יותר משנתיים לאחר מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה, חמאס ממשיך במאמצים לפגוע בחיילי צה"ל ולאסוף מודיעין על הפעילות הסודית של הצבא - גם במרחבי הרשת. היום (ד') חושף צה"ל כיצד יחידת הסייבר של ארגון הטרור יוצרת קשר עם חיילים ובאמצעות התחזות ותוכנות ריגול מצליחה להשיג מידע רגיש וסודי.

בתקופה האחרונה, וגם בימים האלה, מנהל חמאס מבצע שתכליתו לחדור לקבוצות של חיילים ושל יחידות צבאיות ברשתות החברתיות, בעיקר בפייסבוק, כדי לאסוף מידע מבצעי ומודיעני על צה"ל. במקביל, אנשי הסייבר מנסים גם לפתות באמצעות זהויות בדויות או גנובות חיילים וקצינים, ולשדל אותם להוריד אפליקציה של שיחות וידאו כדי שיוכלו כך להשתלט מרחוק על הטלפונים הסלולריים.

מדובר בכמה עשרות תקיפות שבוצעו נגד חיילים. בעקבות אותן תקיפות פתחו בצבא בשני מבצעים שמטרתם לעצור את החדירה של חמאס לשורות צה"ל - "קרב ציידים" ו"ציידים ברשת". מחלקת ביטחון מידע ניהלה את המבצע, שתכליתו הייתה לסכל את הניסיונות של חמאס. לטענת צה"ל, מעט מידע מודיעיני בעל ערך עבר לצד השני, אם בכלל, והניסיונות סוכלו ושובשו.

נערות הפיתוי של חמאס / צילום: דובר צה"ל

בצה"ל חשפו היום 16 דמויות בדויות שיצר חמאס - תמונות שנגנבו מהאינטרנט, חלקן של חיילים בארץ וחלקן של אנשים מחו"ל. במרבית התמונות מופיעות בעיקר נשים אטרקטיביות. יחידת הסייבר של חמאס תפרה להן סיפור כיסוי, ובאמצעותן ניסו לחדור ולאסוף מידע.

לטובת מצג השווא, פיתו הדמויות את החיילים להיכנס לחנות אפליקציות מזויפת שבנה חמאס במיוחד. חלק מהאפליקציות היו תמימות ורגילות וחלק היו זדוניות. אחת מאותן אפליקציות נקראת בשם YC המשמשת לשיחות וידאו. לאחר ההורדה הטלפון הסלולרי הופך לשקוף בפני היריב.

התוכנה הזדונית מאפשרת גישה לאנשי הקשר בטלפונים של החיילים, וכך ניתן להגיע לחיילים נוספים. בנוסף מסוגלים אנשי חמאס להאזין לחיילים ולהפעיל מרחוק את המצלמות בטלפונים החכמים. בידי הצבא מספר צילומים מטלפונים של חיילים בחמ"ל, במהלך שמירה ועל גבול עזה.

בשלב זה הגיעו אנשי יחידת הסייבר של חמאס לחיילים זוטרים ולא לליבת הסוד של צה"ל. הצבא הצליח לאתר את אותם חיילים שנפלו קורבן לאחיזת העיניים של חמאס ולפרמט את הטלפונים שלהם. במערכת הביטחון מבינים כי המערכה מתמשכת וכי יהיו ניסיות נוספים כאלה בעתיד.

חייל שהתכתב בפייסבוק עם אנשי חמאס, שהתחזו לבחורה צעירה, תיאר כיצד נפל במלכודת והעביר לחמאס מידע רגיש בלי ידיעתו. "שלחה לי יום אחד מישהי הודעה בפייסבוק", סיפר החייל. "דיברנו הרבה, ברצף, כמה ימים, והיא אמרה לי שהיא שירתה בשב"ס ושאלה אותי מאיפה אני ומה אני עושה. אמרתי לה שאני בצבא. החיבור מתחזק. לאורך הזמן אתה מתחיל לסמוך ולהכיר אותה לאט לאט".

"היא אמרה לי בוא נוריד אפליקציה שנוכל לדבר", המשיך החייל. "הורדתי. האפליקציה נפתחה אבל לא פעלה. בסוף התייאשנו והמשכנו לדבר בפייסבוק כרגיל. פתאום אני מגלה שזאת לא בחורה. זה חמאס".

"זאת לא סתם אפליקציה, זאת יכולת להשתלט לי על הטלפון", הוא הוסיף. "הם יכלו לראות בדיוק מה אני עושה, לאן אני הולך, עם מי אני מדבר הרבה, מי המפקדים שלי, להכיר את הגזרה וצירים מסוימים, להשתמש במצלמה שלי כדי לראות ולשמוע גם כשהטלפון כבוי. אתה פשוט מעביר מידע לאויב בלי שאתה מרגיש ובלי שאתה יודע. באותו רגע אתה משרת את האויב מאשר אתה משרת את המדינה שלך".

בעקבות מלחמת הסייבר יוצא הצבא בקמפיין חדש במהלכו יוסבר לחיילים כיצד להימנע מפיתוי של דמויות חשודות כדי שמידע רגיש לא ייפול לידיים של חמאס. המהלך כולל החמרה להנחיות השימוש ברשתות החברתיות - למי מותר ומה מותר - תוך צמצום השיוך הצבאי והצה"לי - תיוג של יחידות, תמונות על מדים - כדי לא להוות מטרה בעתיד עבור חמאס.