גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך להימנע משיבושים טכנולוגיים בתיק ההשקעות

אמזון הצעירה כבר שווה ב-69% יותר מוולמארט ■ איך מנתבים את ההשקעות בעידן הנוכחי, וכיצד מתחמקים מזרועה הארוכה של הטכנולוגיה המשבשת

טכנולוגיית סמארטפון/  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טכנולוגיית סמארטפון/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אם אתם מרגישים שמניות שרכשתם לא מתפקדות לפי הציפיות שלכם, ושקשה לכם יותר ויותר לאתר מניות שיכולות ללוות אתכם עד הפנסיה - יש סיכוי שגם אתם קורבנות של מה שקרוי טכנולוגיה משבשת או Disruptive Technology, ושל ההשפעה שלה על מניות מסורתיות יותר. מהי טכנולוגיה משבשת, וכיצד היא מצליחה להשפיע על כל כך הרבה משקיעים מנוסים?

קצב ההתפתחות של הטכנולוגיה בשנים האחרונות מהיר במיוחד. מגוון המצאות טכנולוגיות משפרות את רמת החיים של כולנו, ומייעלות את הדרך שבה אנחנו מתקשרים עם אנשים, מבצעים קניות, מגיעים ממקום למקום, מבצעים פעולות בבנק ואפילו מנווטים בדרכים.

הטכנולוגיה מביאה אתה יתרונות עצומים, אבל במקרים רבים היא גם מפריעה, משבשת או אפילו מחסלת עסקים מסורתיים, שפועלים בשיטות ישנות. Disruptive Technology או בעברית "טכנולוגיה משבשת" הוא מונח שמתייחס לטכנולוגיה שמשבשת את השוק המסורתי הקיים במגוון תחומים. טכנולוגיה משבשת איננה דבר חדש בעולם: המכוניות החליפו את הסוסים, המצלמות הדיגיטליות חיסלו את שוק הפילם ופיתוח התמונות, האינטרנט וה-VOD חיסלו את ספריות הווידיאו ועוד.

קצב ההופעה של טכנולוגיות משבשות הוא אחד הגורמים לחוסר ודאות בעולם ההשקעות, ולפספוסים רבים אצל משקיעים. בשנים האחרונות אין חברה, מניה או סקטור שחסינים מול איום החדשנות. הנה רק חלק מהמכות שספגו המשקיעים בשנים האחרונות.

עולם הקמעונאות: מגדולה עד קטנה, מוולמארט וטארגט ועד GNC, גאפ וסירס, אין כמעט קמעונאית מוכרת שלא חוותה (ועדיין חווה) את נחת זרועה של ענקית המסחר המקוון אמזון, שחרתה את המונח Disruptive Technology על כיסם של בעלי המניות של החברות המצליחות ביותר בעולם.

הרגע הסמלי שבו עקף שווי השוק של אמזון את זה של וול מארט התרחש לפני קצת יותר משנה. כיום שווי השוק של אמזון  (כ-370 מליארד דולר) כבר גבוה בכ-69% מזה של וולמארט.

מניות קמעונות רבות בארה"ב התרסקו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, וחלקן הגיעו עד לפשיטת רגל ממש. דוגמאות בולטות: מניית Bed Bath & Beyond  ירדה בתוך שנתיים ממחיר של כ-78 דולר ומניית סירס  ירדה בתוך כשנה וחצי ממחיר של כ-42 דולר.

אנרגיה: נפילת מחירי הנפט (אשר ריסקה איתה לא מעט חברות מענף האנרגיה) אולי מושפעת ממגוון רחב של פרמטרים, אבל להטמעת טכנולוגיות כמו פצלי שמן יש בהחלט מקום מרכזי בעניין. ה"איום" הוא בהפקת נפט בטכנולוגיית פצלי שמן בכמויות אדירות, ומחיר הנפט הגבוה הוא שהביא למלחמת המחירים בעולם. כל השחקנים יודעים, שהחל מרמות מחיר מסוימות (שאגב ילכו ויפחתו ככל שהטכנולוגיה תתקדם), היצע הנפט יגדל כמעט בלי הגבלה.

סל מניות האנרגיה (XLE ) צנח משיא של כ-100 דולר באמצע 2014 לשפל של כ-55 דולר בינואר השנה (ירידה של כ-45%), אם כי מאז התאושש מעט.

פיננסים: המהפכה הטכנולוגית מתקדמת במהירות גם אל עבר ענף הפיננסים והבנקאות. אלפי חברות סטארט-אפ בתחום הפיננסים פועלות כדי לקבל דריסת רגל בענף. חלקן מהוות תחרות ישירה לבנקים. כך למשל, חברות העוסקות בהלוואות חברתיות (peer to peer lending) צומחות במהירות, בין היתר על חשבון הלוואות בשיטה המסורתית, וחלק מהבנקים מקימים חברות כאלו in house, כדי שלא להישאר מאחור.

האם מדובר באיום ממשי על עצם קיומם של הבנקים? נראה שלא. הבנקים נהנים מהגנה רגולטורית וכן פועלים בעצמם כדי לנצל את ההתקדמות הטכנולוגית ומתייעלים. האיום איננו מיידי, אבל הוא קיים בטווח הארוך. עד כה, לא נראה, שמניות הבנקים מושפעות באופן משמעותי מחברות הפינטק.

סוכני נסיעות: חברות כמו פרייסליין , אקספדיה  טריפ אדוויזר  פגעו אנושות בסוכני הנסיעות. בזמן שסוכני הנסיעות נעלמו, מניית פרייסליין טיפסה בתוך חמש שנים לשווי שוק של כ-75 מליארד דולר.

נדל"ן: הנדל"ן אולי הפך בשנים האחרונות לתור הזהב מבחינת משקיעים רבים, שרכשו דירות ומשרדים, אבל לא כל תחום הנדל"ן נהנה מהחיים. לכאורה, מדובר בתחום שנחשב מאוד "low tech", אבל מי שמרגיש על קרקע יציבה, שיחשוב שוב. זוכרים את אמזון ואת תחום הקמעונאות? חברות נדל"ן עתירות חובות, שעוסקות בהחזקת קניונים, לא בדיוק יכולות להעלות דמי שכירות (במקרה הטוב) בזמן שלקוחותיהן (רשתות הקמעונאות) נלחמות על הישרדותן, סוגרות חנויות ומנסות להעביר חלק גדול מעסקיהן לאינטרנט ולמובייל.

מבט לעתיד הקצת יותר רחוק

מזון: זה אולי נשמע עדיין כמו מדע בדיוני, אבל בעתיד, את תעשיות הבשר והחלב יחליפו כנראה חברות טכנולוגיה שיגדלו את המוצרים הללו במפעלים דמויי מעבדות ענק. חברות המזון הגדולות שלא יצליחו להשתלב בתעשייה הזו, יאבדו ככל הנראה חלק עצום מעסקיהן. עדיין מוקדם מדי להתייחס לנושא הזה כאשר קונים מניות של חברות מזון, אבל מתחת לפני השטח תחום הפודטק מתחמם במהירות.

מציאות מדומה/רבודה: את מי תחליף קסדת המציאות המדומה בעתיד? האם בעתיד נמשיך לצפות בטלוויזיה, או שנקבל חוויה משכנעת יותר באמצעות הקסדה? האם נבחר לטוס לחו"ל או פשוט לחוות את חו"ל מהארץ? האם ניתן יהיה להריח, לחוש או להרגיש דרך הקסדה? ואולי, כמו שאמר אלון מאסק, אנחנו בעצם כבר עכשיו עם הקסדה על הראש? לא ברור עדיין לגמרי מיהם העסקים שירוויחו מהטכנולוגיה החדשה (מלבד כמובן החברות המפתחות), ובמיוחד מיהם העסקים המסורתיים, שייפגעו ממנה, או גרוע מכך - יחוסלו.

עבודתם של המשקיעים, אנו רואים, הפכה קשה יותר, ואין מקום שהוא לחלוטין בטוח. התפתחות מהירה של Disruptive Technology לא משאירה כמעט מקומות מוגנים. כמעט כל מודל עסקי מוכר עשוי למצוא את עצמו תחת התקפה: בין אם מדובר בתחום מסורתי כמו בגדים, מזון, נדל"ן או אנרגיה, ובין אם מדובר בחברות של הדור החדש, כמו טוויטר  או GoPro (סימול: GPRO).

מהם הפתרונות?

כיצד ניתן להתמודד עם השקעות בעולם שמשתנה כל כך מהר? אין פתרון בודד לבעיות הללו, אבל ישנן כמה גישות, שיכולות לסייע בניהול נכון של הסיכונים.

■ ללכת עם מובילי המהפכה הטכנולוגית, אבל בזהירות. חברות כמו גוגל, אמזון, פייסבוק ואחרות נמצאות מבחינה עסקית במקום מצוין (אם כי לא בהיבט של מחירי המניות). גוגל, למשל, מייצרת תזרים מזומנים אדיר, ומשקיעה במגוון תחומי Disruptive Technology משלה: רחפנים, מכוניות אוטונומיות, מציאות מדומה, ואפילו ברפואה (חקר הזקנה). אמזון, פייסבוק, אפל ואחרות נמצאות גם הן בעמדה דומה.

השקעה בגוגל היא למעשה אמירה הגיונית: אני סומך על מייסדי החברה שמחזיקים היום את מיטב המוחות בעולם הטכנולוגיה ונהנים מכמות בלתי מוגבלת של משאבים, שיבצעו את המהלכים הנכונים עם הכסף שלי. הסיכונים: מדובר במניות שנסחרות במחירים גבוהים (במיוחד אמזון); הרגולטורים, רשויות המס ומדינות שונות בעולם עלולים להנחית מכות על החברות הללו.

■ לבחון היטב חשיפה ל-Disruptive Technology. לא מספיק להסתמך על נתוני עבר ועל קצב הצמיחה ההיסטורי של חברה. לפני כל השקעה, חשוב לבדוק היטב אם התחום שבו עוסקת החברה הרלוונטית חשוף לסיכונים טכנולוגיים. בחלק מן המקרים, ניתן לזהות מראש מצבים בעייתיים.

■ שילוב השקעה במדדים. שימוש במדדים (במינון המתאים) יכול לסייע מאוד בניהול נכון יותר של סיכונים.

■ בחינה בלתי פוסקת של איומים על המודל העסקי. הסתכלות נכונה על השקעה היא ברוב המקרים לטווח ארוך, אבל בעולם שמשתנה כל כך מהר, חשוב לבחון כל הזמן איומים על המודל העסקי.

■ פיזור. לפיזור יש אמנם חסרונות: חוסר היכולת להכיר הרבה מאוד חברות ברמה גבוהה, רעיונות טובים מקבלים תגמול קטן בגלל גודל ההשקעה וכו'. יחד עם זאת, בעולם שמשתנה כל כך מהר, פיזור הוא חלק חשוב מניהול הסיכונים, ולכן חשוב לפזר לא רק מבחינת מספר המניות בתיק, אלא גם על פני מספר סקטורים. יש לפזר במינון הנכון, כדי למנוע מצב שבו חסרונות הפיזור עולים על יתרונותיו.

ממה כדאי להיזהר?

בדינמיקה של השווקים היום, קיים קושי רב לקבוע האם פגיעה של "טכנולוגיה משבשת" מסוימת מגולמת כבר במחיר של מניה ספציפית. האם וולמארט ירדה מספיק? האם המכפיל הנמוך של BBBY, משקף תגובה מוגזמת? לא ניתן לקבוע כללים נוקשים בנוגע להשקעה בחברות אלו. ככלל, עדיף להיות זהירים יותר בבחירת מניות ספציפיות מתחומים מועדים לפורענות, כמו קמעונות והלבשה, אנרגיה ופצלי שמן, נדל"ן מסחרי ועוד.

רעיונות השקעה בעידן של Disruptive Technology? השקעה בחברות מובילות, שיצרו או יוצרות את הטכנולוגיה המשבשת עצמה, יכולה כאמור להוות חלק מהפתרון. מבחינת תמחור, גוגל , עליבאבא  ופרייסליין נראות סבירות ביותר. אמזון נראית מצוין מבחינה עסקית, אך היא גם היקרה מכולן, ולכן נותר מקום להתלבטות.

קרן הסל FDN, העוקבת אחרי ביצועיהן של חברות האינטרנט המובילות - אמזון, גוגל, פייסבוק, נטפליקס, פייפל ועוד - יכולה להשתלב כהחזקה מרוכזת של מניות העתיד. בטווח הקצר נושא המס ומאבקי הסחר העולמי עלולים להעיב על מניות אלו.

חברות מסורתיות יותר, שפחות נתונות להשפעתה של טכנולוגיה משבשת, יכולות להשתלב אף הן. למשל: ברקשייר הת'אוויי  של וורן באפט, ג'נרל אלקטריק , ג'ונסון אנד ג'ונסון , פרוקטור אנד גמבל  ויוניון פאסיפיק . אלו הן דוגמאות לחברות ענק מהשורה הראשונה, אשר פחות נתונות לסכנה מטכנולוגיה ספציפית, הן בגלל הפיזור שלהן והן בגלל אופי העסקים שלהן.

היום יותר מתמיד, חשוב להיות ערניים במיוחד, כדי שהטכנולוגיה המשבשת לא תשבש לכם את התשואה בתיק ההשקעות.

הכותב הנו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ, אשר מנהלת תיקי השקעות ללקוחות ומשמשת כמנהל השקעות חיצוני בהוסטינג לקרנות נאמנות. למועד זה, ניירות ו/או אסטרטגיות השקעה המוזכרות במאמר מוחזקת בחלק מהתיקים ובקרנות. אין לראות באמור משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור ניירות ערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים ו/או מטבעות ו/או מדדים ו/או בכלל. מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע

עוד כתבות

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של אגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים