גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לחבק את הילדה, הנערה, האישה הצעירה שהייתי

בא לי לקפוץ אלייך ולתת לך קצת צידה לדרך. לתת לך קצת ממי שתהפכי להיות

1.

מכירים את זה שאתם משאירים את הילד ביום הראשון בגן, והוא נצמד אליכם לברך ומסרב לשחרר. בוכה ובוכה ואתם נחנקים מאשמה צורבת.

אז ככה בדיוק קרה לי, רק להפך. ביום הראשון שאמא שלי הביאה אותי לגן, נפנפתי לה לשלום, שרק תלך כבר ותשאיר אותי עם הדבר המופלא והמסעיר הזה שקוראים לו ילדים. רציתי לשחק איתם כמה שיותר.

וזה לא נטש גם בהמשך. כשהייתי סטודנטית לפסיכולוגיה, והחברים קראו לי ללמוד איתם, ידעתי בפירוש שאצליח יותר במבחן אם אלמד לבד. אבל זה היה שווה לי פחות מלהיות איתם. גם עכשיו, כשאני ממש צריכה לכתוב, החברות נפגשות לאיזה פרויקט שיתופי בחצר של מיכל, אז אני נוטשת. שלוש שעות ואני חזרה אתכם.

סוקרטס אמר שחיים שלא נחקרים, לא ראוי לחיותם. אני יכולה להתחבר לזה. מגיל צעיר אני תמיד עומדת שם ומסתכלת על עצמי מהצד בלונג שוט, צופה משתתפת. מנתחת, מתעדת, רושמת את החיים. וכל כמה שנים לוקחת אותם לשיחת 'יחסינו לאן'. מנסה להבין מה, בעצם, התכלית של כל הפרויקט המאומץ הזה.

2.

לקח לי שנים לגלות מה זו אהבה. היא שאבה אותי בעוצמות ששיגרו אותי לגבהים, אבל גם הטיחו אותי לתהומות. היא הפכה להיות המשמעות, סיבה לחיות. הנקודה הארכימדית של הקיום, כמעט. הכול מתחיל וחוזר לשם.

וכשהיא נשמטה מחיי לזמן ארוך מדי, הרגשתי שאני מאבדת את הטעם. שהכול נעשה תפל וריק מתוכן, שאין משמעות.

אבל כשהייתה אהבה, חיי העבודה התיישבו על הגה החיים, וניווטו אותם. נראה היה ששום דבר לא חשוב כמו העשייה המקצועית. משם נגהו ההתרגשויות. לא בתי קפה, ולא בילויים, פחות נסיעות, פחות פינוקים. לתת עבודה, זה היה הטריפ.

ובלמטה של הדברים, מתחת לכל האקשן והריצות, והלקום למלחמה כל בוקר, והדד ליינים, אני מבינה שמה שהניע אותי היה בעיקר דבר אחד: לגעת בנפש. וזה, מסתבר, יכול לקרות לך גם בעיתון כלכלי הארד קור.

ואז הגיעו הילדים, וכל משמעות אחרת דהתה למולם. שוב היו הילדים למשמעות, תיבת תהודה שמעצימה את הקיום. וכשנתתי למסמרי הקריירה להינעץ בתיבה הזו, ידעתי שפישלתי. לא הייתי נותנת לזה לקרות שוב.

בפרספקטיבה של זמן, דברים הלכו והתבהרו.

אתה גדל בתוך תמיסה של רעיונות, מתפתח מריאקציה של התנסויות. מתרחבת התודעה, מתלכדים פרטי חיים ופתאום מתגלים דברים שלא ראית קודם. מה שהייתה המשמעות בגיל 20 לא נשארה כזו בגיל 30, ובגיל 40 היא תפסה כיוון חדש.

3.

מה אני, בסך הכול? אני סך כל אהבותיי.

העשייה, היצירה, האנשים, הרעיונות.

לפעמים אני מנסה לדלות את פיסות המציאות מתוך הבנאליות שלהן, להעלות מהן ניצוצות. ככל שאתה מתקדם במסע חייך, יש שהם מתנקזים לנקודה מסוימת והופכים הרבה יותר מזוקקים, חדים, בהירים. כאילו הרכבת עדשות חדשות.

ואז מבליח רגע צלול כזה, שבו פתאום דברים מתחברים. הרגע הזה, כשאתה מנער אותו מכל היתר, אוצר אותו, הופך לאירוע רב משמעות ששופך אור רך חדש שנארג אל תוך חייך. ריצה בפארק עם חברה אהובה, ארוחת ערב עם הילדים, נוסעים יחד ושרים באוטו. אלה רגעים שמפורזים מהסתמי. הרבה פחות נהנית מנופים מפילי לסת כשאהוביי לא איתי בחוויה. ולהפך, להתעורר עם אדם אהוב יותר שווה מלקום במאוריציוס.

4.

בא לי לקפוץ לשנות ה-70, לחצר בחטיבת הביניים, ולגשת לילדה בת ה-12 שהייתי, שהתחילה לכתוב סיפורים, לאמץ אותה אל ליבי ולחזק אותה. היא זקוקה לזה, היא לפעמים כל-כך לבד בדרך שלה.

כל-כך רוצה לומר לה: את תראי, זה יסתדר. את אפילו לא מבינה שעלית פה על משהו. אני שמחה שהיה לך הדחף הזה, ולא הפסקת אף פעם לחקור ולנבור, למרות שיהיו לך הרבה הזדמנויות לשמוט מידייך את כל זה.

ואחר כך בא לי לקפוץ לנערה שהייתי בתיכון, וניסתה להבין. להביא לה ככה טפיחה בקטנה ולהגיד לה: תרגיעי, קחי את זה יותר בקלות, בייב. את מוצפת בכל-כך הרבה שאלות. זה מציק לך, את ממש לא יודעת על איזה כפתורים ללחוץ. ואת מנסה וטועה, ועוד כל-כך הרבה דברים את פשוט לא יודעת.

ואז, מתה לתת גיחה לחיילת המשוחררת שהייתי, ולהביא לה ניעור. תתאפסי, בחייאת, תתבגרי כבר.

מה לא הייתי עושה כדי לקפוץ אלייך לעבר ולתת לך קצת צידה לדרך. לתת לך קצת ממי שתהפכי להיות. את כל-כך תשתני, שאין לך מושג. את תעשי כזו דרך, שאת לא יכולה לדמיין.

5. 

ועל זה אני חייבת לך, ילדה. כי מה הייתי בלעדייך היום? החיפוש המתמיד שלך היה למנוע היצירתי שלי. הכרחת אותי להביא אמירה, ובגלל זה - משמעות. אני יודעת שלפעמים קצת התייאשתי ממך. חשבתי שאין לך את הניצוץ. מה בעצם ידעת על החיים? גם כשכבר תתחילי להבין משהו, תגלי שזה ילבש צורה ויפשוט צורה, ימצה את עצמו, ואז ימצא את עצמו מחדש. זה המסע שלך, והוא תפור לתוך משמעות שרק את רקמת.

הסתכלתי עלייך, מתפקעת מרוב חלומות ושאיפות. חלק מהם תממשי. אחרי זה תתפתלי כדי למצוא אחרים. ככה זה, ניצחונות קטנים לא פעם יתגלו כמבוא לתבוסות שיבואו בעקבותיהם. היית רק ילדה כשהתעקשת להיות עיתונאית. מאיפה זה בא לך? איך לא התברברת? לא חתכת למקומות אחרים, הרבה יותר מתגמלים. לא אותך.

לא כתבת את הרומן המטלטל הגדול וגם לא עשית דוקטורט, לא הגית תיאוריה חדשה על העולם. אבל אולי נגעת בכמה אנשים, ונתת להם קצת מהצידה שלך ושימחת אותם, ועשית את החיים שלהם טיפה יותר טובים. ובגלל זה גם את שלך. בזכות הרגעים הקטנים האלה שלפת את הקיום שלך מתוך בליל של סתמיות ובנאליה, לתחושה שהיא אי של קודש בתוך ים של חולין.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי היקפי המשכנתאות בהקפאה ממשיים לרדת, אך המשכנתאות בפיגורים מוסיפות להיות ברמה גבוהה יחסית לתקופה של לפני פרוץ מלחמת "חרבות ברזל"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

זירת הפיגוע סמוך לשער הפרחים / צילום: דוברות מד''א

שני פיגועים - בהפרש של דקות: שני לוחמי מג"ב נפצעו

המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • כל העדכונים 

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; התמ"ג בגוש האירו הפתיע לחיוב

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו