משרד האוצר, בראשות השר משה כחלון, ואגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות דורית סלינגר, הוציא היום לדרך את אחד המהלכים בעלי הפוטנציאל המשמעותי ביותר מזה זמן, כשבישר על שתי קרנות הפנסיה החדשות המקיפות שנבחרו לספק החל בעוד שלושה חודשים חלופת חיסכון זולה שפתוחה לכלל הציבור במשק. האוצר הודיע היום כי "קרנות הפנסיה שנבחרו הן מיטב דש והלמן אלדובי", ש"הציעו דמי ניהול נמוכים משמעותית מממוצע דמי הניהול הנהוג בשוק".

עוד הודיע האוצר כי החל בנובמבר הקרוב, קרן הפנסיה של מיטב דש תגבה דמי ניהול בשיעור של 1.31% מההפקדות השוטפות ודמי ניהול (סמליים) של 0.01% מהצבירה בקרן, בעוד שקרן הפנסיה של הלמן אלדובי תגבה דמי ניהול של 1.49% מההפקדות השוטפות ודמי ניהול (זניחים) של 0.001% מהצבירה בקרן.

הממונה סלינגר, שהובילה את המהלך, מסרה היום ש"רפורמת קרן ברירת המחדל תביא את בשורת התחרות לכל החוסכים לפנסיה, ובפרט לחוסכים הבלתי מאוגדים", תוך שציינה כי "המהלך צפוי להוריד את ממוצע דמי הניהול במשק, להגדיל את התחרות בשוק ולהפחית את הריכוזיות". גם שר האוצר כחלון, שנתן תמיכה וגיבוי למהלך, אמר כי "מדובר בצעד משמעותי להורדת יוקר המחיה בישראל. מהרפורמה ייהנו באופן ישיר עובדים לא מאוגדים. המהלך צפוי להוסיף לקצבת הפרישה של העובדים מאות שקלים בחודש".

כל זאת, נציין, פחות מחמישה חודשים לאחר שאגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות סלינגר, הוציא לדרך את ההליך לבחירת קרן פנסיה ברירת מחדל לטובת כל ציבור החוסכים במשק, בדגש על אלה שמשלמים דמי ניהול גבוהים, וכחודש לאחר שבג"ץ נתן לאוצר אור ירוק ודחה לחלוטין את ההתנגדות למהלך הדרמטי מצד קבוצות הביטוח הגדולות.

באוצר ציינו היום ש"לשכיר המשלם כיום דמי ניהול מקסימליים, צפוי המהלך להגדיל את הקצבה הצפויה בכ-18%", כאשר "בדיקה שערך משרד האוצר מצאה כי שכיר בעל שכר ממוצע צפוי להגדיל את קצבתו הצפויה בפרישה ביותר מ-900 שקלים לחודש". ואולם, המציאות מלמדת שהרוב המכריע של החוסכים משלם מתחת לרף המקסימלי המותר לגבייה - 6% מההפקדות השוטפות ו-0.5% מהצבירה - ודמי הניהול הממוצעים הנהוגים בשוק קרובים למחצית מרף זה, כך ש"החיסכון" בפועל יהיה מתון בהרבה ממה שאומר האוצר.

בכל אופן, עבור חוסכים רבים המהלך צפוי לבוא לידי ביטוי בגידול נאה ולא זניח בגובה קצבת הזיקנה, אם וככל שהקרנות הזוכות תוכלנה לעמוד בסטנדרטים גבוהים של ניהול ושירות לאורך השנים.

 

"הריכוזיות נשברה"

ומה לגבי הגופים הזוכים? קרן הפנסיה של מיטב אוחזת בכ-0.85% משוק הפנסיה החדשה. בשקלול הקרן של איילון, שתמוזג אליה בעתיד, הקרן של מיטב כבר אוחזת בנתח של כ-2.4% מהשוק. קרן הפנסיה של הלמן אלדובי מחזיקה בכ-0.13% בלבד מהשוק. אגב, שתי הקרנות אינן מצטיינות בתשואות.

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש, אמר היום כי "יוזמת משרד האוצר מבורכת וחשובה ואנו גאים לקחת חלק במימושה. אין ספק כי הזכייה במכרז תהיה קפיצת מדרגה משמעותית נוספת עבורנו בעולמות הפנסיה". הוא הוסיף כי "עתה נכנסות שתי קרנות פנסיה חדשות מקיפות לשוק לצד חמש הגדולות, שאוחזות בכ-97% מהשוק זה שנים - זהו מפץ אמיתי, והריכוזיות בשוק הפנסיה נשברה".

עוד הוסיף רביב כי "במשך שנים שילמו לקוחות ללא כוח מיקוח דמי ניהול גבוהים עד מרביים בקרנות הפנסיה. ההסדר החדש יוצר שוויוניות ואיזון חברתי", וציין ש"בשנים האחרונות הובלנו את המהפכה הדיגיטלית בעולם הפנסיה. אנו מתכננים להמשיך ולהשתמש בפתרונות טכנולוגיים אלה גם עבור עשרות אלפי הלקוחות שיצטרפו אלינו בעקבות הזכייה במכרז".

איתי ברדה, מנכ"ל הלמן-אלדובי גמל ופנסיה, אמר בתגובה לבחירת האוצר: "אנו שותפים ותומכים בניסיונות האוצר לקדם בנחישות את הגברת התחרות ושבירת הריכוזיות העצומה שיש כיום בשוק הפנסיה, הן באופן כללי והן על-ידי חיזוק בתי ההשקעות אשר מהווים מחוללי תחרות חשובים ביותר בענף".

הוא הסביר בנוסף כי "מדובר במהלך דרמטי וחשוב שנועד לטפל בריכוזיות הבלתי סבירה של ארבע חברות הביטוח בשוק הפנסיה", כש"עד כה, למרות כל הניסיונות, בתי ההשקעות לא הצליחו לצמוח בתחום והוא נשלט לחלוטין על-ידי חברות הביטוח". עוד אמר כי "מבחינת הלמן אלדובי זו בשורה אדירה, אנו מצפים לגיוסים משמעותיים וליהנות בעתיד גם מהיתרון לגודל".

למול שני הזוכים הללו, גם יהודה בן אסאייג, מנכ"ל קרן הפנסיה החדשה הגדולה במשק, מנורה מבטחים, התייחס היום לתוצאות הליך הבחירה שהוביל האוצר ולרף דמי הניהול הריאליים שנקבע בו ואמר ש"שוק הפנסיה הינו שוק שמאופיין בשנים אחרונות בתחרות עזה ובדמי ניהול יורדים וכך יימשך גם בעתיד. גובה דמי הניהול בפנסיה הינו מרכיב חשוב, אך בוודאי אינו חזות הכל. היקף הצבירה בחשבון הפנסיה של העמית לקראת פרישתו תלוי גם בתשואה, בהתאמת הכיסוי הביטוחי לצורכי העמית, ניהול נכון של מערך הטיפול בתביעות ופיצוי הנדרש לעמיתים".

לקראת המפץ הגדול של ברירת המחדל בשוק הפנסיה החדשה המקיפה

נתחי שוק