גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוק נגד בירור האמת

ההצעה לשינוי הגדרת האזנות הסתר תפגע בכל מוסדות הביקורת על השלטון

בשבוע שעבר פורסם שראש הממשלה בנימין נתניהו יוזם חקיקה שתתקן את ההגדרה של האזנת סתר, כך שהיא תוגדר גם כמצב שבו אדם אחד מקליט את רעהו. היום קובע החוק כי אם אחד מהצדדים יודע שיש הקלטה, לא מדובר בהאזנת סתר (אין הכוונה שמותר תמיד להקליט - הקלטה למטרת עבירה או מעשה נזק, למשל, הן אסורות).

לכאורה, מדובר במהלך שאמור לשמור על הפרטיות שלנו, ובאמת, למה בכלל שנאפשר למישהו להקליט אותנו ללא ידיעתנו? הסיבה היא שאנחנו כחברה רואים ערך בבירור האמת. זה היה ההיגיון בנוסחו של החוק מלכתחילה.

הצעת החוק, אם אכן תקודם, תקשה בראש ובראשונה על אנשים פרטיים המבקשים להתגונן מפני כוחות חזקים מהם - צרכנים שחברות ענק מטרטרות אותם ולא יוכלו להעלות הקלטה של נציג שירות לפייסבוק או להשתמש בה בבתי משפט; עובדות המוטרדות מינית במקום העבודה, וזו הדרך היחידה שלהן להוכיח שהן דוברות אמת; הורים שחוששים כי ילדיהם עוברים התעללות בגן.

די אם נזכיר את ההקלטה המפורסמת של שולה זקן שהפלילה את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ומצד שני את העיתונאי יואב אבן שהואשם באונס וזוכה בעזרת הקלטות של שיחות שלו עם המתלוננת.

חוק כזה גם ייצור בעיה גדולה למשטרה, שלא תוכל לשלוח שוטרים סמויים או חושפי שחיתויות עם מכשיר הקלטה למשימות, ללא אישור מיוחד משופט.

מעבר לכך, כמובן שמשמעותו של החוק היא מכת מוות לעבודת התחקיר של עיתונאים, שלא יוכלו מעכשיו לטעון "אמת דיברתי" ולגבות פרסומים שלהם בהקלטות, אם ייתבעו על לשון הרע. ללא אפשרות להוכיח את אמיתות התחקירים, נמשיך לראות מגיפה של תביעות השתקה נגד עיתונאים, בייחוד על רקע מצבם הכלכלי של כלי התקשורת שלא יאפשר להם לממן הגנה משפטית מול גופים עוצמתיים.

צריך לומר זאת חד וחלק - הכוונה של הצעת החוק היא בעיקר להתעלל במוסדות הביקורת על השלטון, רשויות אכיפת החוק והתקשורת. מן ההדף ייפגע גם הציבור הרחב.

בנוסף, הצעת החוק מבטאת בורות דיגיטלית. מטרתה המוצהרת היא להגן על הפרטיות, אלא שהקלטות הן קצת "פרטיות של אתמול". קשה לשכנע שהקלטות הן שיא הפגיעה בפרטיות, כאשר כל מייל שלנו, כל פוסט בפייסבוק וכל שימוש במכשיר הסלולרי משאירים "שביל פירורי לחם דיגיטלי" שאותו אוספות חברות הענק לצורכיהן, וזאת מבלי להזכיר את המצלמות שפרושות היום בכל רחוב, חנות או בניין.

חוק הגנת הפרטיות שלנו מיושן ואינו נותן מענה לשאלות רבות המתעוררות בהקשרי פרטיות דיגיטלית: שאלות קטנות כמו האם מעביד יכול להסתכל בדואר אלקטרוני פרטי של עובד שנשאר במקרה פתוח במחשב במקום העבודה; ושאלות גדולות כמו האם ניתן להעביר לחברות מסחריות את מאגרי המידע הרפואי שלנו על-מנת שיוכלו לקדם את הרפואה.

בהיעדר מדיניות פרטיות שחוצה את כל רשויות השלטון, נוצר מצב שבו יד ימין מקימה מאגר ביומטרי שהשלכותיו על הפרטיות רעות מאוד, ומנגד יד שמאל משתמשת בטיעוני פרטיות כדי לעקר מתוכן את חוק האזנת סתר.

יש בכך חוסר תום-לב. בדיוק כמו שבשם חופש העיתונות מבקשים לסגור את תאגיד השידור הציבורי, ובשם השקיפות מנסים להעביר חוקים לסימון ארגוני חברה אזרחית - גם כאן, בשם הפרטיות באים להקשות על פרטים חלשים מול תאגידים חזקים, על עיתונאים מול בעלי שררה וממון, על המשטרה מול עבריינים.

אם ראש הממשלה באמת רוצה להתעסק בסוגית הפרטיות וחרד לה, כדאי שיתחיל לטפל בסוגיות הבוערות באמת שעל הפרק.

■ הכותבת היא ראש התוכנית לדמוקרטיה בעידן המידע במכון הישראלי לדמוקרטיה. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות

סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי

מהבינלאומי לבעלי השליטה בבנק: התפקיד החדש של ברבר-צדיק

שנה אחרי סיימה את תפקידה כמנכ"לית הבנק הבינלאומי, נמצאת סמדר ברבר-צדיק במגעים עם החברה הציבורית פיבי, בעלת השליטה בבנק, וההערכות הן כי סיכום בין הצדדים צפוי בימים הקרובים • היא תמשיך לכהן במקביל כיו"ר עופר השקעות של ליאורה עופר

רוני גל (מימין) וד''ר ירון דניאלי / צילום: כדיה לוי

הבכיר שמכריע אילו תרופות נוברטיס תפתח: "השאיפה היא שלפחות חצי מהמוצרים החדשניים יגיעו מבחוץ"

רוני גל, שבמשך 17 שנה היה אנליסט בכיר של תעשיית הביומד, הפתיע את השוק כשחצה את הקווים והצטרף לנוברטיס כמנהל אסטרטגיה וצמיחה ראשי וחבר הנהלת נוברטיס העולמית ● בכנס חדשנות בבריאות שערכה השבוע נוברטיס ישראל בשיתוף קרן aMoon וסטארט-אפ ניישן סנטרל, הוא סימן את התחומים שבהם החברה מחפשת שיתופי פעולה. גם תרופות נגד השמנה באג'נדה

אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות

חרם אנטי ישראלי? אלביט מוצפת בהזמנות של מיליארדי דולרים, אז למה המניה מדשדשת

מניית החברה הביטחונית ירדה ב־6% השנה למרות מומנטום חיובי מתמיד בעסקיה והזמנות של מיליארדי דולרים מתחילת המלחמה ● מומחים: "משקיעים זרים מוכרים את המניה כי היא ישראלית"

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

זו הייתה הבוננזה של קיבוץ יזרעאל, ואז השווי שלה התכווץ בכמעט 7 מיליארד שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות פרסמה השבוע דוחות שחשפו צניחה של חצי ברווחיות ובהזמנות ותחזית מאכזבת ● התוצאה הייתה צניחה של כ־30% ביום, שהפכה את הירידה במניה לנפילה של ממש ● מאז השיא, חברי הקיבוץ ששולט בחברה, הפסידו כמעט 4 מיליארד שקל על הנייר

האם הזינוק בחשיפה לחו''ל מסוכן? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

החשיפה של כספי הישראלים לחו"ל בשיא כל הזמנים. האם זה מסוכן?

נתוני בנק ישראל מגלים כי חשיפת הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, למט"ח, זינקה תוך עשור ב־76% לסכום של 154 מיליארד דולר ● הסיבה המרכזית: הוצאת כספים להשקעות בחו"ל במטרה להשיג תשואה גבוהה, בין היתר בשל חולשת השוק המקומי ● המומחים מסכימים כי התהליך הוא כורח המציאות אך חלוקים בשאלה האם מדובר במגמה חיובית או מסוכנת

עו''ד בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה / איור: גיל ג'יבלי

מחלקה קטנה במשרד המשפטים תורמת לחגיגת עבירות בנייה ברשויות מקומיות

רשויות מקומיות מעסיקות תובעים חיצוניים על מנת לטפל באכיפת חוקי עזר עירוניים, בהם חריגות בנייה ועבירות חנייה ● תחקיר גלובס מעלה כי חלקן מוצאות את עצמן ללא תובע פלילי, בשל טענות למדיניות נוקשה של המחלקה האמונה על מינויים במשרד המשפטים ● כתוצאה, האכיפה נפגעת, נאשמים מזוכים ודיונים מתבטלים ● משרד המשפטים: "רוב בקשות ההסמכה בהן חל עיכוב אושרו זה מכבר וברשויות מכהן תובע"

חיילי צה''ל וכיפת ברזל. הוצאות המלחמה יעלו את תקציב הביטחון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מערכת הביטחון דורשת עוד 30 מיליארד שקל. באוצר מתקשים למצוא מקורות

באוצר מבינים שתקציב הביטחון לשנה הבאה יהיה גדול יותר ממה שתכננו עד לפני מספר חודשים, כיוון שעלויות המלחמה מתבררות כגדולות יותר מכפי שחשבו במקור ● השאלה הגדולה היא מאיפה יגיע המימון?

ביל אקמן, וורן באפט וביל גייטס / צילומים: Richard Drew)AP), רויטרס, Shutterstock

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט

בשבועות האחרונים המשקיעים החזקים בעולם דיווחו על השינויים בהחזקות שלהם ברבעון הראשון של השנה ● וורן באפט מכר מניות אפל וחשף השקעה סודית בחברת ביטוח נוספת, ביל ומלינדה גייטס מכרו מניות מיקרוסופט וברקשייר האת'ווי ביותר ממיליארד דולר, ביל אקמן השתדל להימנע מתזוזות גדולות ומייקל ברי בעיקר קונה מניות

שואיצ'ירו אירימאג'ירי. האיש שהציל את אנבידיה / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בן 84 הציל את החברה שמלהיבה את וול סטריט. כך הוא עשה זאת

בראשית דרכה, אנבידיה התקשתה לשרוד ומוצריה נידונו לכישלון ● אלא שאז פנה המנכ"ל לאיש העסקים היפני שואיצ'ירו אירימאג'ירי, כדי לסייע לחברה הצעירה ● כך, באמצעות סיוע של 5 מיליון דולר בלבד, היא צמחה לשווי של כ־2 טריליון דולר והפכה לאחת המצליחות בעולם

מרינה אשדוד (מימין) מול מרינה אשקלון / צילומים: Shutterstock

מחירי הדירות במרינות באשדוד ובאשקלון מזנקים: "קו שני לים זה מספרים אחרים לגמרי"

המחירים לדירות בבניינים שסביב המרינות של אשדוד רושמים שיאים חדשים ● באשקלון הם עדיין נמוכים יותר, אבל גבוהים מהמחירים בשאר אזורי העיר ● כך משפיעים הפרויקטים החדשים על המחירים של הדירות על קו החוף

פאלו אלטו בצמרת, ואיפה אנבידיה? דירוג המנכ"לים עם השכר הגבוה בעולם

הוול סטריט ג'ורנל ניתח את דוחות החברות ב־S&P 500 לשנה החולפת, ומעבר לשיאנים המתבקשים מקרב המנכ"לים מצא כמה עובדות מעניינות ומפתיעות יותר ● שכר מנכ"ל בלקסטון עמד על 120 מיליון דולר ● לצד מנהלי חברות הטכנולוגיה, ניצבים בצמרת גם בכירי חברות ייעוץ ופיננסים ואפילו תקשורת ובידור ● וכמה נשים ברשימה?

השקל מתחזק לשיא של חודשיים מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק מול הדולר ונסחר בשיא של חודשיים. אלו הסיבות

למרות שפע של כותרות עגומות, המטבע הישראלי רושם חודש של התחזקות על חשבון המטבעות האחרים ● הכלכלנים מסבירים שזה נובע בעיקר מהעליות בבורסות והצפי להורדת ריבית בארה"ב ● האם זה ישכנע את בנק ישראל להוריד את הריבית בשבוע הבא?

 

 

הפגנות נגד ישראל מחוץ למשרדי גוגל בקליפורניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Tayfun Coskun

בזמן שהעובדים מוחים נגד ישראל, גוגל ואמזון מאיצות את הפרויקטים עם הממשלה

מערכת לניהול המפונים, סריקה מהירה לבקשות רישיון לנשק והיערכות למתקפת סייבר: מאז 7 באוקטובר מהדקות אמזון וגוגל את עבודתן עם ממשלת ישראל, חרף קריאות עובדיהן להפסיק עמה את הקשרים ● וגם: מי המתחרה של וויז שנכנסה למכרז של הממשלה?

ניסים זוארץ / צילום: טל גבעוני

נשיא חדש לבורסה ליהלומים: ניסים זוארץ

ניסים זוארץ, הבעלים של DN יהלומים, נבחר לנשיאות הבורסה ליהלומים ● לאחר הבחירות אמר זוארץ: "כבר 28 שנה שאני מקדיש את חיי לענף היהלומים היקר שלנו ואני מתחייב להמשיך ולפעול למענו"

ראש ממשלת אירלנד, סיימון האריס / צילום: Reuters, Artur Widak

"גל ראשון" של הכרה במדינה פלסטינית באירופה, והתגובה הישראלית

מנהיגי נורבגיה, אירלנד וספרד כינסו מסיבות עיתונאים בהן הצהירו כי הכרה במדינה פלסטינית היא "צעד הכרחי לשלום" ● מדינות אחרות באירופה כבר הכירו במדינה פלסטינית, אך שר החוץ ישראל כ"ץ הורה להחזיר באופן מיידי את השגרירים להתייעצויות

סלים ראמג'י, המנכ''ל המיועד של ונגארד גרופ / איור: גיל ג'יבלי

ינהל טריליוני דולרים: האם המנכ"ל החדש יוביל מהפכה בוונגארד?

סלים ראמג'י הקנדי שצמח בחברות הענק מקינזי ובלקרוק, נבחר לאחרונה לנהל את הגוף שאחראי על נכסי הפרישה של עשרות מיליוני אמריקאים ● מה מחכה לו

משכנתה / צילום: Shutterstock

מיתון? היקף המשכנתאות זינק ב-36% בחודש אפריל

בחודש אפריל נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.9 מיליארד שקל - נמוך בכ-50% מהמשכנתאות שנלקחו ב-2021 וב-2022 אך גבוה מאלה שנלקחו באפריל 2023 ● מנגד, גובה המשכנתה הממוצעת באפריל 2024 נמוך מבאפריל 2023

דוח המשפחות העשירות השנתי / צילום: Shutterstock, Tyler Olson

עושר עד: כיצד משקיעות המשפחות ששוות 600 מיליארד דולר

דוח הפאמלי אופיס החדש של UBS מבוסס על תיקי השקעות של משפחות בעלות שווי נקי ממוצע של 2.6 מיליארד דולר ● גם הן לא פוסחות על השקעה בתחום הבינה המלאכותית ולמעלה מ-78% מהן מדווחות שסביר שהוא יהיה אחד מאפיקי ההשקעה הבולטים שלהן בשנים הקרובות

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילום: חיים צח-לע''מ

בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג

צווי המעצר האישיים שהתובע בבית הדין הפלילי בהאג מבקש מציבים את ישראל בשורה אחת עם רוסיה וסודאן, ועשויה להיות לכך השפעה על הסחר עם חברות בינלאומיות ● בנוסף, אם הצווים אכן יוצאו, הדבר עלול להשפיע גם על מכירת נשק לישראל ואף על הקשרים האקדמיים הבינלאומיים