גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנקאות בעידן הדיגיטלי: לא על האפליקציה לבדה

בעידן הדיגיטלי, שבו רוב הפעולות מתבצעות באפליקציות ולא בסניפים, בנקים רבים שכחו שבנקאות עוסקת באנשים ■ מה לגבי לקוחות שצריכים ליווי או תשובה מבנקאי באופן אישי? למזלם, חלק מהבנקים זוכרים שהטכנולוגיה נועדה לחזק את הקשר עם הבנקאי, ולא להחליף אותו

לפעמים אתה צריך את הבנקאי שלך / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לפעמים אתה צריך את הבנקאי שלך / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף מזרחי טפחות

עולם הבנקאות עובר בשנים האחרונות שינוי טכנולוגי של ממש. רוב הבנקים העתיקו כבר חלק ניכר מהפעילות שלהם לדיגיטל, ומאפשרים ללקוח לבצע כמעט כל פעולה בשירות עצמי, באתר או באפליקציה, ובכך לחסוך את זמן ההגעה לסניף. המעבר לדיגיטל ללא ספק הקל על חייהם של לקוחות רבים. יחד עם זאת, יש לו גם מחיר.

טרום העידן הדיגיטלי, לקוחות הבנק - ובעיקר לקוחות בעלי הכנסה משתנה או בתקופות של שינויים הסתמכו לעיתים קרובות על קשר אישי עם הבנקאי. אם התעוררה בעיה, אם כסף התעכב מלהגיע לחשבון, כשהמינוס גדל ואיתו החששות, הללו יכולים היו להרים טלפון לבנקאי שלהם בסניף, שמכיר אותם, את מצב העו"ש וההיסטוריה הפיננסית שלהם, ויחד לבצע פעולות לנוחיותם. כיום, במצבים כאלה, הם יגלו שקשה למצוא בבנק מישהו לרוץ איתו.

בנקאי טלפוני אינו גלגל הצלה

היום, רוב הפעולות הבנקאיות נעשות בשירות עצמי של הלקוח. מעבר לפעולות בסיסיות כמו משיכת מזומנים או הפקדת צ'קים, שכבר שנים מתבצעות מול מכונות אוטומטיות, לקוחות הבנק מתבקשים לנהל עצמאית, באתר או באפליקציה, גם בקשות להלוואות, תשלום חשבונות, ניהול פיקדונות ועוד.

אבל מה קורה כשלקוח מבקש לעשות פעולות מסובכות או מתוחכמות יותר? מה קורה כאשר לקוח מרגיש צורך לדבר לדבר עם הבנקאי שלו, להבהיר לו את מצבו? למשל, להסביר שכספים אמורים להיכנס בימים הקרובים? במקרים כאלה, במרבית הבנקים הגדולים היום, נדרשים מהלקוח סבלנות רבה וזמן המתנה ארוך מהרגיל.

להתעצבן מרוב המתנה לנציג/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הגעת לבנק שלך. זמן המתנה ארוך מהרגיל/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הסיבה לכך היא שרוב הבנקים כבר לא מאפשרים תקשורת עם הבנקאי האישי. כתחליף לטלפון ישיר לסניף, עומדים לרשות הלקוחות מוקדי שירות מרכזיים. מעברו השני של הקו יושב אמנם בנקאי, אך לא הבנקאי הקבוע מהסניף, שבעבר היה מקבל מהלקוח שיחות ישירות, אלא נציג רנדומלי שאינו מכיר את הלקוח, את צרכיו האישיים או את העסק שלו. אותו בנקאי טלפוני לא יודע אם מדובר למשל בבעיה חוזרת או חד-פעמית, כיצד נפתרו מצבים דומים בעבר, או אפילו באיזו מידה הלקוח נוהג לעמוד בהתחייבויותיו לבנק. ובכדי להבין את ההיסטוריה של אותו בעל חשבון, עליו ללמוד אותה מתחילתה. לא משהו שניתן לעשות בשיחת טלפון קצרה אחת.

דיגיטל הוא לא תחליף לבנקאי

ישנן למעשה שתי גישות שונות לבנקאות דיגיטלית. הראשונה גורסת כי העולם עובר לדיגיטל, והרגלים משתנים מהר. לפי גישה זו, בעוד כמה שנים אנשים לא ייגשו עוד לסניפים, אם עוד יהיו כאלה, ולא יכירו את הבנקאים שלהם. אפליקציות, בּוֹטים ואמצעים טכנולוגיים נוספים יחליפו את השירות הבנקאי האנושי.

הגישה השנייה גורסת כי בסופו של יום בנקאות עוסקת באנשים, וכי אין תחליף לאינטראקציה אנושית עם הבנקאי המקצועי בתחום הזה. גישה שאומרת כי בדברים החשובים באמת אין תחליף לאנושיות. על פי גישה זו, יש להיעזר בטכנולוגיה המתקדמת העומדת לרשות הבנק ובאמצעים הדיגיטליים המתוחכמים הקיימים כדי לפשט את האינטראקציה בין לקוח לבנקאי, במקום לצמצם כמה שיותר את המפגשים ביניהם. כך, שאם לקוח רוצה להסביר או לבקש משהו מהסניף שלו, הוא יוכל לעשות זאת.

בפועל, אין שום סיבה שהמהפכה הדיגיטלית בשירות הבנקאי תבוא על חשבון הלקוח. על הבנקים להבין כי טכנולוגיה כמו טלפון, סמס ואימייל הם כלים מעולים שיכולים לאפשר תקשורת ישירה עם הבנקאי בסניף, שיש לה לעיתים חשיבות קריטית.

הבנקאות הדיגיטלית ללא ספק חוסכת זמן ומקלה על חייהם של לקוחות רבים. עם זאת, כפי שיודעים רוב בעלי חשבונות הבנק בישראל, בנקאות מבוססת על אמון, ואין תחליף לאוזן קשבת מצד בנקאי שמכיר את הלקוח ונכון לעזור לו.

נדמה כי המעבר המהיר לדיגיטל השכיח אמת פשוטה זו מחלק מן הבנקים, שלקוחותיהם כבר לא יכולים להרים טלפון לסניף לשם עדכון או פתרון בעיה, וטיב השירות שהם מקבלים עלול להיפגע.

תשמרו על קשר

דיגיטל הוא לא תחליף לבנקאי - קראו על השילוב האידיאלי בינהם >>

כמה מהבנקים כבר נעזרים באמצעים טכנולוגיים לחיזוק הקשר בין הלקוח לבנק, ומאפשרים למשל להתכתב ישירות בדוא"ל עם הבנקאי האישי. חלקם, למרבה הצער, גובים על כך תשלום חודשי נוסף מלקוחותיהם.

הבנקים גם סוגרים עשרות סניפים רגילים ברחבי הארץ - ופותחים במקביל סניפי קונספט דיגיטליים מעוצבים לעילא, שעדיין לא ברור אם הלקוחות ימצאו בהם תועלת אמיתית.

על רקע מהומת הדיגיטל הזו, שאוחזת את הבנקים בארץ, בולטים הבנקים שדווקא מנצלים את אותם אמצעים דיגיטליים וחדשנות בתחום כדי לאפשר ללקוחותיהם לתקשר ישירות עם הבנקאי האישי והצוות שלו בסניף בצורה מהירה ומאובטחת. מזרחי טפחות הוא אחד הבנקים האלו ובדרך זו, בזכות הפיתוחים הטכנולוגיים נשמר הקשר עם הבנקאי, ואף הופך נגיש ונוח יותר.

ככל הנראה כאן טמון עתיד הבנקאות בעידן הדיגיטלי: כלים טכנולוגיים מתקדמים, לצד קשר מיידי עם הבנקאי בעת הצורך. רק כך, אלו שייהנו מהעידן החדש בבנקאות, יהיו הלקוחות עצמם.


 סגרו לך את הסניף? במזרחי-טפחות מבינים את הצרכים שלך >>

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

הריסת הבניין הישן / צילום: קטה גרופ

3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

זהבה נבט תושבת קריית טבעון, הקימה בתחילת הקורונה מיזם הצלת מזון בעיר / צילום: דנית כהן

כשיוקר המחיה מכביד, יש מי שמנסים להציל אוכל וכסף מפח האשפה

במציאות בה גלי עליות מחירים לא מפסיקים להגיע, אחת הדרכים לחסוך אלפי שקלים בשנה היא להפסיק לבזבז מזון ● כשליש מהמזון שמיוצר בישראל, בשווי של מיליארדי שקלים, יורד לטמיון, כאשר מחצית ממנו בר הצלה ● אלה המיזמים החברתיים שבחרו למזער את הבזבוז, לעזור לקהילה ולכדור הארץ ולסחוף את הציבור

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית

תמיר פרדו, נשיא הייסקיי / צילום: רן בירן

החברה הקטנה מראש העין שרוצה להתחרות ראש בראש עם אילון מאסק

ספקית התקשורת הלוויינית הייסקיי פועלת כבר מ-2015 מתחת לרדאר, אבל עכשיו זה השתנה ● בדצמבר היא חתמה על שיתוף פעולה עם אינטלסאט, שזכתה לאחרונה במכרז של חברת ענק לייצור כלי רכב חקלאיים, ובעולם משווים אותה למיזם הלוויינים של אילון מאסק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

חומת הבטון בכבישי הצפון. נראית כמו מעבר גבול נטוש / צילום: בר לביא

במטולה מזהירים: "אל תעמדו קרוב מדי לחלונות, אתם מטרות נוחות"

רגע אחרי שהגענו למטולה, המציאות התחלפה: "רוצו מהר למרחב המוגן, יש פצמ"רים", צעק לעברנו ראש המועצה ● בהמשך עצרנו בכפר גלעדי, שם פגשנו קיבוץ רפאים ותושבים שמתחננים שישמעו אותם: "המדינה איבדה שליטה עלינו, יש תחושה שאנחנו לבד בחזית" ● תכננו להמשיך לסייר בגבול הצפון, אבל לאש חיזבאללה היו תוכניות אחרות

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור