בורסות אירופה ננעלו היום (ה') במגמה חיובית, בתגובה לפרסום החלטת הפד אמש להותיר את הריבית על כנה. בורסות אסיה קיבלו בהתלהבות את החלטת הפד ונסגרו היום בעליות שערים, כאשר בורסת טוקיו סגורה לרגל חג מקומי.

 

כאמור, הפד החליט אתמול, כצפוי, להותיר את הריבית על כנה בטווח של 0.25%-0.5%. עם זאת, יו"רית הפד ג'נט ילן הכינה את הקרקע להעלאת ריבית נוספת ואמרה כי היא צופה העלאה של 0.25% בהמשך השנה. "הסיבות להעלאת ריבית התחזקו, אך טרם הגיע הזמן לבצע את ההעלאה", אמרה ילן. הדגישה שבאופן כולל, נתוני המאקרו של התקופה האחרונה מעידים על מגמות חיובית בארה"ב. בנוסף, חברי ועדת השוק הפתוח צופים כעת העלאת ריבית אחת השנה ושתי העלאות ב-2017, נמוך מתחזיות הפד המוקדמות.

 

מוחמד אל-עריאן, הכלכלן הראשי של אליאנץ, אמר כי התפלגות המצביעים בוועדה (שבעה חברים הצביעו בעד ההחלטה, שלושה נגד) היא עדות למורכבות הגלומה בפעילות הפד בעיצומה של תקופה שמתאפיינת בעירוב לא-מאוזן של סוג מדיניות. ביל גרוס, "מלך האג"ח" ומייסד קרן פימקו, הודיע כי הוא "בקושי מסוגל לדבר" לאחר שנודעה ההחלטה, וכי "לאחר התנסחות נצית בג'קסון הול מצד ילן וסטנלי פישר, שאף אמר כי עשויות להיות שתי העלאות ב-2016, הם בחרו להתחמק שוב מהעלאה נחוצה".

"בהתבסס על ניסיון של כמה שנים, ניתן להבין שהשווקים סקפטיים לגבי הציפיות להעלאת ריבית הפד, שכל הזמן יורדות", מציין שיין אוליבר, אסטרטג בכיר וכלכלן ראשי בחברת  AMP Capital.

חברת הספנות מארסק הודיעה כי תתפצל לשתי חטיבות - חטיבת ספנות וחטיבת אנרגיה (נפט). החברה היא הגדולה בעולם בתחומה ומחזיקה כ-15% מהשוק העולמי. הפיצול, לפי החברה, נעשה בעקבות השוני הגדול בין תחומי הפעילות של החטיבות השונות בחברה, ויאפשר לכל חטיבה להתמקד בנושאים הרלוונטיים לה בלבד.

הנפט , לעומת זאת מגיב בחיוב להחלטת הפד ונסחר היום בעליות לאחר שאתמול ננעלו החוזים למסירה בנובמבר ביותר מ-2%. זאת הן בשל הותרת הריבית בארה"ב על כנה והן לאחר פרסום נתון מלאי הנפט, שהצביע על ירידה של 6.2 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-16 בספטמבר. אנליסטים בשוק העריכו כי המלאי ירד בהיקף נמוך יותר של 3.4 מיליון חביות.