גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיי המדף הקצרים של המציאות

המציאות המדומה, הרבודה וההיברידית - בקרוב יאבד מושג המציאות מהתוקף שלו

ורד רמון - ריבלין / צילום: ענבל מרמרי
ורד רמון - ריבלין / צילום: ענבל מרמרי

1. מנה גדושה של גלות ספגתי בשבוע האחרון. את הספר המפתיע של ד"ר יניב איצקוביץ', 'תיקון אחר חצות', עזבתי רק לקצת, כדי לצלול ל'הנני' של ג'ונתן ספרן פויר על תסביכי הזהות היהודית-אמריקאית. אבל אז, כמובן, חזרתי לעיירה היהודית הגלותית של המאה ה-91, ולכתיבה המטעינה של איצקוביץ'.

הוא כותב אותה כאילו הוא חי בה, לפרטי פרטים. ואפשר לצווח מרוב עונג, כי אם יש מאה שיכולתי להתחבר אליה, זו לגמרי זו.

אנשי ההשראה שלי, רובם ככולם, חיו אז. אין לי מושג מאיפה המשיכה הזו, אבל אם אני צריכה לבחור בין לקרוא עיתון של היום לבין לשקוע בביוגרפיה מהמאה ההיא - דפדפו, אין התלבטות.

וזו הייתה מאה של מהפכה. בחשיבה, בהמצאה, בהגות. אבל גם המהפכנים שקראו תיגר על הקיים, לקחו את הזמן. ישבו בספריות, קראו, התעמקו, התווכחו עם חברים בבתי מרזח, פרסמו מאמרים משני תודעה. מה דחק בהם?

ההוגים הגדולים שחיו אז הפכו את מציאות חיינו. מתי נתקלנו בכאלה לאחרונה? מתי היה פה בעשורים האחרונים פילוסוף פורץ דרך שחידש באמת, והפך את הכול על פיו? הפילוסופיה מדשדשת, הפסיכולוגיה במשבר, אבל הטכנולוגיה? משתוללת.

2. יש בי חלק חבוי שמתאווה להיות שם, בסביבה התרבותית הזו, שאין בה אינסטה ולא פייס, ולא טוויטר וגם לא סנאפצ'ט, למרות שאני לא מתעוררת בבוקר לפני שאני עושה אותם. אבל יצא לי להיוולד למאה ה-20, ואפילו לגלוש למאה ה-12, ולהיזרק אל תוך מהפכה על סטרואידים.

בהתחלה היה לי לא נוח. הרגשתי איך המערכת רוצה לפלוט החוצה את הגוף הזר. רציתי חזרה את העולם הישן, המוכר, המובנה, הברור. ידעתי מי נגד מי, ידעתי מי בעד. אבל לפני קצת פחות מעשור הוא התחיל להיסדק. הוא התפצל והתפצל להרבה מאוד זנבות שקשה היה לעקוב אחריהם.

הרשתות נכנסו והתעצמו והתבייתו לתוך מסד חיינו, והאפליקציות נקרשו ללו"ז השוטף, והטכנולוגיה הלכה וסגרה עלינו מכל מקום אפשרי. היא הפכה להיות הסיפור עצמו. וכדי לחיות את ההווה, צריך להטמיע כל הזמן, להתעדכן בקצבים מסחררים שהולכים ומאיצים, להוריד, להעלות, להריץ.

כל יום עוד אפליקציה ועוד אתר ועוד פיתוח ועוד יישום. אתה נאנק תחת הפצצה של חדשנות, ורוצה עוד.

וזה רק הפרומו. כי בעידן אקספוננציאלי כבר אין זמן וקיבולת לתת לדברים להיספג. וכל כך הרבה ממה שאנחנו מכירים עומד להיכחד. ענפים שלמים, מקצועות שמפרנסים רבים. וזה לא ייקח עוד הרבה זמן. כי זה קורה, וזה יורה בצרורות.

המפלצת הטכנולוגית הולכת ביתר שאת לשדרג לנו את החיים, והיא הולכת לעשות בנו שמות, והיא הולכת להפוך אותנו, גם אם ננסה להדוף אותה. ותכלס, לא ננסה. כי היא מתנחשלת לעברנו בשצף של ג'יגה בייטים כמו צונאמי חסר חמלה, מותירה אותנו מדממים את השאריות האנלוגיות שעוד נותרו בנו, מפרפרים כמו תרנגולת שראשה כבר הותז.

3. הכול יתערבב. וכבר לא יהיה ברור איפה נגמרת המציאות, ומתחילה המציאות המדומה, לאן זולגת המציאות הרבודה ומתלכדת עם המציאות ההיברידית. כל מושג המציאות עומד לאבד את התוקף שלו.

איך נהיה סגורים מה אנחנו חווים באמת ומה מהונדס בידי אלגוריתמים? איפה בינתנו שלנו ואיפה הבינה המלאכותית? ומה נעשה עם כל כך הרבה רובוטים, שכבר מתנחלים בבתים ומחוצה להם. מאות גופים מפתחים רובוטים שיקלו על חיינו. וכשהרובוטים יסחבו, ויקטפו, ויכתבו, וינהגו, וילכו ויחכימו, אז מה אנחנו?

העולם שידעתי לפני עשר שנים לא דומה לעולם שאני חיה בו היום. אף אחד לא דמיין את זה, בדיוק כמו שאף אחד לא יודע לדמיין איך ייראו חיי היומיום שלנו בתוך שלוש שנים, ב-2020. אפשר רק להמר, אלא שהז'יטונים שנערמים על השולחן הם החיים שלנו.

4. אנשי קריאייטיב מנסים כל השנים לשבור את הקונספציה המוכרת, לשבש אותה כדי לייצר בולטות, ללכוד את תשומת הלב - קוראים לזה דיסרפשן.

האנשים הדיסרפטיבים הם אלה שיודעים לשבש שוק לבלי הכר. אלה האנשים שמצעידים את האבולוציה קדימה.

פעם הם היו בודדים, היום הם מגיחים מכל עבר. כמו צליינים חילונים הם נוהרים אל מקדשי החדשנות, עובדים את האלים החדשים. הם לא מסתפקים בפחות מלשנות את העולם, ואנחנו מעודדים אותם, מממנים אותם, הופכים אותם לגיבורי תרבות ומניחים להם להגלות אותנו ממציאות חיינו.

5. לפעמים בא לי לצעוק: רגע, תרגיעו. טירחנתם כבר, חנקתם לי את הפיד של החיים. זה נורא מגניב וכל זה, אבל תעצרו שנייה עם שורות הקוד. תנו לעכל מה שקורה פה. יש לי אובר דוז של חדשנות. אומרים שיש לה כוונות טובות, היא רק רוצה לשפר את הקיים. האומנם? האם נותרו לנו חיים מחוץ לדיגיטל? ואם נותרו, נוכל לשרוד אותם בלי להציץ בכל כמה דקות מה קורה בפיד?

ואולי נתעורר יום אחד רק כדי לגלות שאיבדנו הרבה מדי לטובת הטכנולוגיה שמיהרנו לאמץ בשקיקה. כי זה טרנדי, כי זה נכון, וזה חדש להרטיט. והחדש הוא השחור החדש.

אילו יכולתי לקפוץ לגיחה לארץ החדשנות השפויה של המאה ה-19. חיים נטולי דיגיטל, אך מושכים בדרכם ההגותית, הכבדה, הרומנטית, המיושנת, הבלתי אמצעית.

לא מן הנמנע שגם זה יהיה במרחק נגיעה. שעוד לפני שאבקש היא תהיה שם, המאה ה-19, במשקפת המציאות המדומה שלי. אוכל לרכוב על גל העתיד היישר אל העבר, לשבת לדרינק עם כמה מהאנשים המעניינים שהסתובבו אז. כי במציאות הזו שמחכה מעבר לפינה, נוכל לשתול את עצמנו איפה שבא לנו, ולהרגיש שזה לגמרי כאן ועכשיו.

שום דבר שנדמיין לא מופרך מדי. העתיד כבר בפנים. אל תמהרו להיקשר - הוא לא באמת כאן כדי להישאר. וגם אם תפספסו, תכף יבוא אחר.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

קבינט המלחמה נדחה 3 שעות לפני שאמור היה להתכנס

מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • בשומרון: לוחמת מג"ב נפצעה קל מדריסה, המחבל נמלט • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות קלות בחוזים העתידיים; איליי לילי מזנקת ב-7% במסחר המוקדם

מגמה מעורבת באירופה ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ואפל תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עולה ב-6%, אלוני חץ יורדת ב-4.5%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.1% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?