גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להחזיר את האמון ואת האמונה

לרגל יום הולדתו ה-72 של מייסד "גלובס", חיים בר און ז"ל, בתו אלונה בטור מיוחד

חיים בר און / צילום: ארכיון פרטי
חיים בר און / צילום: ארכיון פרטי

את העיתון שבו אתם אוחזים או האתר שבו אתם גולשים ייסד וניהל חיים בר און, אבא שלי, ואת הטקסט הזה אני כותבת לרגל יום הולדתו ה-72 שחל היום. הוא נולד ב-6.6.1944, כפליט, בדרכה של משפחתו ארצה מפולין, דרך מחנות העבודה בסיביר, ביום הפלישה של בעלות הברית לנורמנדי, צרפת.

ב-53 שנות חייו הספיק אבי לחיות ולעשות בקצב מסחרר. הוא דילג מצה"ל - יחידה 504 והממשל הצבאי - לאגף הערבי בשב"כ; מלימודי מזרחנות באוניברסיטת ירושלים ללימודי אסטרטגיה צבאית בקינגס קולג' בלונדון; מעבודה בתפקידי אבטחה בשירות הביטחון לשירות המדינה, כעוזרו הנאמן ומנהל לשכתו של השר יגאל אלון; משירות המדינה למגזר הפרטי בכלל ולענף התקשורת, המשלב עסקים וציבוריות, בפרט; מתפקידו כמזכיר המערכת של עיתון הסטודנטים "פי האתון" בירושלים להקמת הירחון "מוניטין", השבועונים "כספים", "אנשים", "חמצן" ו"שישי" ולרכישת צרור ורוד של דפים עם נתוני בורסה והפיכתו ליומון הכלכלי הראשון בישראל ולאתר האינטרנט הכלכלי הראשון - "גלובס".

 

חיים בר און בצעירותו

 

חיים בר און עם אדם ברוך

בלוויה של אבי, חברו העיתונאי נחום ברנע נשא דברים על קברו ואמר: "חיים הצליח הצלחה נדירה בעולם המו"לות הישראלי, קבע נורמות חדשות, פתח אופקים, הקים, בין השאר, לראשונה בישראל, עיתון כלכלי רציני, חופשי. הוא עשה את זה משום שכסף כשלעצמו אף פעם לא עניין אותו. זאת, אולי, אחת התשובות לשאלה למה אהבנו אותו כל-כך. בעולם שנעשה יותר ויותר חומרני, הוא לא איבד לרגע את התיאבון הציבורי שלו".

הציבוריות בערה בו כל הזמן, והוא חינך והדביק בה אותנו ואת סובביו. לכל מעשה אישי יש השלכה על כלל המשק. אסור בשום פנים ואופן לעשות דבר, פעוט ככל שיהיה, שאם גם האחרים יעשו אותו יקרה אסון. אסור לזרוק לרחוב אף לא מפית נייר אחת, כי מה יקרה אם כך ינהגו עוד 6 מיליון איש? אם לא נצביע בבחירות, תיגמר לאלתר הדמוקרטיה. ואם מי מאיתנו יצהיר למס הכנסה על הוצאה, תהא קטנה שבקטנות, שלא באמת שימשה לצורך עסקי - הרי שמערכת המס תקרוס ולא נוכל עוד ליהנות משירותים ציבוריים כמו חינוך, ביטחון ובריאות. הקישור שעשה בין פעולתו האנוכית היחידה של אינדיבידואל לקריסת המערכת כולה היה חד כתער ומהיר כברק. המציאות כמובן מורכבת ואיטית בהרבה, אך האמת שבתפיסתו מתקיימת.

לפי תפיסה זו, החשיבה הציבורית חייבת להתבטא בכל פעולה הנעשית במגזר הפרטי. היזם צריך לחשוב על המשק כולו ובשום פנים באופן לא להזיק לו, ולו במעט. עליו לדאוג לא רק לבעלי מניותיו אלא גם לעובדיו, לספקיו, ללקוחותיו ולמדינה.

בשנים שחלפו מאז מותו, לחשיבה המשקית הזו שלו המציאו שם: "קיימות". כדי שה"קיימות" תתקיים, גם הממשלה צריכה לדאוג ולטפח את המגזר הפרטי, שבלעדיו אין לה קיום. רק בהקשבה הדדית ובשיתוף-פעולה יבוא השגשוג.

חיים בר און עם יגאל אלון

הגליון הראשון של גלובס

נדמה לי שזה הרקע למעבר של אבי מעולמות הביטחון והממשל לעולם התקשורת. הוא ראה את התפקיד הציבורי של התקשורת כמקשרת (ולא בכדי השורש הזהה) בין האזרחים למגזר הפרטי ובין אלה לממשלה, כמנגישה ומאזנת את המידע הלא סימטרי ביניהם, כמפקחת על תפקודם, כמבקרת שלהם, ועל-ידי כך, ואף פעם לא במקום, כמקדמת ומאפשרת יחסי אמון תקינים המבוססים על הקשבה מפוכחת והבנה. בזה הוא האמין.

חלפו 18 שנים מאז מותו, כ-36 שנה מאז כניסתו לעולם התקשורת כמו"ל ו-72 שנה בדיוק מהיום בו נולד, בפלישה לנורמנדי והמציאות היום מוכיחה את תפיסת עולמו. היום אנחנו לא מאמינים לממשלה, אנחנו לא מאמינים לעיתונים, אנחנו לא מאמינים לאיש שמגיע לתקן את המזגן שלנו, אנחנו לא מאמינים לשכן, אנחנו לא מאמינים לחברת הסלולר שלנו. כל פעולה נחשדת כרמאות, גניבה או ניגוד עניינים.

אפשר לראות זאת בכל מקום, וזה גורם לכולם בזבוז של זמן יקר, של משאבים ושל עבודה מיותרת, מוביל לחוסר שלווה והיעדר שביעות-רצון מתמיד ונוגס עוד ועוד ביכולתנו לשגשג. חוסר האמון מחריף והולך, הופך לישות עצמאית שמזינה את עצמה ושוחק בהתמדה את הרכיב היחיד שיכול לשבור את המעגל - אמונה.

יש המון סיבות באמת טובות שלא להאמין. עשו לנו. לקחו לנו. עבדו עלינו. המגזר הציבורי לאזרחים, המעסיקים לעובדים, המגזר הפרטי לכל השאר. רואים זאת בכל נתון. כ-20% מהכלכלה היא שחורה, פי שניים מאשר בארה"ב, ביפן ובאירופה. מדובר ב-40 מיליארד שקל בשנה, מעבר ל"סביר", שנשארו אצל אנשים שאינם נושאים בנטל כמו האחרים. 21% חיים מתחת לקו העוני בישראל, במונחי הכנסה פנויה - השיעור הגבוה ביותר ב-OECD וכפול מהממוצע בו. הכול נכון, אבל כעת אנחנו נתונים בסחרור שפוגע בנו עוד ועוד. אפשר לרפא אותו, בזהירות ובעדינות, אך לא ניתן לעשות זאת מתוך חשדנות וללא נטילת אחריות משקית.

אולי זה הזמן להתחיל לנסות להשיב את יחסי האמון והאמונה, שני היסודות שעליהם נשענת כל מערכת יחסים ומאפשרים להתקיים גם בתקופות של קושי. אמון ואמונה אמנם נתפסים היום כמושגים כמעט היפיים, לצד רוח טובה, אופטימיות, שרוואל וראסטות. אבל הם גם מושגים כלכליים, "רציונליים".

יחסי אמון הם תנאי הכרחי בכל מערכת יחסים בין בני זוג, בין ילדים להורים, בין מועסק למעסיק, בין לקוח לספק, בין מגזר ציבורי למגזר פרטי, בין אזרח למדינה ובין קורא לעיתון, והם כמובן עובדים בשני הכיוונים. לא טוב לך? תעזוב. אבל כל עוד אתה בוחר להישאר במערכת היחסים, אין לך ברירה אלא לבחור, בכל פעם מחדש, באמון. אמון מעלה בהכרח את ההסתברות שמשהו טוב יקרה, וגם מונע הופעת קמט או שניים בפנים.

ומה יקרה אם נמשיך שלא להאמין? אם נמשיך לאטום את אוזנינו לכל דובר בחשד ל"ניגוד עניינים", גם אם הוא הצהיר על תחום עיסוקו? אם נמשיך לחפש מה לא טוב בכל יוזמה חדשה? חלק מהפריון במדינה כבר עכשיו מתבזבז על חשד וחשש, שמייצרים מחסור במידע חשוב ובלמידה, שמולידים עוד ועוד מנגנוני בקרה כדי לפקח על כל החשודים, ועוד ועוד מנגנוני הגנה כדי להימנע מתביעות משפטיות וכדי להתמודד עם אלה שכבר הגיעו.

בשנת 1995 היו בארץ כ-13 אלף עורכי דין וכ-16 אלף מהנדסים ואדריכלים. בשנת 2010 היו בארץ כ-37 אלף עורכי דין וכ-29 אלף מהנדסים ואדריכלים. במילים אחרות, בעוד שמספר הידיים היצרניות גדל ב-80%, מספר הידיים שמטפלות בתביעות וביחסים משפטיים גדל ב-180%. הידיים שמטפלות בשירותים פיננסיים צמחו גם הן, מ-24 אלף ל-51 אלף, גידול של כ-110%.

מחירי הדיור, כמו שאר המוצרים והשירותים, סופגים את כל זה, ניזונים היטב מהפערים, והולכים ומאמירים מחד גיסא ומורידים איכות מאידך גיסא. זאת בעוד מדד המחירים לצרכן נותר מאחור, וחוסר האמון התגבר עוד קצת. בהתאם, כולנו נאלצים לעבוד שעות רבות יותר וקשה יותר, בזמן שהפריון בישראל נמוך בכ-33% מהממוצע במדינות OECD, והפער הזה רק מתעצם. חוסר האמון כבר מזמן הפך לחוסר פריון.

יגאל אלון, שאבי העריץ ועל שמו קרא לי עוד בחייו של אלון, ניסח זאת כך, כבר בשנת 1979: "כל עוד רווחיו ויוקרתו של המתווך והמלווה בריבית קצוצה גבוהים פי כמה משכרו של פועל ייצור מיומן, וכל עוד המשקיע כספו בעסקי ממון וספקולציות פיננסיות, הכנסותיו בטוחות וגבוהות יותר מאלה של היזם, הציבורי והפרטי, המשקיע הונו ויוזמתו בתעשייה, בחקלאות ובתיירות - אין ולא יהיה סיכוי ליצירת בסיס להחלמתה של החברה".

אבי היה מוסיף כנראה שההחלמה שעליה כתב אלון תלויה כעת גם בשובה של התקשורת לתפקידה המקורי - פיקוח ובקרה בלתי מתפשרים, לשם קידום יחסי אמון. על התקשורת לאפשר לבעלי תפקידים מכלל המגזרים לבטא מצוקות וצרכים. רק כך הצד השני יוכל להבין, לקבל מידע, ללמוד, לתקן ולהתקרב מחדש. אין שיח אם הצדדים לא נוטלים בו כל חלק. דעה עיתונאית היא רק חלק מהשיח ואינה תחליף לאנשי השטח עצמם. אנשי השטח הם לא תוכן שיווקי והם לא "ניגוד עניינים". הם העניינים והם המהות. אסור להם לפחד לדבר. אותם ואת דבריהם כדאי לעודד, לאפשר להם לפעול למען שיתוף-פעולה כדי שתתחיל כבר ההחלמה.

Alona.baron@gmail.com

חיים בר און עם בתו אלונה

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון