גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אובססיית ניגוד העניינים

ניגוד העניינים אינו מעיד על מינהל תקין, אלא משמש יותר ככלי לבריחה מאחריות

ערב אחד דוד המלך קם משנתו ויצא להתהלך על גג ביתו. הוא רואה את בת-שבע שהייתה "טובת מראה מאד" מתרחצת על גג ביתה. לא חלף זמן רב מאותו ערב ובת-שבע הרתה לדוד המלך. לאחר מכן, דוד שלח ליואב בן צרויה, שר צבאו, פקודה חתומה שבה הוא מורה לו להציב את אוריה החתי, בעלה של בת-שבע, בחזית שבה מתחוללת הלחימה הקשה ביותר, ואז לנטוש אותו כדי להביא למותו. את הפקודה החתומה שלח דוד בידי אוריה עצמו, שנהרג לאחר מכן.

מה קרה פה? בשם התשוקה לבת-שבע ולאור החשש שקלונו יתגלה והוא יאבד את מעמדו ואולי את המלוכה, דוד מנצל את מעמדו כמלך ומנהיג הצבא כדי לתת פקודה כשרה כביכול שמהותה רצח.מדובר באחד הסיפורים העתיקים והחריפים ביותר של עניין אישי, ניגוד עניינים והיעדר גילוי נאות ולא מן הנמנע שהוא פגע באופן משמעותי במוסד האמורפי של "אמון" בין ה' לדוד המלך ובין העם היהודי למנהיגיו. בכל מקרה, מדובר בתמרור אזהרה משמעותי שהוצב נגד עינינו כדי שנהיה מודעים ליכולתם של מנהיגים, אפילו הטובים ביותר, לחטוא בניגודי עניינים.

בגלל החשש מהישנות אירועים כאלה הומצאו המושגים "עניין אישי" ו"ניגוד עניינים", ועוגנו בשורה של חקיקות, הלכות, נוהגים והלכי רוח.

מלבד עצם הגדרת המושג, כדי לתת פתרונות לאירועים האלה הומצאו תרופות נוספות כמו "גילוי נאות", שבמסגרתו מופיעה פסקה בתחתית טור זה שמספרת שמשפחתי היא בעלת מניות בעיתון שבו אני כותבת כעת; "שקיפות" ו"תקופת צינון", מושגים המתייחסים לתקופת המעבר של עובד ציבור למגזר העסקי, שבה אסור לו לעסוק בעניינים הנוגעים במישרין לתפקידו הקודם.

תרופה נוספת שהומצאה היא "הסדר ניגודי עניינים", שעליו חותמים אנשי ציבור, דירקטורים ונושאי משרה בחברות עסקיות, רשויות מקומיות וגופים ממשלתיים והוא קובע באילו תחומים יכול החתום עליו לעסוק, על מה עליו לתת גילוי ועל מה עליו לבקש אישור.

עד כאן, נראה שהלקח של דוד המלך ואוריה החתי הופנם והומצאו שלל ביטויים ותרופות כדי למנוע את הישנותו. ואכן, כשמחפשים באתר "גלובס" את המילים "ניגוד עניינים" מקבלים 3,085 תוצאות. לשם השוואה כמותית בלבד, כשמחפשים את המילה "נתניהו", מקבלים 3,737 תוצאות, המילה "גז" מניבה 2,078 תוצאות והשם "כחלון" זכה ל-1,028 מופעים בלבד.

מה ניתן ללמוד מזה? קודם כול, ש"ניגוד עניינים" ו"נתניהו" חשובים לתקשורת הכלכלית במידה די דומה, שמתווה הגז משמעותי לכלכלה שליש פחות מ"ניגודי העניינים" וכחלון משמעותי בשני שלישים פחות. הגיוני - זה לא.

לשם השוואה נוספת, בעוד "ניגוד עניינים" מניב כאמור 3,085 תוצאות, הביטוי "עניין אישי" מניב 1,883 והביטוי "גילוי נאות" מניב 1,334 תוצאות בלבד. מה ניתן ללמוד מזה? שעל כל אירוע של "עניין אישי", התקשורת מסיקה או משקפת מסקנות של שני אירועי "ניגוד עניינים".

ברמה התיאורטית, להבנתי, המצב אמור היה להיות הפוך. ניגוד עניינים אמור להיות מקרה שבו קיום "עניין אישי" עלול ליצור בעיה מהותית. לפי ויקיפדיה, "ניגוד עניינים הוא מצב שבו אדם ממלא תפקיד כאשר יש לו אינטרס נוסף, סותר, אשר עלול להשפיע על החלטותיו ולהוות שיקול זר". כלומר, שניגוד עניינים הוא מקרה שבו העניין האישי עלול "לסתור" עיסוק תקין. מן הסתם, לא תמיד זה המצב ולכן, להבנתי, אמורים היו להיות למושג "עניין אישי" מופעים רבים יותר באופן משמעותי מאשר למושג "ניגוד עניינים". וכאמור, התוצאה היא הפוכה.

אז מה קרה בעצם? אולי הגזמנו? אולי הזנב שוב מכשכש בכלב?

עניין אישי קיים תמיד. לכל אחד מאיתנו יש עשרות רבות של עניינים אישיים בכל דבר, ולעולם תקצר היריעה מלהכיל את כל עניינינו האישיים בפסקת גילוי נאות או אפילו בתודעה שלנו. השאלה היא האם העניין האישי עומד בסתירה לתפקידנו? וגם אם כן - האם זו סתירה מהותית? הרי רק אז אמור להתעורר דיון בשאלה של "ניגוד עניינים", וגם אז חשוב לבחון אם יש דרך לגדר את הסיכון של פעולה מתוך העניין האישי.

טראומות מסוג "דוד ואוריה החתי" ורבות אחרות גרמו לנו חרדה מוצדקת. החרדה יצרה כמיהה ל"סדר חדש", ל"תרופה פלאית" שתגדר את הסיכון שלנו, שתסייע לנו לבטוח במוסדות ובאנשים שמקיפים אותנו ואף שולטים בנו. אבל המציאות לעד מורכבת, ואין לה תרופות פלא. כשניסינו לגדר את החרדה נוצרה מציאות מעוותת, פסבדו-תקינה. ניתן לראות ביטויים לכך בסוגיות ניגודי העניינים מהעת האחרונה:

שר האוצר משה כחלון מנוע מלעסוק בשורה של נושאים בתחום האנרגיה והנדל"ן בשל קשרי חברות עם איש העסקים קובי מימון.

מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור לא יטפל במתווה הגז, שכן אחיו מועסק במשרד עו"ד אגמון כמומחה לענייני הגבלים עסקיים ואחד מלקוחותיו של משרד אגמון הוא קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוכל לעסוק בסוגיות הקשורות בבזק, בשבתו כשר התקשורת. הרקע להחלטה הוא קשריו של נתניהו עם שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק. נתניהו נאלץ לחתום על מסמך ניגוד עניינים, שלפיו סוגיות הנוגעות לבזק יטופלו על ידי שר אחר.

חדוה בר, המפקחת על הבנקים, לא תעסוק ולא תקבל החלטות הנוגעות לענייני בנק לאומי בשנה וחצי הקרובות.

מה כל זה אומר? שלמען "מראית עין" של היעדר ניגודי עניינים, הדמויות השלטוניות והמקצועיות הבכירות שלנו אינן עוסקות בסוגיות שהן מהמהותיות ביותר במסגרת תפקידן. סיפורים דומים יש בלי סוף. משרד עורכי דין של בנו של שופט עליון לשעבר שימש במשך שנים לקוחות שחששו להגיע לדיון בפני האב, שכן האב כמובן היה מנוע מלעסוק בלקוחותיו של הבן מחמת "ניגוד עניינים". האם זה תקין? האם זה לא "ניגוד עניינים"? על זה נאמר: אותו דבר - רק הפוך.

כך, הצהרת "ניגוד העניינים" הפכה גם לכלי שמאפשר בריחה מאחריות, ממינהל תקין, וחמור מזה - היא הפכה להצהרה שנועדה ליצור מראית עין של מינהל תקין.

הרי לא עדיף שנתניהו יגיד שהוא מתחייב, כמתבקש מתפקידו, לעסוק בנושאי בזק ללא כל משוא פנים ביחס לחברו שאול אלוביץ'? החלופה שנוצרה היא שצחי הנגבי עשוי לפעול בשמו של נתניהו ולכאורה הסוגיה הפכה תקינה. האם היא אכן תקינה יותר או שהיא רק "נראית" תקינה יותר ולכן לא תספוג עוד תשומת לב ציבורית? כנ"ל כמובן לגבי שאר המקרים שהזכרתי ועוד רבים אחרים.

תוצאה נוספת של אובססיית "ניגודי העניינים" היא עיסוק ב"קטן" שמסווה את ה"גדול". דוגמה קלאסית היא דירקטורים בחברות ציבוריות. בעוד שיש עיסוק רב בעניינים אישיים אזוטריים, שמשמשים הרבה פעמים לפסילת מועמדים ראויים, הרי שלניגוד העניינים של הדירקטור החיצוני מול בעלי השליטה שממנים אותו, כמעט שלא ניתן כל גילוי נאות או הצהרה כלשהי.

ותוצאה אחרונה (לטקסט הזה) היא הבורות. הרי לכל אחד יש "עניין אישי" בענף שבו הוא פועל. למעשה, כמעט רק לבעלי עניין אישי יש ידע וניסיון המאפשרים לנתח ולהציף מידע בעל ערך רב לענף ולמשק. בלי המידע הזה לא ניתן לעורר שיח ציבורי שלם ולא להוביל לשיפורים נדרשים.כל זה נראה מובן מאליו, אולם בפועל נדמה שבתהליך הדרגתי, שבו נחלש האמון הן במגזר הציבורי והן במגזר העסקי, נאטמו אוזנינו לידע כזה, בשם החשש מ"ניגודי עניינים" או "הטיות", גם כשהדוברים והכותבים מציגים בגלוי את עיסוקם ואת עניינם האישי.

אכן, יש מקום להגדיר את חוקי המשחק ביחס לעניין אישי ועסקי בשיח הציבורי, אולם אם בגלל קיום העניין האישי נימנע מחשיפה לידע, הרי שפגענו בעצמנו פגיעה קשה.

על הצעות לפתרון ועל הדרך להטמיע אותן - בטור הבא. בינתיים, קריאת כיוון: בחיפוש המילה "אמון" באתר "גלובס" מקבלים 800 מופעים בלבד.

Alona.baron@gmail.com

■ גילוי נאות: הכותבת היא בתו של חיים בראון ז"ל, מייסד "גלובס", ובעלת מניות מיעוט בעיתון. היא מכהנת כיום כמנהלת קרן הנדל"ן בית וגג העוסקת בתחום ההתחדשות העירונית. עבדה בעבר במשך כתשע שנים במשרד רואי החשבון יצחק סוארי ושות' והייתה שותפה בו כשלוש שנים.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל