גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יעדי החשמל הסולארי הם מסך עשן. צריך 5,000 מגה-ואט"

אתם חושבים שיקר לפתח חשמל סולארי? חושבים שאי אפשר לסמוך עליו? חושבים שהוא לא יעיל? יוסף אברמוביץ', שותף ב"ערבה פאואר" ונשיא ומנכ"ל קרן אנרג'י גלובל קפיטל, מנתץ 6 מיתוסים הקשורים לחשמל הסולארי

אברמוביץ': "כולם שיכורים עכשיו בגלל הגז ואנחנו מפספסים הזדמנות כלכלית עצומה"  / צילום: יונתן בלום
אברמוביץ': "כולם שיכורים עכשיו בגלל הגז ואנחנו מפספסים הזדמנות כלכלית עצומה" / צילום: יונתן בלום

היום (ד') דנה ועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת חוק שמטרתה להגביר את ייצור החשמל ממקורות מתחדשים. יוסף אברמוביץ', שהגיש כבר לפני עשור עם שני שותפים את הבקשה הראשונה בישראל להקמת שדה סולארי, מתפנה לעשות סיכום ביניים של הכשלים התפיסתיים שעומדים בבסיס "מסך העשן" שמפזרת הממשלה בתחום.

אברמוביץ', 52, הוא היום נשיא ומנכ"ל קרן אנרג'י גלובל קפיטל ונשיא ג'יגהוואט גלובל. בישראל הוא הקים את "ערבה פאואר" יחד עם שותפיו אד הופלד מקטורה ודיוויד רוזנבלט מניו ג'רזי. לאברמוביץ' חשוב להבהיר שהוא אינו מייצג את "ערבה פאואר" אלא מדבר בשם עצמו.

הוא נולד בבוסטון ואחרי כמה שנים בישראל כילד, חזרה משפחתו לארה"ב. לפני שעלה לישראל ב-2006 הוא ניהל חברה שהקימה אתרי אינטרנט, ובצעירותו פעל כאקטיביטס למען אסירי ציון, עליית יהודי אתיופיה לישראל, נגד האפרטהייד ולקידום מטרות סביבתיות.

בפעילות הבינלאומית שלו מקדם אברמוביץ' בימים אלה שדות סולאריים בהיקף של כאלף מגה-ואט בעשר מדינות שתשע מהן באפריקה, ובהן בורונדי, ליבריה וקניה. עד כה הקימה החברה שדה של 8.5 מגה-ואט ברואנדה, במודל חברתי-כלכלי המפרנס כפר של יתומים מרצח העם ב-1994, וכן שדה של 20 מגה-ואט בג'ורג'יה שבארה"ב.

בשיחה עם "גלובס" ממפה אברמוביץ' שישה מיתוסים שעוצרים לדעתו את פיתוח תחום האנרגיות המתחדשות בישראל. הוא אמנם מלא מחמאות למנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור ("אני סומך עליו"), אך בכל הקשור להתנהלות הכוללת של הממשלה בתחום האנרגיות המתחדשות הוא מרשה לעצמו להיות נוקב.

מיתוס 1: "זה יקר"

"כשמצאו בישראל גז טבעי אמרו לנו, 'אתם יקרים והנה יש לנו אנרגיה זולה'. אמרתי להם, 'בואו נחשוב שנגיע לאותו מחיר של גז', ואמרו שזה לא אפשרי. למעשה התעשייה הסולארית יכולה לתת חשמל בחצי מהמחיר של הגז.

"דו"ח קנדל הוא נכס לעולם, וחבל שלא מתרגמים אותו לאנגלית. הוא ביצע חישוב מאקרו-כלכלי פנטסטי. ועדת קנדל מצאה שהאסתמה בקרב ילדים באזורים של תחנות כוח מוכפלת כל עשר שנים. יש לזה מחיר למדינת ישראל ולאזרחים, ולכן ההפרש בין הגז לבין האנרגיה הסולארית מצטמצם.

"קנדל עשה חישובים גם של המשמעויות הסביבתיות ושל הביטחון האנרגטי. הממשלה שכחה בחישוב את מחיר האבטחה של אסדות הגז במיליארד דולר בשנה, שזה המסים של כל האזרחים. אנחנו אלה שממסבסדים את נובל אנרג'י ואת דלק, עם חיל הים הישראלי".

ואכן, דו"ח ועדת קנדל מ-2012, לבחינת התועלת הכלכלית של אנרגיות מתחדשות, קבע שלמדינה משתלם לייצר חשמל סולארי במחיר של 48.5-66 אגורות לקוט"ש - מחיר כפול ואולי יותר מכך מהמחירים שצפויים לבקש היצרנים הסולאריים במכרז הסולארי החדש שהתפרסם השבוע.

מיתוס 2: "חשמל סולארי הוא לא אמין"

"רשות החשמל, חברת החשמל, יבואני הפחם, המזוט - כולם אומרים שהחשמל הסולארי לא אמין מספיק, לכן הוא לא יכול להוות יותר מ-15%-20% מהייצור. אבל יש לנו ניסיון, והעובדות שונות לחלוטין. מאז שחיברנו בקטורה את השדה הראשון במדינת ישראל ובמזרח התיכון יש לנו יותר מחמש שנות דאטה, ואנחנו יודעים שבמשך היום החשמל הסולארי נמצא כל הזמן בבסיס ההעמסה. בערבה יש רק 11-15 ימים של עננים בשנה, ואפשר לדעת מראש מתי הם יהיו ולתכנן את ניהול המערכת".

"אם החשמל הסולארי אכן נכנס לבסיס ההעמסה", אומר אברמוביץ', "אין כל סיבה להקים בימים אלה תחנות כוח קונבנציונליות נוספות, משום שלשנים הקרובות יש במשק רזרבה מספיקה. יתרה מכך, יש להשתמש בחיסכון בהוצאות הדלק כדי להשקיע באנרגיה סולארית".

תחשיב על בסיס דוחות חברת החשמל לרבעון השלישי של 2016, מעלה כי הוצאות הדלקים השנתיות של החברה עומדות על קרוב ל-7.5 מיליארד שקל. בתוספת הוצאות של יצרנים פרטיים, האחראים ל-30% מייצור החשמל, ניתן להעריך את עלות הדלקים למשק החשמל הקונבנציונלי ב-27 מיליון שקל ביממה - עלות שמספיקה להקמת שדה סולארי של 7 מגה-ואט.

על פי תחשיבי ועדת קנדל, ניתן להניח חיסכון בפועל של 50% בהוצאות על דלקים, משום שהם עדיין דרושים בשעות שבהן לא מיוצר חשמל סולארי. בתחשיב חודשי, אם כן, ניתן להקים מדי חודש כושר ייצור של כ-100 מגה-ואט חשמל סולארי רק מהחיסכון על דלקים בחשמל הקונבנציונלי. במבט שנתי מדובר בהספק שווה לשלוש תחנות כוח גזיות ממוצעות, שעלות הקמתן היא כ-6 מיליארד שקל.

התקדמות דרמטית בטכנולוגיית אגירת החשמל, שאברמוביץ' ואחרים צופים בחמש השנים הקרובות, צפויה לשנות את המאזן בצורה דרמטית הרבה יותר.

מיתוס 3: "נגיע ליעדים הצנועים של 10% ב-2020"

"היום אנחנו בייצור של קצת יותר מ-62 מיליארד קילו-ואט שעה במשק, ועד 2020 זה יהיה בערך 70 מיליארד קוט"ש. כמה זה 10% מ-70 מיליארד? 7 מיליארד קוט"ש. כמה מגה-ואט מותקן צריכים במדינת ישראל כדי להגיע ל-17 מיליארד? בממשלה אומרים שצריך בערך 2,100 מגה-ואט מותקן, אבל 1,700 שעות בשנה כפול 2,100 מגה-ואט לוקח אותנו ל-3.5 מיליארד. חצי ממה שצריך.

"איך עשו את השגיאה? הם חישבו רק את מהלך היום. זה מגוחך. והם גם מבלבלים בין מגה-ואט מותקן ובין מה שיוצא לתשתית, יש אובדן אנרגיה. כלומר, כדי להגיע לחצי צריך 2,500 מגה-ואט מותקן, אבל כדי להגיע ליעד האמיתי, אם אין הרבה אנרגיית רוח וביומסה, אנחנו צריכים 5,000 מגה-ואט מותקן".

מיתוס 4: "ישראל היא מדינה מיוחדת"

"הגישה אצלנו היא שאסור לנו ללכת לאנרגיות מתחדשות, בניגוד לכל המדינות שמתחייבות עכשיו לאנרגיה נקייה, כי האוכלוסייה אצלנו גדלה ומשום שאנחנו מוקפים אויבים. אנחנו כל כך מיוחדים, שהתוכנית של כמעט כל מדינה בעולם אינה חלה עלינו. ב-2030, רבע מהמדינות יגיעו ל-50% באנרגיות מתחדשות, זה מה שהיה בוועידת האקלים בפריז.

"אנחנו, מדינת ישראל, הסטארט-אפ ניישן, עם אין-סוף שמש וכל הטכנולוגיה, לא יכולים להגיע ליותר מ-17%, שלמעשה הם חצי מזה כי לא סופרים נכון? צוחקים עלינו. בוועידת מרוקו 50 מדינות התחייבו גם ל-100%.

"הייתי במשלחת לפריז ואנחנו היינו הראש הקטן ביותר מכל מדינות העולם. גם במדינות אחרות יש גידול אוכלוסיה, גם במדינות אחרות יש בעיות. אנחנו מיוחדים בכך שאין פה חזון ואין מנהיגות".

מיתוס 5: "אנחנו מדינה הוגנת ודמוקרטית"

"הנה שלוש דוגמאות שמראות בדיוק ההיפך: הראשונה, שינוי כללי המשחק. היו כללים, החברות השקיעו מיליונים של דולרים על פיתוח, ואז מעכשיו לעכשיו משנים את כללי המשחק". אברמוביץ' מתייחס בכך לביטול הרישיונות המותנים של חברות שעבדו עליהן בחמש השנים האחרונות, בהשקעה כוללת מוערכת של לפחות 20 מיליון שקל, לקראת המכרזים החדשים שמתחילים בימים אלה.

"מה שעושים זה להעניש את אלה שלקחו סיכון ויצרו את התעשייה, בניגוד לרשימות ההמתנה שהם עצמם ברשות החשמל יצרו. רוצים לשנות את כללי המשחק למשקיעים? סיימו קודם כל את רשימת הממתינים ואז תמשיכו. אי אפשר לתרץ את השינויים בשינויים פרסונליים ברשות. אני עובד באפריקה, אני יודע איך רפובליקת בננות עובדות, זה בדיוק מה שפקידים יאמרו ברפובליקות בננות, לא במדינות חוק. זה יכניס אותי לצרות, אבל זאת האמת.

"הדוגמה השנייה שמראה שאנחנו לא הוגנים ולא דמוקרטיים: איך יכול להיות שהשדות הסולאריים שיש במדינת ישראל הם רק על קרקעות בבעלות יהודים? יש לפחות 192 משפחות בדואיות עם טאבו על קרקע פרטית וחלק מהן רוצות לפתח פרויקטים. למוסא טרבין יש כבר ארבע שנים לפחות שינוי ייעוד על הקרקע והוא מנסה לקדם שדה סולארי, אבל לא נותנים לו. זאת פשוט התנקשות פוליטית, הרגו את התוכנית שלו מסיבות פוליטיות.

"הדרך היחידה שכל אזרחי מדינת ישראל בדרום ייהנו מהמהפכה הסולארית היא שתהיה מכסה מיוחדת לבדואים. צריך להגן עליהם ולתת להם העדפה מתקנת, הם לא יכולים להתחרות בבעלי ההון".

"הדוגמה השלישית לחוסר הוגנות היא ש-70% מהישראלים שגרים בבניינים לא יכולים ליהנות מהמהפכה הזאת. אין להם קרקעות. מה עושים? במקום לקחת גם מהיישובים החקלאיים כמו שרמ"י רוצה לעשות, צריך לאפשר הקמה של שדות שיתופיים. גינות סולאריות משותפות שמפעילים קואופרטיבים ובהן כל אחד יכול להיות הבעלים של כמה פאנלים, ולמכור חשמל לרשת".

מיתוס 6: "גז טבעי יביא עצמאות אנרגטית"

"אנחנו לקראת פורים; כולם שיכורים משדות הגז, וכשאתה שיכור שיקול הדעת שלך לקוי ואתה מקבל החלטות רעות. בעלי הגישה הביטחונית בישראל רוצים שלפחות 70% מהאנרגיה במדינה תסתמך על שלושה צינורות תת-מימיים באורך מאות קילומטרים באזור מלחמה. אתה צריך להיות משוגע כדי לעשות את זה. כל תחנת כוח בישראל נמצאת במרחק פגיעה של טילי חיזבאללה וחמאס, מה שהופך אותנו ליותר פגיעים מאי פעם.

"בשנת ה-70 למדינה, עם כל שאר החגיגות, נחגוג גם את זה שאנחנו יותר פגיעים מאי פעם בנושא של ביטחון אנרגטי. זאת המציאות.

"נכון שהגז יכניס לכלכלה מיליארדי דולרים בתמלוגים ומסים, אבל אם נעבור ל-100% של אנרגיה סולארית במשך היום, כלומר 20 ג'יגה-ואט של יכולת מותקנת, זה יביא 20 מיליארד דולר בהשקעות, כלומר גם זה יביא למשק המון מקומות עבודה, עזרה לפריפריה, ובלי הזיהום.

"כולם כרגע שיכורים בגלל הגז ומפספסים הזדמנות כלכלית עצומה כי אנחנו משועבדים לדלקים פוסיליים.

"במקום הדרך הנוכחית צריך להכניס לתעריף בהדרגה היטל זיהום, ולהשתמש בחלק מהמס כדי לבנות את תשתית העתיד. אנחנו צריכים קווי חשמל, המדינה תוכל להשקיע בתשתית טעינה חינם למכוניות ולאוטובוסים. אם האוטובוסים נוסעים על חשמל חינם שמימן היטל הזיהום, תהיה פחות תנועה, יהיה פחות זיהום ותוכל להפוך את כלכלת האנרגיה ולאורך זמן להחזיר את ההשקעות".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה