בג"ץ הטיל פצצה הערב (א') וביטל את מתווה הגז שגיבשה הממשלה - בגלל סעיף היציבות שקובע כי המדינה מתחייבת שלא לשנות נושאים מהותיים במשק הגז במשך 10 שנים, בין היתר בתחומי המיסוי, יצוא הגז והבעלות על המאגרים. שופטי בג"ץ קבעו כי סעיף כזה צריך להיות מעוגן בחקיקה ולא בהחלטת ממשלה.

התגובות להחלטת בג"ץ לא איחרו להגיע, ובראשן ח"כ שלי יחימוביץ', שאמרה הערב כי "יש שופטים בירושלים". לדבריה, מדובר בהחלטה היסטורית ודרמטית. "פסקת היציבות שנתניהו בישל עבור חברות הגז הייתה מלכתחילה מעוותת ונטולת כל היגיון חוקתי, והיא הפכה את חברות הגז לטריטוריה נפרדת עם חוקים משלה ועם חסינות ועוצמה שלא קיימות בעולם הדמוקרטי החופשי.

"למרות מסע האיומים והלחצים הממומן היטב, שופטי בג"ץ בחרו היום להגן על הפרדת הרשויות ועל שלטון החוק בישראל, לבלום את הדורסנות חסרת המעצורים שהופעלה לטובת טייקוני הגז ולהציב תמרור 'עצור' בוהק כדי להגן על הפרדת הרשויות בישראל", אמרה יחימוביץ'.

לדבריה, "זהו ניצחון אדיר עבור אלפי הפעילים והפעילות שסירבו לשתוק מול חוסר הצדק של מתווה הגז, ועבור המשק בישראל שניצל ממונופול אימתני וחסר מעצורים. ההחלטה מעידה על הכוח שיש לציבור ולהמון על פני הטייקונים גם בימים אלה. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, אמר כי בכוונתו לכנס את ועדת הכלכלה לאלתר על מנת לדון במשמעויות וההשלכות של פסיקת בג"ץ. לדבריו, "בית המשפט הוכיח כי יש מי שלא נבהל מנוכחותו של ראש הממשלה ולא מאיומיו. בית המשפט אימץ את קביעת ועדת הכלכלה כי דרך המלך הראויה היא דרך החקיקה בכנסת; וכמו כן, קיבל את הקביעה כי סוגיית היציבות הרגולטורית שהממשלה הציעה מהווה פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית".

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) מסרה: "נתניהו, שרגיל שההפחדה תמיד עובדת לו, נתקל הפעם במחסום בג"ץ. השופטים לא מיהרו לפחד מהאיומים או מהנאום השערורייתי שנשא בפניהם, וקיבלו את ההחלטה הנכונה, משפטית ומוסרית. טוב יעשו נתניהו ושליחיו אם במקום לתקוף את בג"ץ ולנסות לעקוף אותו, יפנימו את פסק הדין ויחזרו בהם מהניסיון לחלק כמעט בחינם את משאבי הטבע של מדינת ישראל".

 

ח"כ יעל כהן-פארן: "שוד הגז בוטל"

חברת הכנסת יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) אמרה כי "זה יום שמח לאזרחי מדינת ישראל, אנחנו נפעל לכך שגם בכנסת סעיף היציבות לא יעבור. מאבק ממושך שהובלנו כנגד המתווה נושא פירות, האינטרס הציבורי גדול יותר מהאינטרס הצר של חברות הגז. אמשיך לפעול מהכנסת לדאוג לטובתם של אזרחי מדינת ישראל ושמירה על האינטרסים שלהם בגז הישראלי".

התנועה לאיכות השלטון, ארגון אדם טבע ודין והפורום הישראלי לאנרגיה מסרה בתגובה: "אנו שמחים כי המאבק הממושך, אותו הובילו הארגונים האזרחיים ואליו נרתם הציבור הרחב, נשא פרי והצליח לבלום בישורת האחרונה מהלך בלתי הפיך שהיה נזכר לדיראון עולם. אנו מברכים על פסיקתו ההיסטורית של בית המשפט העליון, שקיבל החלטה אמיצה אך הכרחית להגנה על הדמוקרטיה הישראלית. בית המשפט יצא להגנה על מערכת האיזונים והבלמים, אשר בלעדיה שלטון החוק נתון בסכנה.

"להחלטת בג"ץ היום יש משמעויות סביבתיות-בריאותיות דרמטיות: פירוק משמעותו עידוד שימוש בגז והפחתת השימוש בדלקים מזהמים המזיקים לבריאות, וכך יתגשם החלום שבו הגז הטבעי יהווה ברכה סביבתית לכל תושבי ישראל. בית המשפט התיר את השלשלאות הבלתי חוקיות בהן ניסתה ממשלת ישראל לכבול את הרשות המחוקקת והממשלות העתידיות. אלמלא היה בית המשפט מתערב, אזרחי ישראל היו מוצאים את עצמם כבולים במשך שנים קדימה לקרטל מונופוליסטי אימתני, תוך סיכון הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".

עו"ד אפי מיכאלי, שעתר כנגד סעיף היציבות בשם המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, אמר כי "בג"ץ העניק היום חותמת סופית לטענותינו כי מתן הבטחה ליציבות רגולטורית, ללא הסמכה בחוק, היא צעד בלתי חוקי ובלתי חוקתי. פסיקת העליון מהווה איתות ברור לרשות המבצעת ולראש הממשלה העומד בראשה כי כוחם מוגבל לכדי הסמכות המוקנית בחוק וניסיונות שונים לפרוץ סמכות זו - לא יצלחו. אזרחי ישראל צריכים לברך על החלטת העליון, שכן היא מחזקת את שלטון החוק ואת עיקרון עליונות החוק ומשתלבת באופן מובהק עם האיזון הנדרש בין רשויות השלטון במדינה. אין לי ספק כי פסיקה זו תהווה אבן-דרך במשפט הציבורי של מדינת ישראל בשנים הקרובות".