גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ורק קולו של חולדאי לא נשמע

ורק קולו של חולדאי לא נשמע. איור: גיל ג'יבלי
ורק קולו של חולדאי לא נשמע. איור: גיל ג'יבלי

1. אם ישאלו אתכם, בסוף השבוע הזה, מי האשם הטבעי, האולטימטיבי והמובן מאליו באסון החניון ברמת החייל בתל אביב, התשובה תהיה ללא ספק: דניה סיבוס, החברה הקבלנית שבנתה את החניון שקרס ותבע קורבנות בנפש. האומנם? האומנם האחריות היא של דניה סיבוס, ורק של דניה סיבוס? אנחנו ממש לא חושבים כך. נלך אחורה למקרה ה"מפורסם" של גינדי והמרפסות בחדרה. בכל פרויקט בנייה יש יזם - זה שמזמין ומתכנן את העבודה, ויש קבלן ביצוע - כשמו כן הוא, הגוף המבצע את העבודה. כשאתם קונים דירה, למשל, אתם קונים אותה מהחברה היזמית.

בהרבה מקרים אתם בכלל לא מכירים את החברה שבונה בפועל את הבניין, את קבלנית הביצוע. היזם יכול להיות חברת נדל"ן שרכשה את הקרקע ומשווקת עליה דירות או משרדים, וגם המדינה או רשות מקומית שמפרסמות מכרזים לביצוע עבודות שונות. במקרה של המרפסות בחדרה, חברת גינדי הייתה היזם ומזמינת העבודה וחברת אורתם סהר הייתה קבלנית הביצוע. מי חטפה את האש, או את מרבית האש בנפילת המרפסות בחדרה? גינדי. היא הייתה במוקד התקשורתי. אורתם סהר הוזכרה פה ושם, אבל היא לא "זוהתה" עם נפילת המרפסות. גינדי הייתה ל"מותג" של נפילת המרפסות בחדרה. מי הייתה במוקד התקשורתי השבוע באסון החניון? דניה סיבוס, הקבלן המבצע. מי היה היזם בהקמת החניון ברמת החייל? תחזיקו טוב: עיריית תל אביב, שתקשורתית פשוט "נעלמה" (זה לדיון אחר, אבל פתאום נראה שרון חולדאי, ראש העירייה, הוא האתרוג החדש של התקשורת). זו הסיבה שקולה של העירייה כמעט שלא נשמע, שקולו של חולדאי עצמו לא נשמע, כאילו בלעה אותם האדמה.

2. נסיבות קריסת החניון ברמת החייל עוד לא הובררו עד תומן, פרט לעובדה הברורה שכשל כלשהו גרם לקריסה ולתוצאה הטרגית. עובדה נוספת וברורה היא שאף שחברת הביצוע דניה סיבוס כבר הועלתה על מוקד ההאשמות התקשורתי, היה צורך בפיקוח צמוד וקפדני גם על ידי היזם שמשלם לדניה סיבוס על העבודה - עיריית תל אביב. אם כן, לכאורה עיריית תל אביב, מזמינת העבודה, הייתה אמורה לעמוד במוקד המתקפה הציבורית, אך הדבר לא קרה עד עכשיו. מדוע?

כי הבעיה היא, כרגיל, בסבך החוקים. כיום, אבסורדי ככל שיישמע, אין הגדרה בחוק למפקח, ואין חובה בחוק להעסיק מפקח על הבנייה. לאחר קריסת המרפסת בחדרה, הפיצו הרבה חברות נדל"ן יזמיות מודאגות הודעות "מרגיעות" לציבור על כך שהן מעסיקות מפקחים מטעמן, שבודקים את עבודת הקבלן המבצע. אלא שכל עוד החוק לא מגדיר במפורש מיהו מפקח, מה צריכה להיות הכשרתו ובאיזה אופן הוא אמור לבצע את תפקידו, אין לפיקוח הוולונטרי של היזמים על הקבלנים משמעות יתרה באמת. מומחים שחקרו את תחום ליקויי הבנייה, כמו פרופ' יחיאל רוזנפלד, ראש המכון הלאומי לחקר הבנייה בטכניון, מצאו כי אותם מפקחים מטעם היזמים מגיעים בתדירות נמוכה לאתרי הבנייה, ספונים במשרד ובעיקר בודקים התאמה של חשבוניות לאספקת הציוד.

גרוע מכך, אם הם רואים משהו לא תקין, ברוב המקרים הם יסיטו מבט כדי לא להיות שותפים לליקוי. למה? כי אין עליהם אחריות בחוק והחוק לא מגדיר אחרת. כלומר, בפועל, להעסקה הוולונטרית של המפקחים אין הרבה משמעות כל עוד היא אינה מוגדרת בחוק, והיא בהרבה מקרים משמשת כיסוי מלאכותי ותו לא. החוק, אגב, דווקא כן מגדיר חובה להעסיק בעלי תפקידים אחרים מטעם היזם, כמו אדריכל שהוא בדרך כלל עורך הבקשה להיתר בנייה, קונסטרוקטור שהוא מתכנן השלד, ואחראי לביקורת שאמור לבדוק את המבנה בארבע נקודות ספציפיות. אך אף אחד מאלה אינו מוגדר מפקח שאמור לבקר פיזית באתר בתדירות תכופה ולראות שהעבודות השוטפות מתבצעות באופן תקין.

באיגוד המהנדסים מנסים כבר תקופה ממושכת לשנות את הגדרת אחראי הביקורת באופן כזה שישמש גורם מפקח אמיתי, שתהיה לו גם אחריות בחוק - מה שלא חל על אותם מפקחים המועסקים באופן וולונטרי על ידי היזמים. הם אינם כפופים לשום חוק.

עו"ד אלי וילצ'יק, המתמחה בתכנון ובנייה, נבר עבורנו במכרז שפרסמה עיריית תל אביב (באמצעות חברת אחוזת החוף) להקמת החניון ברמת החייל, ושבו זכתה חברת דניה סיבוס. וילצ'יק מצא מצד אחד סעיפים רבים השומרים על זכותן של עיריית תל אביב ואחוזת החוף לבקר ולפקח על הבנייה, ואף למנות מבקר איכות מטעמן, אך מנגד ישנם הרבה יותר סעיפים שנועדו לפטור את העירייה ואת אחוזת החוף מכל אחריות לכל דבר שעלול לקרות בפרויקט עקב הבנייה. הסעיפים הסותרים הללו כלל לא היו נכתבים לו החוק היה מגדיר במפורש את החובה בהעסקת מפקח שתפקידו מוגדר (מאמרו של וילצ'יק בעניין זה מצורף כאן).

אז איזו רגולציה בכל זאת מפעילה המדינה? אם חשבתם שיש משהו שמתקרב לזה, אתם עומדים להתבדות. כבר 15 שנה שהמדינה לא מיישמת את מסקנות דוח ועדת זיילר, שהתכנסה לאחר אסון ורסאי ואחת ממסקנותיה הייתה שיש צורך בפיקוח אמיתי על הבנייה.

בשנתיים האחרונות (ובאיחור של 15 שנה), החל מינהל התכנון, כחלק מיישום דוח זיילר, בהקמת מכוני בקרה שאמורים להיות סוג של פיקוח מטעם המדינה על פרויקטים בבנייה, אך גם מפקחים אלה (שגם הפעם ימומנו על ידי היזם מזמין העבודה), יהיו מחויבים להגיע לאתר הבנייה בסך הכול 6 פעמים בשנה, ועדיין לא יתקיים בישראל פיקוח יומיומי על הנעשה באתרי הבנייה.

תרבות החפיף? עולם שלישי? חפלאפ? תבחרו אתם בהגדרה הנכונה. 3 הרוגים ו-3 נעדרים ועוד עשרות הרוגים מדי שנה בתאונות בנייה "מגדירים" זאת בצורה הכי טרגית.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

משה אבוטבול ראש עיריית בית שמש / צילום: קובי גדעון לעמ

המבקר על בית שמש: 568 עובדים שהם קרובי משפחה

דוח מבקר המדינה חושף מצב בעייתי בעיריית בית שמש: פגיעות במינהל תקין, התערבות נבחרי ציבור בהעסקת עובדים וחוסר התייחסות להערות של מבקר המדינה לאורך שנים

פלויד מייוותר / צילום: Mark J. Rebilas, רויטרס

פלויד מייוות'ר מצטרף לחברת הגיימינג פלאיטרקס מהרצליה

מתאגרף העל הופך לבעל מניות בחברה ויהיה הפרזנטור של משחק הפוקר החדש שלה, אף על פי שהורשע בשורת מקרי אלימות נגד נשים ■ "אף אחד ברמות האלה לא מושלם", מגיב המנכ"ל דניאל קשמיר

הפגנה בעד נייטרליות הרשת  / צילום: רויטרס, Jonathan Alcorn

נייטרליות הרשת: הרפורמה שלא תשתלם לגולשים

בארה"ב מקדמים תקנות שיאפשרו לספקי התשתית לגבות תשלום תמורת גלישה מהירה האם טראמפ יקבור את מדיניות "האינטרנט הפתוח" של אובמה ומה הקשר לרכב האוטונומי?

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: דודי ועקנין

בלעדי: מהלך רחב בממשלה לריסון הצעות חוק פרטיות

שר הכלכלה אלי כהן מקדם הצעה שתחייב בחינת ההשפעות הרגולטוריות של כל הצעת חוק פרטית על המגזר העסקי, בדומה להליך שנעשה בנוגע להצעות חוק ממשלתיות

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'

ראש עיריית אילת: אין לאשר אין המיזוג בין ישראייר לאל על

ראש העירייה שיגר מכתב לרשות ההגבלים העסקיים ■ הלוי חושש שהמיזוג יפגע בתעופה האווירית לאילת "זאת מאחר שחברת אל על כבר הצהירה שקו הטיסות תל אביב אילת אינו קו רווחי מבחינתה. ביטול הקו אם יקרה יהיה הרסני לעיר אילת

מוצרים של קווייצ‘ואו מוטאי / צילום: China Daily CDIC , צילום: רויטרס

ענקית המשקאות האלכוהוליים הסינית זינקה - ואז התפכחות

סוכנות הידיעות הממשלתית הזהירה את המשקיעים מהסיכונים בעליית מניית קווייצ'ואו מוטאי, שזינקה ביותר מפי שניים ב-12 החודשים האחרונים

נאות חובב בניין המועצה / צילום:יחצ

מבקר המדינה מאמת את ממצאי תחקיר "גלובס" על נאות חובב

תחקיר "גלובס" חשף מחדלים וחריגות בפרויקט בניית מבנה המועצה ומרכז המבקרים שלה ■ המכרז בסך כ-24.1 מיליון שקל התנפח עד כה לכ-82 מיליון שקל

מרכז לוגיסטי של אמזון באנגליה / צילום: רויטרס

המנכ"לים בארה"ב מחפשים דרך להילחם במפלצות ההייטק

פעילות המיזוגים והרכישות בארה"ב נסקה לשיא של 200 מיליארד דולר בנובמבר, כאשר מנכ"לי חברות מסקטורים רבים מחפשים דרכים להיאבק בגורילות כמו אמזון, פייסבוק, גוגל ונטפליקס

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

דוח בנק לאומי: הרווח ירד ל-820 מ' ש', הדיבידנד עולה ל-40%

ברבעון המקביל אשתקד הרוויח הבנק 919 מיליון שקל, כולל סעיפים חד פעמיים כמו הכנסה ממכירת ויזה אירופה והכנסה מהסדר ביטוחי בגין הלקוחות האמריקאים ■ ומה התשואה על ההון?

מתקפת סייבר/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

סטארט-אפ תל אביבי שמאבטח תשתיות סייבר גייס 10 מיליון ד'

המוצרים של סקדהפנס מתוכננים למנוע מתקפות המנצלות את העובדה שיותר רשתות ייצור ותשתיות מבוססות כיום על תקשורת אינטרנט ■ מייסדי סקדהפנס הם המנכ"ל יוני שוחט ומנהל הטכנולוגיות עופר שקד

ללין / צילום: יונתן בלום

מייסדות ללין מוכרות מחצית מאחזקותיהן; השווי: 350 מ' שקל

פוקס, בשליטת הראל ויזל - המחזיקה 50% מהמניות בחברה - תתן לשותפה הבינלאומית אופציה של רכישת יתרת אחזקותיה בשווי של עד 450 מיליון שקל

הראל ארנון / צילום: הראל ארנון- פלאש 90

הוארכה ההתקשרות עם עו"ד הראל ארנון - החשוד בתיק הרו

ארנון ייצג את ארי הרו בעסקה למכירת חברה בבעלותו שבגינה הסתבך ■ הרו הודה בעבירות וחתם על הסכם עד מדינה, ואילו ארנון ממתין להחלטת הפרקליטות אם יועמד לדין ■ עובדה זו לא מנעה ממשרד המשפטים לשכור את שירותי ארנון בפטור ממכרז

מכוניות חדשות בנמל אילת /צילום: אריאל ירוזולימסקי

מצעד המכירות: הרף של יונדאי, הזינוק של סוזוקי ודעיכת פורד

הקיפאון במכירות 2017 חושף החרפה משמעותית בסביבה התחרותית ובמאבקים השיווקיים בענף הרכב הישראלי ■ מי ינצח בקרב "הורדת הידיים" בין יבואני קיה ויונדאי בישראל (רמז: היצרן), לאן רצה סוזוקי ומה תעשה פורד ביחס לנתוני המכירות הנמוכים שלה בארץ

ארכיון רשות השידור / צילום מתוך "היום זה אנחנו"

מכרז הדיגיטציה של ארכיון ערוץ 1: הזוכה הוחלף, הפרויקט התייקר

לפני כחודשיים הסתיימה התסבוכת המשפטית שנוצרה בעקבות המכרז הבעייתי הראשון והזוכה המקורי נפסל, אך גם כעת הפרויקט החשוב עדיין לא יצא לדרך ■ תאגיד כאן: "התהליך מתעכב כי האוצר עדיין לא תקצב אותו; הצלת הארכיון היא פרויקט לאומי שיש לעגן בחוק"

פועלים באתר בנייה / צילום: Bernadett Szabo, Reuters

"רשת חברתית לאתרי בנייה" מישראל גייסה 7 מיליון דולר

חברת הסטארט-אפ הישראלית Buildup, שהוקמה באמצע 2015, מדווחת על גיוס 7 מיליון דולר בסיבוב A בהובלת TLV Partners

צפת / צילום: אריאל ירוזולימסקי

המבקר: פולשים לשטחים ציבוריים בצפת - ולא משלמים ארנונה

הוועדה המקומית בעיר מעניקה רישיונות עסק כוזבים לעסקים שפולשים לשטחים ציבוריים ■ "התפקוד הלקוי ואוזלת היד של העירייה, עד כדי העלמת עין מכוונת מהפרות החוק החמורות, מביאים לפגיעה ברכוש הציבורי ובאינטרס הציבור"

קריית גת / צילום: אייל פישר

רמ"י תובעת את עיריית קרית גת על הפרת הסכמי הגג

ארבעה חודשים לאחר שעיריית קרית גת עתרה לבג"ץ נגד המדינה וטענה כי חסרים לה כספים ליישום הסכם הגג, טוענת רמ"י כי העירייה הפרה ברגל גסה את התחייבויותיה

אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

רש"ת עתרה לבג"ץ בניסיון לעצור עיריות מלקחת נתח מהכנסותיה

רשות שדות התעופה טוענת כי פעולת שר הפנים וראשי הרשויות לשינוי מעמדו המוניציפלי של נתב"ג קשורה להתקרבות מועד הבחירות לרשויות המקומיות

רועי פולקמן / צילום: יחצ

הצעה: להחיל את חוק שכירות הוגנת גם על מתווכי הדירות

מדובר בתיקון לחוק שכירות הוגת שאוסר להטיל על שוכר דירה את דמי התיווך ששולמו למתווך שלא השוכר הזמין את שירותיו

תכנית הסיעוד הממלכתית  יצחק כהן יעקב ליצמן משה כחלון ואבי ניסנקורן / באדיבות דוברות ההסתדרות

תוכנית הסיעוד החדשה תצא לפועל רק ב-2019, אם בכלל

איך הגענו ממשבר הביטוחים הקולקטיביים לתוכנית החדשה? ■ על אילו מטופלים היא תשפיע ■ האם היא פוטרת את המגזר הפרטי מהצורך לעשות ביטוח סיעודי ■ ומי לא ימצא בה אף בשורה?