גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתן בסתר

ראש הממשלה שב לחפש השבוע מפלט בחיקו של ווינסטון צ'רצ'יל. יש להם לפחות מכנה משותף אחד: טובות הנאה כספיות סודיות מאנשים עשירים מאוד. צ'רצ'יל פנוי להובלה

פטריוטיזם הוא מפלטו של הנבל (במימרתו השחוקה של סמיואל ג'ונסון), לא חלילה מפני שכל פטריוט הוא נבל, אלא מפני שמסורת רבת ימים שולחת נבלים להיאחז בקרנות המזבח. הטומאה והקדושה דרות לא פעם בכפיפה אחת.

בלשון קצת פחות דרמטית, המשתמטים מפני תוצאות מעשיהם, מקווים להסיח את הדעת באמצעות רושם כוזב על מניעיהם ועל סביבתם הטבעית. מאין להם קרנות מזבח, או ערי מקלט, ולנוכח התמעטות בעלי בריתם בהווה, הם מבקשים ניחומים בחיקם של מדינאי העבר. רק הם באמת מסוגלים להבין ללבם.

לראש הממשלה הזדמן גם השבוע ווינסטון ספנסר צ'רצ'יל. המדינאי הבריטי העגלגל וקטן הקומה, אינו חדל להשאיל את ענקיותו לפוליטיקאים, שמתרוקן והולך אוצר המטפורות שלהם. הצ'רצ'יליאניזם אולי אינו מפלטו של הנבל, אבל הוא בוודאי מפלטו של הפטריוט. בנימין נתניהו, פטריוט, אינו חדל לשמוע את משק כנפי ההיסטוריה; והמשק הזה הופך לקול רעש סואן, כשהוא מעמיד את עצמו בנעליו של ראש הממשלה הבריטי החזק ביותר של כל הזמנים.

אם אינני טועה, רובנו יודעים את עיקר הדברים הטובים שעשה צ'רצ'יל. הוא הרים את קולו במדבר, ברהיטות גוברת, ומבלי להירתע אף כמלוא הנימה, כדי להתריע על סכנת המוות המרחפת על הדמוקרטיה המערבית מפני היטלר; ולאחר שנקרא להציל את ארצו מפני התוצאות של עיוורונה, הוא העניק לה השראה ונחישות, שעמדו לה בשנה וחצי הקריטיות שעברו בין נפילת צרפת ובין כניסת ארצות הברית למלחמה.

אנחנו נוטים לדעת קצת פחות על הדברים הרעים שעשה צ'רצ'יל. מה לעשות, כמעט 65 שנה עברו בין בחירתו הראשונה לפרלמנט, ב-1900, ובין פרישתו, ב-1964. גם קדוש היה לוקה קצת בטומאה במהלך קריירה כה ארוכה.

צ'רצ'יל לא היה קדוש באיזשהו מובן. הוא היה אופורטוניסט, שדילג ממפלגה למפלגה ומנושא לנושא בניסיון בלתי פוסק לזכות בתשומת לב. צ'רצ'יל, אף על פי שעמד במבחן ההיסטורי הגדול ביותר, חזר ונכשל בהבנת המהלך ההיסטורי בשורה ארוכה מאוד של עניינים. צ'רצ'יל, שמילא תפקיד חסר-תחליף בהגנת הציוויליזציה המערבית, בז לאורח חייהם של לא-מערביים ואפילו לעצם חייהם.

ובשבוע שבו מצדדי נתניהו שבים להושיט זרועות לצ'רצ'יל, מוטב לזכור שהמדינאי הבריטי הגדול היה מהמר כפייתי, פזרן חסר אחריות, משתמט מס, שניסה את כוחו בהונאה של חברות ביטוח, והפסיד סכומי עתק. התכונות האלה לא התיישבו עם הרגלי הצריכה שלו, עם ציפיותיו ועם ציפיותיהם של ידידיו ושל בני משפחתו.

"בלי שמפניה"

צ'רצ'יל עמד על סף התמוטטות פיננסית בעצם הימים שבהם הזדקף במליאת הפרלמנט כדי להזהיר מפני התמוטטות פוליטית, או צבאית; ואפילו כאשר ניהל את מאבק ההתגוננות הנואש ביותר של בריטניה מול הנאצים. אילו התמוטט, לא רק חשבון הבנק שלו היה מתרוקן, אלא אין כמעט ספק שהקריירה הפוליטית שלו הייתה באה אל קיצה המחפיר.

יד נעלמה באה לעזרתו. למען האמת, 75 שנה אחר כך, עזרה כספית כזאת הייתה נחשבת ללא-חוקית. אילו התגלתה, היא עצמה הייתה מביאה את הקץ על הקריירה הפוליטית של המוטב.

הרפתקאותיו הפיננסיות הנפסדות של צ'רצ'יל הלוא הן מתוארות בספרו מסמר השיער של דייוויד לוק (Lough), "בלי שמפניה" (No More Champagne), שהתפרסם משני העברים דוברי האנגלית של האוקיאנוס האטלנטי לפני שנה ויותר. שיחה מעניינת עם המחבר אפשר למצוא ביוטיוב, https://youtu.be/xjpm44l8wD4.

איש עשיר מאוד, ששמו היה הנרי סטראקוש (Strakosch), בנקאי, בעל מכרות ואשף פיננסים, בא לעזרת צ'רצ'יל ברגעים האחרונים ממש. סטראקוש נולד למשפחה ממוצא יהודי (אם כי לא היה יהודי בעצמו) בצ'כיה. הוא עשה את הונו בתעשיית המכרות של דרום אפריקה. הוא התעניין מאוד בפוליטיקה של מרכז אירופה, ועקב אחר היטלר מימי שלטונו הראשונים. זה היה המכנה המשותף העיקרי שלו עם צ'רצ'יל ומקור נכונותו להיטיב עם הפיננסים של המדינאי הבריטי.

חייטי וסוחרי-יין

ב-18 ביוני 1940, ארבעה ימים לאחר נפילת פריז, בשעה שהאופק היה קודר מתמיד, סטראקוש העביר 5,000 לירות סטרלינג אל צ'רצ'יל, סכום השווה ל-250 אלף לירות של ימינו. ראש הממשלה השתמש בכסף הזה "כדי לפרוע חשבונות לחייטים, למתקני שעונים ולסוחרי יין, לפני שחזר והפנה את תשומת לבו לניהול המלחמה", על-פי לוק.

המתן בסתר הזה התחיל שנתיים ויותר קודם, בשעה שהיטלר פלש לאוסטריה. צ'רצ'יל היה אז רק חבר פרלמנט, והנהיג אופוזיציה של איש אחד לפיוס היטלר.

יום אחד לאחר שקיבל את השיק הראשון מסטראקוש, צ'רצ'יל כתב פתק קצת נבוך. אלמלא היה שקוע בחיי הציבור במידה כזאת, הוא היה פותר את בעיותיו בעצמו, הוא התנצל, אבל "אין זה הולם, ויש בזה טרדה גדולה", כאשר עליו להתרכז ראשו ורובו ב"ענייני העולם הגדולים העומדים על הפרק".

הוא הוסיף, ברמז שערורייתי למדי לידידיו ולמיטיביו: "מה מאוד אסיר תודה הייתי אילו יכולתי להשתחרר בשנים הקריטיות הבאות מן הדאגה הזו, אשר נפלה עליי באופן כה מפתיע". אם מיטיביו ייענו לו, הוא יוכל לקבל את "ההחלטות הגדולות שאולי יתבקשו ממני ללא הסחת הדעת והחרדה" של כישלונותיו הכספיים.

אכן. הנצח עצמו היה זקוק לצ'רצ'יל בשנים הבאות. מה פעוט הוא המחיר שהתנהגותו גבתה משלטון החוק ומן הסדר התקין. האין זה מובן שההיסטוריה סלחה לצ'רצ'יל את שחיתות מידותיו?

צ'רצ'יל שוב פנוי להובלה, מקווה בנימין נתניהו, ומצית עוד סיגר מבית ארנון מילצ'ן. שמפניה, אדוני ראש הממשלה?

עוד כתבות

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל: יחלק 40% כדיבידנד למרות מכתב המפקח

ברקע הודעת הפרישה של המנכ"ל דב קוטלר, הבנק רשם תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● הדיבידנד יעמוד על 775 מיליון שקל, למרות שבנק ישראל קרא לבנקים לחלק רווחים באופן שקול על רקע המלחמה

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

עליות בוול סטריט / צילום: Shutterstock

המדיניות שהורידה את אנליסט וזו שסידרה לאלטשולר את התשואות

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

לידיעת בני משפחה מסוכסכים: הליכים חסויים בביהמ"ש למשפחה לא מהווים "מקלט" מחקירת רשות המסים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס על-ידי האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו–ספרתי, והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"