פחות מיממה לפני העימות הטלוויזיוני האחרון בין הילארי קלינטון לדונלד טראמפ, בלאס-וגאס, האדמה רועדת מתחת לרגלי המועמד הרפובליקאי. סקרים חדשים, שמתפרסמים בזה אחר זה, מצביעים על כך שהוא הגיע לסוף הדרך. כמפיק תכניות טלוויזיה, שאמון על סקרי הדירוג של נילסן, טראמפ בוודאי יודע לקרוא את הכתובת על קירות הסקרים הפוליטיים: הוא לא יזכה לככב בתכנית הריאליטי הגדולה בחייו. גרוע מזאת, המיליארדר עומד להיות "לוזר", התואר המעליב והמשפיל ביותר בלקסיקון שלו.

סקר חדש של "וול סטריט ג'רנל" ו-NBC מראה, שמצבו של טראמפ בהתגוששות עם קלינטון גרוע ממצבו של מיט רומני בהתמודדות עם ברק אובמה לפני ארבע שנים מול רוב הקבוצות הדמוגרפיות: גברים, נשים, לבנים, היספנים, משקי-בית עם הכנסה מעל 100 אלף דולר בשנה, בעלי תואר ראשון, בעלי תואר שני ומעלה וגימלאים. שחורים, גברים לבנים ללא השכלה אקדמאית וצעירים אמנם לא מעניקים לקלינטון את רמת התמיכה שהם נתנו בזמנם לאובמה, אך טראמפ אינו יכול לשאוב מכך עידוד: רק 9% מהשחורים תומכים בו, בהשוואה ל-6% שתמכו ברומני ב-2012.

"תהיה זו שגיאה לומר, שרק מסלול צר יוביל את טראמפ לצבירת המספר המינימלי של אלקטורים - 270 - שנדרש כדי לזכות בנשיאות", כותב היום האנליסט הפוליטי בר-הסמכא סטוארט רותנברג. "המסלול הזה אינו קיים". ואכן, ניתוח סקרים שערך "וושינגטון פוסט" ב-15 המדינות שיכריעו את גורל המערכה מראה שהמועמדת הדמוקרטית תצבור 304 אלקטורים (34 יותר מהמספר המינימלי). טראמפ יאלץ להסתפק ב-138. מדד שקלול סקרים ארציים של אתר הבחירות והפוליטיקה Real Clear Politics (RCP) מראה שלקלינטון יש עתה יתרון של 7% על טראמפ. על תוצאה זהה מצביע מדד שקלול הסקרים של "האפינגטון פוסט". מדור Upshot ("השורה התחתונה") של "ניו-יורק טיימס" העלה אתמול את תחזיתו לניצחון של קלינטון מ-89% ל-92%.

אפשר להעלות על הדעת שנתונים אלה יוצרים דיסוננס קוגניטיבי אצל המועמד הרפובליקאי, שבמשך חודשים הבטיח לאוהדיו ניצחון סוחף שיחולל עידן חדש בוושינגטון. אך בשבועות שחלפו, במקביל להידרדרותו בסקרים, מכריז טראמפ כמעט מדי יום ש"הבחירות מתוחמנות, ידידיי, הבחירות מתוחמנות", כאילו הוא מכשיר את הקרקע לתירוצי היום שאחרי הבחירות (הוא השתמש באזהרה הזו גם לאחר שהפסיד בבחירות המקדימות באייווה, בפברואר, אבל זנח אותה לאחר שיריביו בפריימריס החלו לנשור זה אחר זה).

 

אתמול, עם פרסום הסקרים החדשים, סיפק טראמפ לאומה קרשצ'נדו רועם, שבו הוא הציג את עצמו כחומה האחרונה שמפרידה בין האמריקאים לבין דיקקטורה חשוכה. הוא הכריז כי אינו מאמין לסקרים וכי ארה"ב תהפוך למדינה של מפלגה אחת אם הבוחרים לא יעניקו לו ניצחון.

"ההיסטוריה תראה, שב-2017 ארה"ב איבדה באמת ובתמים את עצמאותה", אמר טראמפ. "הבוחרים מתחילים לנטות לדמוקרטים במהירות רבה כל כך עד שאמריקה תיהפך למדינה של מפלגה אחת".

"זו ההזדמנות האחרונה שלכם לשמור על התיקון השני לחוקה (הזכות לשאת נשק)", אמר טראמפ לאוהדיו. "בתוך ארבע שנים הכל ייגמר. לעולם לא תוכלו לזכות יותר... צאו מהמיטה ולכו להצביע ולא חשוב איך תרגישו באותו יום".

נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר אתמול, כי מוטב שטראמפ יחדל לקטר ויתחיל לשכנע בוחרים להצביע בעדו. "אם אתה מתחיל ליילל לפני שהבחירות בכלל התחילו, אין לך את המזג שדרוש לכהן כנשיא", אמר אובמה.

על רקע זה, לעימות הטלוויזיוני, שיערך מחר (ה') לפנות בוקר, שעון ישראל, מסתמנת חשיבות עצומה. זו אולי ההזדמנות האחרונה של טראמפ לעצור את המפולת שמתקדמת לעברו. "הוא לא יוכל להסתפק בביצועים טובים בעימות; גם לא יהיה די בניצחון גרידא", אמר אתמול אנליסט בשידור טלוויזיה. "הוא זקוק לנוק-אאוט שיוציא את קלינטון משיווי משקלה, שיגרום לה לאבד את קור הרוח. זה כנראה לא יקרה".

במאמץ לערער, ולו במקצת, את הביטחון העצמי של המתמודדת הדמוקרטית, הזמין טראמפ לעימות, כאורחיו האישיים, את אחיו החורג של אובמה, מאליק אובמה, שמתנכר לאחיו המפורסם ותומך בטראמפ, ואת אמו של פקיד אמריקאי, שהיה אחד מהקרבנות של התקפת טרוריסטים בבנגאזי. האם מאשימה את קלינטון, שהיתה אז שרת-החוץ, באחריות למות בנה.