זאב קלימי, מנכ"ל חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), שרכשה לאחרונה את השליטה בחברת גולן טלקום, נחקר אתמול (ד') ברשות ניירות ערך בחשד לשימוש במידע פנים. בתום החקירה, שנמשכה מספר שעות, הוא שוחרר לביתו.

החברה דיווחה הבוקר (ה') לבורסה כי חוקרי רשות ניירות ערך הגיעו שלשום למשרדי החברה והחרימו מסמכים. קלימי לא נעצר אלא עוכב לחקירה, ובתום החקירה שוחרר לביתו ללא כל מגבלה - לרבות ללא איסורים על כניסה למקום העבודה ועל ניהול אמ"צ.

גורמים המעורים בחקירה מבהירים כי חקירתו של קלימי אינה קשורה בעסקת רכישת גולן טלקום על-ידי אמ"צ שנחתמה בשבוע שעבר.

ככל הידוע טרם הוחלט על מעצרים בפרשה, אולם צפויים נחקרים נוספים. בעקבות הדיווח על חקירתו של קלימי מניית אלקטרה מוצרי צריכה ירדה בחדות.

מוקדם לומר מה יעלה בגורל החקירה, אולם גורמים המקורבים לפרשה טוענים כי "תיק גדול לא יהיה פה". לדבריהם, ניתן ללמוד מהעובדה שלא הוטלו כל מגבלות על קלימי בתום החקירה, ובין היתר מהעובדה שהוא יכול לחזור לעבוד כרגיל - שלא מדובר בחשדות כבדים.

יש לציין כי במסגרת חקירות שמבצעת רשות ניירות ערך, במקרים בהם בוחרים שלא לעצור את החשודים, מוסמכת הרשות להטיל על החשוד מגבלות שונות, ובהן מעצר-בית, הרחקה ממקום העבודה, מגבלות על יצירת קשר עם מעורבים אחרים בפרשה, עדים או חשודים, הפקדת דרכון ואיסור יציאה מן הארץ ועוד. במקרה של קלימי, כאמור, לא הוטלה כל מגבלה.

באי-כוחו של קלימי, עורכי הדין גיורא אדרת ויפעת מנור-נהרי, מסרו בתגובה: "קלימי נחקר ברשות ניירות ערך, ובתום החקירה הוא שוחרר ללא מגבלות וחזר לעבודה סדירה. מטבע הדברים, בשלב מוקדם זה אנחנו לא יכולים להתייחס לפרטי החקירה".

מומנטום חיובי

פעילותה של אמ"צ מחולקת לכמה מגזרים: יבוא, ייצור, שיווק והפצת מוצרי צריכה חשמליים, לרבות מוצרי אלקטרה ואלקו, פיליפס, ווירלפול ועוד; וכן הפעלת הרשתות למוצרי חשמל, "שקם אלקטריק" ו"מחסני חשמל".

בשנה האחרונה נרשם זינוק של כ-130% בערכה של מניית החברה, כאשר רק בשבוע שעבר עלתה המניה ביותר מ-20%, בעקבות העסקה לרכישת חברת הסלולר גולן טלקום. בשבוע שעבר חתמה אמ"צ על הסכם לרכישת גולן טלקום תמורת 350 מיליון שקל (כפוף להתאמות), ובמקביל חתמה על הסכם איחוד רשתות עם סלקום לתקופה של 10 שנים, תמורת 210-220 מיליון שקל בשנה.

80 מיליון שקל מסכום הרכישה מתכננת אמ"צ לממן מהונה העצמי, ואת היתרה (כ-270 מיליון שקל) באמצעות מימון זר לטווח ארוך. זאת, לפי הפירוט הבא: כ-130 מיליון שקל באמצעות הלוואה ל-10 שנים מסלקום וכ-140 מיליון שקל באמצעות הלוואה מבנק ישראלי.

המומנטום החיובי בעסקי אמ"צ נמשך כבר כמה רבעונים, לאחר תקופה שלילית לא קצרה שעברה על עסקיה, שבמהלכה רשמה הפסדים ניכרים, ובעקבותיה אימצה תוכנית התייעלות אגרסיבית. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2016, סך הכנסותיה של אמ"צ צמחו ב-11% ל-2.3 מיליארד שקל, ורווחיה לתקופה זו קפצו בכ-150% ל-97 מיליון שקל.

אחרי העליות בשנה האחרונה, מניית אמ"צ משקפת לחברה שווי המתקרב ל-1.4 מיליארד שקל.

יצירת מנועי צמיחה

במקביל לפרסום דוחות הרבעון השלישי של אמ"צ לשנת 2016, בהם נרשם רווח תפעולי של למעלה מ-50 מיליון שקל, אישר דירקטוריון החברה חלוקת דיבידנד לבעלי המניות בהיקף של כ-35 מיליון שקל. זאת, לראשונה מתחילת 2014, שבמהלכה אימצה החברה תוכנית התייעלות אגרסיבית לאחר תקופה עסקית שלילית לא קצרה שעברה על החברה.

קלימי מסר בעקבות הדוחות האחרונים כי "אנו שבעי-רצון מהמשך מגמת הצמיחה, המתבטאת בתוצאות החברה גם ברבעון השלישי של השנה. מדובר ברבעון השלישי הטוב ביותר בתולדות החברה מאז יום הנפקתה".

לאחרונה דיווחה החברה על מכירת רשת "אייס - עשה זאת בעצמך" לקרן קדמה לפי שווי של 190 מיליון שקל. מדובר בתמורה בסך של 145 מיליון שקל עבור הפעילות וכן נטילת התחייבויות על-ידי קרן קדמה עבור ההון החוזר נטו המוערכות על-ידי החברה בסך של כ-45 מיליון שקל. עם השלמת העסקה צפויה אמ"צ לרשום בגינה רווח לפני מס של כ-95 מיליון שקל. רשת אייס, המונה כיום 30 סניפים, פועלת בתחום עיצוב הבית ואחזקתו, וכחלק מפעילותה היא מחזיקה גם ברשת אוטו דיפו, הפועלת בתחום המוצרים לרכב ומפעילה 18 סניפים.

ההחלטה למכור את רשת "אייס - עשה זאת בעצמך" היא חלק מאסטרטגיה שמוביל מנכ"ל אמ"צ זאב קלימי לצמצם את הפעילות הקמעונאית של החברה, לצאת מתחומים שאינם בליבת פעילותה ולחזק את פעילות התעשייה של החברה במגזר המזגנים, האחראי לעיקר המכירות והרווח.

"שווי העסקה למכירת 'אייס' הושג לאור יישום מוצלח של תוכנית ארגון מחדש בשורות הרשת בשנים האחרונות, שכללה צמצום שטחי מסחר, הפחתת עלויות תפעול, שיפור תנאי הסחר והשירות ללקוח, וגיבוש אסטרטגיה שיווקית חדשה", אמר קלימי בעקבות מכירת אייס. "לשמחתנו, תוכנית הארגון מחדש הביאה את אייס לרמות צמיחה ורווחיות גבוהות, שהקדימו משמעותית את לוחות הזמנים המתוכננים, ולאור זאת החלטנו לממש את אחזקותינו ברשת בעיתוי הנוכחי".

המהלך למכירת "אייס" נעשה במקביל למהלכים אחרים שמוביל קלימי. מצד אחד הוא מצמצם פעילות קיימת, ומצד שני פועל ליצירת מנועי צמיחה חדשים, ובראשם רכישת גולן טלקום. מהלך זה מצטרף לעסקה שעליה חתמה לאחרונה אמ"צ לרכישת השליטה בחברת אלפא, שהינה המפיץ בישראל וברשות הפלסטינית של מותג הסלולר הסיני וואווי (Huawei).