ארבעים הציערים המבטיחים 2016

- מגזין גלובס -

קארין אלהרר / צילום: איל יצהר
קארין אלהרר
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה
גיל: 39
אישי: נשואה + 1, מתגוררת בקריית אונו
השכלה: תואר ראשון ושני במשפטים

היום הראשון ללימודי המשפטים של קארין אלהרר במכללה למנהל בראשון לציון, היה גם היום הראשון שבו ישבה על כיסא גלגלים. ניוון השרירים שבו לקתה בגיל 9 החמיר עד שלא התאפשר לה יותר ללכת בכוחות עצמה. ההתרגשות מהמעמד נמהלה במבוכה של הישיבה בכיסא הנכים, וכל זה רק התגבר כשנוכחה לדעת שהמעלית לא עובדת. מה שאמור היה להיות רגע חגיגי, הפך להשפלה.

כשהתאקלמה קצת, ניסתה להגיע לקפטריה, ושוב נתקלה במחסום המעלית. הפעם היא דווקא עבדה, רק כשעצרה בקומת הביניים של הקפטריה, ניצב מול הדלת הנפתחת קיר. אלהרר עשתה מה שהיא עושה כל חייה – יצאה למאבק. אחרי חצי שנה הצליחה לשבור את הקיר והפכה את הקפטריה למקום שבו למדה לבד או עם סטודנטים אחרים.

מאז, אלהרר, חברת כנסת מ"יש עתיד", היא שוברת קירות סדרתית. כזאת שמיישמת את מה שלימדו אותה הוריה מילדות: לעשות את מה שהיא רוצה ולא את מה שהיא יכולה. גם בקדנציה השנייה שלה בכנסת, כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, היא לא חוששת לבצע את מה שהיא מאמינה שצריך להיעשות, כמו זימונו של ראש הממשלה בתפקידו כשר החוץ, לדיון בוועדה שלה על כישלון ההסברה של ישראל. אירוע נדיר שאליו הגיע בנימין נתניהו מכוח החוק.

"את יודעת איזה בלגן יש במשרד החוץ?", היא אומרת כשאנחנו יושבות בבית קפה עם העוזרת הפרלמנטרית שלה, שהיא הרבה יותר ממישהי שסוגרת פגישות ועונה לטלפונים, אלא יד ימינה ממש. "אף אחד שם לא יודע מי אחראי על מה, והבלגן הכי גדול הוא באוניברסיטאות בארצות הברית - שם ההסברה הישראלית מופקרת לגמרי".

ונתניהו לא רואה את זה?

"הבעיה היא שנתניהו עסוק בתוצאה ולא בתהליך. כל מי שמעביר עליו ביקורת הוא 'שמאלן' שרוצה להפיל אותו מהשלטון, ולא רק כשהביקורת שמופנית אליו היא ממני, אלא גם כאשר זו הביקורת של מבקר המדינה בעצמו. מה שנתניהו מנסה לעשות לדוח שאמור להתפרסם על צוק איתן הוא בעייתי בעיניי. הניסיון לקעקע את מסקנות המבקר מראש פסול. אם ראש הממשלה כל-כך רגוע מתוצאות הדוח, אם לא היה לו מה להסתיר - הוא לא היה משקיע כל-כך הרבה שעות בתדרוכי עיתונאים בנושא, ובניסיון להוכיח שהוא מר ביטחון".

"כשהיועץ המשפטי לממשלה הודיע שאין בפרשה (הצוללות) היבט פלילי 24 שעות אחרי פרסומה, שלחנו לו זימון להתייצב מול הוועדה ולהסביר בדיוק מה הוא חקר ובדק, ולמרבה הפלא, היועץ החליט למחרת לפתוח בבדיקה"

תזמני אותו לוועדה בעניין הצוללות?

"כשהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע שאין בפרשה היבט פלילי 24 שעות אחרי פרסומה, פרק זמן קצר להגיע למסקנה כזו לכל הדעות, שלחנו לו זימון להתייצב מול הוועדה ולהסביר בדיוק מה הוא חקר ובדק, ולמרבה הפלא, היועץ החליט למחרת לפתוח בבדיקה. אגב, מי שתחליט אילו חלקים מהדוח על צוק איתן אפשר יהיה לפרסם זו ועדת המשנה לביקורת המדינה העוסקת בביטחון, שאני יושבת הראש שלה".

לנתניהו יש רוב בוועדה.

"יש רוב לקואליציה בוועדה. אני מאוד מקווה שכמו שאני פועלת באופן ענייני, כך גם חברי ועדת המשנה יוכלו להתנהל עניינית".

הבעיה העיקרית של המבקר, וכנגזרת מכך גם שלך כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, היא שאין לביקורת שיניים. אפשר לפרסם אינספור דוחות, ולא ייעשה דבר.

"ובמידה מסוימת של צדק, בגלל הפרדת הרשויות. אבל ברוך השם, כל עוד הקואליציה לא סגרה את בתי המשפט, ניתן לעשות משהו. המקום שלי הוא להביא את הדברים לידיעת הציבור, והבוחר צריך להפעיל את שיקול דעתו בקלפי".

"הייתי מתבגרת טיפוסית"

על אלהרר עברה ילדות "הכי נורמלית שאפשר": בית של יוצאי מרוקו, אבא ספר ואימא מנהלת חשבונות, שעשתה הסבה לספרית, כדי לתת לו כתף בעסק. היא הבכורה לשני אחים, אחד מנהל שיווק והשני מהנדס מחשבים, רקדה ג'אז ובלט, השתתפה בחוג של התעמלות אמנותית וגם שרה. כשהייתה בת 9, אימא שלה שמה לב שהתגובות הפיזיות שלה איטיות מאלה של אחיה. הם הלכו לרופאת המשפחה, בדיקת רפלקסים, בדיקות דם, בדיקה נוירולוגית ועמה גם אבחנה ברורה: ניוון שרירים. "הנוירולוג אמר לי שאשב בכיסא גלגלים בהמשך, ואני הסתכלתי עליו בתימהון ולא הבנתי איך זה קשור למציאות. הודיתי לו ויצאתי".

בגיל 13, הקושי כבר ניכר בביצוע פעולות יומיומיות. "בגלל שכולם הכירו אותי מקודם, זה לא היה אישיו. כולם עברו את התהליך יחד איתי. ההורים היו הכי מדהימים בעולם, נתנו תמיכה נפשית ופיזית, המשפחה היא העוגן הכי חזק שלי, בלעדיהם לא הייתי מגיעה לכלום. תמיד הם אמרו, תעשי מה שאת רוצה. אם את רוצה משהו, מה מונע ממך?".

כשהחליטה ללמוד בתיכון עיוני, המורה צחקה לה בפנים. "הציונים שלי היו גרועים ורצו לשלוח אותי ללמוד אופנה. לא הסכמתי. זה היה המאבק הראשון שלי. קבעתי פגישה עם המנהל של תיכון קוגל, ביקשתי ממנו שיבדוק אותי במשך שנה ואם לא - שיזרוק אותי. אבל זאת לא הייתה אופציה. נכנסתי לתיכון והפכתי לתלמידה הכי טובה שיש, ומצד שני, הייתי מתבגרת טיפוסית - חוץ ממרד נעורים. ההורים שלי זרמו איתי כל הזמן, כך שלא היה לי במה למרוד".

היא לא גויסה לצה"ל בגלל הנכות, ונרשמה ללימודי משפטים כדי להגשים חלום ישן: להיות הגרסה המקומית של גיבורי הסדרה "פרקליטי אל-איי", שלא פספסה בטלוויזיה. במהלך הלימודים הצטרפה ליוזמת "הלב במשפט", שנתנה ייעוץ משפטי למעוטי יכולת, שם נדבקה בחיידק העשייה החברתית. בסיום ההתמחות פתחה משרד עצמאי עם קולגה ולמדה לתואר השני. שלושה חודשים לפני סיומו, קיבלה את מלגת המשפטנים של "הקרן החדשה" להתמחות בחו"ל.

קיבלת מלגה של "הקרן החדשה"?

"מאוד רציתי חוויה בחו"ל. הם הציעו מלגה ושתי התמחויות ב-AU (אמריקן יוניברסיטי בוושינגטון), ואני בחרתי במוגבלויות, נושא שלא רציתי לעסוק בו קודם. אגב, השאלה הפוליטית היחידה שנשאלתי בראיון הייתה, מה את חושבת על הפלסטינים? עניתי, כולנו בני אדם, ובזה זה נגמר".

כששבה לארץ, אלהרר התחייבה לעבודה בת שנה באחד מארגוני הזכויות בארץ ומצאה את עצמה בקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות בבר אילן. בתוך שלוש שנים הפכה למנהלת שש הקליניקות של האוניברסיטה והקימה עוד שתיים. היא נישאה לירון הרטשטיין, שעוסק בקמעונות אינטרנטית, שאותו הכירה באמצעות "ג'יי דייט'", ולזוג ילד בן שלוש וחצי.

 "נתניהו פשוט נבהל"

אחד מתלמידיה בקליניקות היה הרב שי פירון, שלימים הכיר לה את יאיר לפיד, והשאר היסטוריה פוליטית. "כשאת בקואליציה, את מרגישה פחות את העניין הפוליטי", היא אומרת, "אבל כשאת באופוזיציה כמו היום, זה הרבה יותר גרוע. מזלי, שהתברכתי בוועדה לביקורת המדינה, שמאפשרת לי לבוא לידי ביטוי".

ביושבה באופוזיציה, נראה שיש עתיד מנסה לשנות את פניה ממפלגה חילונית שממוקמת במרכז הפוליטי, למפלגה שמתחנפת לדתיים ומושכת ימינה.

"יש הבדל בין שיח שהוא שיח מתלהם ואנטי, לבין שיח פחות מתלהם ואותם העקרונות".

"בעבר הרמנו דגל מתריס. אם רוצים לייצר שינוי ולא רק בקרב החילונים, צריך לנקוט דרך אחרת כדי להגיע לאותה תוצאה. אנחנו רוצים להיות מפלגת שלטון, כי אין אלטרנטיבה אחרת היום. מפלגת העבודה כמעט לא קיימת"

אותם עקרונות?

"בעבר הרמנו דגל מתריס. אם רוצים לייצר שינוי ולא רק בקרב החילונים, צריך לנקוט דרך אחרת כדי להגיע לאותה תוצאה. קחי את השוויון בנטל, הדגל המשמעותי של יש עתיד. אנחנו המפלגה היחידה שהגישה בג"צ בנושא. אנחנו רוצים להיות מפלגת שלטון, כי אין אלטרנטיבה אחרת היום. מפלגת העבודה כמעט לא קיימת".

בתחילת הקדנציה עוד הייתם אופוזיציה, אבל אז לפיד החליט להיות "שר החוץ" ומאז הוא משקיע את האנרגיה בחו"ל.

"אני מאלה שאומרים שלהיות במליאה זה נורא חשוב, רק שהמליאה היא מופע תיאטרון עם סוף ידוע מראש, אז אם יש לי דיון חשוב, אעדר ממנה".

מה שלא יהיה, כנראה שזה עובד: לפחות לפי הסקרים שמחניפים לכם.

"אני לא מתעסקת בזה. סקרים הם דבר נחמד, אבל לא צריך להתבשם בהם. זה רק מחדד בי את ההבנה שצריך להודות למר נתניהו על שירותו למען המדינה והגיע הזמן למשהו אחר, לדם חדש. גם לי וגם לח"כ מרב מיכאלי יש הצעות חוק להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות".

עמדת בראש הוועדה שהמליצה על הקמת תאגיד השידור הציבורי, וכל עבודתכם יורדת לטמיון.

"מילא אם לא הייתם בשלטון כשהוחלט על הקמת התאגיד. ראש הממשלה אמר שהתאגיד חמק לו בגלל צוק איתן, אבל כשנתניהו נתן את ברכתו להקמת התאגיד, זה היה ב-4 במאי, חודש וחצי לפני חטיפת הבנים. זאת חוצפה. הוא פשוט נבהל".

ממה?

"איך השרה רגב אמרה? מה שווה התאגיד אם לא נוכל לשלוט בו. אני משתגעת מזה. זה היה הבייבי של גלעד ארדן, מהליכוד. רציתי שהגוף הזה יהיה נקי, ושלא יתערבו בו גורמים פוליטיים, חומה סינית".

את מצטערת על התקרית עם אורן חזן שהתדרדרה לקללות?

"זה היה סופר מביך, ועדיף שהיא לא הייתה קורית".

אם היו נותנים לך היום להיות שרה, היית רוצה להיות שרת המשפטים?

"אם וכאשר, אשמח לכל תפקיד שיינתן לי, אבל קודם כול צריך לנצח בבחירות הבאות".

כתבה: ליאת רון