גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התפרעות באינטרנט

גם אני נפלתי קורבן לבלוגרים שנעצרו השבוע. זווית אישית על תופעת השיימינג ברשת

מעצרם השבוע, לאחר חקירה סמויה שהתנהלה, לדברי המשטרה, במשך כשנה ומחצה, של 6 החשודים (ובהם גם עורכי דין) בפרסומים פוגעניים, מאיימים וכו' במרשתת, עורר בי... תקווה? תקווה שמא פרשה עגומה ומתמשכת מתקרבת לסיומה הנכון.

תקווה שאולי, למרות מה שחשבנו עד כה על מחלקת הסייבר במשטרת ישראל, יש על מי לסמוך בכל הנוגע להתפרעות - ממש כך - ברשת האינטרנט.

עורך דין מייצג לקוחות בדרך-כלל במסגרת סכסוכים שיש להם מול אחרים. הוא עצמו אינו מעורב בדבר. כך קל לו יותר לייצג נאמנה את שולחיו. לא אלה היו פני הדברים אל מול שני הבלוגרים המפורסמים שנעצרו השבוע, בינתיים ל-10 ימים.

לאחר שבמהלך תקופה ארוכה הגיעו אליי פונים רבים אשר טעמו מנחת זרועם של שני אלה, התעוררתי בבוקר חורפי אחד, בשלהי שנת 2015, כשבבלוג קיקיוני כלשהו התנוססה רשימה - פרי עטה של אחת, "אילנה סתיו" (ככל הנראה, שם בדוי), שכותרתה "אמיר טיטונוביץ תדמיתן בשכר לשדולת הפמינאציות: הקדמה לחירטוטי המוח של קרני פרלמן ודפנה ברק-ארז על 'משפט שיתופי וטיפולי'".

אודה ולא אבוש: הופתעתי. לא הבנתי במה חטאתי ומדוע זה מצא מאן דהו לנכון לכנות אותי "תדמיתן בשכר של שדולת הפמינאציות".

"חטאי" התמצה בכך שיום-יומיים קודם לכן התפרסמה ב"גלובס" סקירה שכתבתי לספר חדש, מעניין וחשוב, העוסק בדרכים ליישוב סכסוכים בדרכי שלום שלא בבית המשפט דווקא.

זו לא הייתה הפעם הראשונה בה פרסמתי ב"גלובס" סקירה של ספר חדש. הספר עסק בנושא חשוב ומבורך. המחברת היא ד"ר קרני פרלמן. את דברי ההקדמה לספר כתבה שופטת בית המשפט העליון, ד"ר דפנה ברק-ארז. תהיתי באיזו אג'נדה פגעתי.

תוכנה של הרשימה היה לא פחות נורא מכותרתה. ניכר היה עליה שהיא נכתבה על-ידי מי ש"אין לו אלוהים". לצד כינויה של מחברת הספר "פקאצה מטורללת" ולצד הגדרתו של הספר "הזוי ובידיוני", תוארה בה שופטת בית המשפט העליון כ"מאווררת הנרתיקים". אני הואשמתי שם בהכנת "כתבת תדמית מטורללת". לא נעלבתי למקרא הדברים. חייכתי.

מאחר שאת שמי אייתו שם נכון, לא כעסתי גם למקרא הדברים, שלפיהם "אמיר טיטונוביץ בשביל כסף יעשה הכול. אמיר טיטונוביץ האידיוט. אמיר טיטונוביץ זבלן מוח מקבל בקשיש לכתבות תדמית פמינאציות. אמיר טיטונוביץ מקדם ספרי פמינאציה והגות של זונות מגדר" ועוד ועוד.

חייכתי. כן, חייכתי. חיוך מר. נזכרתי באותם מסכנים שדברים שכאלה יכולים להרוס להם את החיים. כפי שקבע שופט המעצרים בהחלטתו לעצור את החשודים, בינתיים ל-10 ימים: "מעשה פגיעה שכזה יכול לזעזע את עולמו של אדם. פגיעתה של עבירה כגון העבירה המיוחסת כאן בכבודו של אדם או בשמו הטוב יכולה בנסיבות מסוימות להיות חמורה שבעתיים מפגיעה פיזית".

מאוחר יותר, כבר לאחר שהגשתי נגד שני הבלוגרים העצורים תביעת לשון הרע (בסכום נכבד) מטעמה של עמיתה למקצוע, שלטענתה, "נאנסה" על-ידם במשך תקופה ארוכה, מיהר "מישהו" (שוב, בכסות פיקטיבית) ופרסם דברי נאצה אודותיי.

הוא לא הסתפק בכך והציג ברבים תצלומים ערוכים (פוטומונטאז'), בהם נראינו, עורכת דין ואני, בתנוחות שונות: באחת עמדה היא מעליי, בבגדי סאדו-מאזו מינימליים, אוחזת ברצועה, הקשורה בקולר לגרוני, שעה שאני, בתחתונים בלבד, עומד על ארבע למרגלותיה; בשנייה כבר "נחנו", עורכת הדין ואני, ככל הנראה לאחר מעשה האהבה, במיטה שמצעיה מכוסים במילה "גלובס", מעשנים את הסיגריה של אחרי.

גם נציגי מערכת המשפט (השופטים), אשר בפניהם הגיעה התביעה (וערעורי השניים על החלטות שניתנו לרעתם), לא קופחו. מיד לאחר מתן החלטה כזו או אחרת פורסמו אודות השופט דברים קשים, והוא הוצג כמי שאינו מבין דבר במשפט וכמי שאת החלטתו נתן מטעמים מושחתים כאלה ואחרים.

בסופו של דבר הבינו שני הבלוגרים שמוטב להם להסיר את הפרסומים הרבים והנוראיים ולהתנצל. להפתעתם של רבים, הם עשו כן (שלא כבמקרים רבים אחרים, בהם הם נעמדו על רגליהם האחוריות, גם לאחר שהוגשו נגדם תביעות משפטיות).

ועכשיו המעצר. לאורך הזמן הגיעו לאוזניי השערות, שלפיהן בעוד שהשניים מציגים את עצמם כחסרי כל - הרי את הדברים הנוראיים הם מפרסמים, תמורת תשלום נאה, בשליחותם של בעלי אינטרסים כאלה ואחרים. השערות שלפיהן דווקא שני אלה הם "תדמיתנים בשכר", המנהלים קמפיינים שליליים עבור אחרים.

בדיונים על הארכת מעצרם לא מצאתי הכחשה גורפת ומפורשת מצדם של הפרסומים, אף שרבים מהם נעשו תחת שמות של אחרים ("אילנה סתיו", "עדנה קרנבל" וכו'). כן מצאתי בדיוני הארכת המעצר של ששת החשודים שנעצרו קביעה שיפוטית, שלפיה די בראיות שאספה המשטרה במהלך חקירה סמויה וארוכה, כדי לקבוע כי מדובר בחשדות למעשים חמורים עד בלי די, שנעשו על-ידי אנשים מסוכנים "ברף הגבוה ביותר האפשרי", כלפי מאות (כן, מאות) קורבנות עבירה.

והעבירות שעלו על הפרק? פגיעה בפרטיות ("קשה לדמיין מקרים חמורים יותר של פגיעה בפרטיות כמו אלה שנחשפו בפניי", כך שופט המעצרים), מירמה, עבירות מין (גם בפוטומונטאז', כפי שנעשה במקרה שלי), הטרדה מינית, זיופים, איומים, סחיטה באיומים, קבלת דבר במירמה, העברת מידע כוזב במחשב, הפרעה לשירות הציבורי, זילות בית המשפט - "ועוד עבירות מסוג פשע ברף הגבוה".

דרכם של מעצרים שכאלה, שהם מתבצעים בקול תרועה רמה. רבים מהם מסתיימים בקול ענות חלושה. מאחר שחומר החקירה חסוי, ולא הוצג אפילו בפני החשודים ובאי-כוחם, אין לדעת מה יעלה בגורל החקירה הזו.

לא בלתי סביר יהיה לנבא כי בחקירה, המתנהלת מזה כשנה וחצי בנוגע למאות נפגעים, יימצאו ראיות מספיקות להרשעה מהדהדת. עם זאת, ההיסטוריה - במיוחד זו הנוגעת לשני הבלוגרים המפורסמים - מלמדת כי זה לא נגמר כל עוד זה לא נגמר.

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה בכ-0.7% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גולדמן סאקס: השווי של אנבידיה אטרקטיבי לקנייה ● גיימסטופ ו-AMC זינקו שוב בעשרות אחוזים ● מלחמתזנקת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה זינקה ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; המניות הדואליות מזנקות

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל מתחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

אלעד פינגרהוט ז''ל / צילום: נלקח מהרשת, לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

הותר לפרסום: אלעד פינגרהוט הוא ההרוג באדמית

אלעד פינגרהוט, אב ל-3 שסייע לכוחות הביטחון, הוא ההרוג מירי הנ"ט של חיזבאללה לאדמית אתמול ● דיווח: ממשל ביידן דוחק במדינות ערביות לקחת חלק בכוח שמירת שלום ברצועת עזה "בתום המלחמה" • צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה • צה"ל חיסל מפקד שטח בכיר ביחידת "חזית הדרום" של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומיד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד, והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נעשה

פגיעה בבית בצפון / צילום: ap, Hassan Ammar

הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט בצפון

שלושה לוחמי צנחנים נפצעו קשה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה, לוחם גבעתי נפצע קשה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● צה"ל ושב"כ חיסלו יותר מ-10 מחבלים בבית ספר של אונר"א במרכז הרצועה • טנקים של צה"ל נצפו בנקודה המערבית ביותר מאז הכניסה לרפיח • ראש ממשלת קטאר: פערים משמעותיים בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים • מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הלילה כטב"ם שהגיע לישראל, ככל הנראה מעיראק • עדכונים בולטים מכל החזיתות