ארבעים הציערים המבטיחים 2016

- מגזין גלובס -

אמיר אוחנה / צילום: כפיר זיו
ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד)
חבר ועדת חוץ וביטחון
גיל: 39
אישי: בזוגיות + 2, מתגורר בתל אביב
השכלה: בוגר משפטים מהמכללה למנהל

כשאמיר אוחנה היה ילד, הוא חלם להיות גיטריסט שחורך מיתרים וקורע במות, כמו סלאש מ"גאנז אנד רוזס". את הגיטרה החשמלית הראשונה שלו חבק מתישהו בסוף היסודי, למד לנגן עליה לבד, והיה חבר בשתי להקות שעמן הופיע בבאר שבע ובלהבים, והפך לכוכב נוער מקומי בדרום. כדי להמשיך את הרצף המוזיקלי, הוא ניסה להתקבל ללהקה צבאית, ולצורך כך פנה לפגישה אצל המורה המיתולוגי לגיטרה יעקב רביץ, האח של יהודית. רביץ ביקש ממנו לנגן משהו, ואוחנה חשמל את האוויר עם הטוקטה דה פוגה של באך, הידועה כמנגינת הפתיחה של סדרת האנימציה "היה היה" - כל זה בלי לדעת תווים.

"הייתי אצלו פעם אחת", צוחק אוחנה, "ולא חזרתי אליו שוב, כי ללמוד הכול מהתחלה נראה לי ללכת אחורה. בבחינות ללהקה ניגנתי שוב את באך, והם מאוד התרשמו ממני, אבל אמרו, בוא תנגן מה שכתוב כאן, וכמובן שלא התקבלתי".

אבל הכישלון המוזיקלי הזה הפך לאנקדוטה ברזומה של עו"ד אוחנה, שממשיך לתת בראש עם הגיטרה בזמנו הפנוי המאוד מצומצם - כיום, כשהוא חבר כנסת ואב לתאומים בני שלוש. את האנרגיה שתועלה למוזיקה, הפנה ללימודי המשפטים ואחר כך לפעילות הפוליטית בליכוד, שהפכה אותו לח"כ ההומוסקסואל המוצהר הראשון במפלגה.

פעם להגיד "תא גאה" ו"ליכוד" זה היה אוקסימורון.

"לא היה דבר כזה קודם והחלטנו שהגיע הזמן שגם להומואים ימניים יהיה בית. במפלגה קיבלו אותנו בזרועות פתוחות מירי רגב, אקוניס וגילה גמליאל".

והפעילים בשטח?

"הקפדנו להגיע לכל הכינוסים של המרכז, לסניפים, ובזכות זה יכולתי להתמודד על מקום במחוז תל אביב. לא כמועמד הומו, אלא כמועמד מהשורה".

אתה לא מייפה קצת את המציאות?

"בוודאי שיש הומופוביה, אבל הכנסנו אותה לארון".

יצא מהארון בגיל 15

אוחנה הוא בנם של עולים ממרוקו שהגיעו לארץ בשנות ה-50. אביו היה ממקימי הקמ"ג בדימונה, המשפחה התגוררה בבאר שבע, וכשהיה בכיתה ה' עברו ללהבים. "המקום שהכי רציתי להגיע אליו בילדות היה העבודה של אבא בדימונה, אבל ידעתי שאין לי סיכוי, כי אסור להביא לשם ילדים. בחופשות של י"א וי"ב התקבלתי לעבוד שם ומבחינתי זה היה סוג של הגשמת חלום".

בגיל 15 יצא מהארון. הוריו, הוא מספר, עברו תהליך לא קל עד שקיבלו אותו באופן מלא. "כשסיפרתי לחברים שלי בתיכון, כולם קיבלו את זה טוב", כך אוחנה. "רק אחד מהם תפס מרחק. אחרי שנים הבנתי למה, כשפגשתי אותו באחד מהמועדונים של הקהילה. זה כנראה איים עליו".

הוא שירת במשטרה הצבאית, חתם קבע לשלוש שנים, ואחרי השחרור התחיל ללמוד משפטים במכללה למנהל בראשון לציון. כדי לממן את לימודיו הוא עבד ביחידה למניעת עבירות בנתב"ג, עד שהתקבל לשירות בשב"כ. "מ-1994 שירתו בצה"ל הומואים מחוץ לארון, מה שקרה הרבה יותר מאוחר בצבא האמריקאי. אנחנו אחת המדינות הכי מתקדמות בחקיקה למען הלהט"בים וגם ביחס של החברה אליהם אנחנו נמצאים במקום טוב".

השותפות הקואליציוניות של המפלגה שלך, לא ממש מראות את הטולרנטיות הזו לחברי הקהילה הגאה.

"המפלגות החרדיות הן הקיצוניות. ההיטפלות לבית היהודי חושפת את צביעות השמאל, בגלל שהם והערבים, שגם לא מחבבים את הקהילה, שותפים פוטנציאליים - אז הם מבליטים את הבית היהודי וש"ס".

אחרי התמחות בפרקליטות ושש שנים בשב"כ, אוחנה התחיל את דרכו המשפטית במשרדו של עו"ד ירום הלוי שמתמחה בפלילים. כעבור ארבע שנים פתח משרד עצמאי, גם משום שרצה להיות אדון לעצמו וגם כי החל להתעניין בפוליטיקה ונכנס לפעילות בתא הגאה בליכוד.

כמו אוחנה גם אלון, בן זוגו ב-12 השנים האחרונות, סוחר בשוק ההון והאג"ח, הוא ליכודניק שרוף שהתפקד למפלגה עוד ב-1993. יש להם כאמור תאומים, שנולדו בארצות הברית בתהליך פונדקאות, והם מתגוררים בתל אביב. כשדנו במתווה הגז טענו נגד אוחנה שהוא בעד המתווה, כיוון שבן זוגו והוא מחזיקים באג"ח של דלק, דבר שאוחנה מכחיש מכול וכול.

הטענה נגדך הייתה ההימנעות שלך בהצבעה על קידום זכויות להט"ב.

"חטפתי אש, ואני לא מצטער. בצומת שבה עמדתי הייתי חוטף בכל מקרה. אז כמה הומואים שמאלנים תייגו את זה כמשהו מגוחך. אני נבחרתי לכנסת כנציג מחוז תל אביב ואני גם הומו. אני לא מכיר אף אחד מהקואליציה שהצביע נגדה ולכן לא הצבעתי. ממשלת נתניהו נתנה את התקציב הגדול ביותר לארגונים שמפעילה הקהילה. לבית דרור, שדואג לנערים לה"טבים שנזרקו מהבית, עלה התקציב משישה מיליון לתשעה מיליון שקלים, וכך גם התקציב למצעד הגאווה".

שאתה לא נמנה עם תומכיו הנלהבים.

"אני משתתף במצעדים כבר 20 שנים. יש מחלוקת בקהילה בנוגע אליהם ואנחנו ערים ללבטים האלה. אם מתקיים מצעד, חשוב שיונפו בו דגל הגאווה לצד דגל ישראל ולא רק דגלי פלסטין".

בהתחלה עוד היית מנומס, אבל הנה לפני שבועיים כבר עשית "מירי רגב" ל עיסווי פריג ' ממרצ בשידור חי בערוץ 10. אימצת את ההתלהמות?

"הרתיח אותי לראות שכולם מתעקשים להדגיש את הכבאית הפלסטינית שנחלצה לעזרת הכבאים, ואיך פלסטינים פותחים את דלתם בפני יהודים, אבל מי הצית את השריפות? מי שוחט תינוקות? הורג ילדים במיטותיהם? בעימות איתו הייתי חייב להראות את הצד השני ולכן ההופעה הסוערת. קיבלתי הרבה תגובות חיוביות, ואני עדיין לא יודע אם אני שלם עם ההופעה הזאת. אני לא חוזר בי מהאמירה, שהייתה נכונה ומוצדקת, אבל הייתי חי טוב יותר עם הופעה מאופקת יותר".

בוועדת החוץ והביטחון אתה לא מרשה לעצמך להתפרץ ככה.

"נכנסתי במקום אורן חזן בגלל הרקע שלי כרס"ן במילואים והשירות בשב"כ. אני גם יו"ר ועדת המשנה של כוח אדם בצה"ל וחבר בוועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים - המקום האולטימטיבי להיות בו".

ולשם אתה גם מכוון? לתפקיד ביטחוני?

"אני נמצא בתחילת הקריירה הפוליטית שלי, כך שמגוחך לדבר על תפקיד כזה או אחר, אבל כל מי שנכנס לחיים הפוליטיים רוצה להשפיע".

כתבה: ליאת רון