דין תקדימיים, פגישות עם בכירים במשרדים, ראיונות עם לקוחות בולטים ועוד.

תחום המסים סיפק הרבה כותרות מפוצצות

במהלך בחינת החומרים ניתן דגש רב לאופי לקוחות המשרד, למהות התיקים המטופלים ולהיקפם, ובאיזה אופן המשרד היה מעורב בנושאי הליבה הרלבנטיים לאותה נישה.

יצוין כי הדירוג הוא יחסי, והוא נעשה אל מול פעילות שאר המשרדים בתחום, כאשר פעילותם נבחנת בכל שנה מחדש, בהתאם להיקפה ולאיכותה.בחרנו להציג בפניכם את המשרדים המובילים - בדרגת האיכות הראשונה - בתחומי המשפט, שהיו סוערים במיוחד בשנה החולפת.

כך, בתחום המסים, שסיפק הרבה כותרות מפוצצות בשנה האחרונה, מובילים משרד עוה"ד בראשות עו"ד-רו"ח אודי ברזלי, מי שכיהן בעבר כסגן-מנהל רשות המסים, ומייצג בימים אלה את ענבל אור ואת בר רפאלי, בהסתבכות שלהן מול הרשות; משרד עוה"ד אלתר, ממשרדי הבוטיק המובילים בתחום זה שנים ארוכות; משרד גולדפרב-זליגמן, מהמובילים ומהגדולים במשק; משרד גורניצקי, בראשותו של מומחה המס פנחס רובין, אשר בין היתר מייצג את יורשיו של סמי עופר המנוח, בפרשת ביטול שומת המס בהיקף מיליארד שקל שעימה התמודדו.

עוד מובילים בתחום המסים הם משרד עוה"ד הרצוג-פוקס-נאמן, ששומר לאורך שנים על מעמדו כאחד הגדולים והאיכותיים במשק; בוטיק המס של עו"ד זיו שרון; בוטיק המס של עו"ד מאיר מזרחי; ענקית עריכת-הדין, פירמת עורכי-הדין מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל, וכן בוטיק המס שקל, בראשותו של עו"ד משה שקל, ממומחי המס המובילים בארץ זה שנים.

הרשימה הזאת - שבה מככבים זה לצד זה משרדי בוטיק קטנים ומשרדי ענק מסוג one stop shop - משקפת את התעצמותה של המגמה שהחלה בשנים האחרונות, של כניסתם של משרדי הענק לתחומים שהיו בעבר נחלתם הכמעט בלעדית של משרדי הבוטיק.

בתחום חדלות-הפירעון, שגם סיפק בשנה האחרונה עבודה מרובה לעורכי-הדין, סביב הקריסה של חברות רבות, מככבים בדירוג המשרדים גולדבלט-גינדס-יריב, גולדפרב זליגמן, גיסין, וקסלר-ברגמן, חב' ד"ר שלמה נס, יגאל ארנון, יהודה רוה, לוי-טילר, ליפא מאיר, מטרי-מאירי, עמית-פולק-מטלון, קליר-בנימיני, ומשרד שפירא.

השנה האחרונה שקקה חיים גם זירת ההגבלים עסקיים - בין היתר נחשפנו להרשעותיהם הדרמטיות ולעונשי המאסר והקנסות שהטיל ביהמ"ש המחוזי בירושלים על המנכ"לים של מאפיות ברמן ודוידוביץ', יהודה שניידמן וישעיהו (שייקה) דוידוביץ', ב"פרשת קרטל הלחם"; המעצרים הדרמטיים בגין חשד לקרטל במסגרת משלחות התיכוניסטים לפולין; המלחמות בשוק התקשורת, השאלות ההגבליות סביב מתווה הגז ועוד.

גם הליך מינויה של הממונה החדשה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, ריכז עניין רב, לאחר התפטרותו הדרמטית של ראש הרשות לשעבר, הפרופ' דיויד גילה, סביב התנגדותו למתווה הגז שהתגבש.

פריחה בעסקאות בינלאומיות במגוון תחומים

לדברי השותף-המנהל במשרד הרצוג-פוקס-נאמן, עו"ד מאיר לינזן, מתווה הגז והסוגיות המשפטיות הנלוות אליו, יצרו באז משפטי משמעותי בשנה האחרונה. "ראינו את ההתנגשות בין סמכויות הממשלה לבין סמכויות בתי-המשפט בסוגיית הגז. מדובר בהתנגשות שתוצאותיה צפויות ליצור השפעה דרמטית על המשק הישראלי בשנים הקרובות".

בתחום התחרות ודיני ההגבלים, הצליחו להתמקם בצמרת דירוג האיכות שבעה משרדים, בהם מיתר-ליקוורניק-גבע, שממנו הגיעה ראשת רשות ההגבלים החדשה, עו"ד הלפרין, ששימשה כראשת מחלקת דיני ההגבלים העסקיים במיתר, עד להודעה על מינויה החדש לאחרונה.

עוד מככב בתחום משרד עוה"ד אגמון, בראשות מומחה ההגבלים עו"ד צבי אגמון, אשר ייצג את המנכ"ל לשעבר של שופרסל, אפי רוזנהויז, בפרשה שבמסגרתה הורשע בעבירות הגבלים עסקיים, ונשלח לארבע וחצי חודשי מאסר בפועל.

המשרדים הנוספים ברמת האיכות הראשונה בתחום ההגבלים: משרד רוזנברג הכהן; משרד וינשטוק-זקלר; פישר-בכר-חן-וול-אוריון; תדמור, בראשות ראש רשות ההגבלים לשעבר, עו"ד דוד תדמור; ומשרד פרופ' יובל לוי.

גם בתחום העסקאות הבינלאומיות נרשמה פריחה, בין היתר סביב גל עסקאות של חברות סיניות בישראל. עו"ד לינזן: "בשנה החולפת ראינו גל של עסקאות של חברות סיניות בישראל במגוון תחומים, דוגמת תחומי התשתיות, הפיננסים, השירותים ועוד".

בין העסקאות הבולטות עם הסינים נציין את מכירתה של חברת האסתטיקה הרפואית לומניס, מיקנעם, לקרן הפרייבט-אקוויטי הסינית XIO, תמורת יותר מחצי מיליארד דולר; וכן את העסקאות שכשלו לבסוף, בהן העסקה למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס לפוסון הסינית. יותר משנה לאחר שהחלו המגעים ביניהן, שהבשילו ביוני 2015 להסכם מחייב, הודיעו קבוצת דלק בשליטת יצחק תשובה, ופוסון הסינית, כי הן "הרימו ידיים", וביטלו את ההסכם למכירת השליטה בהפניקס לסינים.

עוד עסקאות "סיניות" הן - המשא-ומתן למכירת שח"ל טלרפואה לתאגיד הסיני שנחאי ז'ינצ'ואן אינבסטמנט, גם כאן עסקת המכירה בוטלה סופית, בתחילת דצמבר 2015, לאחר שהתאגיד הרוכש התקשה לקבל את אישור הממשל הסיני לביצועה.

להערכת עו"ד לינזן, המגמה הזאת של מכירת נכסים לסינים תתעצם ותתרחב לעסקאות עם מדינות נוספות. "אנו צופים כי הנהירה הסינית לישראל תימשך, ובנוסף אליה יצטרפו מדינות נוספות שירצו להצטרף למעגל ההשקעות בישראל, דוגמת יפן, הודו, סינגפור ועוד".

עסקאות אלה, שמלוות על-ידי מומחים מתחומים מגוונים, מספקות עבודה רבה, בין היתר, לעורכי-דין בתחומי הבנקאות והמימון, בתחום ההגבלים, למומחים למשפט מסחרי בינלאומי, ולעורכי-דין בתחום המיזוגים והרכישות.

התערבות-יתר של בית המשפט בעסקאות

ומי המובילים בתחום המיזוגים והרכישות? מדירוג הנישות של השנה האחרונה עולה, כי בתחום זה מככבים בדרגת האיכות הראשונה, המשרדים גולדפרב-זליגמן, גורניצקי, גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, הירש-פלק, הרצוג-פוקס-נאמן, טולצ'ינסקי-שטרן-מרציאנו-כהן-ויצ'קי, יגאל ארנון, כספי, מ. פירון, מיתר-ליקוורניק-גבע, נשיץ-ברנדס-אמיר, פישר-בכר-חן-וול-אוריון, ושבלת.

לצדם מלווים את העסקאות הגדולות במשק, המשרדים המובילים בתחום המשפט המסחרי בינלאומי, שעימם נמנים משרדי זיסמן-אהרוני-גייר, גולדפרב-זליגמן, גורניצקי, גרוס-קלינהנדלר-חודק, הירש-פלק, הרצוג-פוקס-נאמן, טולצ'ינסקי-שטרן-מרציאנו-כהן-לויצ'קי, יגאל ארנון, מ. פירון, מיתר-ליקוורניק-גבע, נשיץ-ברנדס-אמיר, פישר-בכר-חן, ש. הורוביץ, ושבלת.

מלבד העסקאות הבינלאומיות - מעניין מה עוד יעסיק את עורכי-הדין השנה ובשנה הבאה? להערכת עו"ד לינזן, האתגר הבא הוא ההתמודדות של עולם המשפט עם אתגרי הסייבר השונים. לדבריו, "מדובר בתחום אשר צפוי להשפיע בשנים הקרובות על העולם העסקי כולו, החל מחברות הענק ועד לעסקים הקטנים".

להערכתו, הנושא גם ישפיע על תמונת המצב בשוק עריכת-הדין. "אנו צופים כי יהיה המשך לתהליך הקונסולידציה של משרדים בינוניים בגודלם, הפועלים בכל דרך על מנת להיצמד למשרדים הגדולים, ובמקביל יהיה המשך לתהליך ההתמקצעות של המשרדים בנישות חדשות, כגון סייבר, מחירי העברה,family office ועוד; כל זאת לצד המשך הרחבת הפעילות הקיימת. במקביל, אנו צופים כי המשרדים הגדולים יפעלו במרץ להרחיב את שירותיהם אל מחוץ לגבולות המדינה, במטרה להעניק שירותים לגופים ישראליים הפועלים בחו"ל".

עו"ד יודי לוי, שותף-מנהל ויו"ר הוועדה האקזקוטיבית במשרד גולדפרב- זליגמן, מוסיף, כי גם היחס של בתי-המשפט לעסקאות הפוטנציאליות, שהשתנה לאחרונה, יעסיק את עורכי-הדין בעתיד הקרוב. "אחת המגמות העיקריות בשנת 2015 הייתה המעורבות ההולכת וגוברת של בתי-המשפט בליבת הפעילות העסקית של חברות. בשנים האחרונות, ובפרט בשנה החולפת, ראינו כי בית-המשפט הכלכלי אינו שמרן אלא כזה ההופך לדעתן, אקטיבי ולאסרטיבי יותר ויותר - כזה שלא מהסס לקבל החלטות שמציבות סטנדרטים התנהגותיים ועסקיים חדשים".

לדברי עו"ד לוי, "כיום, בתי-המשפט נכונים להתערב מהותית בעסקאות, ולא רק לבחון אותן לפי התקיימות הדרישות הפורמליות. בית-המשפט בוחן את התהליך העסקי ואת הדיון שהתקיים במסגרתו, תוך שהוא דורש לקבל הסברים עסקיים מתועדים מזמן אמת".

להערכת לוי, למגמה הזאת עלולות להיות השלכות קשות על השוק. "מגמה זו נתפסת כמערערת את המבנה ואת הסדר הקיים עבור נושאי-משרה, דירקטורים ואנשי-עסקים, שמרגישים חשופים וחסרי הגנה. מצב זה של הרתעה מוגברת עלול להוביל לפורמליזם-יתר, וליצירת התנהגויות עסקיות שנעות בין החשש מקבלת החלטות, במקרה הטוב, לבין הימנעות ו'ישיבה על הגדר', במקרה הרע.

"החשש הוא, כי מגמה זו, לצד מגמה נוספת של נגישות-יתר לערכאות ודיספרופורציה בין עוצמת ההליך משפטי לבין הסיכון של מגיש התביעה, עלולה להוביל לפגיעה בניהול התקין והשוטף של עסקים בישראל".

מגמה נוספת שבאה לידי ביטוי בשנת 2015, ואשר להערכת עו"ד יודי לוי עוד תעמיק בשנת 2016, היא העלייה בכוחם של הרגולטורים השונים, וביכולתם להשפיע על ההוצאה אל הפועל של עסקאות רחבות היקף. לדבריו, "הדבר בא לידי ביטוי בשנה האחרונה, בין היתר, בעניין מתווה הגז ובתחומי התקשורת והביטוח; ואף בכוונה להקים רשות עצמאית לשוק ההון, הביטוח והחיסכון. מגמה זו עשויה לגבור ככל שנראה ניסיונות כניסה נוספים מצד משקיעים ממזרח אסיה".

- כיצד זה משפיע על עבודתם של עורכי-הדין?

עו"ד לוי: "מבחינת סקטור עריכת-הדין המשמעות היא כפולה - יתרון למשרדים גדולים, שביכולתם להעמיד בזמן קצר צוותי עבודה רב-תחומיים, בעלי ניסיון מקצועי ייחודי, ובהיקף כוח-אדם משמעותי; ובמקביל, הרחבה משמעותית של מחלקות הרגולציה, התחרות וההגבלים העסקיים במשרדים".

התחומים שבהם שולטים המשרדים הקטנים

חרף המגמה ההולכת ומתרחבת של כניסתם של משרדי ה-one stop shop, משרדי הענק, לתחומי משפט רבים שהיו בעבר נחלתם של המשרדים הקטנים, ופתיחת מחלקות חדשות לטיפול במשפט פלילי, דיני נזיקין, ביטוח ועוד; נותרו עדיין מספר נישות שהשליטה בהן נתונה בידי המשרדים הקטנים והבינוניים, משרדי הבוטיק, שהתמחותם בנויה בעיקר על תחום אחד או שניים.

כך למשל, בתחום דיני המשפחה, קשה למצוא עדיין משרד גדול בקבוצת האיכות הראשונה. בכיפת התחום - קבוצת האיכות הראשונה - שולטים באופן בלעדי משרדי הבוטיק, בהם: א. זינגר, א. טירר, אפי פרי, בעז קראוס, דיבון, זאב ולנר, יוסף מנדלסון, ירקוני שנהב, עו"ד פיני אביב, מתת פלסנר, סידי, סמוכה, קניר, רות דיין ושמואל מורן.

תחום נוסף שבו נשלטת הצמרת על-ידי משרדים קטנים, כמעט באופן בלעדי, הוא תחום הנזיקין, שבו מככבים משרד אבימור-שדמי, אטיאס - נוה, זליכוב, בן-דן, צבי יעקובוביץ, ונשיץ-ברנדס-אמיר, שהוא המשרד היחיד בקבוצת האיכות הראשונה בתחום שנחשב לבינוני-גדול.

אחד התחומים שנראה שהמצב הזה - שליטתם של המשרדים הקטנים בו - יישמר בו עוד שנים רבות הוא התחום הפלילי. בתחום זה, הלקוחות מגיעים בדרך-כלל אל עורך-הדין עצמו, וזהותו חשובה להם יותר מגודל המשרד או היקף השירותים הכללי שהוא מספק. כך, בקבוצת האיכות הראשונה בנישה זו, ניתן למצוא את עורכי-הדין אבי חימי, אביגדור פלדמן, יאיר גולן, ירום הלוי, משה שרמן, ציון אמיר, שרון נהרי, ששי גז - משרדים קטנים יחסית אשר בדרך-כלל מעסיקים שניים-שלושה עורכי-דין לכל היותר.

זאת, להבדיל מתחום עבירות הצווארון הלבן - שם, הגם שיש חשיבות רבה למי שעומד בראש המשרד ומייצג את הלקוח, הלקוחות זקוקים למערך ייצוג הכולל גם מומחים בתחומים כלכליים שונים, בהם ניירות-ערך, הגבלים עסקיים ועוד, וכן לצוות גדול יחסית שיתמודד עם היקפי החומר העצומים שקיימים בחלק מן התיקים הללו.

לכן, בתחום הצווארון הלבן קיימת חשיבות גם לכלל השירותים שהמשרד מספק ולגודלו. כך שניתן למצוא בתחום זה גם משרדי ענק וגם משרדי בוטיק, שזו התמחותם המרכזית. בתחום זה מככבים: גולדפרב-זליגמן, גיורא אדרת, ד"ר י. וינרוט, הרצוג-פוקס-נאמן, חן-יערי-רוזן-עוזר, יעל גרוסמן, כספי, עיני-ליטבק-לזר ושינמן-נגב-ניב.

 נישות 1

נישות
נישות


נישות
נישות 5


 

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן

דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי