המסחר בוול סטריט התנהל היום (ד') בצילה של מסיבת העיתונאים של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. המסחר בבורסות אירופה הסתיים בעליות, ובורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת.

 

כאמור, הסיפור של היום היה מסיבת העיתונאים של טראמפ. הנשיא הנבחר לא שפך ולו מעט אור על כוונותיו לעתיד ולמעט כמה ססמאות כמו: מצפה לנו עתיד גדול, נייצר הרבה מקומות עבודה וכן הלאה, התהיות סביב מדיניותו בצפויה נותרו ללא מענה. הדבר היחיד שכן אמר טראמפ זה שבכוונתו לטפל בחברות התרופות, מה ששלח חברות פרמצבטיקה כמו טבע ופריגו לירידות כשמנגד החברות עם הלובי החזק ביותר בארה"ב כמו מרק דווקא עלו. טבע  יש לציין ירדה לראשונה מזה שנים אל מתחת לרמת 35 הדולר. פריגו  איבדה אחוזים ניכרים. 

הנאום הגיע בתזמון מעניין, לאחר סוכנויות המודיעין האמריקאיות הציגו בשבוע שעבר לנשיא ברק אובמה ולנשיא הנבחר דונלד טראמפ מסמכים מסווגים ובהם טענות של סוכנים והאקרים רוסים כי הם מחזיקים מידע רגיש ומביך, אישי ופיננסי, אודות טראמפ, שיכול לשמש לסחיטה. טראמפ, כצפוי, הכחיש וטען כי יחסיו עם פוטין הם נכס לארה"ב ואם יהיה צורך לנקוט ביד קשה נגד רוסיה, הוא האדם המתאים לעשות זאת ולא הילארי קלינטון. 

לפנות בוקר נשא נשיא ארה"ב היוצא, ברק אובמה, את נאום הפרידה שלו מהאומה. "הגנה על אורח החיים שלנו אינה רק תפקידו של הצבא", אמר. "הדמוקרטיה יכולה לקרוס תחתיה אם ניכנע לפחד. ולכן, כפי שעלינו להיות דרוכים לקראת תוקפנות מבחוץ, אנו חייבים להישמר מפני התרופפות הערכים שעושים אותנו למה שאנו".

"...זו הסיבה לכך שאני מתנגד לאפליית מוסלמים אמריקאים", הכריז אובמה. "הם פטריוטים בדיוק כמונו. זו הסיבה לכך שאיננו יכולים להסתלק ממאבקים גלובליים גודלים להרחיב את פרישת הדמוקרטיה, זכויות האדם, זכויות הנשים וזכויות להט"ב. הדמוקרטיה שלנו תעמוד בסכנה רק אם נתייחס אליה כאל דבר מובן מאליו".

מלך האג"ח ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח של ג'אנוס קפיטל, טוען כי חצייה של תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב את רף ה-2.6%, תצית גל דובי בשוק האג"ח. "שימו לב למספר 2.6%. הוא הרבה יותר חשוב מרף ה-20,000 בדאו ג'ונס" או 60 דולר לחבית נפט או שיוויון בין הדולר לאירו", אמר גרוס בראיון ל-CNBC והוסיף כי תשואות אג"ח האוצר של ארה"ב הן המפתח לגובה הריבית ואף עשויות לקבוע את מחירי המניות ב-2017. 

עוד ציין כי תשואת האג"ח של ארה"ב ל-10 שנים נמצאות במגמת ירידה מאז 1987 (למרות גל העליות בחודשים האחרונים) ואם המגמה הזו תישבר, כדאי להיזהר. "זה מה שייקבע האם ההשקעה תהיה מוצלחת או מאכזבת ב-2017".

 

הנפט  תיקן היום לראשונה מזה ימים, לאחר שבימים האחרונים התנודד מחירו. אתמול נרשמה ירידה של כ-2%, לאחר הירידה של כ-4% שרשם שלשום על רקע החשש מגידול בתפוקה בארה"ב. העלייה מגיעה לאחר החדשות שהגיעו מסעודיה על הגבלת התפוקה לאסיה.

בגזרת המאקרו, פורסם נתון מלאי חביות הנפט בארה"ב, אשר היה צפוי לעלות ב-900 אלף חביות. הנתון הסופי עומד על עלייה של 4 מיליון ו-100 אלף חביות. בשבוע שעבר נרשמה ירידה של למעלה מ-7 מיליון חביות, בעוד הצפי עמד על ירידה מינורית בהרבה של מיליון ו-800 אלף חביות.

עונת הדוחות החלה, וחברת אם.אס.סי. אינדסטריאל דיירקט צפויה לדווח לפני הפתיחה. KB Homes  תדווח לאחר הנעילה.