גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנטומיה של כישלון: כך צנח מספר מוניות השירות ב-40%

מוניות השירות, שהיו אמורות להיות שירות משלים לאוטובוסים, הפכו למתחרות שלהם, ותנועתן פסקה דווקא היכן שצריך אותן

הרפורמה בענף מוניות / צילום: תמר מצפי
הרפורמה בענף מוניות / צילום: תמר מצפי

קווי מוניות שירות שנפתחים ללא צורך, קווים שאינם פועלים בשבת אף שהחוק מחייב זאת, סגירת קווים באזורים שתושביהם מעוטי יכולת - כאוס מוחלט שורר בענף מוניות השירות. "קיימים ליקויים רבים הנוגעים להסדרה החוקית של הפעילות", כתב מבקר המדינה בדוח האחרון שפרסם על הסדרת פעילות ענף המוניות. הליקויים הללו היו אמורים לקבל מענה ברפורמה כוללת בענף מוניות השירות, אך משרד התחבורה דוחה שוב ושוב את השלמתה. בינואר השנה ביקש המשרד לדחות אותה בשנה נוספת, עד סוף 2017. בינתיים, בהיעדר רפורמה, צנח מספר מוניות השירות בעשרות אחוזים, דווקא באזורים שהכי זקוקים להן.

האמת היא שסוגיית מוניות השירות לא כובשת את הכותרות. הרבה יותר אטרקטיבי לדבר על הפקקים שיוצרות עבודות הרכבת הקלה, על שביתה של ועדי האוטובוסים או על חברת תשתית שתובעת את רכבת ישראל ומאיימת בקריסת מנהרות. אלא שלטענת גורמים במשק התחבורה, דווקא מוניות השירות הן פתרון שיכול להפחית את השימוש ברכב פרטי. "הרי השאלה המרכזית והאתגר האמיתי היום של ישראל הם איך להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית", אמר גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני תחבורה ציבורית, בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית. לטענתו, על פי סקרים שעורך הארגון, מוניות שירות הן בדיוק מה שיכול לעשות זאת, "בייחוד במקומות שקשה להעביר שירות של אוטובוסים".

לדברי יעקב, קיימים לא מעט יישובים שפיזית לא ניתן להכניס אליהם אוטובוס, בעיקר יישובים ערביים ושכונות שנבנו באופן לא נכון. "באותם מקומות שבהם מספר התושבים או הביקוש הוא נמוך מדי להפעלת קו אוטובוס, יש היגיון חזק מאוד להביא מוניות שירות".

מוניות שירות אמורות להשלים את מערך התחבורה הציבורית במקומות שבהם יש רכבות ואוטובוסים, ולהיות כלי התחבורה הדומיננטי במקומות שאליהם לא מגיעים כלי תחבורה אחרים, מסכימה מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו וממונה על תחבורה, בינוי ותשתיות. "הצורך במוניות שירות באזור תל אביב מתגבר עוד יותר לאור עבודות הרכבת הקלה בשנים הקרובות, אך הצורך הוא רב בכל הערים".

לדבריה, יש שירותים שרק מוניות שירות יכולות לספק, כמו נסיעות בלילה או לבתי חולים בשבתות. "זה השירות היחיד שעובד ונותן את השירות 24/7, גם לצרכים חיוניים וגם לבני הנוער. זה מה שיכול להפחית את השימוש ברכב פרטי".

עד 2010 פעלו בישראל 2,300 מוניות שירות. גורמים במשק התחבורה העריכו בזמנו שעד 2020 יוכפלו מספר המוניות לאור הגידול באוכלוסייה, הפקקים הבלתי נסבלים והקמתן של שכונות מגורים חדשות שלא ניתן להגיע אליהן באמצעי תחבורה אחרים. אלא שמאז מספר המוניות דווקא הצטמצם ב-40%. היום פועלות בישראל 1,400 מוניות שירות בלבד. לא רק זאת, דווקא במקומות שבהם הדרישה להן היא הגבוהה ביותר, באזורים מרוחקים או בשכונות שתושביהן ממעמד סוציו-אקונומי נמוך - פסקה תנועת המוניות כמעט לחלוטין. הסיבה: העדר הסדרה בענף.

"עמימות היא שם המשחק"

הרפורמה בענף מוניות השירות מחכה מאז 2005, אז נוסף תיקון לפקודת התעבורה, שעיקרו הסדרת הפעילות בענף. במסגרת הרפורמה אמורים להיבחן מחדש מסלולי הקווים והוספת קווים חדשים, וכן אמורים להיקבע תנאים וכללים של עמידה ברמת שירות, הליך מוסדר לבקשת קו שירות, הקמת צוות שיספק מענה לפניות הציבור וכדומה. אבל במקום רפורמה, משרד התחבורה חוזר וממליץ להאריך את תוקף התיקון לפקודה, כלומר להמשיך בחקיקה בשיטת טלאי על טלאי.

המשרד אמור היה להשלים את הרפורמה בסוף 2016, אך ל"גלובס" נודע שהוא ביקש הארכה של שנה נוספת.

אחת הבעיות בדרך לרפורמה היא שלהבדיל מאוטובוסים ורכבות, מוניות השירות אינן מסובסדות על ידי הממשלה. לכן, קווים שמוכחים כלא-כלכליים לחברות מוניות השירות נסגרים גם ללא אישור משרד התחבורה. כך, במקום שיהיו שירות משלים למערך התחבורה הציבורית, הפכו מוניות השירות למתחרות בחברות האוטובוסים והן פועלות היכן שכבר יש אוטובוסים. נוצר מצב שבו מוניות השירות "פוגעות ביעילות התחבורה הציבורית" ו"משפיעות על גובה הסובסידיות שהמדינה משלמת למפעילים האחרים של תחבורה זו", נכתב בדוח מבקר המדינה.

"מצער מאוד שמשרד התחבורה, ובמיוחד משרד האוצר, מסתכלים על הנושא הזה קודם כול מזווית הכדאיות הכלכלית לתקציב המדינה", אומר יעקב. "להבנתי, תקציב המדינה אמור לשרת את צורכי הציבור ולא הציבור צריך לשרת את צורכי תקציב המדינה".

אבל הבעיה טמונה לא רק בהעדר סובסידיות, אלא גם באופן שבו מאשר משרד התחבורה קווי שירות. לטענת להבי, "משרד התחבורה מאשר קווים שבא לו לאשר. אם מישהו יודע להגיע למשרד התחבורה, משרד התחבורה נותן לו קו שאני לא ביקשתי, שלא התייעצו איתי, שלא שאלו אם צריך אותו או לא צריך אותו. זה לא תקין".

"עמימות היא שם המשחק במשרד התחבורה", אומר אברהם פריד, יו"ר ארגון נהגי ובעלי המוניות. "מתי יהיה? יהיה דיון. מתי יהיה? מכינים רפורמה. מתי יהיה? עוד מעט. אבל כאשר באים להגיש בקשה מסוימת לשינוי, לתוספת או משהו, אומרים, רגע, הייתה רפורמה, אנחנו לא יכולים, זה בתוקף החוק, לא יכולים לשנות". לא רק זאת, לטענת פריד, כבר מ-2010 מבטיח משרד התחבורה לשלב את ענף מוניות השירות ברב-קו אך לא עומד בהבטחתו.

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לטענות.

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק